Advies nodig....motor loopt, geen aandrijving

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.354
10
Kerkrade
Vandaag eindelijk op keuring met mijn Yamaha XJ700X.
De motor loopt als een zonnetje en reed ook goed.

Na +/- 15 min rijden op de snelweg opeens een huilend geluid en getril in de aandrijving.
Daarna het gevoel alsof de koppeling slipt.

Meteen de koppeling ingetrokken en laten uitrollen op de vluchtstrook.
Rook uit de cardanklok en geen aandrijving als de motor op zijn wielen staat.

Op de middenbok draait het achterwiel wél rond bij het inschakelen van de versnelling.....


Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Koppeling?
Cardanklok?
Versnellingsbak?
Kruiskoppeling?

Ik heb écht geen idee.....


Snel ons bedrijf gebeld, motor op de autoambulance geladen en doorgereden naar de RDW.....
Daar is de motor afgekeurd op een scheurtje in de rechter remslang....€180,- lichter en nog geen kenteken, voordat er een controlekeuring van €25,- uitgevoerd is.......
Heeft iemand nog een slang liggen van +/- 55cm met rechte banjo's?


Alvast bedankt voor de reacties....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk een uitgelopen lager van de cardanas. Daardoor lopen de tandwielen langs elkaar heen.

Mogelijk zelfs een tandwiel waar alle tanden vanaf zijn, maar dat lijkt me wel heel sterk.

Dat het achterwiel ronddraait als de motor op de middenbok staat kan komen door viscositeit van de olie. De olie neemt de tandwielen mee. Kun je het achterwiel tegenhouden als het draait?
 
nr 7:

yamaha-xj700n-maxim-1985-rear-wheel_bigyau0733f-8_81e8.gif


wiel er uit, en even controleren,

En anders cardan demonteren en kijken naar twee nummerlose delen (met schuine vertanding

yamaha-xj700n-maxim-1985-drive-shaft_bigyau0733e-6_b63b.gif
 
Kun je meteen de rest inspecteren, want het kan natuurlijk ook een as-breuk zijn, of tandje af van nr 31 (onderste afbeelding), of van de uitgaande as, of de koppeling die er tussen zit...
 
Kun je meteen de rest inspecteren, want het kan natuurlijk ook een as-breuk zijn, of tandje af van nr 31 (onderste afbeelding), of van de uitgaande as, of de koppeling die er tussen zit...


Update:

Bij de lokale Harley-dealer (tevens onze buurman op het industrieterrein) kreeg ik 3 gloednieuwe stalen remleidingen GRATIS mee.
Dank hiervoor aan Dutch Hills Harley-Davidson te Kerkrade.... :}

Zo ver het goede nieuws.

Na het monteren van de nieuwe remleidingen, maar eens de olie van de cardanklok afgelaten..........NIET DUS........de vorige eigenaar heeft dus de olie afgelaten en er nooit nieuwe ingedaan. Hierna is de motor bij hem 3 jaar de kelder in verdwenen en bij mij 10 jaar de garage in gegaan.....

Natuurlijk heb ik subiet vergeten de cardanolie te verversen. Wilde ik eigenlijk direct na de keuring doen...Resultaat: +/- 15Km zonder olie in de klok gereden..... |(

De tandjes waar het achterwiel in grijpt, zien er gewoon nieuw uit trouwens.
Ook lekte de klok geen olie, nadat ik hem opnieuw gevuld had.
Wel was er nogal wat slijpsel op de aftapplug, dus ik vrees dat er in de klok iets goed fout zit.....

De kruiskoppeling draait trouwens gewoon als ik de motor in de versnelling zet, alleen achteren gebeurd er dus niets.....

Ik vrees dat dit het einde van mijn project wordt, omdat voor deze motor bijna niks meer te krijgen is en sowieso de onderdelen van de cardan bij Yamaha maar zelden los te krijgen zijn......

Mocht iemand nog een goede cardan hebben liggen die past (ratio mag best een beetje langer zijn, trouwens), dan hoor ik dat heel graag...

Ik zal na de herkeuring (is alleen een zichtkeuring, wordt niet mee gereden) de klok eens uitelkaar gaan trekken, teneinde de werkelijke schade vast te stellen.....

Vermoedelijk zal de koppeling 4H7-46123-01-00 kapot zijn gedraaid....gelukkig is die wél nog te krijgen, omdat ze bij verschillende modellen (waaronder de V-Max) tot 2003 gebruikt is.....



Wat een dag........ :r
 
Laatst bewerkt:
Je zou een aantal motorsloperijen kunnen proberen,of de onderdelenlijn,of een bericht plaatsen
in de onderdelen gevraagt afdeling van het MF.


Ik heb al geprobeerd: Guido Broux motorsloop in Opglabeek (B), Boonstra in Ureterp en Roukama.......allemaal 0 op het rekest....

Gelukkig is de cardan van deze motor dezelfde als van een V-Max 1200, dus er zal vast nog wel iets te krijgen zijn. Eerst maar eens demonteren en dan verder kijken....

Bedankt voor je tips iig.....
 
thx allemaal,

ik ga eerst volgende week even met het ding op de trailer naar de RDW om de keuring af te maken.
Daarna kan ik de cardan uitelkaar gaan trekken en kijken wat er nou kapot gedraaid is.....
 
Afhankelijk van wat een sloopcardan kost zou ik er niet eens aan beginnen, dat uit elkaar trekken. Of je moet er lol in hebben natuurlijk :).

Zo zeldzaam zijn die motoren niet, sloopcardan moet je voor 100-150 euro wel hebben lijkt me? Repareren is volgens mij een stuk duurder.
 
Afhankelijk van wat een sloopcardan kost zou ik er niet eens aan beginnen, dat uit elkaar trekken. Of je moet er lol in hebben natuurlijk :).

Zo zeldzaam zijn die motoren niet, sloopcardan moet je voor 100-150 euro wel hebben lijkt me? Repareren is volgens mij een stuk duurder.

Ben ik het mee eens.
Ik heb ondertussen een complete cardanklok met as gevonden bij Mega-Moto.nl voor 4 tientjes. Hopelijk zit het probleem in dat gedeelte, dan is de schade nogal beperkt gebleven...
 
De vertanding het verst van de klok steek je in de kruiskoppeling, nadat je het achterwiel eruit hebt gehaald. Kruiskoppeling kan naar beneden wijzen, maar met een beetje gevoel druk je de vertanding tegen de kruiskoppeling en duwt dan de kruiskoppeling iets omhoog. Met wat draaien schuif je `m er zo in. Wel wat vet aan de vertanding smeren.
Zo werkt `t teminste bij de V-Max, dus zal hier niet zoveel verschil in zitten.

En meteen een vraag aan jouw wat betreft de V-Max:
Mijn cardanklok word nogal warm, kan er net geen hand op houden zo warm/heet word ie.
Heb al nieuwe cardanolie erop gedaan, maar blijft toch wel te warm/heet naar mijn inziens.
Als jij een aantal kilometers gereden hebt, word ie dan ook zo warm/heet?
 
Laatst bewerkt:

:^

als de rook er achteruit kwam en er geen olie in zat is er achter in dat huis wat om zeep gedraaid. Gewoon de nieuwe monteren en gaan met die banaan. Wel even de spiebanen (vooraan de as) inderdaad invetten met wat MoS2 vet, scheelt weer slijtage.

4 tientjes valt me hard mee!
 
:^

als de rook er achteruit kwam en er geen olie in zat is er achter in dat huis wat om zeep gedraaid. Gewoon de nieuwe monteren en gaan met die banaan. Wel even de spiebanen (vooraan de as) inderdaad invetten met wat MoS2 vet, scheelt weer slijtage.

4 tientjes valt me hard mee!
Mij inderdaad ook.....echt een koopje...

De cardan van mijn V-max wordt normaal gesproken best wel warm, maar niet zo heet dat je hem niet eens met een vinger zou kunnen aantikken....

Laat eens de olie af en kijk of er veel spaanders in zitten, dat zegt normaal gesproken genoeg
 
Laatst bewerkt:
De vertanding het verst van de klok steek je in de kruiskoppeling, nadat je het achterwiel eruit hebt gehaald. Kruiskoppeling kan naar beneden wijzen, maar met een beetje gevoel druk je de vertanding tegen de kruiskoppeling en duwt dan de kruiskoppeling iets omhoog. Met wat draaien schuif je `m er zo in. Wel wat vet aan de vertanding smeren.
Zo werkt `t teminste bij de V-Max, dus zal hier niet zoveel verschil in zitten.

En meteen een vraag aan jouw wat betreft de V-Max:
Mijn cardanklok word nogal warm, kan er net geen hand op houden zo warm/heet word ie.
Heb al nieuwe cardanolie erop gedaan, maar blijft toch wel te warm/heet naar mijn inziens.
Als jij een aantal kilometers gereden hebt, word ie dan ook zo warm/heet?

Dat ding mag best warm worden hoor, dat doen alle maxen, je verstookt daar een aantal pk`s en die worden omgezet in warmte.

On-topic, ziet er verdacht veel uit als een Vmax klok of 1 van een venture. Past dat ook niet?
 
Hierbij een lijst van opties, ik zou zeggen, leef je uit :)

Die 2.909 is de vertraging, hoe hoger het getal, hoe hoger de toeren bij een bepaalde snelheid. Verder moet je dus weer een 2,B,D hebben.

FINAL DRIVES...........YEAR/MODEL.........................RING/PINION.....NOTES
5JW-W4612-00-00.....03-05 FJR1300......................33/9, 3.667.....3,C,D
3P6-W4612-01-00.....06-up FJR1300......................33/9, 3.667......6,C,D
1FK-46101-01-00......85-95 VMX1200 V-Max...........33/9, 3.667......2,B,D
1FK-46101-02-00......96-97 VMX1200 V-Max...........33/9, 3.667......3,B,D
1FK-46101-10-00......98-up VMX1200 V-Max...........33/9, 3.667......2,B,D
4R0-46101-00-00......82 XJ1100............................33/10, 3.3........1,A
4H7-46101-00-00......80-81 XJ650.........................32/11, 2.909.....2,B,D
5G2-46101-00-00......82-83 XJ650.........................32/11, 2.909.....2,B,D
5G2-46101-01-00......85-86 XJ700 Maxim................32/11, 2.909.....2,B,D
5G2-46101-00-00......81-83 XJ750.........................32/11, 2.909.....2,B,D
31A-46101-00-00......83 XJ900.............................32/11, 2.909......2,B,D
2H7-46101-00-00......78-80 XS1100......................33/10, 3.3..........1,A
4R0-46101-00-00......81 XS1100...........................33/10, 3.3..........1,A
1J7-46101-N0-00......77-79 XS750........................32/11, 2.909.......4,A,D
3J2-46101-N0-00......80 XS850.............................32/11, 2.909......5,A,D
4R2-46101-N0-00......81 XS850.............................32/11, 2.909......5,A,D
5G2-46101-01-00......84-85 XV1000 Virago 1000......32/11, 2.909......2,B,D
56W-46101-02-00.....84-85 XV1000 Virago 1000......32/11, 2.909......2,B,D
56W-46101-02-00.....86-99 XV1100 Virago 1100......32/11, 2.909......2,B,D
2NT-46101-00-00......87-88 XV535 Virago 535.........32/11, 2.909......7
2NT-46101-00-00......90 XV535 Virago 535..............32/11, 2.909......7
2NT-46101-00-00......93-00 XV535 Virago 535.........32/11, 2.909......7
5G2-46101-01-00......84-85 XV700 Virago 700.........32/11, 2.909......2,B,D
4X7-46101-01-00......81-83 XV750 Virago 750.........32/11, 2.909......2,C,D
5G2-46101-01-00......88-97 XV750 Virago 750.........32/11, 2.909......2,B,D
4X7-46101-01-00......82-83 XV920J/K Virago 920.....32/11, 2.909......2,C,D
5EL-46101-00-00......99-up XVS1100 V Star 110......32/11, 2.909......3,C,D
5FB-Y4617-00-00......98-up XVS650 V Star 650.......32/11, 2.909......7
26H-46101-01-00......83-85 XVZ1200 Venture Royale..33/10, 3.3.......1,A
1NL-46101-00-00......86-93 XVZ1300 Venture Royale..33/10, 3.3.......2,B,D
4NK-46101-00-00......96-97 XVZ1300 Royal Star.......33/10, 3.3........3,C,D
4YE-46101-00-00......98-00 XVZ1300 Royal Star.......33/10, 3.3........3,C,D
4XY-46101-00-00......01-up XVZ1300 Royal Star.......33/10, 3.3........3,C,D


Notes:
1. fully splined pinion coupler (2H7-46123-00-00) w/o oil passages
2. recessed spline pinion coupler (4H7-46123-00-00) w/ oil passages
3. recessed spline pinion coupler (4H7-46123-01-00) w/ oil passages
4. recessed spline pinion coupler (1J7-46123-Y0-00) w/ oil passages
5. recessed spline pinion coupler (3J2-46123-00-00) w/ oil passages
6. recessed spline pinion coupler (3P6-46123-01-00) w/ oil passages
7. final drive pinion coupler not compatible with XS1100 drive shaft
A. final drive shock mount
B. final drive shock mount relocation or R1 mono shock required
C. no final drive shock mount, R1 mono shock mod required
D. drive shaft spacer, RTV and washer required
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan