Advies: nieuwe Sport/Toer motor voor woon/werk op de zaak

Eagle-Nest

MF'er
18 jan 2015
31
1
Waalwijk
Ben vorig jaar als ZZP-er begonnen en nu zit ik voor een opdracht in Den Haag.
De afstand die ik nu dagelijk met mijn Honda VFR800 (2001) rijdt is 200 km.

Nu leek het mij verstandig (en natuurlijk leuk) om naar een nieuwe motor te gaan kijken.
Heb op onderstaande motoren al een proefrit gemaakt:
- BMW F800GT - Weet nog niet helemaal wat ik hiervan vind
- Honda VFR800F - Rijdt en stuurt lekker
- Honda NC750 - t.o.v. de huidige VFR een beetje saai
- Honda Afraica Twin - Leuke motor met pit, maar mis toch het sportieve

Heb nu nog op mijn lijstje onderstaande motoren als optie staan:
- Honda VFR800F
- Kawasaki Z1000SX
- Ducati Supersport (gewoon of S uitvoering)

Wat vind ik belangrijk:
- "blijkbaar" het sportievere uiterlijk en rijgedrag
- Wil in ieder geval iets om mijn helm in op te bergen
- Nieuw i.v.m. voordelen eigen bedrijf
- Prijs onder de €20.000,-
- Gebruik de motor op dit moment 99% voor woon/werk verkeer
- Makkelijk door de files heen rijden
- Bij het kijken naar mijn eerste motor heb ik ook een proefrit gedaan op een Honda CBR, maar die zithouding (hakken bijna tegen de kont) is het niet voor mij
 
Laatst bewerkt:
Misschien iets heel erg anders maar waarom niet een FJR1300?

Is een van de sportiefste toerfietsen die je kan rijden...
 
Misschien iets heel erg anders maar waarom niet een FJR1300?

Is een van de sportiefste toerfietsen die je kan rijden...

Zou inderdaad een optie kunnen zijn.
Vraag me alleen af of deze niet te zwaar (1300) is om nu al aan te beginnen.
Rijdt namelijk net 2 jaar motor, waarvan de meeste kilometers de laatste weken pas.
Dit is ook de reden dat ik nog niet naar de Honda VFR1200 heb gekeken.

Zouden jullie aan kunnen geven of dit een groot verschil is ten opzichte van mijn Honda VFR800FI?
 
voor 200km per dag zou ik een beetje comfort kiezen. als je lang bent is een hogere fiets wellicht prettiger voor de knieën.

FJR is best sportief voor een toermotor, maar een sportmotor kan je het niet noemen.

is benzineverbruik nog een belangrijk punt?
 
voor 200km per dag zou ik een beetje comfort kiezen. als je lang bent is een hogere fiets wellicht prettiger voor de knieën.

FJR is best sportief voor een toermotor, maar een sportmotor kan je het niet noemen.

is benzineverbruik nog een belangrijk punt?

Ik ben ongeveer 1,80m.
Verbruik is niet het belangrijkste punt.
Dit ook omdat ik nu al een, minder zuinige motor rijdt.
 
Vandaag een proefrit gedaan op de Ducati SuperSport S.
Deze blijft op dit moment nog op de lijst staan.

Sportieve rijstijl met een prettige zithouding.
 
Een sportieve zit en makkelijk tussen de files door zijn een beetje elkaars tegenpolen. Zo'n Triumph Sprint ST, het kan prima, ik heb het zelf acht jaar gedaan maar een allroad zit toch meer ontspannen en je hebt meer overzicht. Meer evenwicht ook. Ik zou eens gaan rijden op een Versys 1000, Tiger 800 en Tiger 1050 Sport.
 
z'n fjr is echt een heerlijke fiets, ook voor de langere afstanden!

Hoe makkelijk je ermee door de file komt tja, dat weet ik niet
 
Een sportieve zit en makkelijk tussen de files door zijn een beetje elkaars tegenpolen. Zo'n Triumph Sprint ST, het kan prima, ik heb het zelf acht jaar gedaan maar een allroad zit toch meer ontspannen en je hebt meer overzicht. Meer evenwicht ook. Ik zou eens gaan rijden op een Versys 1000, Tiger 800 en Tiger 1050 Sport.

Gaat erom dat ik het liefst een sportieve motor heb met een goede zithouding.
Zoals de Honda VFR die ik nu heb.
Kunt dan kiezen om wat rechter te zitten bij files of wat platter als je sportiever wilt rijden.

Denk dat de motoren in mijn lijstje daar wel aan voldoen.

Vraag me verder bij de verschillende motoren af hoe het zit met de kosten voor onderhoudt en eventueel bekende problemen.
 
Ducati is niet meer duurder als Japanse motoren, en de betrouwbaarheid zit ook zeker goed.
Yamahe etc uiteraard ook, maar als je er net ierts meer uit wilt springen is de ducati een goede optie, en het geluid he :-)
 
Zijn er hier nog mensen die op één of meerdere van onderstaande motoren gereden hebben en hun bevindingen willen delen:
- Honda VFR800F
- Kawasaki Z1000SX
- Ducati Supersport
 
Z1000SX is voor mij de ideale combinatie tussen sportief en toer. Ben bezig met mijn 2e en die uit 2017 is wel erg goed :Y
Kweenie of een helm in de koffers past, anders moet je misschien gaan voor een versie met topkoffer...
 
Z1000SX is voor mij de ideale combinatie tussen sportief en toer. Ben bezig met mijn 2e en die uit 2017 is wel erg goed :Y
Kweenie of een helm in de koffers past, anders moet je misschien gaan voor een versie met topkoffer...

Bedankt voor deze reactie.
Wil nog een proefrit gaan doen op de Z1000SX.
De Honda VFR800 en de Ducati SuperSport S bevielen beidde al goed.
Vind het bij de VFR alleen jammer dat dit al een wat ouder model is.
Ben benieuwd of er binnenkort een nieuw model gaat komen.
 
efit: laat maar, zie nu dat dit een oud topic is ... MF is er sinds de laatste update niet in alle opzichten overzichtelijker op geworden _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan