Advies over racekleding

Str0mgald

Rookie
4 mei 2008
19
1
Geleen
Beste lezer(s),

Ik ben van plan volgende maand een GSX-R 600 of 750 te gaan kopen. Ik vind het echter van een nog groter belang dat ik ook goede en veilige kleding draag op de motor.

Helm: Arai RX-7
Pak: ???
Handschoenen: ???
Schoenen: ???
Rugprotector: Buese (ben even de modelnaam kwijt)

Mijn vraag bij deze is: welk racepak, handschoenen en schoenen zijn goed. Of is het kwaliteitsverschil minimaal?

Graag jullie ervaringen en/of tips.

Alvast bedankt!
 
Zoek op dit forum wat rond voor meningen over de verschillende merken. Of ga gewoon op een zaterdagmiddag langs een aantal motorzaken en pas hier en daar een pak...
 
Het voornaamste verschil tussen de bekende merken (Dainese, Alpinestars, Berik, Arlen Ness etc) zit in de pasvorm en kleurstellingen. Ga eens passen in een winkel met veel keuze zou ik zeggen.
 
Het voornaamste verschil tussen de bekende merken (Dainese, Alpinestars, Berik, Arlen Ness etc) zit in de pasvorm en kleurstellingen. Ga eens passen in een winkel met veel keuze zou ik zeggen.

helemaal mee eens!
Ik heb voor een rev'it pak gekozen :Y
Berik pak zat niet lekker bij mij namelijk :N
 
aangezien ik nog student bent en een beperkt budget heb ik mijn inkopen voordelig gedaan.

een tip alvast, koop kleding in de winter, zomerkleding is dan vaak sterk afgeprijst, zo heb ik handschoenen, helm en pak met minimaal 50% korting gekregen bou hein gericke en louis.

recentelijk heb ik een probike pak gehaald, een leren pak, racelook en boggeltje maar ook lekker voor touren. was 200 euro kwijt, handschoenen 25 euro.

denk dat een soortgelijk pak en handschoenen van een "bekend"merk je in nederland 500 euro gaat kosten.

louis.de is dus een aanrader en probiker en vanucci zijn erg goede merken.
 
Mij is verteld dat de pakken van Hein Gericke beter zijn dan die van Alpinestars. Zeker als je ziet Kwaliteit/prijs verhouding. Maar daar zeiden ze tegen mij dat de pakken van hun beter zijn dan die van Alpinestars.

Natuurlijk kan dit een verkoop verhaal zijn, maar als zaak zijnde verkoop je liever een pak van 800 tot 1100 euro i.p.v. een pak van 500 euro.

Moet zeggen dat die van Hein gericke er zeer netjes uit zien.

Of anders MJK zeer prijzig maar kan wel op maat gemaakt worden en af en toe hebben ze aanbiedingen met zeer scherpe prijzen.
 
met helmen is het vaak wel duurder is 'beter' je merkt het gewoon in kwaliteit/afwerking en functionaliteit ;)

maar de pasvorm is gewoon het belangrijkste bij je kleding en helmen.

ik zou zeggen kijk gewoon rond wat je leuk vind en ga verschillende dingen passen ook al heb je bijv 1 model in gedachten want, dan weet je ook hoe de andere merken en modellen zitten. en een verkoper kan over het algemeen de verschillen wel uitleggen

iig succes

edit: je hebt wel een goede instelling ;) en wilt dus wel gelijk goed spul aanschaffen voor je eigen veiligheid

en ik denk dat je de buse belluno backprotector bedoelt (dit is iig de best geteste op dit moment en ook 1 van de meest bekende)
 
Laatst bewerkt:
zo duur mogelijk...altijd goed :Z
In mij ervaring is het vaak toch wel zo dat goedkoop duurkoop is :). Ben bijvoorbeeld veel meer te spreken over de AS spullen die ik nu heb dan over de MQP spullen die ik eerst had.

Zoals al gezegd: Pasvorm is het belangrijkst. Zorg dat je het aan de strakke kant koopt want als je het precies goed koopt zit je in no-time met een te groot pak.
 
Laatst bewerkt:
Het voornaamste verschil tussen de bekende merken (Dainese, Alpinestars, Berik, Arlen Ness etc) zit in de pasvorm en kleurstellingen. Ga eens passen in een winkel met veel keuze zou ik zeggen.

En niet te vergeten het materiaal. Zo kan er groot verschil zijn tussen de verschillende types leer. Of hoe deze behandeld zijn. Dainese heeft bijvoorbeeld D-Skin, wat erg soepel is.

Pasvorm is per merk verschillend en kwa kosten moet je gewoon kijken wat je zelf er voor over hebt.

Hoe duurder hoe beter vaak wel :/
 
Duurder is dan wellicht beter, maar iets is ook beter dan niets.
Ik zie nog best veel mensen in spijkerbroek of pantalon en vrouwen in minirok op de motor zitten |( .
Geeft wel mooie graffiti op de weg.
Ik let vooral op de bescherming die er in een motorpak zit.
MQP vond ik ongeveer 7 jaar geleden goedkoop en voelde voor mij niet lekker aan, maar daat nieuwe pak wat ik heb voelde meteen goed. Dik leer en alles is goed aan elkaar genaaid (geen losse zomen).
 
Is er eigenlijk een (race) keuringsmerk voor kleding zoals bij een helm :?
Je mag niet met elke helm het circuit op....een helm moet bepaalde testen kunnen doorstaan. Is er voor kleding ook zo'n keurmerk? Dan weet je meteen of het goed genoeg is.
 
recentelijk heb ik een probike pak gehaald, een leren pak, racelook en boggeltje maar ook lekker voor touren. was 200 euro kwijt, handschoenen 25 euro.

Hoe bevalt dat probiker pak ik heb hem zien hangen bij de motozoom en wil eigenlijk ook een leren pak voor erbij
 
Niet bij motozoom kopen~!!!

Louis.de veel goedkoper vannucci pak 320 euri ziet er trouwens erg goed uit.

Vroeg me ook af waarom die pakken zo goedkoop zijn als je dat vergelijkt met Dainese 900/1200 euro? verschil van leer soort? protectoren?

En het zal toch ook goed zijn? anders mogen ze het niet eens verkopen volgens mij?
Ik denk dat je gewoon veel geld voor het merk betaald!?!?
 
Is er eigenlijk een (race) keuringsmerk voor kleding zoals bij een helm :?
Je mag niet met elke helm het circuit op....een helm moet bepaalde testen kunnen doorstaan. Is er voor kleding ook zo'n keurmerk? Dan weet je meteen of het goed genoeg is.

Yep die is er, voor de helm moet er gewoon een E keurmerk inzitten E5 of E6 maakt niet uit dit ivm dat de helm uit een bepaalt land komt.
Voor rugprotectoren zitten we nu op Norm EN 1621-2
en voor racepakken is dit het zelfde.

net wat hier boven al gezegdt is de bekende merken zijn altijd goed alleen hoeveel wil je uitgeven en welke kleur wil je. en of dat pak nou van dit jaar is of een latere versie is maakt niet uit.

Oja somige paken zijn van kangeroe leer dit scheeld weer gewicht pak is iets dunner dan koe omdat het kangaroe sterker is.

sterkte met je zoek tocht
groeten san
 
Hoe bevalt dat probiker pak ik heb hem zien hangen bij de motozoom en wil eigenlijk ook een leren pak voor erbij


als eerste moet ik zeggen dat ik een afwijkende lichaamsbouw heb.
ik heb vrij lange benen en ben bovenaan in de schouders relatief breed.
192 cm bij een gewicht van 92 kilo.

mijn probleem is dus dat de broeken vaak te kort zijn (knellende knie gedeeltes en dat ik door mijn bredere schouders vaak een groter jasje nodig heb.

(mijn hein gericke pak was jas maat 58 en broek 54)
een vriend van mij heeft een normale (jan met de pet) bouw :P

die heeft dus het jubileumpak gekocht van louis:
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

bij hem zat het perfect, het pak heeft een smalle taille en de broek is ook smal gesneden en relatief lang. de pasvorm is bij hem supergoed alleen bij mij zat maat 56 zelfs ontzettend krap.
in het pak zitten van die harde stukken ingebouwd bij de ellebogen, schouders en knie en de afwerking is zeer goed.
de dikte van het leer viel me een beetje tegen, ivm met mijn hein gericke pak was het wel dun.

aangezien ik problemen had met mijn pak en maat 58 niet voorradig was kon ik dit pak:
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

voor dezelfde prijs krijgen, en ook nog eens in de kleur blauw (actie gelde alleen voor het zwart witte pak) passend bij mijn handschoenen en helm.

het ideale van dit pak is dat de kniestukken "speling" hebben, ze zijn dus een beetje in hoogte te verstellen zodat ik met mijn lange benen voor het eerst een pak heb dat fijn zit. op de kont zitten van die zachte stukken genaaid zodat je lekker comfortabel zit.
verder is het leer lekker dik en is de protectie ook erg goed. er zit zo'n speed bult op en luchtinlaten bij de schouders. de afwerking is goed en hij zit echt heel fijn, het geeft me een erg veilig gevoel.

pak kost normaliter 300 euro maar dat is hij zeker waard, ook als ik 300 euro zou hebben moeten betalen dan was nog een koopje geweest.

(zitten ook twee ruime binnenzakken in en een vakje voor je gsm :)
 
Hartstikke bedankt voor jullie reacties, er zitten heel handige tips en adviezen bij.
Ik ben me er inderdaad van bewust dat het erg dure kleding is wat ik van plan ben aan te schaffen, maar het is natuurlijk ook een idee om eerst in een motorzaak te passen en vervolgens het kledingstuk te kopen via eBay (zitten regelmatig goede koopjes tussen).

En ik moet toch eerst bepalen in welke kleurstelling ik de Gixxer wil, en aan de hand daarvan de kleur voor het pak kiezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan