Advies of ervaringen gevraagd

Diver2000

MF veteraan
14 aug 2019
2.185
1.572
Oosterhout Gld.
Helaas heb ik mijn Pan ST1300 in de verkoop moeten zetten.
Ik kreeg last van steken bij de nieren, nu ben ik bij de fysio geweest en blijkt dat er wat blokkades zaten in de rug en ribben die uistralen.
Ik had aangegeven dat dit erger is na een rit op de motor.

Hij geeft eigenlijk aan de de rechtop houding op de Pan niet ideaal is voor mij, ik zak iets door waardoor de klachten ontstaan.
Advies is eigenlijk om een wat meer sport/tour te kopen waardoor ik meer voorover buig. Rij al met een niergordel.
Had op mijn CBR ook nooit klachten.

Nu ben ik dus aan het orienteren naar een andere motor alleen hoop ik dat er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben.
Proefrijden is leuk maar dat heb ik ook met de Pan gedaan en toen niets gevoeld.

Het is echt iets wat na een langere tijd is begonnen en niet meer is weggegaan.
Wil niet weer straks op een motor stappen en na enkele maanden beseffen dat ik weer een verkeerde keuze heb gemaakt.....

Ik snap dat dit natuurlijk een lastig verhaal is.....
 
Misschien het doorzakken voorkomen, trainen van je lijf vb door te gaan zwemmen en/of training op functionaliteit?
Train aantal keer per week in de sportschool, romp is goed ontwikkeld, probleem is dat mijn lumbale wervels redelijk vastzitten waardoor mijn onderrug stijf is. Hierdoor buigt mijn bekken niet goed. Mag van de fysio absoluut geen extra buikspieren trainen omdat dan de balans helemaal weg is.
 
Wat is je budget? De Kawasaki Z1000 SX of Bmw R1200rs zijn mooie sport-tour motoren waarbij je een beetje voorover zit maar niet zo extreem als op een volbloed sport motor. Of een Honda Blackbird? Al is die houding misschien net te sportief.
 
”Froegah” had ik veel last van mijn onderrug.
(ik doe kantoorwerk, ben helemaal niet atletisch gebouwd en zit op level 49)
Bleek een combinatie van verkeerde houding en uitwerking van stress te zijn.
Sinds ik me daarvan bewust ben, zijn mijn rugklachten vrijwel verdwenen.
Daarnaast doe ik sinds een jaar yoga.
Geen power yoga, maar easy flow yoga.
Mijn flexibiliteit is daarmee ook best wel toegenomen.
 
Het is dat je net onhandig ver woont, maar ik heb wel t een en ander staan waar je wat meer voorover zit, en je best de houdingen ff zou mogen proberen tijdens t rijden.
Thnx. Zal eens kijken of ik in de buurt iets ga vinden. Eerst de Pan verkopen aangezien ik geen geldboom in de tuin heb, ondertussen goed orienteren dat ik na de verkoop een goede motor ga vinden. Anders is Rotterdam geen wereldreis natuurlijk.
 
Wat is je budget? De Kawasaki Z1000 SX of Bmw R1200rs zijn mooie sport-tour motoren waarbij je een beetje voorover zit maar niet zo extreem als op een volbloed sport motor. Of een Honda Blackbird? Al is die houding misschien net te sportief.
Die Z1000 is wel een leuk ding. BMW ben ik niet zo'n fan van. Ga liever voor een japanner.
 
Tussen een sportmotor (CBR) en een toermotor (Pan) zit nog een segment (je raadt het al): de sport-toer. Huur eens een Blackbird of een VFR (om bij je eigen merk te blijven). Of ga voor een wat hogere motor a la Triumph Tiger, Ducati Multistrada, Yamaha TDM.
 
Tussen een sportmotor (CBR) en een toermotor (Pan) zit nog een segment (je raadt het al): de sport-toer. Huur eens een Blackbird of een VFR (om bij je eigen merk te blijven). Of ga voor een wat hogere motor a la Triumph Tiger, Ducati Multistrada, Yamaha TDM.
Had ook al aan een VFR gedacht.
 
Ik heb/Had hetzelfde probleem,ik heb een vorm van reuma waardoor mijn rugwervels vast zijn gaan zitten.
op een ouwe lullen motor heb ik dus wel last,maar op een supersport door de naar voor gebogen houding niks geen last.
Dus 3 x raden wat mijn advies is 😎
 
@Erwinblade, het advies was richting een sport/tour. Denk dat jij dus een vergelijkbare situatie hebt.
Heb wel een keer met een 848 gereden maar dat was redelijk kort, moet dan echt een langere rit maken met een supersport om te kijken hoe ik daar vanaf stap.
 
Mijn ervaring met sport-tour motoren is dat ze (voor mij dan) precies tussen de ideale zithouding in vallen... Op mijn Yamaha TRX had ik na een half uur rijden al rugklachten, daar heb ik toen een superbike-kit opgezet met breed stuur en zat ik rechterop, zoals een TDM. Nooit meer last van m'n rug.

En nu rij ik een RSV Mille. Volbloed superbike met de clip-ons op dezelfde hoogte als het zadel. Grote motor ook. Nog nooit zo goed gezeten :D Zelfs na lange ritten geen last van m'n rug. Zelfs de last op mijn polsen valt me enorm mee.

Ik zie dat je redelijk bij mij in de buurt woont, je mag zo een keer proef-zitten/rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan