advies over nieuwe motor

penose1970

MF'er
10 nov 2011
31
0
Tiel
Een jaar geleden heb ik als 40+ er mijn A gehaald en rij sindsdien op een GSX600F uit 1996. Inmiddels heb ik er zo'n 6000 kilometer opzitten maar ik merk dat deze motor hier en daar wat kuren begint te vertonen. Ik onderhoud hem zo goed mogelijk maar merk met name op de snelweg dat boven de 120 km/u de motor het zwaar krijgt... er begint van alles te rammelen en veel harder durf ik er dan ook niet mee te gaan.
Ik overweeg om de motor eruit te doen en wil eigenlijk iets zwaarders. Mijn rijstijl is redelijk sportief, maar ik ben natuurlijk nog maar een beginner:)
Mijn voorkeur qua model gaat uit naar een cbr900rr uit 2001 / Yamaha Thunderace / Kawasaki zx9r.
Ik ben overigens redelijk handig, maar een compleet blok heb ik nog nooit uit elkaar gehaald... wat zouden jullie mij adviseren? is een 900 te zwaar, of toch maar beter voor een nieuwere 600 gaan? Budget ligt rond de 4000
 
Nee, denk ik ook niet en tot nu toe heb ik me altijd prima kunnen beheersen.
Ook met een 900 kun je volgens mij prima door een drukke woonwijk rijden zonder dat je gelijk een wheelie maakt:)
 
Binnenkort maar eens proefrijden en hopen dat ze nog iets fatsoenlijks voor mijn suzuki teruggeven:)
 
Binnenkort maar eens proefrijden en hopen dat ze nog iets fatsoenlijks voor mijn suzuki teruggeven:)

Ik denk dat dat 't beste is om te doen :Y

Die 900+ CC fietsen die je aanhaald zijn allemaal "SS" fietsen en niet echt (lees: helemaal niet) te vergelijken met de GSX-F 600 die je nu rijd.

Met het budget wat je stelt (~€4000,-) kun je ook een leuke 600CC sport/tour kopen uit 2007/2008 (óf een 600CC SS uit 2004/2005.....).
 
Laatst bewerkt:
Hou er rekening mee dat de ZX9 vanaf 1998 een wereld van verschil is met z'n voorganger. Een veel betere motor, eigenlijk is alleen de naam nog hetzelfde. Zou het oude type lekker laten staan.
De CBR is een tamelijke gifkikker van dit bouwjaar, nogal heftig op het gas en een karaktertje qua stuurgedrag. Ik vind het een gave motor, maar zo lief als je Soes istie zeker niet.
Thunderace was de dikke supersport van Yamaha, maar werd tot sporttoer gedegradeerd toen de R1 kwam. Gewoon een goed ding, maar geen ballerina qua sturen zoals de Blade.
 
De Thunderace lijkt me in mijn geval de beste optie, ik las alleen een topic over uitzonderlijk olieverbruik maar daarmee moet je gewoon geluk hebben denk ik.
Die gsxf zal inderdaad niet veel gaan opleveren, maar ik voel er niet veel voor om hem in losse onderdelen op marktplaats te zetten... zal mijn vrouw ook niet blij mee zijn met een schuur vol zooi:)
 
Zou je niet beter naar een "injectie" fiets gaan kijken?

In de lijn van wat je nú rijd: Een GSX-F 650 is qua gedrag al niet meer te vergelijken met je huidige 600F.

Ik vrees dat een echte "SS" je tegen gaat vallen qua comfort, ook al is 't een "SS" uit de carburateur generatie.

En ik rijd eigenlijk alleen maar met "SS" speelgoed vanaf m'n eerste fiets ('92 900RR in.... '92).
 
Laatst bewerkt:
Ik wil eerst eens op een Thunderace zitten (en rijden uiteraard) deze motor spreekt me nog het meeste aan
 
Zou je niet beter naar een "injectie" fiets gaan kijken?

In de lijn van wat je nú rijd: Een GSX-F 650 is qua gedrag al niet meer te vergelijken met je huidige 600F.

Ik vrees dat een echte "SS" je tegen gaat vallen qua comfort, ook al is 't een "SS" uit de carburateur generatie.

En ik rijd eigenlijk alleen maar met "SS" speelgoed vanaf m'n eerste fiets ('92 900RR in.... '92).
De Fireblade uit 2001 die hij overweegt is een injectie model.

Ik zou voor die CBR 929 gaan zonder twijfel :Y
 
Hey Penose,

Ik rij nu zelf een half jaar op een Thunderace ( Atje in okt2011 gehaald) en de mijne verbruikt nagenoeg geen olie. Kwestie van normaal warm rijden voor je losgaat en vermogen zat! Qua rijden is t idd geen Blade, Firestorm of R1 maar een heerlijke sporttour. Kan de Ace zeker aanraden.

Binnen je budget is een ace zeker haalbaar en als hij normaal onderhouden is.......
 
De Fireblade uit 2001 die hij overweegt is een injectie model.

Ik zou voor die CBR 929 gaan zonder twijfel :Y

helemaal mee eens heb er zelf 1 gereden en heb er in anderhalf jaar tijd toen ruim 25.000 kilometer opgezet en dat waren veelal woon-werk verkeer kilometers.
de 2001 Blade stuurt erg fijn,voelt licht aan en voelt goed op het gas en heeft voor een supersport best nog wel een comfortabele zit..
 
Ik zie van zowel de Blade als de Ace erg veel te koop... o.a. bij vd Bunt in Nijkerk.
Het zou mooi zijn als ik mijn ouwe Soes daar ook kan inruilen want particulier verkopen zie ik niet echt zitten:(
 
De vtec zal het (waarschijnlijk) niet worden. Zijn 2 jaar oudere broer (VFR800Fi) komt qua budget meer in de richting, maar da's ook geen verkeerde. Ik lees er goede berichten over in elk geval
 
Zaterdag ga ik kijken bij een vtec uit 2002 met 23000 op de teller
Op de foto's ziet hij er keurig uit, maar de vraagprijs (eur 3990) lijkt mij wat aan de lage kant t.o.v. vergelijkbare types.
Zou hier een addertje onder het gras zitten? Het is ruim 120 km rijden voor mij
 
Hij staat te koop bij een Motoport vestiging, op zich wel betrouwbaar lijkt me.
Ik ben alleen heel benieuwd of ze nog iets voor mijn Suzuki terug willen geven

DSCF4001.jpg

DSCF4004.jpg

DSCF4002.jpg
 
de ace, zx9r en vfr800 zijn compleet andere motoren dan een blade.

op de blade lig je echt en als je rustig rijdt, hang je echt op je polsen en dat gaat na een tijdje rijden vervelen (mijn ervaring)
De enige remedie is doorgassen (vanaf +/- 140 km/h wordt de druk op je polsen minder als je niet achter de kuip gaat liggen)

De andere motoren zijn sportieve fietsen, maar geen SS.

Als je ook af en toe iemand achter op wil nemen is de vfr de beste keus
 
Terug
Bovenaan Onderaan