Advies over motorrijbewijs

Apoc

Rookie
24 mei 2004
3
0
Capelle aan den IJssel
Ik heb wat advies nodig over het behalven van mn motorrijbewijs. Ik ben nu 19, heb een jaar mn rijbewijs en ik heb laatst de hayabusa gezien die mn pa binnenkort gaat kopen, en ik moet zeggen, wat is dat een geil ding.. :}

Ik wil dus zelf graag ook mn motorrijbewijs gaan halen.. en ik weet ook wel dat ik niet gelijk op een busa moet gaan rijden, sowieso ook omdat 1300cc nog niet bepaald mag tot je 21e.

Mijn vraag is nu dus: is het verstandig om nu al met mn motorrijbewijs te beginnen en op een 250cc motor wat ervaring op te doen, of kan ik beter wachten tot ik 21 ben en in de tussentijd nog meer ervaring opdoen in de auto?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

Gewoon op een 250 beginnen! Daar leer je op rijden ipv op een Hayabusa!

[me]BGL Racing die al bang was voor een vraag hoe een Hayabusa te begrenzen :+ [/me]

Haha dat zag ik ook aankomen toen ik het woord Hayabusa zag staan :) . Maar gelukkig heeft de topicstarter al wat research gedaan ;)
Vind een hayabusa er trouwens helemaal niet geil uitzien, maar da's persoonlijk.
Greetz
Martian

owja, gewoon gelijk beginnen met lessen. Voor je het weet maken ze alles nog moeilijker en duurder.

Nee ik wil sowieso ook niet beginnen op een busa.. maar als ik dan sowieso begin.. beter nog even wachten tot ik meer rijervaring op de weg heb met een auto (ik rij vrij goed, zonder opscheppen ofzo..) of kan ik beter gelijk ervaring opdoen met een 250cc?

Ja dat van die prijzen enzo dat is inderdaad wel waar.

Ps: over die hayabusa: ik vind de voorkant niet zo heel mooi, de rest wel.. Maar ik doelde meer op de prestaties, die zijn wel geil :P

De eerste keer op een motor is sowieso erggg geil. Dan maakt het ff niet uit of het een 250 of 1300 is.

Mark

als ik jou was zou ik gelijk beginnen met lessen.
ze zeggen dat je op de motor pas rijervaring heb als je 100.000 km heb gereden en ik zou die kilometers liever rijden op 250cc dan 1300.
de eerste keren zal je toch nog wel is een schuivertje maken en dan kies ik ook liever om met 100 te vallen op een oud dingetje van 1000 euro dan met 200 op de nieuwste hayabusa van ????
later van marvin

Gelijk beginnen, je weet niet wat je mist, ook niet op een 250cc.
Maar wacht niet te lang anders ben je straks 21 en moet je nog steeds rondtuffen.

op een 250 ben je zo uitgekeken.
ik zou beginnen op een 400 of 600.

een houjebloesaan is best wel :r maar is persoonlijk de techniek is mooi maar het ondwerp ,nee hij heeft het gewoon niet.

maar ja je vraag ja je moet gewoon beginnen op de motor die je mooi vind,verhalen van leren rijden en als je een zware motor koopt haal je toch niet alles eruit en zo zijn gewoon onzin,je kan het op een r1 ook leren,succes met je keuze zal zeker boven de 600 cc kijken als ik jou was.

ik rij vrij goed, zonder opscheppen ofzo..

Whahahahaa ik ook beste kerel...ik ook. Alleen m'n rechter spiegel - aka the widowmaker - wil wel eens wat meepakken zoals vrachtwagens, bestelbusjes, mensen (was heel traag en die lullo maakte zich breed) en verkeersborden.

Motorijbewijs nu halen als je het geld hebt. Rustig rijden (zal met een 250 wel lukken al kan je met elk vervoersmiddel gevaarlijk rijden)

Gewoon halen je rijbewijs, het word per half jaar duurder volgens mij. En ingewikkelder :P

Ik heb nu ook al 14 maanden mijn rijbewijs... en sindsdien nog geen motor... ik wacht lekker totdat ik zwaar mag. Ondertussen spaar ik voor een vette motor, en als je het geld al heb gewoon een mooie 600 af laten voeren.

Ik heb nu ook al 14 maanden mijn rijbewijs... en sindsdien nog geen motor... ik wacht lekker totdat ik zwaar mag. Ondertussen spaar ik voor een vette motor, en als je het geld al heb gewoon een mooie 600 af laten voeren.

Er is niets mis met sparen, maar dat betekent dus dat jij straks gaat rijden op een 'vette motor' (wat dat ook wezen mag?) terwijl je al meer dan een jaar niet gereden hebt? ;(

Ik ben meer voor de optie; rijbewijs halen, een magere :+ motor kopen en lekker rijden(=oefenen). Kan je ondertussen nog sparen voor wat extra vet ook....

gewoon doen!! ik heb ook voor de keus gestaan.. ik heb nu een jaar mn rijbewijs (ben net 21 geworden, zit dus nog een jaartje vast aan licht)

ik rij nu een FZR400RR en ook met 25kw begrenzing is dat een geweldig apparaat.
Gaat voorlopig snel zat voor mij (top 190 echte km ongeveer) Ik zou het wel doen, lekker wat ervaring opdoen voor je op een zware machine stapt :)

Er is niets mis met sparen, maar dat betekent dus dat jij straks gaat rijden op een 'vette motor' (wat dat ook wezen mag?) terwijl je al meer dan een jaar niet gereden hebt? ;(

Ik ben meer voor de optie; rijbewijs halen, een magere :+ motor kopen en lekker rijden(=oefenen). Kan je ondertussen nog sparen voor wat extra vet ook....
ik heb ook een jaar gewacht,je hoeft toch geen haast te hebben??

Hm, ik had het eigenlijk niet over 'haastigheid', maar over 'veiligheid' :P ...

Kan me zo voorstellen dat je na 15 rijlessen en aansluitend anderhalf jaar niet rijden niet zo lekker(veilig?) rijdt op je nieuwe 'vette' motor (ik neem aan dat het hier dan over een motor gaat die heel snel heel hard kan)....Sommige mensen hebben na een winterstop van luttele MAANDEN al moeite de goede kant boven te houden..... *D

ik had 11 maanden geen motor gereden,toen ben ik op een 135 pk zware motor gestapt.en ook echt zwaar 203 kilo droog dat komt op 235 kilo dus ja was geen probleem,zie nog steeds het nut van een lichte opstap motor niet.

maar ja iedereen ervaard het anders natuurlijk,gelukkig maar.

Kan alleen maar mijn bewondering voor je uitspreken, want ik geloof niet dat ik het zou kunnen! (en ik bedoel dit serieus)

Zo zie je maar, eigenlijk moet je geen advies vragen maar doen wat je diep in je hart van plan bent. Je krijgt zoveel verschillende en heel persoonlijke ervaringen dat je door de bomen het bos niet meer ziet...

Kan alleen maar mijn bewondering voor je uitspreken, want ik geloof niet dat ik het zou kunnen! (en ik bedoel dit serieus)

Zo zie je maar, eigenlijk moet je geen advies vragen maar doen wat je diep in je hart van plan bent. Je krijgt zoveel verschillende en heel persoonlijke ervaringen dat je door de bomen het bos niet meer ziet...
mmmm bewondering ;) maar ja jij hebt ook een aardige motor toch 750 cc is ook niet mis

Uhmz een Yamaha R6 bedoel ik. Het vermogen word allemaal maar in je kop gepraat door andere mensen, de rest van je leven hangt af van jezelf. Als je in een auto al niet rustig kan rijden kan je het op een motor wel vergeten lijkt mij... maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over.

Ondertussen heb ik al even op een R1 mogen rijden. Het vermogen voel je dondersgoed, maar is wel controleerbaar. Daarnaast als ik mijn motor heb aangeschaft zal er eerst rustig getoured worden en zal die niet bereden worden om naar werk o.i.d. te gaan. Dus rustig opbouwen.
Daarnaast is er een auto aangeschaft waardoor ik de aanschaf van een simpele motor zonde vond van mijn geld. Hierdoor besloten te wachtten totdat ik zwaar mag om vervolgens mijn slag te slaan. Nog maar tot December :Z

ik heb 7 jaar gewacht voordat ik mijn motor kon betalen. Als ik een tip kan geven is het deze. Haal je motor rijbewijs, koop een goed en veilig pak en koop eerst een niet te zware schade motor waar nog gewoon op gereden kan worden. Rij daar een jaar op en koop iets zwaarders (supersportje ofzo). Dat scheelt in de verzekering en je hoeft niet zo rustig te rijden omdat je bang bent dat je omgaat.

Een hayabusa is leuk om op te rijden als je voor het eerst rijd. Na tien minuten snelweg is hard rijden op een rechte snelweg echter saai en wou je dat je iets anders gekocht had. Als je houdt van hard rijden probeer eerst eens een 600"tje". Ik denk dat je bij de eerste keer dat je het gas opendraait al schreeuwt "yiiiihhhhaaaaaaa!!!" :]

Een hayabusa is een leuke motor voor een motorleek die alleen kijkt naar het vermogen op het achterwiel maar laten we eerlijk zijn hoe vaak draai je dat gas helemaal open en had je niet liever een motor die goed door de bocht komt?

mmmm bewondering ;) maar ja jij hebt ook een aardige motor toch 750 cc is ook niet mis

Ik meende het echt hoor, dat ik het knap vind! Ik heb eerst anderhalf jaar rondgereden op een Diversion 600 waar ik zonder brokken fouten mee kon maken(en kon sparen voor een ander)... *D En mij zelf kon scholen in het "bochten rijden en mannen op racemotoren het nakijken geven" 8-) Want hij ziet er misschien niet zo flitsend uit, maar lekker rijden doet ie wel hoor, zo'n Div!

Alleen is het weleens tijd over te stappen vandaar mijn Soes... :9 Toch een beetje meer kick(zowel in bochten als rechtdoor)

Ikzelf ben van een 25 kw mito naar een 145 pk FZR 1000 Exup gegaan, en had eerlijk gezegd erg weinig moeite met het vermogen.. sterker nog, ik miste zelfs...
(moet erbijzeggen dat ik wel al een beetje circuit ervaring had met verscheidene fietsjes)
Nu ga ik lekker met de Fizzer rondrijden tot ik het geld bij elkaar heb voor een Ducati 999s

Het lijkt me verstandig om zowieso je roze papiertje zo snel mogelijk te halen want het wordt alleen maar duurder en duurder :( .
Daarna kan je altijd kijken of je een 25Kw fiets gaat rijden (en nee het is echt geen straf, al lijkt dat soms wel uit de reactie's) of dat je wacht met een motor kopen. Lijkt me handig om een relatief goedkope 25Kw aan te schaffen zodat je lekker veel rij-ervaring opdoet (leren rijden komt NA het rijbewijs). Daar doe je dan je voordeel mee met je "grote" motor daarna.

Succes ermee

ik heb 7 jaar gewacht voordat ik mijn motor kon betalen. Als ik een tip kan geven is het deze. Haal je motor rijbewijs, koop een goed en veilig pak en koop eerst een niet te zware schade motor waar nog gewoon op gereden kan worden. Rij daar een jaar op en koop iets zwaarders (supersportje ofzo). Dat scheelt in de verzekering en je hoeft niet zo rustig te rijden omdat je bang bent dat je omgaat.

Een hayabusa is leuk om op te rijden als je voor het eerst rijd. Na tien minuten snelweg is hard rijden op een rechte snelweg echter saai en wou je dat je iets anders gekocht had. Als je houdt van hard rijden probeer eerst eens een 600"tje". Ik denk dat je bij de eerste keer dat je het gas opendraait al schreeuwt "yiiiihhhhaaaaaaa!!!" :]

niet bang zijndat je omgaat??? nou ik bekijk dat dus anders dan kan je beter een motor kopen van 40000 euro met 18 karaats gouden velgen ,want dan rij je voorzichtiger en rustiger,dus dan leef je ook nog langer,een schade fiets kopen is helemaal niks tenzei je schade hersteller bent .

en ook het er niet alles uithalen wat er in zit vind ik ook zo'n l.l verhaal,waarom zou je een kneedown moeten leren???????? ik zie er het nut niet van ik hou mijn motor liever heel door er 1000 keer normaal/rustig op te rijden ,dan dat ik 4 keer een kneedown probeer op mijn smoel ga en nooit meer kan lopen.

Een hayabusa is een leuke motor voor een motorleek die alleen kijkt naar het vermogen op het achterwiel maar laten we eerlijk zijn hoe vaak draai je dat gas helemaal open en had je niet liever een motor die goed door de bocht komt?

Terug
Bovenaan Onderaan