Advies nodig!!

TacSemma

MF'er
5 mei 2011
95
5
Zaandam
Beste MF'ers,

Twee maanden terug heb ik mijn motorrijbewijs gehaald! Helaas heb ik er geen gebruik van kunnen maken. Mijn pa heeft een oude GR-650 uit '84 en deze staat onder zijn naam verzekerd enz. Er staat niks over vermogen (pk of kW) op de kentekenpapieren omdat de motor uit 1984 komt! Ik heb een 25kW rijbewijs. Op het internet is terug te vinden dat deze motor bij verkoop 50pk bezit, dit komt grofweg op 36,5kW neer. Over de jaren heen is de motor waarschijnlijk een aantal pk'tjes lichter geworden (hoeveel dat er zijn heb ik GEEN idee).

Mijn vraag luidt: Wat zouden jullie doen? Rijden of het risico niet nemen?
 
niet rijden, die "verloren pk's " zijn niet gedefineerd, op papier heeft de motor gewoon 50pk.
met andere woorden, als je nu wat overkomt, ben je niet verzekerd.
 
lijkt mij ook bijzonder onverstandig om dat risico te nemen. Die 25 KW is op kenteken. Als ze je aanhouden en je hebt geen 25 kw op kenteken kost het je zeker geld. Geld dat je ook kunt uitgeven aan het begrenzen van een motor of het sparen voor je 25 kw motor natuurlijk..
 
lijkt mij ook bijzonder onverstandig om dat risico te nemen. Die 25 KW is op kenteken. Als ze je aanhouden en je hebt geen 25 kw op kenteken kost het je zeker geld. Geld dat je ook kunt uitgeven aan het begrenzen van een motor of het sparen voor je 25 kw motor natuurlijk..

Het gaat niet om het geld dat het je kost als je een boete voor het Rijden zonder geldig rijbewijs krijgt, want die kun je inderdaad krijgen. Is iets van 200 euro als ik me niet vergis, zal nu vast wel al hoger liggen.

Het grootste probleem is als jij iemand aanrijdt, of erger nog, invalide maakt of iemand doodrijdt. Als jij dan op een motor met op papier óf in het echt (want dit wordt beide gecheckt als dit nog mogelijk is. bij 1 vd 2 fout ben je de sjaak) meer dan 25kW zul jij alle kosten aan de verzekeraar mogen gaan betalen, en dit kan oplopen tot in de miljoenen euro's, waardoor je dus de rest van je leven aan het betalen bent.
 
niet doen, 25 kw is 25 kw. Het is vervelend maar er zijn inderdaad te veel risico's

1. boete
2. niet verzekerd bij een ongeval
3. volgens mij als beginnend bestuurder kan je voor een bepaalde tijd je tijbewijs inleveren als ze het ontdekken.

als je vader er niet op rijd kun je wellicht overwegen om een garage het apparaat te laten knijpen tot 25 kw dan mag je er op rijden.

Edit: en gefeliciteerd met het halen van je rijbewijs *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er gewoon 1 bougie uitdraaien en in je binnenzak steken om aan oom agent te laten zien en dan gaan rijden..
 
Beste MF'ers,

Twee maanden terug heb ik mijn motorrijbewijs gehaald! Helaas heb ik er geen gebruik van kunnen maken. Mijn pa heeft een oude GR-650 uit '84 en deze staat onder zijn naam verzekerd enz. Er staat niks over vermogen (pk of kW) op de kentekenpapieren omdat de motor uit 1984 komt! Ik heb een 25kW rijbewijs. Op het internet is terug te vinden dat deze motor bij verkoop 50pk bezit, dit komt grofweg op 36,5kW neer. Over de jaren heen is de motor waarschijnlijk een aantal pk'tjes lichter geworden (hoeveel dat er zijn heb ik GEEN idee).

Mijn vraag luidt: Wat zouden jullie doen? Rijden of het risico niet nemen?
Als je gaat rijden en je maakt brokken betaald de verzekering niks. Ken iemand die een zelfde situatie heeft gehad (rijden zonder rijbewijs, dan wel met auto maar is hetzelfde) en die in een kettingbotsing terecht is gekomen, waar hij schuld van kreeg.

Toen was ie wel een aantal jaartjes zoet met de schade van meer dan een ton te betalen.
 
Trouwens, zou je echt lekker rijden? Lees net dat ie voor 105 euro legaal is. 2 jaar illegaal rijden, omdat je te schraal bent om die 105 euro uit te geven.. :') Als die 105 euro je dergelijk pijn doen dat je niet meer wilt rijden moet je uberhaupt niet gaan rijden, kost een hoop geld namelijk dat motorrijden. :+
 
Algemeen verhaaltje (misschien moet ik dit eens opslaan, dit heb ik vaker lopen typen...)

In het algemeen heb je als 25 kW-rijder 2 mogelijke problemen (en eigenlijk geldt dit voor elke bestuurder)

- 1. Rijden zonder geldig rijbewijs
- 2. Rijden zonder geldige verzekering

Veel mensen denken dat 't eerste een groter probleem is dan het 2e, maar het is precies andersom. Als je gezeik krijgt met de politie over je rijbewijs, dan is 't ergste wat je de 1e keer kan gebeuren een boete. Niet leuk, maar ook niet heel boeiend. Als je een ongeluk krijgt, en je krijgt ruzie met je verzekeraar, dan heb je een levensgroot probleem. Dat kan je werkelijk de rest van je leven achtervolgen. Niet alleen kun je je nooit meer normaal verzekeren, ook heb je kans dat je voor de schade moet opdraaien, en zeker als daar een dure auto of hoge medische kosten bijkomen loopt dat snel op.

Nu zijn er niet genoeg motoren die op papier 25kW kunnen worden in Nederland. De meest gebruikte oplossing voor dat probleem: Hem afknijpen op een manier die wel goed is, maar waar geen kenteken voor bestaat, het kenteken gewoon het oude kenteken laten, en een vermogensuitdraai laten maken bij een kosher bedrijf. Daarna zoek je een verzekeraar die die uitdraai genoeg vindt voor een verzekering, laat ze expliciet op de polis zetten dat de motor verzekerd is, ook als hij bereden wordt door iemand met een 25kW-rijbewijs, en je bent van het grootste probleem af.

Ik heb me laten vertellen dat in theorie de politie je nog steeds een boete kan geven. Volgens mij komt dat in de praktijk echt nooit voor.

Specifiek voor TS:
Je motor kan gewoon legaal op 25kW. Kost een paar cent meer (nauwelijks, een uitdraai is ook niet gratis), en je bent 100% zeker van probleem 1 en 2 af.
 
Laatst bewerkt:
Als je het kenteken invoert op de website van het rdw kun je toch ook het vermogen (in kw) vinden?

Ik zou het risico niet nemen, even opzoeken wat er daadwerkelijk als aantal kw's wordt genoemd. En > 25 niet gaan rijden nie.

:Y

ff gechecked met een andere motor. Bij eigenschappen

Uitvoering Omschrijving van de inrichting Niet geregistreerd
Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) N.v.t.
Motor Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 749 cm³
Vermogen 79 kW Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig 229 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
Massa rijklaar 236 kg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon het risico nemen! Stel je rijdt iemand aan en moet daar tonnen voor ophoesten dan laat je daar gewoon iemand anders voor opdraaien. Is de normaalste zaak in Europa, banken en overheden doen niet anders. Dus nogmaals, gewoon doen...
 
Duidelijk verhaal, niet doen dus.

Stel ik koop zo'n Duits kitje voor 105eu en ik monteer hem zelf. Als ik vervolgens een vermogensuitdraai haal bij een garage en de verzekering laat ondertekenen dat ik er legaal op mag rijden dan is het hele verhaaltje rond en ben ik legaal?
 
Nee.

(op laatste uitspraak rechter na, die ken ik nog niet)

Verzekering bepaald niet de technische staat van een motor, dat doet RDW.
 
Beste MF'ers,

Twee maanden terug heb ik mijn motorrijbewijs gehaald! Helaas heb ik er geen gebruik van kunnen maken. Mijn pa heeft een oude GR-650 uit '84 en deze staat onder zijn naam verzekerd enz. Er staat niks over vermogen (pk of kW) op de kentekenpapieren omdat de motor uit 1984 komt! Ik heb een 25kW rijbewijs. Op het internet is terug te vinden dat deze motor bij verkoop 50pk bezit, dit komt grofweg op 36,5kW neer. Over de jaren heen is de motor waarschijnlijk een aantal pk'tjes lichter geworden (hoeveel dat er zijn heb ik GEEN idee).

Mijn vraag luidt: Wat zouden jullie doen? Rijden of het risico niet nemen?
Gewoon rijden, zijn er genoeg die 25kw moeten rijden maar vol vermogen rijden.
Zelfs als ze je rijbewijs af pakken kijken ze er niet eens naar :N
 
hoeveel van dit soort topics hebben we wel niet gehad.... er zijn altijd 3 oplossingen:

1: begrenzen en indien geen tweede type goedkeuring.. dan laten keuren door de RDW

2: Alleen op uitdraai rijden... kan de verzekering en/of het CJIB je alsnog een aantal keer grof geld afhandig maken... want tjah.. gedogen betekent dat bekeuringen ook nog steeds mogen en mocht je een ongeluk krijgen, zal je verzekering proberen niet uit te betalen

3: lekker volvermogen rijden met alle risico's van dien... betalen tot je scheel ziet als er wat fout gaat (lees; ongeluk)

heel simpel... je wist van te voren dat je 25kw moest gaan rijden... als je dit niet wilt, had dan gewacht of neem dan het risico.

ik zeg zelf altijd NIET DOEN.. maarjah ieder persoon is anders.. vind jij het de risico's waard? het maakt niet uit wat wij vinden... jij bent degene die de risico's loopt of vermijd/
 
Daarna zoek je een verzekeraar die die uitdraai genoeg vindt voor een verzekering, laat ze expliciet op de polis zetten dat de motor verzekerd is, ook als hij bereden wordt door iemand met een 25kW-rijbewijs, en je bent van het grootste probleem af.

Ik heb me laten vertellen dat in theorie de politie je nog steeds een boete kan geven. Volgens mij komt dat in de praktijk echt nooit voor.

Het gebeurt een enkele keer wel, maar zoals je zelf heel duidelijk omschrijft, die boete is niet je grootste probleem, je moet gezeik met de verzekering voorkomen.
 
Ik zou er gewoon 1 bougie uitdraaien en in je binnenzak steken om aan oom agent te laten zien en dan gaan rijden..
Ik dacht bandjes leeg laten lopen tot 0,7 bar? :?

Of zeg ik nou wat geks?

Je kan ook ff met willempieeee praten in het Skr125 topic die heeft vast ook nog wel wat tips voor je swa ambo mattie je weet toch!!!

gewoon blazen op je achterwiel met die gekke gixxer :')
 
In deze link\ staat met TUV, dan is ie in Nederland gewoon legaal als dat er in zit en mag je zelf doen...

Snap niet hoe je erbij komt!

Er is echt volgens de regels maar 1 manier om legaal 25kw te rijden.
Wanneer er op je kenteken papieren staat "Het betreft hier een lichte motorfiets."
Of natuurlijk wanneer een fiets standaard minder dan 25kw heeft.

Alle andere manieren zijn NIET legaal. Echter met setje erin en uitdraai erbij word er meestal niets van gezegd maar als je pech hebt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan