Advies over motor (vstrom of tiger)

D-Vegas

MF'er
14 mrt 2018
35
0
Dag iedereen

Nieuwe lid hier op de forum maar ben paar keer hier gekomen wegens de zoekfunctie in google dus dacht van, ik ga een account maken en hier een vraag stellen en jullie mening, ervaring erover vragen

Heb nu een sv650n in mijn bezit, bijna 1jaartje al in mei. Hij staat nu al tijdje buiten onder een zeil (heb geen garage jammer genoeg..) maar af en toe añs het weer het toelaat rij ik er mee. Ik vond het een geweldige motor om te beginnen maar ik begin langzaam aan te weten wat ik tekort kom met deze motor (heb hem gekocht omdat ik echt snel een motor wou na mijn rbw te behalen)

Ik doe 80km x dag w/w verkeer. 90%snelweg en hier en daar plezier ritten. Nu begint het vrouwtje ook prikkels te krijgen om mee te rijden met me (duo ritten) en met sprake over ritten bv naar, Spanje, Italie, etc. Dusja ik denk dat dat iets met meer comfort voor beide, wat windbescherming, iets meer gemaakt voor zo'n ritten.

Weet van de modellen als de ntv650, r1200rt, pan european maar deze motoren zie ik zelf niet zitten dus deze vallen af bij mij

Ik heb deze 2 modellen die het meest in mijn hoofd komen
Suzu vstrom 650 / 1000
Triumph tiger 1050 / 800

Heb veel goeds gelezen over de vstroms, zeker de 650 en hier en daar wat over de tiger

Nu mijn vraag, wat vinden jullie voor en nadelen over deze 2 modellen?
Vstrom vtwin, tiger 3 cyl.
Is er iemand die ervaring met een van deze motoren heeft?
Welke is geschikt voor duo ritten rond europa, is een vstrom 650 ook goed hiervoor?
Verbruik tussen beide modellen? Algemene minpunten?

Weet sowiezo, testrijden. Dat ga ook van groot belang zijn dus ik zal dit ook doen

Budget 4k tot 5k€ als de tiger 800 moeite waard is wil ik wel wat bijsparen voor de 800 6.5k ong 2dehands

Dus bij deze hoor ik graag jullie mening, andere modellen type allroad ook welkom, ook om te weten, ben 1,70m hoog maar dus het moet verlaagd kunnen worden

Alvast bedankt! Sorry voor de wall'o'text

Tldr: pros en cons tiger 1050/800 vs dl650/1000
Comfort, verbruik, duo rond europa en bagage, w/w snelwegkms met af en toe files.
 
Proefrijden

Niks is belangrijker dan dat jij (en je passagier) comfortabel en prettig zit.
 
DL650 is misschien een beetje aan de lichte kant met duo, maar dat licht er ook aan hoe snel je een heuvel/berg wil oprijden. 2 of 3 cilinder is persoonlijke voorkeur, ik heb liever 2 cilinders maar zijn ook genoeg mensen lyrisch over 3 cilinders.

Verder zijn er ook nog de Appie Caponord, BMW GS, KTM Adventure, Honda Varadero en Yamaha TDM. Het is maar net wat je aanstaat, meeste allroad achtigen kun je wel comfortabel duo mee rijden.
 
DL650 van mijn broer wel eens gereden, rijdt prima maar wel vrij saai vond ik. Een Tiger 800 voelt toch iets spannender aan. Persoonlijk kan ik ook het karakter en geluid van een driecilinder wel waarderen, dus mijn keuze zou een Tiger zijn.
Overigens past een Sprint ST ook goed bij de wensen die je aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Souplesse van de 3-cilinder heeft mij over de streep getrokken om een Speed Triple te kopen, dus ik zou denk ik ook voor de tiger gaan. Over 't algemeen vindt ik de Tiger ook iets kwalitatiever (minder 'plastic-fantastic') overkomen dan de Vstrom, maar dat zal wel aan mijn smaak liggen. Heb deze modellen zelf niet allebei gereden, dus meer kan ik er niet over zeggen.
 
Thanks voor de reacties zover
Over proefzitten en rijden weet ik ervan, het is uiteindelijk idd persoonlijke voorkeur uiteindelijk.
Ik heb alleen met 2 cyl gereden voor de moment maar hoor veel lof over de 3 cyl.
Heb de caponord ook in mijn lijst, varadero denk ik dat het iets te zwaar voor mij ga zijn voor mijn hoogte (30kg ofzo meer dan een dl1000 klopt dit? Zeker volgetankt en volbeladen?)
Versys even gecheckt. De nieuwe ziet er heel nice uit maar mijn budget is voldoende voor een oude en die koplamp vind ik afgrijselijk jammer genoeg net zoals de ktm adventure (ik weet dat alltoads geen schoonheids wedstrijden winnen maar de looks van een dl1000/tiger1050/800/nieuwe versys vind ik wel mooier dan de oudere modellen ivm tiger, versys, adv)
Heb ook over de 650 gehoord dat hem aan de lichte kant ga zijn dus denk idd dat misschien een 1000 een betere optie zou zijn ondanks zijn verbruik
Triumph ST is naked, dus weet niet hoe dit zou gaan voor lange ritten, met mijn sv650n heb ik soms al moeite met de wind (ik geniet er dagen van en ook dagen niet)

Voorlopig op lijst nog

Dl1000
Tiger 1050
Tiger 800 (wat duurder masr met 1j uitstel ofzo kan ik het wel halen, zou een mooie tussen weg zijn tussen 650 en 1000)
Caponord (wel niet veel 2dehands in belgie zie ik)

Een vraag over de tiger 1050 / dl 1000
Verschil tussen de twee motoren? Verbruik enz? Kracht van beide motoren even goed voor te toeren? Veel zadel comfort verschil?
 
Het verschil tussen een 2 cilinder en een 3 cilinder ligt voornamelijk in het toerenbereik. Een Tiger 1050 rijdt al goed bij 1500 rpm en gaat ook verder door. De vlakke "koppelkromme" is ongeevenaard.
 
Het verschil tussen een 2 cilinder en een 3 cilinder ligt voornamelijk in het toerenbereik. Een Tiger 1050 rijdt al goed bij 1500 rpm en gaat ook verder door. De vlakke "koppelkromme" is ongeevenaard.

Sommige vinden het saai, ik vind het fantastisch. Scheuren als je wilt scheuren, maar rustig schakellui kan net zo makkelijk
 
Thanks voor de reacties zover
Over proefzitten en rijden weet ik ervan, het is uiteindelijk idd persoonlijke voorkeur uiteindelijk.
Ik heb alleen met 2 cyl gereden voor de moment maar hoor veel lof over de 3 cyl.
Heb de caponord ook in mijn lijst, varadero denk ik dat het iets te zwaar voor mij ga zijn voor mijn hoogte (30kg ofzo meer dan een dl1000 klopt dit? Zeker volgetankt en volbeladen?)
Versys even gecheckt. De nieuwe ziet er heel nice uit maar mijn budget is voldoende voor een oude en die koplamp vind ik afgrijselijk jammer genoeg net zoals de ktm adventure (ik weet dat alltoads geen schoonheids wedstrijden winnen maar de looks van een dl1000/tiger1050/800/nieuwe versys vind ik wel mooier dan de oudere modellen ivm tiger, versys, adv)
Heb ook over de 650 gehoord dat hem aan de lichte kant ga zijn dus denk idd dat misschien een 1000 een betere optie zou zijn ondanks zijn verbruik
Triumph ST is naked, dus weet niet hoe dit zou gaan voor lange ritten, met mijn sv650n heb ik soms al moeite met de wind (ik geniet er dagen van en ook dagen niet)

Voorlopig op lijst nog

Dl1000
Tiger 1050
Tiger 800 (wat duurder masr met 1j uitstel ofzo kan ik het wel halen, zou een mooie tussen weg zijn tussen 650 en 1000)
Caponord (wel niet veel 2dehands in belgie zie ik)

Een vraag over de tiger 1050 / dl 1000
Verschil tussen de twee motoren? Verbruik enz? Kracht van beide motoren even goed voor te toeren? Veel zadel comfort verschil?

De Triumph Street triple (ST) is idd een naked. De Triumph Sprint ST zeker niet. Misschien zoals al aangegeven ook een optie
 
Ga zeker eens op een Tiger proefrijden,de eerste keer dat ik op een 1050 gereden heb was ik
verbaasd hoe goed dat rijd voor zo,n best wel grote motor.DL1000,s heb ik ook op gereden en rijden ook prima,maar de Tiger vond ik toch net wat beter rijden.De DL650 is een motor die ook goed rijd,maar zoals al eerder aangegeven niet echt een spannende motor.
 
Nog keer bedankt
Zal sowiezo een tiger 1050 is testrijden en de dl1000
Heb de triumph spri t gecheckt hoe is de zithouding hiermee? Ook wa meer rechter dan een SS en comfortabeler?
Denk dat het tussen de dl en tiger zal worden, staan me het meest aan voor de moment
Nog tips of advies is welkom
 
Hier ook 1.70 en na veel sportiever spul nu 1,5 jaar een Varadero. Bevalt super!
Ook echt niet te groot of te zwaar. Ik denk dat die 30 kg t.o.v. een Vstrom niet veel uitmaken, maar daar heb ik maar 1 keer een uurtje op gezeten.
 
Gewicht is meestal ook niet heel belangrijk als je alleen op de straat blijft, meeste fabrikanten maken de motor wel zo dat je tijdens het rijden het gewicht niet eens zo opmerkt.

Een Sprint is wel andere koek dan een allroad, is gewoon een sport-tour. Dus daar zit je wel (comfortabel) voorover, maar uiteraard niet zo extreem als bij een SS. Wss wel wat meer voorover dan je SV.

Hier kan je ook kijken hoe een motor zit: Motorcycle Ergonomics
 
Ben er ook nieuwsgierig ivm de reactie van @RG
Thanks zal de varadero ook in het lijst brengen. Het wordt moeilijk haha. Tiger komt er het meest uit, maar zie ook dat die motors soms redelijk wat sukkelen, remschijven en hier en daar een ander puntje maar welke motor nu ook niet, blok wordt wel als betrouwbaar beschouwd net zoals de dl en heb ook hetzelfde van de varadero gelezen.
Varadero; voor bj 2000, enorme drinkers, klopt dit? Hoe is het gedrag hiermee tijdens stad/file rijden? En met de Tiger en dl?
Welke zijn de gekende ziektes over elke motor? Bj 2000 t/m 2008 ongv (jaarmodellen in het zicht dat binnen budget vallen)
Ben ook benieuwd naar de testrits. Varadero en dl bij dezelfde vekoper 30minuten van mij. Tiger is een beetje verder maar zal dit is goed in een dag plannen

Zijn er km standen ook waarop ik moet letten? Bv; grote of kostelijke onderhouden voor aankoop? Hoor dat er wat mensen motors wisselen wegens dit, weet niet als dit van toepassing met deze modellen.
 
Ik zou zsm een keer gaan proefrijdenb of een dagje zo'n ding gaan huren, want als je erop zit merk je pas wat het is. Dit type motoren is heel praktisch, maar de rij-ervaring kan nog wel tegenvallen vanwege gebrek aan "karakter".

Voor jouw beoogd gebruik moet je ook zeker kijken naar sport-tourmodellen. Vooral als je je nu al een beetje zorgen maakt over de hoogte. De Sprint ST (1050) is hierboven al genoemd, maar je hebt natuurlijk ook de tegenhangers als de Honda VFR, BMW RS, Ducati ST. De zithouding is iets met voorover, maar juist daardoor kun je er prima lange snelwegetappes mee rijden en door die houding voorkom je zadelpijn.
 
Een spannende motor is minder geschikt voor een duo.
Je zult een compromis moeten vinden.
Ik vind een Tiger erg mooi, maar wat ik vind is lekker belangrijk.
 
Ik heb op alle genoemde fietsen gereden,rijden allemaal prima,nadeel van de Varadero is
dat hij nogal topzwaar aanvoelt met een volle benzine tank,verder zijn het natuurlijk geen
super zuinige motoren,dat kan nu eenmaal niet met zo'n cilinderinhoud.
Als je dat belangrijk vind kan je beter motoren zoals de DL650 en Honda Trans Alp overwegen.
Of de Honda NC700/750 ,niet echt een spannende motor,maar prima voor woon werk en
tourritten en is ook zuinig.
Verder stel je dat je de Pan niet ziet zitten,waarom eigenlijk niet,heb je daar wel eens op gereden,je zal verbaasd zijn hoe goed dat rijd,het is in verhouding tot zijn gewicht 1 van de best rijdende en in balans zijnde motoren en het motorblok is ook nog eens onverwoestbaar,Hij heeft een cardan dus geen ketting om te smeren en stellen,en vergist je niet in het vermogen,het is een rappe motor die zeker bij lage toeren flink veel koppel heeft.Niet voor niets is het de favoriete motor van veel politie korpsen.
En vergeet ook de baas niet B| ,die zit als een vorstin achter op een Pan. :Y
 
Laatst bewerkt:
Spannend weet ik dat het niet zoals een SS zal zijn maar denkwel dat de vstrom, tiger of varadero ook spannend kan maken, zeker door die 2cyl of 3 cyl en hangt ook af hoe je hem rijd zeker?
Zal proberen als het weer meevalt als zsm rit mee te doen. Huren in Belgie zie je niet veel en als het kan zijn het meestal de nieuwere modellen heb al keer proberen opzoeken
@Rg: twijfel niet dat een pan slecht is, net zoals een deauville mss is een deauville wat zwakker maar ik weet dat deze motoren zijn gemaakt voor te toeren. Een collega heeft er een en ik weet het is comfortabel maar ik vind de looks van een allroad toch iets leuker. Ook denk ik dst met file rijden ook wat gemakelijker is dan met een toerbuffel zoals de pan.
Duo rijden zeker lange afstanden zou 1x of 2x x jaar zijn maar het zal meestalvoor w/w verkeer gebruikt worden en plezier ritten. En had dit ook van de varadero gelezen over het gewicht. Waarschijnlijk op baan enorm goed maar denk bij trage stukken wat lastiger door gewicht maar ja heb nog niet ermee gereden alleen de 125cc model ooit dus ik moet afwachten op testrit
Zal uiteindelijk misschien de vfr ook is checken ziet er ook wat handig en fijn uit.
Tiger zit tot nu toe op 1ste keuze enigste wil ik horen rijders die duo en file rijden met zowel tiger, vstrom, varadero evt vfr of triumph sprint st en ja uiteindelijk pan ook keer checken toch
 
Met een Pan kan je prima file rijden,de koffers daarvan zijn niet zo breed en desnoods te verwijderen,een Pan vind ik persoonlijk beter rijden dan de meeste All road motoren,en vergis
je niet hij is best snel met optrekken en in het middengebied moet je toch een rappe motor hebben om met name in hogere versnellingen een Pan bij te kunnen houden,ook stuurt hij veel lichter dan je zou denken,en je kan er hard mee door de bocht,ik heb een politie agent de zijkoffers aan de grond zien rijden :Y :] 8-)
 
Zal een pan dan ook checken. Het is de moeite waard om te proberen. Moet wel zeggendat mijn gedachten tot nu toe op de tiger zitten. Maar ja tot ik erop zit of testrijd ga ik nog niks besluiten. Misschien morgen met vrouwtje naar dealer die alle modellen heeft 2dehands. Vstrom, tiger, st1300, varadero en dan zien wat mij bevalt en chef. Een keer dat ik dat weet. Proefrijden ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan