Advies sterkte bouten blokophang..

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Had even een vraagje over het materiaal dat ik het beste kan gebruiken voor bouten voor mijn blokophang. Heb het nu allemaal gedaan met gamma spul, maar daar durf ik natuurlijk geen seconde mee te rijden.

Het gaat om de volgende bouten:

M6 bouten, worden op afschuiving belast.
M8 bouten, worden op afschuivingbeast en op trekkracht.
M12 bouten, worden op afschuiving belast.
M10 draadstangen, worden belast op afsuiving.

Nu kan ik gaan voor staal, verzinkt staal, of RVS.Blank staal gaat roesten, dus die valt af.
Verzinkt staal is een goede optie, of zie ik iets over het hoofd?
RVS is natuurlijk erg mooi, maar volgens mij is dat meestal niet even sterk?

De 2e net zo belangrijke vraag is welke sterkte ik het beste kan nemen... Ik neem aan dat te zacht verbuigd, en te hard te snel afbreekt? of zie ik dat verkeerd. Welke sterkte kan ik het beste nemen voor de bovengenoemde bouten? 8.8, 10.9? hoger?

Hoop dat iemand mij tips kan geven!

ik wou hier gaan bestellen: Techwinkel - Dé technisch leverancier iemand ervaring met deze toko, of een nog beter adres?

Nog ff een paar foto's voor het idee:

full
 
Je kunt best rvs bouten nemen maar dan niet van rvs304, neem rvs318 0f hoger deze kunnen wel trekkracht hebben en zijn taai.

Voor een leverancier van bevestigings middelen is dat duidelijk, het is de getallen geven de materiaal samenstelling/kwaliteit en chroomgehalte aan en hoe hoger het getal hoe hoger de treksterke, je hebt zelfs nog rvs320 en ook met bv rvs316ti (titanium) Deze bouten/moeren zijn wel duurde natuurlijk, maar rvs kan niet roesten en kan tegen zuren en zouten.
 
maar rvs kan niet roesten


RVS kan wel roesten, maar dan wel heel traag! :Y

Hangt er maar net vanaf in welke omgeving en over welke tijdschaal dat je praat.

Zou het verschil in sterktes die opgenoemd zijn echt nodig zijn bij jou constructie? Ik heb zo het vermoeden dat "normale" RVS bouten van M8 en M10 sterk zat zijn voor jou toepassing?
 
Op mijn oude TRX waren de blokophangingsbouten allemaal sterkteklasse 12.9
Ik heb een keer een set valblokken gemonteerd die de blokophangingsbouten vervingen. De bouten van de valblokken waren ook 12.9.

Die 12.9 stond trouwens op de kop van de bouten gestanst. Misschien kan je op je oude blokbouten nog zien wat daarop staat.
 
Ik zou geen RVS en aluminium combineren, je blok rot weg t.p.v. de bouten als het tegenzit.

M6 boutjes zijn wel erg klein.
Gewoon bouten nemen kwal. 8.8 electrolitisch verzinkt. Met minder geen genoegen nemen.

Voor afschuiving moet je borstbouten hebben.
Dan zit er op het afschuifgedeelte geen draad.

10.9 bouten zijn te duur. Ik weet niet of die ook verzinkt te koop zijn.

10.9 bouten niet zelf electrolitisch verzinken via een kennis bijv. of e.o.a. galvanisch bedrijf.
Je krijgt dan waterstofinsluiting in het kristalrooster van het metaal en dat zorgt er voor dat de bouten bros breken.
 
RVS kan wel roesten, maar dan wel heel traag! :Y

Hangt er maar net vanaf in welke omgeving en over welke tijdschaal dat je praat.

Zou het verschil in sterktes die opgenoemd zijn echt nodig zijn bij jou constructie? Ik heb zo het vermoeden dat "normale" RVS bouten van M8 en M10 sterk zat zijn voor jou toepassing?

Klein beetje gelijk heb je dat rvs kan roesten maar dan is het niet echt rvs met de vereiste percentage`s legeringen maar een materiaal met veel "te" weinig chroom zoals Gamma etc zal denk ik wel kunnen roesten. Wat sterkte betreft heb je gelijk, zelfs de simpelste bout kan de krachten aan. :W *O*
 
Ik zou geen RVS en aluminium combineren, je blok rot weg t.p.v. de bouten als het tegenzit.

M6 boutjes zijn wel erg klein.
Gewoon bouten nemen kwal. 8.8 electrolitisch verzinkt. Met minder geen genoegen nemen.

Voor afschuiving moet je borstbouten hebben.
Dan zit er op het afschuifgedeelte geen draad.

10.9 bouten zijn te duur. Ik weet niet of die ook verzinkt te koop zijn.

10.9 bouten niet zelf electrolitisch verzinken via een kennis bijv. of e.o.a. galvanisch bedrijf.
Je krijgt dan waterstofinsluiting in het kristalrooster van het metaal en dat zorgt er voor dat de bouten bros breken.


wat hij zegt... na verloop van tijd zal het RVS je aluminium wegvreten en hou je wit poeder ( :9 ) over waar ooit je draad heeft gezeten
 
bedankt voor de reacties! :)

De bouten zitten (op de M6jes na) niet in alu met draad, dus ik maak me niet zoveel zorgen over wegrottend draad. MAar ik ga denk ik dan toch maar voor verzinkt staal.

De toko in mijn 1e post heeft 10.9 verzinkt staal, dus ik ga daarvoor en waar dat niet kan voor 8.8 verzinkt staal. Zou dat een goede keuze zijn?
 
Klein beetje gelijk heb je dat rvs kan roesten maar dan is het niet echt rvs met de vereiste percentage`s legeringen maar een materiaal met veel "te" weinig chroom zoals Gamma etc zal denk ik wel kunnen roesten. Wat sterkte betreft heb je gelijk, zelfs de simpelste bout kan de krachten aan. :W *O*

RVS roest in een basis milieu en in een chloorhoudend milieu.
De chroomoxidelaag breekt af in een basis milieu terwijl chloor erg sterk met chroom reageert zodat de beschermende oxidelaag wordt afgebroken.
 
Ik zou geen RVS en aluminium combineren, je blok rot weg t.p.v. de bouten als het tegenzit.

M6 boutjes zijn wel erg klein.
Gewoon bouten nemen kwal. 8.8 electrolitisch verzinkt. Met minder geen genoegen nemen.

Voor afschuiving moet je borstbouten hebben.
Dan zit er op het afschuifgedeelte geen draad.

10.9 bouten zijn te duur. Ik weet niet of die ook verzinkt te koop zijn.

10.9 bouten niet zelf electrolitisch verzinken via een kennis bijv. of e.o.a. galvanisch bedrijf.
Je krijgt dan waterstofinsluiting in het kristalrooster van het metaal en dat zorgt er voor dat de bouten bros breken.

Heb altijd de bouten van mijn motoren omgewisseld voor rvs en heel, heel lang mee gereden zonder oplossen van het motorblok. _O-
 
Heb altijd de bouten van mijn motoren omgewisseld voor rvs en heel, heel lang mee gereden zonder oplossen van het motorblok. _O-


En? Rijdt dat nog een beetje zo'n gietijzeren blok? :+ :+ :+

Misschien dat er losse draadbusjes in het blok geperst waren. Dan kun je gewoon RVS bouten toepassen.

Het is ook niet zo dat je blok compleet wegrot hoor.
Meer dat je de bouten niet meer loskrijgt. Alles rot aan elkaar vast.

RVS + Alu is gewoon niet een erg fijne combi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan