Advies nieuwe (occasion) naked bike (Yamaha MT09 of de Kawasaki Z900.)

Kevin420

Rookie
8 apr 2021
2
0
Hallo,

Ik ben opzoek naar een Naked bike.
Hierbij zit ik te twijfelen tussen de Yamaha MT09 of de Kawasaki Z900.
Gezien mijn budget en het inruilen van mijn huidige motor is een helemaal nieuwe motor geen optie.
Ik verwacht dat mijn budget ongeveer 9.500 euro is, inclusief het inruilen van mijn huidige motor.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de SP versie van Yamaha MT09 en is dit het extra geld waard?
Ik zoek motoren die het liefst niet ouder zijn dan het jaar 2017.
Zijn er nog onderdelen waarmee ik rekening moet houden met één van de beide motoren?

Aangezien ik toch graag een sport demper en een korte kentekenplaathouder op de motor wil, is het verstandig om een motor te kopen die dit al heeft? met betrekking op de prijs? Zelf ben ik namelijk totaal niet handig :P en zou dit toch door een garage laten uitvoeren t.z.t.

*ik ga uiteraard op beide motoren (als het weer kan) een proefrit maken*

Welke raden jullie mij aan?
Advies is altijd welkom:)
 
Wat we je aanraden? Mijn mening is de jouwe niet. Proefrijden is de beste les.

Wat betreft de sportuitlaat en korte kentekenplaathouder. Als het er niet op zit is het echt de moeite niet om dat er zelf op te zetten. Zelfs met 2 linkerhanden lukt mijn betovergrootoma dat nog. Zoek eens een paar filmpjes op het interwebs. Scheelt je het e.e.a. aan centjes om het zelf te doen en hoef je er geen/nauwelijks rekening mee te houden in je budget.
 
Een aftermarket demper is in dat geval wel mooi meegenomen, als die er al op zit. Dat kan toch wel in de kosten gaan lopen, als je een nieuwe koopt. Vaak dient de motor dan afgesteld te worden op de verbeterde flow van het uitlaatgas. Nieuwe demper á 600/700 +300 voor het afstellen of zoiets.
Verder gewoon maar eens gaan proefrijden.
 
Over de MT09 vind je heel veel info in het MT09 topic hier op het forum,dus ook over de SP versie en uitlaten.
 
Mijn mening:
Koop de MT 09 SP of de Z900.

Ik heb op zowel de ‘gewone’ MT 09 als op de SP versie gereden en de SP rijdt echt stukken beter!

Of de 2017/2018 MT 09 SP beter rijdt voor jou dan de Z900 moet je zelf ervaren. Er is ook nog een verschil in karakter (vier vs drie cilinder en de MT 09 is speelser maar daarmee ook minder ‘goed’ dan de Z900 volgens de reviews.
 
Zou sowieso voor die SP gaan die heeft volledig instelbare vering, maar ik zou op zeker ook die lelijke vorkpoten laten anodiseren in het zwart.

Zoals yamaha het eigenlijk vanuit fabriek had moeten doen.
 
Qua kleur vond in de sp helemaal niets...
Jammer om daar tegen aan te kijken als je uit je bed , de woonkamer instapt... en net eerste wat je ziet is je motor, die in de woonkamer staat....
 
Zoek eens op dit forum of YouTube. Karakter van deze 2 motorfietsen zijn compleet anders. Een miskoop ga je niet doen, proefrijden wat het beste bij jouw past.
MT09 gebruikt zijn behoorlijk aan de prijs, Z900 kom je tegen iets gunstigere prijzen tegen. Bij MT09 moet je complete uitlaatlijn vervangen wat nogal kostbaar is.

Met je budget kun je bijna een nieuwe kopen....
 
Qua kleur vond in de sp helemaal niets...
Jammer om daar tegen aan te kijken als je uit je bed , de woonkamer instapt... en net eerste wat je ziet is je motor, die in de woonkamer staat....
Heb jij de motor in de woonkamer staan!?
 
Heb jij de motor in de woonkamer staan!?
Ja, al jaren.. het hele jaar door..
Idee van mevrouw Psygho zelf... wou de carport ombouwen tot garage voor motor... maar ze vond dat nogal drastish voor enkel een motor stalling... voordeel dat ik het overschot aan budget toen koen gebruiken om en nieuwe motor te kopen ...
 
Hoi Kevin!
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan haha. Uiteindelijk is het de MT09 sp geworden ipv. de z900. Het speelse rijden en de quickshifter van de MT09 maakte voor mij de doorslag. Het zijn allebei mooie motoren dus zou zeker proefrijden om het te ervaren. Daarnaast zou ik een motor zoeken met wat accessoires wat er al op zit, vaak is dit wat voordeliger dan je het zelf moet aanschaffen. Voor een sportuitlaat zou ik dan op marktplaats kijken, daar staat vaak nog wat op voor een degelijke prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan