advies over ZX9R

24 nov 2001
8
0
Groningen
Beste motormaatjes,

ik zou graag een ZX9R willen kopen uit \'94 of \'95 komend voorjaar. Ben hard aan het sparen en me aan het orienteren. Wie heeft er voor mij tips, of wie kan mij wat meer over deze motor vertellen (rijeigenschappen, specificatie\'s) en waar ik op moet letten bij aankoop. Wie heeft er een die hem kwijt wil?! Wacht jullie reactie met spanning af.

Greets Bobbie

Bijlage: BedrijfsZX9R.jpg
 
Heb een paar keer op en 95er gereden :]
Hij viel me een beetje tegen qua vermogen, ik had verwacht dat hij wel wat meer power zou hebben voor een 900 :(
Op dat punt na vond ik het een lekker rijdende machine :)
 
Allereerst welkom op dit forum en hier het plaatje zodat we allemaal in een oogopslag kunnen zien waarover we praten :) .

ZX9R.jpg


Maar antwoord geven op je vraag kan ik niet, mooi ding maar nog te duur om voor mij een optie te zijn. \ '( Dus ik wil er niet eens over nadenken wat er allemaal goed aan is, raak ik alleen maar gefrustreerd van :9 .
 
Laatst bewerkt:
General information
Model: Kawasaki ZX 9 R Ninja
Year: 1995
Category: Sport

Engine/transmission
Displacement: 899.00 ccm (54.86 cubic inches)
Engine type: In-line 4
Stroke: 4
HP (kW): 141.00 (102.9) @ 10500
Torque - Nm (kgf-m): 94.10 (9.6) @ 9000
Valves per cylinder: 4
Cooling system: Liquid
Gears: 6
Transmission type/final drive: Chain
Starter system / ignition: Electronic

Physical measures
Weight (dry): 215.0 kg (474.0 pounds)
Seat height (if adjustable, lowest setting): 800 mm (31.5 inches)

Chassis/dimensions
Front brake(s): Dual disc
Rear brake(s): Single disc
====================================

Een vrij zware motor dus, helemaal als je weet dat een Yamaha R1 zo\'n 175 kilo (toch?) weegt, en bijna 10pk meer heeft ! Scheelt to 40 kilo in gewicht en krijg je nog eens 10pk cadeau.
 
Laatst bewerkt:
General information
Model: Kawasaki ZX 9 R Ninja
Year: 1995
Category: Sport

Engine/transmission
Displacement: 899.00 ccm (54.86 cubic inches)
Engine type: In-line 4
Stroke: 4
HP (kW): 141.00 (102.9) @ 10500
Torque - Nm (kgf-m): 94.10 (9.6) @ 9000
Valves per cylinder: 4
Cooling system: Liquid
Gears: 6
Transmission type/final drive: Chain
Starter system / ignition: Electronic

Physical measures
Weight (dry): 215.0 kg (474.0 pounds)
Seat height (if adjustable, lowest setting): 800 mm (31.5 inches)

Chassis/dimensions
Front brake(s): Dual disc
Rear brake(s): Single disc
====================================

Een vrij zware motor dus, helemaal als je weet dat een Yamaha R1 zo\'n 175 kilo (toch?) weegt, en bijna 10pk meer heeft ! Scheelt to 40 kilo in gewicht en krijg je nog eens 10pk cadeau.
Ja, maar die zijn ook 2e hands ietsje duurder dan zo\'n (oudere) ZX-9R volgens mij.

Ik heb zelf nog nooit op een Kawa gereden, een alternatief is misschien een Suzuki RF900R? (preken voor een eigen parochie) Heeft 135pk (ietsje minder), weegt 203kg (ook ietsje minder) en heeft 5 versnellingen (eentje minder). Rijdt best lekker, geen hypersportieve zit (handvatten boven kroonplaat gemonteerd) en redelijk exclusief. Maar misschien oogt hij niet genoeg als een scheurmonster, de meeste zijn in enkele kleuren gespoten in plaats van in schema\'s. Vind ik zelf wel mooi (die van mijn pa is mooi donkerrood-mica), maar als je lievervoor gifgroen gaat is er natuurlijk nog maar 1 keus... })

M.a.w. misschien is de motor van mijn vader wel te koop, als je interesse hebt wil ik het wel voor je vragen.
 
Maar misschien oogt hij niet genoeg als een scheurmonster

Logisch, niets ten nadele van de RF maar het IS ook geen scheurmonster. Appelen met peren vergelijken dus ;) . De RF schaal ik meer in bij de VFR, niet bij de ZX9R of YZF. RF is lekker vlot toeren :] (en keihard rechtuit als het moet), maar is geen bochtenvreter. De ZX9R is dat wel.
 
Logisch, niets ten nadele van de RF maar het IS ook geen scheurmonster. Appelen met peren vergelijken dus ;) . De RF schaal ik meer in bij de VFR, niet bij de ZX9R of YZF. RF is lekker vlot toeren :] (en keihard rechtuit als het moet), maar is geen bochtenvreter. De ZX9R is dat wel.
Daarom heeft m\'n pa hem ook gekocht :) Hij rijdt best lekker hoor, maar misschien moet ik eens wat proefritjes gaan maken op wat supersports. Heb al de R1 en RSV1000 op mijn lijstje staan :9 misschien nog wat verder zoeken.

Ga dit jaargetijde denk ik toch geen grote bedragen uitgeven, rijdt er toch zo weinig op deze periode, dan kun je misschien beter wachten tot het herfst wordt en ondertussen wat rente trekken o.i.d.
 
Als je je pa zover krijgt om de RF weg te doen ten gunste van een RSV1000 of R1 :} , kom jij volgende jaar op de MFCD wel weer super voor de dag ;) .

Maar laten we niet te erg de off-topic kant op gaan (heb ik sowieso altijd wel een beetje last van :9 ). De moderators doen hier voornamelijk topics verplaatsen en lekker meebrallen, maar ik zal me toch maar gedragen :+ .
 
Een keer op een \'95-er ZX-9R gereden en dat viel me tegen... Zelf rij ik \'98-er ZX-6R een in vegelijking:
- ZX-9R stuurt logger
- De remmen hebben meer moeite met een ZX-9R
- De power onderin is wel wat beter bij een 9, maar bij hogere toerentallen valt het erg tegen
- De zithouding is iets minder op de 9
- Het geluid is minder dan op de 6...

Nu denk ik niet dat dat puur aan het feit dat er 300 cc meer in de 9 zitten de fiets minder fijn maken, maar volgens mij zit er gewoon een flink verschil tussen een ZX-9R uit 95 en een ZX-9R uit 98...

Hoor ook van anderen dat de stap tussen deze twee modellen aanzienlijk is, dus als je kan, ga dan voor de ZX-9R vanaf \'98...

Wordt dus effe doorsparen... :)
 
Een vriend van me heeft ook net een ZX9-R gekocht, hierdoor heb ik er net iets over gehoord. Het schijnt dat de serie waar jij het over hebt nogal een klote kwaaltje heeft. Als er veel lange ritten mee gemaakt worden (bv. Duitse Autobahn), dan zakken de cylinderwanden in! Wij zijn wezen kijken bij 1 die waarschijnlijk deze kwaal ook had en die tikkerde als een gek. Het was geen normale (kleppen-)tikker ofzo, maar echt een ongezonde tikker in het blok, let hier dus goed op en laat je niet afschepen met: \"Oh, ff kleppenstellen meneer.\"
Vanaf modeljaar \'97 is dat trouwens verholpen.
 
Maximum heeft ook zo\'n ding gehad... Heeft nu een R1...
Persoonlijk vind ik het :9~ mooie fietsen, het jammere is dat ze niet zo sterk zijn en wat aan de zware kant. ( in vergelijking met een R1 }) )
 
een 95 ZX9r is nog het oude type, vanaf \'98 is het het lichtere type.

Volgens mij kan je dan beter een \'95 Honda Fireblade kopen. Weegt namelijk maar 185 kg, en dat maakt een hoop uit.

Een blade heeft 132 Pk, maar denk er wel aan dat die 30 kg lichter is.
En een dynojetkit in een Blade doet wonderen.
Me vriendin heeft er een en ik vindt het helemaal niet erg om er op te rijden, en zelf heb ik een R1.
Okee, bij accelereren is me R1 sneller, maar hij is ook sneller dan een ZX9R, ook het nieuwe type.

In \'95 was de Blade de R1 of GSX1000R van nu.
 
\" fiets zijn als ie 15 pk meer had
De mijne (blauwe \"98) had 142 achterwiel pk op de dynojet, met volledige Akrapovic uitlaatsysteem. Is wel genoeg dacht ik, over de 300 op de teller. :)
Nu weer origineel systeem, haalt ie nog !maar! 290.
 
Terug
Bovenaan Onderaan