Advies of ervaring gevraagd mbt olieverbruik

RonnieKawa

Die hard MF'er
26 mei 2006
531
8
Zevenbergen
Bester forummers,

ik ben in de gelegenheid om een nette oldtimer te kopen, Suzuki GS650GT. Deze motor is door de vorige eigenaar geheel uit elkaar gehaald en netjes gemaakt. Nu is er 1 grote maar aan het verhaal, de motor verbruikt op dit moment 1 liter olie op ongeveer 1000 km.

Ik wil met de motor ongeveer 1500 a 2000 km per jaar gaan rijden, zeg 1 a 2 toerritjes en een weekendje Ardennen.

Is dit nog mogelijk of is het olieverbruik zo zorgelijk dat ik eerst een motorrevisie moet laten uitvoeren. Zoja, zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijke motorfiets?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Bester forummers,

ik ben in de gelegenheid om een nette oldtimer te kopen, Suzuki GS650GT. Deze motor is door de vorige eigenaar geheel uit elkaar gehaald en netjes gemaakt. Nu is er 1 grote maar aan het verhaal, de motor verbruikt op dit moment 1 liter olie op ongeveer 1000 km.

Ik wil met de motor ongeveer 1500 a 2000 km per jaar gaan rijden, zeg 1 a 2 toerritjes en een weekendje Ardennen.

Is dit nog mogelijk of is het olieverbruik zo zorgelijk dat ik eerst een motorrevisie moet laten uitvoeren. Zoja, zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijke motorfiets?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Hoe kom je bij de term "nette oldtimer". Dat ie er nog goed uitziet zegt niet alles en zo'n olieverbruik is beslist niet "netjes".
Dit is dus geen nette oldtimer maar een oldtimer met werk. (lees blokrevisie) :X

Je kunt natuurlijk zeggen: Ach, 't is maar twee liter olie per jaar. :] Dat kan maar de kans is redelijk aanwezig dat hij je bij de eerste de beste gelegenheid laat staan.
Issie duur? 8-)
 
Ik maak me ook zorgen over de combinatie Deze motor is door de vorige eigenaar geheel uit elkaar gehaald en netjes gemaakt en de motor verbruikt op dit moment 1 liter olie op ongeveer 1000 km.

Op zich is het verbruik niet raar, maar na een grondige sleutelbeurt :?
 
Ben niet helemaal duidelijk geweest met de informatie. De huidige eigenaar heeft de motor 10 jaar geleden gekocht en toen helemaal uit elkaar gehaald. Het blok is toendertijd niet vernieuwd. Wel het frame, wiellagers en alle kappen + tank gespoten.

De motor heeft nu ongeveer 85.000 km gelopen.

De vraag voor is, kan ik met een motor die dit olieverbruik heeft dit motorseizoen rijden? En dan van de winter aanpakken?
 
Is wel interessant te weten welke olie er in de motor zit.
Als er verkeerde olie in zet kan het een hoog olieverbruik geven, kan ook zijn dat de zuigers/veren/lines versleten zijn, maar meten is weten.
Wat je kan doen is de motor flushen met forte motorflush, daarna nieuwe olie en filter en eigenlijk motorex 10w 40 top speed er in doen.
Daarna kijken of het olie gebruik is afgenomen en in dat geval is het gewoon een vervuiling in het blok, maar als daarna het oliegebruik is toegenomen dan kan je er vanuit gaan dat je blok is versleten.
Maar 1 op 1000 vind ik wel veel maar nog niet dramatisch.
 
Versleten klepsteelrubbers willen ook nog wel eens een hoog olieverbruik veroorzaken. Deze reparatie is wat minder ingrijpend dan een blokrevisie en ook minder duur.
Als je twijfelt over de kwaliteit van het blok kan een compressietest je over de streep trekken, of juist niet.
 
Een compressie test heeft niet zo veel zin als je weet wat je er mee wilt gaan weten.
Ook met weinig compressie kan je een heel laag olieverbruik hebben.
Je meet de afdichting van de compressie veren zuigers en cilinder, en als je kleppen niet echt goed meer afdichten dan heb je al niets meer aan de test.
Doe dan een lektest dan weet je wat lekt, maar weet je niet waar je olieverbruik vandaan komt, en dat wil je weten.
Olieverbruik kan vele oorzaken hebben waaronder de grootste veroozaker de interne vervuiling is/verkeerde olie zodat je een lakafzetting hebt op de olieschraapveren.
Daarom probeer eerst te flushen en daarna de motorex topspeed 10w40 erin doen en dan kijken naar het resultaat.
En natuurlijk heb ik ook vele goede resultaten met flushen.
Kijk maar naar mijn onderschrift.
En met flushen is het baat het niet dan schaad het niet
 
Kevinblade,

even een vraag vooruitlopend op alle ontwikkelingen tot nu toe. Deze motor is van 1983 en mocht het inderdaad zo zijn dat je cilinders en zuigers vervangen moeten worden. Is dit nog te realiseren?
Zijn er nog overmaatse zuigers voor te verkrijgen, origineel of van een ander merk?

Kan er niks over vinden op google en zag net dat jij een eigen motorzaak bent begonnen en werkzaam bent geweest in de motorbranche, hoop daarom ook of jij meer informatie heb over dit soort zaken?

Alvast bedankt.
 
Kevinblade,

even een vraag vooruitlopend op alle ontwikkelingen tot nu toe. Deze motor is van 1983 en mocht het inderdaad zo zijn dat je cilinders en zuigers vervangen moeten worden. Is dit nog te realiseren?
Zijn er nog overmaatse zuigers voor te verkrijgen, origineel of van een ander merk?

Kan er niks over vinden op google en zag net dat jij een eigen motorzaak bent begonnen en werkzaam bent geweest in de motorbranche, hoop daarom ook of jij meer informatie heb over dit soort zaken?

Alvast bedankt.
\\Volgens mij zijn zelfs de overmaat zuigers normaal verkrijgbaar.
En ik ben niet net begonnen hoor, doe het al aardig wat jaartjes.
 
Mannen,

ben vanavond al wezen kijken bij de motor. De eerste indruk is zeer goed, de huidige eigenaar heeft vanalles uitgelegd en in het bijzonder waar het olieverbruik vandaan komt.

2 jaar geleden heeft hij het een blok gereviseerd. De kop is gevlakt, klepseals zijn vervangen, veren zijn gemeten ivm tolerantie en tot slot de kleppen opnieuw ingeslepen. Verder heeft hij 4x 0,5mm overmaatse zuigers gekocht en het cilinderblok laten opboren en honen. Tijdens het monteren is er een stukje van een zuigerveer gebroken en deze heeft in de 2e cilinderwand een behoorlijk kras gemaakt, over de hele lengte en plusminus 3 a 4 mm breed. De zuiger is ook aardig beschadigd en niet meer bruikbaar.

Hij heeft toen een 2e blok gekocht en deze zit nu onder de motor, incl. de gereviseerde kop.

Nu heb ik 2 vragen, kan de beschadigde cilinderbus worden vervangen? Zoja, kan er dan 1 nieuwe overmaatse zuiger worden aangekocht en de andere 3 hergebruiken (deze hebben nauwelijks kilometers gemaakt)

Vraag 2, de grootste uitdaging van allemaal is, heb zelf 2 linkerhanden, figuurlijk dan, maar is het met een handboek goed te doen of zeggen jullie uitbesteden?
 
de cilinderbus kan wel vervangen worden, maar deze kun je niet kopen bij suzuki.
de bus moet je laten maken.
elk revisiebedrijf heeft hier wel een adres voor.
 
Laatst bewerkt:
1 van mijn maten heeft vroeger een fzr 1000 gereden,daarbij werd hem letterlijk vertelt dat yamaha een olieverbruik van 1 : 1000 normaal vond :P ,dus.

Nou staan die ook wel bekent als olieboten :X
 
Waar baseer je op dat hij slecht stuurt en remt. Want ik moet eerlijk bekennen dat ik de proefrit als verrassend positief heb ervaren. Daarnaast zijn alle onderdelen aanwezig, op een paar mankementen na, namelijk een beschadigde cilinderbus en kapotte zuiger.

Gaat dit 1000 euro kosten op het te herstellen????
 
de cilinderbus en 1 zuiger gaat echt geen 1000 euro kosten.
maar dan zou ik het wel zelf doen.
laten is gewoon te duur voor zo'n apparaat.
maar blijft het bij een zuiger en cilinderbus?
 
Waar baseer je op dat hij slecht stuurt en remt. Want ik moet eerlijk bekennen dat ik de proefrit als verrassend positief heb ervaren. Daarnaast zijn alle onderdelen aanwezig, op een paar mankementen na, namelijk een beschadigde cilinderbus en kapotte zuiger.

Gaat dit 1000 euro kosten op het te herstellen????
Ik heb een gs550 en een gs750 gehad en die vond ik ook niet slecht sturen en remmen, totdat ik iets anders had gereden, dan is zo'n gs een schijthuis.
Een gsx550 loopt 1;18 een gs 750 1:10 als je een beetje gas gaat geven.
 
Tja, als ik het verhaal goed gevolgd heb, blijft het bij 1 bus + zuiger met een 0.5mm overmaat.

Het word niet mijn eerste motor, maar wel mijn huidige motor. Bedoeling is dat ik dit seizoen ermee doorrijd, zal misschien 1000 km. Daarna wil ik het blok gaan klaarmaken.

Maar voordat ik tot aankoop overga, wil ik eerst weten of dat het mogelijk is om zo'n blok te reviseren. Met name die cilinderbus. Ga morgen ook de motorzaak bellen om te informeren over een 0.5mm overmaatse zuiger nog te leveren is.

Heb tot nu toe een Honda VFR750F, Kawasaki ZX7R, Honda GL500 Silverwing, Honda CB550 F1 en als laatste een Yamaha XJR1300 gereden. Bedoel hier verder niks mee, is een stukje informatie over mijn motorverleden.
 
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is de huidige eigenaar het na 10 jaar zat om onder die motor te liggen. Ik zou hem nooit kopen. De ergernis zou mij te duur worden.
Kijk eens op www.hpmotoren.nl
Kun je een leuke fiets kopen, ook voor weinig, maar wel met Bovag garantie. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan