Advies van verkoper: koop een nieuwe!

raeBigoY

MF veteraan
21 jun 2007
16.553
0
Schoonhoven (Zuid Holland)
Ik was vorige week bij een grote motorzaak om te kijken naar een betaalbare tweedehands tourfiets om ook dagelijks - of althans zo veel mogelijk - woon-werk verkeer mee te doen. Het advies van de motorzaak: koop een nieuwe! Argumentatie: nieuw, dus eerste 2 jaar geen problemen door garantie, dagelijks woon-werk dus veel km dus een jonge tweedehands of een nieuwe en het prijsverschil nieuw/tweedehands is heel klein. Hij wees me op een nieuwe Bandit, Fazer en CBF 600 Tophalf. Dat is wel boven m'n budget (budget = € 2000-3000), maar daar was (uiteraard) wel een mouw aan te passen met een huppeldepup-plan (een PL dus, wat ik niet zo'n goed idee vindt).

Is dit een redelijk advies of verkoperspraat? :?

Eén ding bevalt me wel. Aan het kopen van een tweedehandsje zitten wat risico's. Roest, olielekkages en dergelijke vallen mij ook nog wel op, maar ik ben zeer zeker niet technisch genoeg om te kunnen zien of een bepaalde motor een miskoop is of niet. En een nieuwe..... daar kan nog weinig aan mis zijn, toch? :Y
 
Laatst bewerkt:
bij 2e hands bij motorzaak krijg je toch ook half jaar garantie? moet iig mogelijk zijn.
en een lening... tja daar zou ik niet aan beginnen, binnen je budget is genoeg leuks te vinden maar dan wel 2e hands.
 
Op een nieuwe mag je wel flink afschrijven als je hem weg doet, de eerste eigenaar moet altijd de meeste afschrijving slikken.

En je bent geld kwijt aan waarschijnlijk een fiks rentebedrag.

T kan dus best duur uitpakken. En een nieuwe kan ook stuk, elke motor is ooit nieuw geweest.

Een jonge 2de hands kan nog perfect zijn en je hebt vaak een duidelijk plaatje van wat voor onderhoud er aan gedaan is. Vaak zitten er al wat accesoires die je wilt bij en je hoeft er niet voor te lenen.
 
Ik zou het intepreteren als verkooppraat. Ga maar na wie er bij deze keuze financiëel belang heeft.

En een PL? Nou, ik heb nog altijd de norm: "eerst sparen, dan pas uitgeven".

Ben benieuwd wat jouw keuze uiteindelijk wordt! Succes!
 
Dat halve jaar lijkt mij over het algemeen gebakken lucht, particulier scheelt het al snel meer dan 1000e en het lijkt me over het algemeen niet dat je binnen 6 maanden 1000e onderhoud hebt ;)
 
Een nieuwe moet ook nog uit het krat komen, kan weinig fout gaan maar toch presteren bedrijven dat er iets verkeerd wordt afgemonteerd.

En zo'n verkoper hoef je niet te geloven die ziet alleen maar geld en als jij het niet kan betalen zadelt hij je nog op met een afbetalingsplan.
Leuk als je fiets gejat of platgereden wordt, mag je nog steeds betalen. B|

Een goeie 2-de hands rijdt net zo goed, stuk minder afschrijving mits je hem particulier wil kopen. Dealers hanteren de hoofdprijs voor 2-de hands motoren tenzij je inruilt dan krijg je een appel en een ei.
 
Zou niet te ver boven je budget gaan wat dat betreft, er is er maar één die echt voordeel heeft bij zo'n financieringsplan en dat is de financiele instelling die de lening verstrekt.

De motoren waar je het over hebt zijn prima te betalen met jou budget, en dan heb je een motor van 7-8 jaar oud met misschien 30 k km, m.a.w. hier is echt niets mis mee (mits goed onderhouden). Zo'n fazer is wat dat betreft bijna kogelvrij en denk dat een bandit hiervoor ook zeker niet onder doet!

Succes!!
 
Mee eens!! :Y

Over particulier kopen: hoe herken ik een miskoop? Ik heb niemand om mee te nemen (ja m'n pa die in 1967 z'n laatste motor heeft verkocht en dus weinig van moderne fietsjes weet) :N
Vraag anders een iemand van je rijschool, vaak doen hun ook onderhoud. Jij kent hem/haar al dus wellicht is die persoon bereid een blik te werpen op een interessante advertentie :?

En als de motor in de buurt is, is zo'n rijschool ook een neutrale plek om te kijken of het wat is voor zowel koper als verkoper.
 
Echt verkoperspraat :Y... hoewel je natuurlijk wel iets meer zekerheid hebt als je nieuw koopt. Garantie is trouwens 1 ding. Daarnaast heb je wettelijke garantie. Er zijn bepaalde verwachtingen van een product die volgens de wet billijk zijn.

B.v.: een wasmachine heeft 1 jaar garantie volgens een winkel. De wet zegt: een wasmachine moet zonder problemen 5 jaar meekunnen (kan ook 3 zijn, dus gaat om het voorbeeld). Daarom is die ene jaar garantie nietszeggend en dient de verkoper bij problemen binnen de 3 jaar tot een oplossing te komen. (burgelijk wetboek) Hetzelfde geldt voor auto's en motoren.

Ik zou trouwens nooit een financiering van de dealer zelf nemen. neem dan een lening rechtstreeks via een bank, dat kan je procenten schelen. Let wel: het is de slechtste investering ooit :Y (ja, ook ik heb mijn motor gefinancieerd, maar ik wist wel waar ik aan begon.) Neem als je financiert zoveel mogelijk een persoonlijke lening, dan weet je zeker dat je je lening ook aflost.
 
ik heb een fazer gekocht van 5 jaar oud met 2600km op de teller. die was net iets boven jouw budget, maar ook binnen jouw budget moet er genoeg te vinden zijn! ennehm, ik vermoed dat je met een fazer van 5 jaar oud met 30k op de teller ook nog wel tot boven de 100K komt zonder grote problemen!
 
Tuurlijk is dat verkooppraat. Als ie je een 2e handsje had willen verkopen had ie ook kunnen zeggen: kijijijkkk meneertje, heeft z'n 1e beurtje net gehad, de kop van de afschrijving is er nèt af, onderdeeltjes zijn lekker op elkaar ingesleten... zorgeloos motortje meneer! *D
 
Als je zekerheid wilt bij 2ehands, kun je een keuring laten uitvoeren bij een onafhankelijk bedrijf. Kost wel iets, maar geeft wel zekerheid. Miskopen zijn nooit 100% uit te sluiten, ook een nieuw model kan veel problemen hebben. Dat valt dan wel onder de garantie, maar telkens je motor weg moeten brengen omdat het een maandagmorgenmodel is, is ook heel vervelend.

Aan je ondertitel te zien wil je graag Italiaans naakt, maar voor woonwerkverkeer bieden Japanse viercilinders wsl. net dat beetje meer zekerheid en een voordeliger kostenplaatje.
 
Aan je ondertitel te zien wil je graag Italiaans naakt, maar voor woonwerkverkeer bieden Japanse viercilinders wsl. net dat beetje meer zekerheid en een voordeliger kostenplaatje.

yep.... :Y Een Monster, Sport Classic, Raptor, Corsaro of Griso zijn geweldig *O*
........ maar niet voor dagelijks gebruik. Iets voor later als we groot zijn ;)
 
De regel is dat er ongeveer 20% afgaat na het eerste jaar, 30% na het tweede jaar en na het derde jaar blijft het heel lang op zo'n 35% hangen.

Als je je motor veel gebruikt en als je er afhankelijk van bent zou ik persoonlijk kiezen voor een nieuwe, je hebt dan in ieder geval een bepaalde zekerheid en je hebt niet met de problemen te maken die anderen misschien veroorzaakt hebben (lees ook de topics over gestolen motoren).

Een PL is natuurlijk geen enkel probleem en dat "eerst sparen" zoveel beter is valt te betwijfelen.
Je moet immers toch vervoer hebben en vaak is de aanschaf en het onderhoud/reparatie van een tweedehands duurder dan de rente van een PL (daar praat je namelijk over).
Je moet alleen zorgen dat je de rente makkelijk kunt betalen dus ga niet aan je limiet zitten en ga naar een bank (OHRA vraagt 6,5% geloof ik) omdat je dan precies weet waar je aan toe bent.

In ieder geval veel succes.
 
Als je veel km's maakt ligt het juist meer voor de hand om een 2ehands met weinig km's te kopen. Immers binnen een paar weken/maanden staat je nieuwe op net zoveel km's als de 2ehands die je ook had kunnen kopen. Alleen ben je met een nieuwe dan al een paar honderd (of meer) euro kwijt aan afschrijving.

En zoveel slechte jonge gebruikte motoren zijn er niet hoor.
 
ga je naar een verkoper voor advies, geeft die advies, geloof je hem niet '(

Zonder gekheid. Ligt eraan wat je wil (neem aan dat je die verkoper dat verteld hebt). Als je een motor koopt om hem 'af' te rijden in de komende tien jaar is een nieuwe niet zo'n gek idee. Je hebt wat voordeel van de langere garantie. Je weet wat ermee gedaan is, hoeft je geen zorgen te maken of de vorige eigenaar er mee geracht heeft enzo. Kan hem mooi rustig inrijden. Wellicht krijg je een wat ruimere service van je dealer omdat die wat meer aan je verdiendt. En als je hem in tien jaar afrijdt maakt die 2 mille die je nu moet lenen ook niet zoveel uit (wel even bugeteren). Ook die extra afschrijving in de eerste paar jaar maakt niet uit, omdat je gewoon het gehele bedrag afschrijft in tien jaar. of dat dan liniar gaat of met een curve maakt natuurlijk niet uit.

Maar zelf zou ik het nóóit doen :9

Ach, als ik mijn portemonee laat zien aan een verkoper, beginnen ze nooit over nieuwe motoren _O-
 
ik denk dat een tweedehands Japanner uit deze eeuw met +/- 20.000km op de teller precies hetzelfde is als een nieuwe Japanner. die motorblokken zijn bijna onverwoestbaar.
succes!
 
Zonder gekheid. Ligt eraan wat je wil (neem aan dat je die verkoper dat verteld hebt). Als je een motor koopt om hem 'af' te rijden in de komende tien jaar is een nieuwe niet zo'n gek idee.

Mwoah, juist als het je gaat om een motor die je toch zelf "op" wilt rijden dan is het helemaal niet zo gek nu een tweedehands te kopen van een paar jaar oud. Maar wil je die zelf over een paar jaar weer inruilen, dan blijkt die toch nog maar heel weinig waard te zijn en kan het er waarschijnlijk wel uit om nu een nieuwe te kopen. In ieder geval zal het je qua afschrijving niet zo veel schelen.

Maar één ding, wat je ook doet, sluit nooit een afbetalingsregeling via de dealer af! Als je besluit om geld te lenen voor een motor, ga dan gewoon naar je bank voor een doorlopend krediet of persoonlijke lening en dan heb je veel gunstigere voorwaarden dan via de regeling van de dealer.

En of je geld leent, dat moet je helemaal zelf weten ;)
 
Tuurlijk willen zij dat je liever een nieuwe koopt ;) maar de keuze is uiteindelijk aan jou :)
En wat betreft zo'n blablaplan: als je dan toch wilt lenen doe dat dan gewoon via een doorlopend krediet bij de bank o.i.d. en niet met dit soort plannen die vol kleine lettertjes staan...
 
ik denk dat een tweedehands Japanner uit deze eeuw met +/- 20.000km op de teller precies hetzelfde is als een nieuwe Japanner. die motorblokken zijn bijna onverwoestbaar.
succes!
En met 40.000km?
En met 60.000km?

Bedenk dat de topicstarter woon/werkverkeer gaat rijden dus hij zoekt een betrouwbare motor.
Wanneer hij een nieuwe koopt kan hij die eerste 20.000km probleemloos rijden. :]

Neem ook even mee in je budget dat je een nieuwe all-risk verzekert.
En zeker als tante leen hem financieerd. :}
Anders kan je inderdaad jaren afbetalen aan iets wat je misschien allang niet meer hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan