Advies uit eigen ervaring gezocht, olie voor Yamaha R1 1998

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.979
53.902
Kampen (Overijssel)
Het zit er aan te komen, een olie en filterwissel voor mijn motor.
Ik ga ook niet vragen welk type er allemaal ingekieperd kan worden want dat heb ik al gevonden.

Alleen nu zijn er nogal wat "fabrikanten" die allemaal wel een prima smeermiddel leveren voor mijn motor en die zijn ook nog wat uiteenlopend qua prijs. Of de prijs gerelateerd is aan de prestatie weet ik dus niet. Gebaseerd op eigen ervaring ben ik er achter gekomen dat ik een aantal producten niet meer in mijn blok wil hebben. Helaas zijn er nog veel meer merken die ik nog niet geprobeerd heb en hoop er op dat jullie me een beetje kunnen adviseren en dat dan ook willen.

Motor:
Yamaha R1 1998
Km stand 53000.

Welke wil ik er niet in hebben:
Eurol 10w40
Waarom, de motor ging er stroever door schakelen en ik leek alles te voelen van wat er gebeurde aan wrijving tussen de metalen delen.

Het is al wel een paar jaar geleden dat ik deze olie heb gebruikt en ze zullen inmiddels ook hier niet hebben stilgezeten dus wellicht is mijn afkeer ongegrond.

Kroon xpulsa
10w40
Ook bij deze olie ging het schakelen stroever tot soms ronduit beroerd en de motor leek ook moeilijker in z'n vrij te zetten.

En verder wil ik geen oliën of vetten gebruiken die je in en rondom de keuken gebruikt

Geen croma, ossewit,olijfolie, blueband enz enz dus.

Wat ik wel goed vond was Castrol maar hoe zit dat met die frictie modificator?
Heb niet zoveel zin in problemen met m'n koppeling.

Is Motul 300V 4T Factory line 10w40 misschien een goede optie?
Of zou ik voor 20w50 gaan? Die is volgens de handleiding ook goed en heeft een "breder" bereik qua temperatuur.

Bel ray? Lees er positieve dingen over.
_______________________________

Als ik de productspecificatie lijsten erbij pak van de verschillende merken dan voldoen ze allemaal wel. Maar ze voldoen niet aan mijn eisen.

Wie kan, het liefste uit eigen ervaring, mij adviseren?

Dank voor uw aandacht.
 
Oplossing
Castrol heeft ook gewoon goede motorfietsolie. Net als Motul.
Ik snap niet dat je dingen gaat zoeken die er niet zijn, nav je vraag over frictie dingen in de olie.
De vraag komt omdat ik er geen verstand van heb maar er wel wat over gehoord heb.
Zie mijn onwetendheid dan ook maar enkel als de bel horen luiden maar geen idee heb waar de klepel hangt. En dan komt een forum als deze goed van pas, ik waardeer de input dan ook enorm.
Ik hoop ook dat mijn vraagstelling dat duidelijk maakt, dat ik zelf wel gezocht heb, dat er onzekerheid is van mijn kant. Aan jullie om die weg te nemen, door jullie ervaring, meningen ga zo maar door.
Misschien dat ik daardoor wat naïef, onwetend overkom.
Het is niet mijn bedoeling om irritatie...
Castrol heeft ook gewoon goede motorfietsolie. Net als Motul.
Ik snap niet dat je dingen gaat zoeken die er niet zijn, nav je vraag over frictie dingen in de olie.
 
Bel ray flikkert mijn dealer altijd in mijn motor. Ben daar ERUG tevreden over. Heeft wat tijd nodig om warm te worden (welke olie niet...) maar daarna voelt mijn Kawa met 60K op de klok aan als nieuw.
 
Dank je.
Omdat?

Ik gok maar wat: misschien omdat Paul er qua onderhoud/slijtage enz. goede ervaringen mee heeft?
Is dat uiteindelijk niet waarom jij advies vraagt, een olie die je motor zo lang en zo probleemloos mogelijk laat meegaan, een advies van iemand die er aardig wat ervaring mee zal hebben....?
 
Laatst bewerkt:
20120515_techno_olie.jpg
 
Castrol heeft ook gewoon goede motorfietsolie. Net als Motul.
Ik snap niet dat je dingen gaat zoeken die er niet zijn, nav je vraag over frictie dingen in de olie.
De vraag komt omdat ik er geen verstand van heb maar er wel wat over gehoord heb.
Zie mijn onwetendheid dan ook maar enkel als de bel horen luiden maar geen idee heb waar de klepel hangt. En dan komt een forum als deze goed van pas, ik waardeer de input dan ook enorm.
Ik hoop ook dat mijn vraagstelling dat duidelijk maakt, dat ik zelf wel gezocht heb, dat er onzekerheid is van mijn kant. Aan jullie om die weg te nemen, door jullie ervaring, meningen ga zo maar door.
Misschien dat ik daardoor wat naïef, onwetend overkom.
Het is niet mijn bedoeling om irritatie op te wekken of wanneer er iets kapot gaat te horen krijg "dat had je kunnen vragen".

Ik weet bijvoorbeeld ook niks over bougies of banden, ik kan ze alleen aanwijzen.
Fouten zijn om van te leren, onkosten zijn er om te voorkomen.

Toch bedankt.
 
Oplossing
Heijn gericke olie prima shit.
Heb het altijd gebruikt bij 10 verschillende bikes waaronder een xr650r en een ktm 640.
In mijn nieuwe xt660x ook altijd gedaan stond 30.000 op toen ik hem weg deed. motor was in nieuwstaat.

Kortom ik heb het in jappies gegooid , In ducs , In supermotards en in motor scooters.
Verders moet je het natuurlijk zelf weten wat je erin gooit.
Ik deed er altijd HG in was naar mijn mening prachtig spul
 
Laatst bewerkt:
Ik gok maar wat: misschien omdat Paul er qua onderhoud/slijtage enz. goede ervaringen mee heeft?
Is dat uiteindelijk niet waarom jij advies vraagt, een olie die je motor zo lang en zo probleemloos mogelijk laat meegaan, een advies van iemand die er aardig wat ervaring mee zal hebben....?
Dat geloof ik ook wel, maar zeker weten doe ik het niet. Maar naar aanleiding van zijn reacties hier op het forum neem ik Paul ook zeker serieus, iemand die weet waar hij het over heeft.

Ik probeer mijn vraag dan ook zo goed mogelijk te stellen.
 
Dat geloof ik ook wel, maar zeker weten doe ik het niet. Maar naar aanleiding van zijn reacties hier op het forum neem ik Paul ook zeker serieus, iemand die weet waar hij het over heeft.
Ik probeer mijn vraag dan ook zo goed mogelijk te stellen.

Snap ik wel, was ook niet lullig bedoeld. Maar Paul gaf je precies wat je vroeg......
 
Dank je.

Omdat?


Omdat in een motor waar allerlei soorten olie ingeflikkert is, in de loop der tijden Castrol wel eens te goed aangekoekt materiaal los kan weken. Als er altijd Castrol in gezeten heeft, is Castrol ook prima, ik gebruik het al heel wat jaren.
Motul mag overigens ook in mijn blok als er toevallig geen Castrol voorhanden is.
 
motorex topspeed 15w50

Minder olie gebruik, beter schakelen, goede koppeling werking, minder slijtage.

Mijn motor verbruikt sowieso amper olie.
ik heb nu weer bij Louis olie besteld.
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
Aanbieding, 4 ltr + 1 ltr extra!
SET: PROCYCLE MOTORENOEL SAE 10W-40 4L+ 1L GRATIS
Hiervoor had ik vaak de olie van Castrol maar die is inmiddels ook weer €10,- duurder.
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan