Advies over een nieuwe motor / huidige motor

RRicardo

Rookie
17 okt 2019
7
2
Hi allemaal!

Sinds een aantal weken ben ik trotse eigenaar van een mooie KTM 990 SMT uit 2011. Dit is tevens mijn eerste motor. In het begin genoot ik super veel van het rijden en dacht altijd dat een dergelijke motor de juiste voor mij zou zijn. Nu begin ik sinds de afgelopen week erg te twijfelen. Behalve dat de motor veel vermogen heeft (en dat ook laat blijken in de twee bekeuringen die ik al heb gekregen)... is het zit en rijcomfort toch minder als dat ik er van had verwacht. Ik krijg na ruim een uur rijden ontzettende zeurende pijn in mijn onderrug.

Nu overweeg ik het volgende:
- De motor houden, aanpassingen maken zodat het rijcomfort omhoog gaat en beter op de teller letten op 80-wegen (mijn teller heeft blijkbaar 0 afwijking).
- De motor verkopen en een andere motor halen. Opties voor andere motoren:
  1. BMW GS (liefst de 800, eventueel 650);
  2. Een mooie cruiser, altijd verliefd geweest op dergelijke motoren maar werd me destijds afgeraden. Een mooie zou zijn de Honda VT 750 Shadow. Iemand tips over cruisers met aankopen / rijden?
  3. Husqvarna nuda 900 (of een andere naked) dit is mijn droommotor, maar voor nu waarschijnlijk buiten budget :).
Alle tips en ervaringen zijn welkom. Ik ben vrij nieuw in de motorwereld maar geniet er elke seconde van. Voor mijzelf staat rijcomfort op een hoge prioriteit (boven bijv. vermogen / geluid) al moet ik toegeven dat het LC8 Motorblok heerlijk klinkt en rijdt (boven de 4000 toeren ;)).

P.s. ik weet dat ik een beginnende bestuurder ben en dat nu al twee bekeuringen heb een bepaald signaal afgeeft. Ik rijd echter naar eigen mening netjes en behouden. Beide bekeuringen zijn minimaal (2 en 3km te hard). Toen ze op de deurmat lagen kwam ik er dus snel achter dat ik mijn snelheidsmeter behoorlijk accuraat is.
 
Ik rijd nu een paar jaar een GSXR750, en ben op zoek naar iets anders. Heb vanochtend een proefrit gehad op een Street Triple, wil een MT07 uitproberen, en de FZ8N waar ik nieuwsgierig was, is al verkocht. Maar anders had ik die ook nog wel willen testen.

M.a.w.: proefrijden. Eventueel (als je echt langer op een motor wil zitten om te checken of je rug dat trekt) huren, misschien dat je op motoshare.nl wel iets interessants tegenkomt.
 
Ik rijd nu een paar jaar een GSXR750, en ben op zoek naar iets anders. Heb vanochtend een proefrit gehad op een Street Triple, wil een MT07 uitproberen, en de FZ8N waar ik nieuwsgierig was, is al verkocht. Maar anders had ik die ook nog wel willen testen.

M.a.w.: proefrijden. Eventueel (als je echt langer op een motor wil zitten om te checken of je rug dat trekt) huren, misschien dat je op motoshare.nl wel iets interessants tegenkomt.

Bedankt voor de tips! Ik ga een kijken om een cruiser te huren en eventueel nog andere motoren om uit te proberen :). Ben dus misschien toch iets te snel verliefd geworden op mijn KTM en had achteraf wat langer kunnen/moeten wachten.
 
Verstand zit in je rechterhand. Mijn NC700 en ouwe MT-03 hebben beide maar 48 voorthobbelende paardjes, en toch heb ik met beide meerdere boetes gereden.

Niet om je af te raden om een andere motor te kopen, hoor! Zitcomfort is superbelangrijk om de lol erin te houden. Maar als je denkt minder vermogen = minder boetes... mwah, als je de aanleg hebt om ietsje te hard te rijden, dan doe je dat toch wel. Zo heeft mijn portomonee gemerkt... 😖

PS: Zitcomfort is voor ieder natuurlijk anders, maar mijn begrip -en ervaring- is dat de rechtop-zit van naked/tour het minst belastend is voor je onderrug. De achterover-hangende zit van een cruiser is aanvankelijk juist lekker, maar op de langere duur best zwaar om vol te houden.
 
Je kunt ook eens kijken of een aanpassing aan het zadel (implementeren gel-pack of iets dergelijks) een ander stuur, risers of andere meer verstelbare voetstepjes je zitpositie veranderen en daarmee de problemen met je rug kunnen verhelpen. Je zegt dat je het een fijne motor vindt. Als je hierin een oplossing kunt vinden is dat goedkoper dan een andere motor.
 
Ik rij zelf een cruiser. Ik vind het super fijn rijden, maar na een tijdje ga je toch wel je onderrug voelen. Ik vond mijn originele zadel wat te hard, die heb ik aan laten passen, dat zit nu stukken beter. Wellicht kan zoiets als dit nog een oplossing bieden.
 
Leest men tegenwoordig geen testen meer?
Hier had je al voor gewaarschuwd geweest mbt. het zadel en het motorkarakter!

-De directe gasreactie dreef veel testrijders tot waanzin, reden waarom wij een progressieve gashendel uit het KTM Powerparts-schap lieten monteren. Dat haalde de angel eruit.
- Dwingt echt respect af.
-Alleen behoort een meer ergonomisch zadel tot de aanraders; het standaardzadel is voor wat langere Hollanders niet lang genoeg
-Nu zit je te dicht op het stuur, waardoor je ongemerkt je onderrug bolt.

Toch is het voor een dijkenrit onder Nederlandse omstandigheden iets te veel van het goede. Het zenuwachtige, dat we net al omschreven, uit zich vooral qua motorprestaties. De gasreactie is giftig en het blok bijzonder alert, maar niet erg soepel. Beneden de 3000 toeren is de motorloop echt niet mooi, en het gaat pas lekker boven de 3500 toeren per minuut. Bij 6000 toeren zet de tweecilinder nog ’s extra aan en klimt wel heel erg vlot in toeren. En daarbij is de toerentellernaald niet het enige dat klimt; het voorwiel doet dat ook erg gauw. De SMT neemt een loopje met z’n bestuurder en doet wat-ie zelf wil. Fantastisch voor liefhebbers, maar op onze dijkjes voor velen een doorn in het oog.


Motortest KTM 990SMT

Nu kun je proberen jezelf in de hand te houden, maar het is "maar 116 pk". Gasgeven doe je zelf..., ook niet op een makkere of nog snellere machine.
Overstappen op een andere motor, maak dan wel een langere proefrit. Cruisers zijn leuk, choppers dito maar bij lange ritten gaat dit vaak ook rugklachten geven.
Een toermachine als een Tiger, GS (hoog) of een K1200/1300 of RT zou ik dan liever prefereren.
 
Ik vind het ook een nadeel dat de motoren steeds meer vermogen hebben ik ben destijd al bewust bij de 600 klasse gebleven hij haal al 270 op de teller.
Nu een Ktm ook daar is het vermogen eigelijk al te veel.

Ik zie met de Yamaha 700 een heel mooi ding voorbij komen niet teveel vermogen en toch leuk spelen zonder dat je steeds hoogst ilegaal bezig bent.
de toerenteller van mij wil ik graag gebruiken en dan gaat het mis met de snelheid.

Minder is soms meer
 
Als ik lees welke motoren je nu wel intressant vindt denk ik dat je gewoon de verkeerde motor hebt gekocht.
Een ktm is wel echt een karakter motorfiets,ik heb de 990 smr ook gehad,ik vondt hem geweldig.
Die ktm vondt ik zo fijn dat ik nog een zwaardere heb gekocht,de superduke 1290 r se en dat vindt ik echt het einde.
Wat ik mij nog afvraag of je als beginent motorrijder bij een verkeersheuvel wel ff op de steppen gaat staan zodat je rug niet belast wordt
ik kan er uren achter elkaar op rijden zonder rugpijn,dus ik snap het niet helemaal,wel krijg ik last van mijn nek,maar dat komt dat ik vaak hard rijd en dan zit je vol in de wind,dan heb je moeite om je kop naar voren te houden,en dat voel ik dan naderhand in mijn nek
 
Je had van te voren beter moeten gaan proefrijden en meer. Dat lees je overal en dat zegt iedereen - dit is ook het enige wat echt waar is vwb wijsheden over motoren. Wat er daarnaast gezegd wordt qua keuze en waarom is meestal subjectief. Zelf rijden. Vraag desnoods aan je dealer een langere proefrit aan. Mijn eerst fiets was een emo-aankoop (een zx12r waar ik een jaartje op heb gereden) en dat soort aankopen zijn niet altijd even slim. Daarna mijn verstand laten werken een hoop proefritten gemaakt en zat vervolgens bijna 10 jaar op een GS, omdat die motor bij mijn paste. Na 10 jaar was ik klaar met het karakter van boxers en vroeg aan mij dealer of ik een achterlange proefrit om een K1600 kon maken. Normaal heb je maar een half uurtje dan weet je niet wat een fiets met jou doet fysiek.

Dus.. proefritten maken - niets meer en niets minder. GSsen rijdt trouwens wel voortreffelijk hoor alleen zijn de zadels een beetje te zacht waardoor je last gaat krijgen, maar dat kan opgelost worden door een aftermarket van wunderlich of zo

TL;DR: Proefritten maken...
full
 
Ik rijd nu een paar jaar een GSXR750, en ben op zoek naar iets anders. Heb vanochtend een proefrit gehad op een Street Triple, wil een MT07 uitproberen, en de FZ8N waar ik nieuwsgierig was, is al verkocht. Maar anders had ik die ook nog wel willen testen.

M.a.w.: proefrijden. Eventueel (als je echt langer op een motor wil zitten om te checken of je rug dat trekt) huren, misschien dat je op motoshare.nl wel iets interessants tegenkomt.

Ik kan je van harte aanbevelen die/een FZ8N toch proef te rijden. Zeker als je wat langer bent (1.92 hier), is dit een heerlijke stuurfiets waar ik zonder moeite een dag mee onder de pannen ben.
 
De rechtop zitpositie van alle adventure/allroad, toer & crruiser modellen zorgt bij mij ook voor rugpijn. De oplossing: supersport/superbike of een sportieve naked rijden met voorovergebogen zithouding. Daarmee ontlast je de (onder)rug......

Op mijn sportmotoren hou ik het de hele dag moeiteloos vol, op de CB1300 begint na 1,5 uur de rug op te spelen.
 
De rechtop zitpositie van alle adventure/allroad, toer & crruiser modellen zorgt bij mij ook voor rugpijn.
De oplossing: supersport/superbike of een sportieve naked rijden met voorovergebogen zithouding. Daarmee ontlast je de (onder)rug......

Op mijn sportmotoren hou ik het de hele dag moeiteloos vol, op de CB1300 begint na 1,5 uur de rug op te spelen.

Dat is toch zeer persoonlijk vrees is, doorgaans is de recht-op houding minder rugklacht gevoelig als wat jij ervaart.
Maar hé, ik kon met een hernia niet lopen en bewegen. Maar wel 200 km. op een racefiets zitten met een rap tempo...
 
Het is net wat je belangrijker vind. Ik zou denk ik zelfs geen motor meer rijden als ik geen supersport meer kon rijden vanwege wat dan ook. Aangezien je nog vrij nieuw bent, zou ik hem/haar even houden. Het zou een beetje lullig zijn als je een andere motor koopt, en je het toch niet zo erg zou vinden om wat rijcomfort in te leveren op vermogen.
Toen ik net begon vond ik hele andere dingen belangrijk/mooi als nu :)
 
Iets voor overzitten onlast de rug zeker bij een sportmotor ,maar ja daar speelt de polsen dan weer op na een tijd.

Helemaal recht opzitten heb ik nooit begrepen
 
Super bedankt allemaal voor de tips! Besloten om voor een tijdje de KTM aan te houden en te kijken voor een ander stuur / risers. Daarnaast heb ik een ergonomisch zadel aangeschaft (maakt wel mooi verschil).

Ja ik ben niet slim geweest met de snelle aankoop, maar ben nog wel verliefd op de motor. Ik ga begin volgend seizoen wat andere motoren proberen en dan een keuze maken voor dat seizoen. Dit jaar houd ik het bij mij KTM!

Daarnaast was ik indd erg gefocussed op het rechtopzitten en merkte dat ik hierdoor (soms ongemerkt) erg mijn onderrug en buikspieren ging aanspannen. Nu ik dit meer loslaat zijn de klachten stukken minder!
 
Leest men tegenwoordig geen testen meer?
Hier had je al voor gewaarschuwd geweest mbt. het zadel en het motorkarakter!

-De directe gasreactie dreef veel testrijders tot waanzin, reden waarom wij een progressieve gashendel uit het KTM Powerparts-schap lieten monteren. Dat haalde de angel eruit.
- Dwingt echt respect af.
-Alleen behoort een meer ergonomisch zadel tot de aanraders; het standaardzadel is voor wat langere Hollanders niet lang genoeg
-Nu zit je te dicht op het stuur, waardoor je ongemerkt je onderrug bolt.

Toch is het voor een dijkenrit onder Nederlandse omstandigheden iets te veel van het goede. Het zenuwachtige, dat we net al omschreven, uit zich vooral qua motorprestaties. De gasreactie is giftig en het blok bijzonder alert, maar niet erg soepel. Beneden de 3000 toeren is de motorloop echt niet mooi, en het gaat pas lekker boven de 3500 toeren per minuut. Bij 6000 toeren zet de tweecilinder nog ’s extra aan en klimt wel heel erg vlot in toeren. En daarbij is de toerentellernaald niet het enige dat klimt; het voorwiel doet dat ook erg gauw. De SMT neemt een loopje met z’n bestuurder en doet wat-ie zelf wil. Fantastisch voor liefhebbers, maar op onze dijkjes voor velen een doorn in het oog.


Motortest KTM 990SMT

Nu kun je proberen jezelf in de hand te houden, maar het is "maar 116 pk". Gasgeven doe je zelf..., ook niet op een makkere of nog snellere machine.
Overstappen op een andere motor, maak dan wel een langere proefrit. Cruisers zijn leuk, choppers dito maar bij lange ritten gaat dit vaak ook rugklachten geven.
Een toermachine als een Tiger, GS (hoog) of een K1200/1300 of RT zou ik dan liever prefereren.

Was mijn keuze slim? Misschien niet. Ben ik geheel ontevreden? Zeker niet! Ik zie dit weer als een mooie les. Ik neem al jouw punten in acht en zal dus in het vervolg op een andere manier naar de aankoop van een motor kijken. Dank hiervoor (samen met andere reacties onder en boven jou)!. Een ergonomisch zadel is inmiddels in bezit.
 
Ik zou er zeker geen risers op zetten,je moet met de motor ook vlot door de bocht dat verslechterd heel erg door risers
Eigenlijk verpest je dan gewoon je mooie ktm
 
Ik zou er zeker geen risers op zetten,je moet met de motor ook vlot door de bocht dat verslechterd heel erg door risers
Eigenlijk verpest je dan gewoon je mooie ktm
Thanks voor de tip. Zou een ander stuur dan een betere oplossing zijn? Misschien moet ik mijn stuur gewoon iets anders afstellen en helpt dat al enorm.
 
Stuur verhoger zorgt voor nog meer rechtopzitten. voor mij werkt het doorsteken van de vork ook heel goed. en stuurt ook nog beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan