Advies van verkoper: koop een nieuwe!

En met 40.000km?
En met 60.000km?

Bedenk dat de topicstarter woon/werkverkeer gaat rijden dus hij zoekt een betrouwbare motor.
Wanneer hij een nieuwe koopt kan hij die eerste 20.000km probleemloos rijden. :]

Beetje motor kan ruimschoots meer rijden dan de genoemde 20.000 km hoor... :)
Het is allemaal een kwestie van onderhoud... ;)

Bij een nieuwe motor moet je verplicht onderhoud bij de dealer doen, een oudere kan je (deels) zelf doen. de afschrijvings, onderhouds en- of rentekosten van een lening, wegen normaal gesproken niet op tegen de onderhoudskosten van een oudere motor. Je betaald dus ongetwijfeld minder aan onderhoud van een brik, dan je kwijt bent aan kosten voor een nieuwe fiets... ;)

Persoonlijk zou ik voor een motor met cardan aandrijving gaan, scheelt kettingsmeerperikelen en je bike blijft achter wat schoner... ;)
 
De verkoper krijgt meer provisie voor een nieuwe fiets+lening.. Zo werkt dat nu eenmaal op elke plek waar verkopers rondlopen.

Ik heb via markplaats een tweedehands gekocht als eerste motor, koste me ongeveer drie ruggen dus ongeveer binnen jouw budget, en toen de monteur gister afstapte na een proefrondje over het industrieterrein was het eerste wat hij zei: "Hij rijdt nog als nieuw!"

Mijn motor? Een CBR600F uit '95...

Mijn volgende motor wordt weer een tweedehands.
 
Laatst bewerkt:
Wat is veel woon~werk? 25-50-100-150 kilometer per dag?

In het laatste geval uitgaande van 250 dagen is dat 37.500 kilometer en zou ik voor een nieuwe gaan. :+
 
Laatst bewerkt:
En met 40.000km?
En met 60.000km?

Bedenk dat de topicstarter woon/werkverkeer gaat rijden dus hij zoekt een betrouwbare motor.
Wanneer hij een nieuwe koopt kan hij die eerste 20.000km probleemloos rijden. :]
De moderne motoren kunnen echt wel meer rijden hoor. Mijn eerste Fazer 1000 heeft zonder problemen 48.000 km op de teller gezet :) Daarna was hij helaas total loss -O-
 
Laatst bewerkt:
Die financieringsconstructies vind ik persoonlijk toch altijd een beetje tricky. Hoe je het ook wend of keert, uiteindelijk betaal je altijd méér dan dat er op het oorspronkelijke prijskaartje staat.

Bedenk, zoals inderdaad al eerder is vermeld, dat je bij een verzekering ook betaalt voor de nieuwwaarde en leeftijd van de motor.
 
moeders van mij heeft 2/3 jaar geleden een fazer 600 gekocht uit 2001 met zo'n 55000km op de klok voor 3200 eu geloof ik

heerleke fiets hebben alleen na 6000 km nieuw bandje achter gemonteerd maar dat is 2de hands dat kan er aan zitten

niet boven je budget kopen (lenen dus) tuurlek heb je dan een mooie niwe fiets onder je kont waar je nog heel lang plezier van kunt hebben. maar heb je dat van een 2de hands fiets ook niet???


sccs met je keuze
 
Goede verkoper, zal wel op provisiebasis werken :+

Gewoon binnen je budget blijven en doorzoeken naar een tweedehands (beproefte) tourfiets, het liefst samen met iemand die verstand van motoren heeft. Er staat genoeg te koop.

Ik heb nooit begrepen waarom je nieuw zou moeten kopen, je betaald de hoofdprijs terwijl je dezelfde fiets, 3 jaar oud en met 20.000 kilometer voor de helft van het geld koopt.

Moderne motorfietsen zijn tegenwoordig hoogwaardige produkten die na 20.000 kilometer net ingereden zijn. Indien goed onderhouden kan elke motorfiets gerust 100.000 kilometer probleemloos rijden, zeker de toergerichte motorfietsen.

Zeker als woon/werkrijder zou ik geen nieuwe fiets kopen, de reden is al eerder genoemd. de kilometerstand schiet nml. omhoog. Het dubbele besteden aan een nieuwe fiets i.p.v. een jonge occasie verdien je gewoon nooit terug bij het rijden van veel kilometers
 
Nieuwe kopen is onzin, met jou budget valt echt wel een goeie 2e hands te kopen.
Neem alleen wel altijd iemand mee die er verstand van heeft. Heb ik bij mn eertse motor niet gedaan en dat heeft me aardig wat geld gekost. B|
 
2de hands doet zeker zijn werk , alleen moet je opletten. Met een lage prijs & een vele km's loop je natuurlijk iets meer kans dan met een iets hogere prjis & minder km's. Dat gaat niet altijd de vlieger op maar vaak wel.

Een vriend van mij kocht een 2dehands DT 125 (tweetakt) met 30000km , dan kan je het natuurlijk wel al raden dat ie vlug kapot gaat. Dan zegt hij dat hij nooit meer een 2de hands koop. Terwijl ik nog altijd geen enkel probleem heb gehad met een 2dehands (dit is mijn 2de)
 
Verkoper ziet zijn verkooppraatje om zeep geholpen door m-f -O-

Enige wat ik er nog tegen in kan brengen: Het oog wil ook wat... of ...Doe eens gek, je leeft maar 1 keer.

eh... de samenvatting van dit verhaal: Hou je aan je budget! Na een week is dat nieuwe er van af.
 
Ik heb nooit begrepen waarom je nieuw zou moeten kopen, je betaald de hoofdprijs terwijl je dezelfde fiets, 3 jaar oud en met 20.000 kilometer voor de helft van het geld koopt.

Moderne motorfietsen zijn tegenwoordig hoogwaardige produkten die na 20.000 kilometer net ingereden zijn. Indien goed onderhouden kan elke motorfiets gerust 100.000 kilometer probleemloos rijden, zeker de toergerichte motorfietsen.

Maar ben je iemand die zelf 20.000 km per jaar erbij zet, dan kun je die nieuwe fiets na een jaar of drie nog prima inruilen. Koop je een tweedehands met veel meer dan 20.000km op de teller dan schiet je er na drie jaar bij inruilen net zoveel bij in als wanneer je een nieuwe had gekocht. Althans dat is mijn ervaring na het inruilen van een motor die ik nieuw heb gekocht (inruil drie jaar geleden) en eentje die ik tweedehands heb gekocht (inruil deze maand). Achteraf gezien had het me nu qua afschrijving net zoveel gekost als wanneer ik drie jaar terug een nieuwe Pan had gekocht.
 
Ik mis bij degenen die de tweedehands motor adviseren wel het feit dat er ook onderhoud aan een motor zit.
Zo moet je volgens mijn Yamaha boekie elke 4 jaar de remslangen vervangen, om de 20.000km de klepspeling controleren, om de 20.000 tot 40.000 km lagers smeren, koelvloeistof elke 3 jaar vervangen, luchtfilterelement elke 40.000 km vervangen en dan komen er nog de ketting en de kettingwielen bij, de remmen en natuurlijk de banden en misschien wel de koppeling of andere dingen die nu eenmaal slijten.

Dit zijn wel punten die je serieus mee moet nemen bij het aanschaffen van een tweedehands motor omdat je waarschijnlijk net in de buurt van dit soort onderhoud komt (en daarom ruilt een ander hem waarschijnlijk ook in).
 
Laatst bewerkt:
Maar ben je iemand die zelf 20.000 km per jaar erbij zet, dan kun je die nieuwe fiets na een jaar of drie nog prima inruilen. Koop je een tweedehands met veel meer dan 20.000km op de teller dan schiet je er na drie jaar bij inruilen net zoveel bij in als wanneer je een nieuwe had gekocht. Althans dat is mijn ervaring na het inruilen van een motor die ik nieuw heb gekocht (inruil drie jaar geleden) en eentje die ik tweedehands heb gekocht (inruil deze maand). Achteraf gezien had het me nu qua afschrijving net zoveel gekost als wanneer ik drie jaar terug een nieuwe Pan had gekocht.

Waarom je een woon/werkfiets in zou moeten ruilen na 3 jaar begrijp ik ergens niet helemaal, je verliest bakken met geld als je een fiets van 3 jaar oud met 60.000 kilometer in wilt ruilen om vervolgens weer een nieuwe te kopen na 3 jaar weer aan de beurt zijn om geld in te leveren. Afschrijven moet je gewoon doen over de volledige levensduur van de motor, en met een Pan achter je kiezen kan je zo nog minimaal 6 jaar verder met 20.000 kilometer per jaar.
Als je je motor netjes houd en het gewone onderhoud doet maakt het weinig uit qua onderhoudskosten volgens mij weinig uit of je een nieuwe koopt of een 2de hands motor hebt. zeker met een Pan European
 
Laatst bewerkt:
Ik mis bij degenen die de tweedehands motor adviseren wel het feit dat er ook onderhoud aan een motor zit.
Zo moet je volgens mijn Yamaha boekie elke 4 jaar de remslangen vervangen, om de 20.000km de klepspeling controleren, om de 20.000 tot 40.000 km lagers smeren, koelvloeistof elke 3 jaar vervangen, luchtfilterelement elke 40.000 km vervangen en dan komen er nog de ketting en de kettingwielen bij, de remmen en natuurlijk de banden en misschien wel de koppeling of andere dingen die nu eenmaal slijten.

Dit zijn wel punten die je serieus mee moet nemen bij het aanschaffen van een tweedehands motor omdat je waarschijnlijk net in de buurt van dit soort onderhoud komt (en daarom ruilt een ander hem waarschijnlijk ook in).

Als je een 2e hands motor koopt moet je altijd weten wat voor onderhoud hij al gehad heeft, zodat je weet wat je nog voor je kiezen krijgt. Het mooist is natuurlijk een motor kopen waar het grote onderhoud al bij plaats heeft gevonden, maar

Het enige voordeel wat ik in jouw verhaal zie is dat je het eerste jaar waarin je de motor nieuw koopt deze onderhoudskosten niet hebt. Na die eerste 20.000 kilometer krijg je die kosten ook gewoon voor je kiezen, ik zie het voordeel dus niet om nieuw te kopen, zeker niet wanneer je hem als w/w motor gaat gebruiken waarbij de kilometerstanden omhoog vliegen, want de hoge aanschafwaarde rechtvaardigd de reguliere onderhoudskosten niet.

Laten we het zo zeggen, woon/werkverkeer met de motor is niet goedkoop.

Er zijn volgens mij overigens maar weinig mensen/dealers die na 4 jaar de remslangen vervangen. een goeie dealer kijkt naar mijn idee nml. eerst of het noodzakelijk is...
 
gaat dan wel ff over auto's maar gaat net zo goed voor motoren op:

Consumentbond schreeuwt het ieder jaar van de daken: Tweedehands rijden IS goedkoper, ondanks hogere onderhoudskosten.

mocht je toch nieuw kopen, rij dan minimaal n jaar of 7 á 8 jaar.

Ik zal van mn leven nooit nieuw kopen tenzij ik gruwelijk mn zakken gevuld heb :+

laat een ander maar die "kop" betalen (de kop is er al af meneer)

zoiezo vind ik t onzin dat iedereen terugdeinst voor n motor met 40.000 km oid. bij auto's roept men dattie bij 100.000 net is ingereden, en bij motoren gaat men al huiveren bij 30.000 km :Z tuurlijk, is gedeeltelijk ander type motor, is meer gebaseerd op vermogen leveren en toeren draaien, en juist dat doen ze niet met woon werkverkeer, dus niks te lijden!
 
Laatst bewerkt:
Als je een 2e hands motor koopt moet je altijd weten wat voor onderhoud hij al gehad heeft, zodat je weet wat je nog voor je kiezen krijgt. Het mooist is natuurlijk een motor kopen waar het grote onderhoud al bij plaats heeft gevonden, maar
En dat is nou juist de grote vraag, je weet namelijk nooit of het verhaal over onderhoud of de km stand klopt.
Het enige voordeel wat ik in jouw verhaal zie is dat je het eerste jaar waarin je de motor nieuw koopt deze onderhoudskosten niet hebt. Na die eerste 20.000 kilometer krijg je die kosten ook gewoon voor je kiezen, ik zie het voordeel dus niet om nieuw te kopen, zeker niet wanneer je hem als w/w motor gaat gebruiken waarbij de kilometerstanden omhoog vliegen, want de hoge aanschafwaarde rechtvaardigd de reguliere onderhoudskosten niet.

Laten we het zo zeggen, woon/werkverkeer met de motor is niet goedkoop.
Het onderhoud waar ik het over heb is ongeveer na twee tot vier jaar van toepassing.

Als ik op de site van John v.d. Blunt kijk zie ik een Honda CB600F uit 2003 staan voor €5250.
Een nieuwe CB600F kost €8450 en een nieuwe CBF600 kost €7240.

Als het nou zo is dat je moet rekenen op onderhoudskosten van zo'n €1000 is het verschil nog maar €2000 of €1000, dus waarom zou je daar risico voor lopen?

Natuurlijk kun je het gokken en dat kun je ook doen met remslangen maar dan moet je je wel afvragen of je een betrouwbare en veilge motor wilt hebben of niet, je moet er immers elke dag mee naar je werk.
Er zijn volgens mij overigens maar weinig mensen/dealers die na 4 jaar de remslangen vervangen. een goeie dealer kijkt naar mijn idee nml. eerst of het noodzakelijk is...
Dat kan maar het staat er niet voor niks denk ik dan maar.
 
Laatst bewerkt:
gaat dan wel ff over auto's maar gaat net zo goed voor motoren op:

Consumentbond schreeuwt het ieder jaar van de daken: Tweedehands rijden IS goedkoper, ondanks hogere onderhoudskosten.

mocht je toch nieuw kopen, rij dan minimaal n jaar of 7 á 8 jaar.

Ik zal van mn leven nooit nieuw kopen tenzij ik gruwelijk mn zakken gevuld heb :+

laat een ander maar die "kop" betalen (de kop is er al af meneer)

zoiezo vind ik t onzin dat iedereen terugdeinst voor n motor met 40.000 km oid. bij auto's roept men dattie bij 100.000 net is ingereden, en bij motoren gaat men al huiveren bij 30.000 km :Z tuurlijk, is gedeeltelijk ander type motor, is meer gebaseerd op vermogen leveren en toeren draaien, en juist dat doen ze niet met woon werkverkeer, dus niks te lijden!

Natuurlijk zijn er ook goede tweedehands motoren te koop maar de vraag is of jij de gok wilt nemen voor een paar duizend euro verschil.
Kijk maar bij het topic "CBR600 binnen een uur overleden" om te zien dat het niet altijd is wat je verwacht.
 
Ik mis bij degenen die de tweedehands motor adviseren wel het feit dat er ook onderhoud aan een motor zit.
Zo moet je volgens mijn Yamaha boekie elke 4 jaar de remslangen vervangen, om de 20.000km de klepspeling controleren, om de 20.000 tot 40.000 km lagers smeren, koelvloeistof elke 3 jaar vervangen, luchtfilterelement elke 40.000 km vervangen en dan komen er nog de ketting en de kettingwielen bij, de remmen en natuurlijk de banden en misschien wel de koppeling of andere dingen die nu eenmaal slijten.

Dit zijn wel punten die je serieus mee moet nemen bij het aanschaffen van een tweedehands motor omdat je waarschijnlijk net in de buurt van dit soort onderhoud komt (en daarom ruilt een ander hem waarschijnlijk ook in).

Als bij een dealer koopt kun je die onderhoudsbeurt in de onderhandelingen meenemen, heb ik met de aanschaf van mijn koekblijk ook gedaan, eerst navragen wat er aan gebeuren moet of het onderhoudschema bestuderen en daarnaa onderhandelen.

kijk ook eens naar een BMW K serie, niet de mooiste motor om te zien maar technisch perfect. zijn ideale woonwerk fietsen die 200000Km of meer draaien. Voor pakweg 2000euro koop je al een knappe 16 klepper, dan hou je nog 1000 over voor eventuele onderhoudsverrassingen.
 
Het is voor een verkoper een beetje dom advies wat je hebt gekregen. Desalniettemin zit er wel een kern van waarheid in. Maar het is aan jou om te bepalen hoeveel geld je er voor over hebt :)

En de opmerking van de consumentenbond gaat voor auto's absoluut op, maar absoluut niet voor motoren! Daar waar je bij een nieuwe motor gemiddeld genomen zo'n 100 euro per maand afschrijft, schrijf je bij een gemiddelde gezinsauto al gauw 500 euro per maand af. Motoren kosten gewoon minder in aanschaf en verliezen relatief gezien veel minder snel waarde.

En mijn ervaring met motoren is dat door de duurdere reparaties op zijn tijd, de afschrijving nagenoeg gelijk is als met een nieuwe motor. Alleen bij verkoop merk je het minder omdat je daarop relatief minder geld verliest :)
 
Het is voor een verkoper een beetje dom advies wat je hebt gekregen. Desalniettemin zit er wel een kern van waarheid in. Maar het is aan jou om te bepalen hoeveel geld je er voor over hebt :)

En de opmerking van de consumentenbond gaat voor auto's absoluut op, maar absoluut niet voor motoren! Daar waar je bij een nieuwe motor gemiddeld genomen zo'n 100 euro per maand afschrijft, schrijf je bij een gemiddelde gezinsauto al gauw 500 euro per maand af. Motoren kosten gewoon minder in aanschaf en verliezen relatief gezien veel minder snel waarde.

En mijn ervaring met motoren is dat door de duurdere reparaties op zijn tijd, de afschrijving nagenoeg gelijk is als met een nieuwe motor. Alleen bij verkoop merk je het minder omdat je daarop relatief minder geld verliest :)
Als je de centen hebt liggen gaat het wel op maar als je een PL moet afsluiten dan wordt het toch een ander verhaal.
Reparaties kunnen inderdaad wel eens een keer duur zijn, bij BMW K100 die 100000Km heeft gelopen moet je informeren of de kruiskoppeling al vervangen is, verder kan een uitlaatje met kat wel eens duur uitvallen. De meeste K100 types die te kop zijn zitten rond de 100000Km, daar hoef je niet van te schrikken maar je moet wel rekenen op wat kosten.
 
En dat is nou juist de grote vraag, je weet namelijk nooit of het verhaal over onderhoud of de km stand klopt.Het onderhoud waar ik het over heb is ongeveer na twee tot vier jaar van toepassing.

Als ik op de site van John v.d. Blunt kijk zie ik een Honda CB600F uit 2003 staan voor €5250.
Een nieuwe CB600F kost €8450 en een nieuwe CBF600 kost €7240.

Als het nou zo is dat je moet rekenen op onderhoudskosten van zo'n €1000 is het verschil nog maar €2000 of €1000, dus waarom zou je daar risico voor lopen?

Natuurlijk kun je het gokken en dat kun je ook doen met remslangen maar dan moet je je wel afvragen of je een betrouwbare en veilge motor wilt hebben of niet, je moet er immers elke dag mee naar je werk.Dat kan maar het staat er niet voor niks denk ik dan maar.

Ik merk uit je reactie dat je een erg voorzichtig ingesteld persoon bent.
Zoals ik al eerder gezegd heb zijn motoren inmiddels kwalitatief zeer goed gebouwd tegenwoordig, en kan dus prima 2e hands gekocht worden met weinig risico.

Als je een beetje verstand hebt van motoren kan je je een hoop geld besparen door niet bij een dealer te kopen, dat heeft weinig met gokken te maken.

Verder koop ik liever van een particulier die vaak minder ervaren is met het terugdraaien van tellers en vaak nog onderhoudsbonnen kan overleggen dan dat ik een dealer op zijn woord moet geloven, dat gaat nml. ook niet altijd over rozen. De 3 of 6 maanden garantie die je bij een dealer krijgt betaal je gewoon voor, vaak gebeurt er in die tijd niks en heeft de dealer weer een leuk bedrag in zijn zak gestoken.

Van het geld wat je bespaart door particulier te kopen kan je heel wat onderhoud doen, inclusief een eerste topbeurt waarbij alles maar dan ook alles nagekeken wordt.

Goed onderhoud hoeft overigens met bepaalde zaken niet altijd exact volgens het boekje te gebeuren. Kijk eens naar een Honda van 10 jaar terug en naar een Honda die gloedje nieuw is, er is geen steek veranderd in die 10 jaar, onderhoudsschema is nog letterlijk hetzelfde. Fabrikanten nemen tegenwoordig met een hoop zaken een flinke slag om de arm.

Een voorbeeld hiervan zijn de door jouw genoemde remleidingen. Ik kan me voorstellen dat bepaalde dealers je hiervoor graag ziet komen, is weer handel.
Een goede, eerlijke dealer zal zeker na je remleidingen kijken bij groot onderhoud, maar die gaat ze niet vervangen omdat het dat boekje dat zegt.
Die kijkt naar de praktijk en de door hem eerder opgedane ervaring, en zal je niet onnodig op kosten jagen.

Als je een motor voor woon/werkverkeer gaat gebruiken dan vind ik dat je wel enig verstand van je motor moet hebben. Veilig op weg gaan is inderdaad verschrikkelijk belangrijk en als je dan alleen vertrouwd op de dealer als er een onderhoudsbeurt plaats moet vinden dan ben je niet goed bezig. Je motor tussentijds zelf controlleren is veel belangrijker dan eens per 6000/12.000 kilometer als je motor een keer bij de dealer staat.

Je kan natuurlijk verder ook een hele hoop zelf doen. Iedereen kan bijvoorbeeld zelf zijn kleine beurt uitvoeren, en met een werkplaatshandboek bij de hand lukt het iedereen wel, zelfs een boegietje of je voorvorkolie te vervangen. Het is leuk om te doen en je spaart jezelf een hoop geld uit.
 
Laatst bewerkt:
Voor 3.000 euro kan je een nette tweede hands kopen, dus als je geen geld hebt voor een nieuwe, gewoon beter zoeken en geduld hebben.
 
En dat is nou juist de grote vraag, je weet namelijk nooit of het verhaal over onderhoud of de km stand klopt.Het onderhoud waar ik het over heb is ongeveer na twee tot vier jaar van toepassing.

Als ik op de site van John v.d. Blunt kijk zie ik een Honda CB600F uit 2003 staan voor €5250.
Een nieuwe CB600F kost €8450 en een nieuwe CBF600 kost €7240.

Als het nou zo is dat je moet rekenen op onderhoudskosten van zo'n €1000 is het verschil nog maar €2000 of €1000, dus waarom zou je daar risico voor lopen?

Natuurlijk kun je het gokken en dat kun je ook doen met remslangen maar dan moet je je wel afvragen of je een betrouwbare en veilge motor wilt hebben of niet, je moet er immers elke dag mee naar je werk.Dat kan maar het staat er niet voor niks denk ik dan maar.

Vergat nog een stukje ;)

Toevallig dat jij de CB600F noemt.

Ik heb begin vorig jaar een CB900F Hornet gekocht, 3 jaar oud met 20.000 op de teller. van een particulier voor.... 5250. Het grote onderhoud had nog niet plaats gevonden. Nieuw zou hij 10490 gekost hebben.

Nu staat er inmiddels 40.000 op en er heeft voor nog geen 1000 euro aan onderhoud aan geweest (verbruiksartikelen zoals remblokken en banden niet meegerekend)

Stel nou dat ik hem nieuw had gekocht, dan had er nu 20000 op gestaan en was ik ook al bijna aan groot onderhoud toe... per saldo was ik veel duurder uitgeweest.
 
Laten we het zo zeggen, woon/werkverkeer met de motor is niet goedkoop.

Hmmmm... naast de tijdswinst is dat goedkoop of goedkoper is nu juist één van de redenen waarom ik wil gaan ww-en op de motor. En nu zeg jij dat het niet goedkoop is '(

Dacht altijd dat het goedkoper zou zijn dan de auto omdat:
1. Wegenbelasting veel goedkoper dan auto;
2. Verzekering veel goedkoper dan auto;
3. Brandstof kosten veel lager dan (benzine)auto.

Dus vraagje: is de motor goedkoper dan de auto of is het onderhoud dusdanig veel duurder dat het geen echte optie is?

Thanx for your opinion!

Oh ja.... voordat alle andere opties worden doorlopen.
- Fiets of lopen = geen optie: 48 km enkele reis;
- OV = geen optie: reistijd auto is nu 45-60 minuten enkele reis (ja randstad hè), reistijd OV is 1uur en 45 minuten enkele reis, want beroerde verbinding met minstens 3 x overstappen ;(.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan