Advies van verkoper: koop een nieuwe!

je gaat al mis bij punt drie.
in een motor die zeg gemiddeld 1:17 loopt gaat dure benzine in.
Vergeleken met een auto ga je weliswaar met verbruik wat ongunstiger, maar ga je toch al snel of op gas of diesel rijden bij dergelijk kilometrages. En dan zijn de brandstofkosten wel een stuk neutraler.

Onderhoud aan een auto of motor is nu eenmaal duur als je (veel) kilometers maakt.

IK kies ervoor om met een goed onderhouden motor (en goed onderhoud is duur) veilig elke dag te rijden, ook om die betrouwbaarheid te hebben. VOor een auto geldt hetzelfde.

Per Saldo zal het motor onderhoud iets duurder uitvallen, simpel weg omdat banden / remblokken sneller slijten op een motor. Al kan je met je bandenkeuze daar nog best voordelig mee uitvallen. (geen supersport banden van 150/stuk, maar toerbanden van 130, die twee keer zo lang meegaan)

Al met al zal het qua kosten niet veel uitmaken (even los van de discussie van gebruikt of nieuw rijden, ik heb die optie niet. Nieuw rijden en dus een lening afsluiten gaat er bij mij niet in ;) )

En eerlijk gezegd: de tijdswinst die ik elke dag haal ten op zichte van een auto (gemiddeld 1,5 - 2 uur per dag) is me ook best wat waard.
 
Laatst bewerkt:
Zo moet je volgens mijn Yamaha boekie elke 4 jaar de remslangen vervangen, om de 20.000km de klepspeling controleren, om de 20.000 tot 40.000 km lagers smeren, koelvloeistof elke 3 jaar vervangen, luchtfilterelement elke 40.000 km vervangen en dan komen er nog de ketting en de kettingwielen bij, de remmen en natuurlijk de banden en misschien wel de koppeling of andere dingen die nu eenmaal slijten.
Kleppen stellen hoeft bij mijn Yamaha volgens mij pas bij 40.000 :) en het vervangen van een luchtfilter en koelvloeistof kost je ook de kop niet ;)
 
Tijdswinst zou ik eerst maar eens uitproberen.
auto:
  • jas aan
  • naar buiten
  • auto openen
  • instappen
  • wegrijden
  • in file staan
  • parkeerplek zoeken
  • arriveren
  • uitstappen
  • jas uit
  • werken

motor:
  • motorbroek aan
  • motorlaarzen aan
  • motorjas aan
  • oordoppen in
  • naar buiten
  • slot motorhoes losmaken
  • motorhoes opbergen
  • kettingslot losmaken
  • kettingslot opbergen
  • helm opzetten
  • handschoenen aantrekken
  • opstappen
  • wegrijden
  • langs file rijden
  • arriveren
  • handschoenen uittrekken
  • helm afzetten
  • oordoppen uitdoen
  • motor op slot zetten
  • motorjas uittrekken
  • motorlaarzen uittrekken
  • motorbroek uittrekken
  • motorkleding opbergen
  • werken

Of het veel tijdwinst oplevert is dus vooral afhankelijk van de hoeveelheid files/stoplichten, hoe moeilijk je je auto kunt parkeren en waar je je motor neerzet. Uit de garage naast je huis is'tie sneller weg dan onder een hoes in de stad.

Al met al zou ik ook met de motor woon-werkverkeer doen, maar vooral omdat het leuker is. Nu ga ik overigens op de trapfiets.
 
mijn 1,5 a 2 uur is inclusief omkleden motor van het slot halen etc etc.
Die zaken kosten je hooguit 5 minuten meer. Die heb ik bij het tweede verkeerslicht al weer ingelopen ;)
En anders na de 1ste km file :P
 
Al met al zou ik ook met de motor woon-werkverkeer doen, maar vooral omdat het leuker is. Nu ga ik overigens op de trapfiets.
Voor korte afstanden hoeft de motor idd niet sneller te zijn.
Dat gedoe met omkleden/motor uit de schuur uitparkeren O-) herken ik wel toen ik dagelijks maar 10 (snelweg)kilometers moest rijden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Tijdswinst zou ik eerst maar eens uitproberen.

[lijst]

Of het veel tijdwinst oplevert is dus vooral afhankelijk van de hoeveelheid files/stoplichten, hoe moeilijk je je auto kunt parkeren en waar je je motor neerzet. Uit de garage naast je huis is'tie sneller weg dan onder een hoes in de stad.

Al met al zou ik ook met de motor woon-werkverkeer doen, maar vooral omdat het leuker is. Nu ga ik overigens op de trapfiets.
Sja.. als je alles los uitschrijft lijkt het nogal wat, maar qua tijd... met de auto ben ik in 20 sec weg denk ik, met de motor kost het iets van 5 minuten. Op m'n werk aangekomen log ik alvast in met pak aan, en terwijl de PC aan het werk is, trek ik m'n pak uit -> geen tijdverlies.
 
Mee eens!! :Y

Over particulier kopen: hoe herken ik een miskoop? Ik heb niemand om mee te nemen (ja m'n pa die in 1967 z'n laatste motor heeft verkocht en dus weinig van moderne fietsjes weet) :N

Een MF-er meevragen wil wel eens helpen ":)

Wat betreft de verkooppraat.
Ik ben het ergens wel met de verkoper eens, maar dat is wel afhankelijk
van hoe oud de motoren zijn waar je eigenlijk naar keek.
En het type...

Ik bedoel, je kunt een motor uit 1990 tot 1995 kopen waar je nooit problemen mee
hebt, en je kunt een 2000 tot 2005 kopen waar je wel problemen mee krijgt.
Is helemaal afhankelijk van merk/type/historie enzo.

Een jong exemplaar met weinig kilometers op de teller heeft echt wel voordelen.
De extra hoge aanschafprijs wil je niet via een PrimeLine constructie regelen,
maar leen je van familie of vrienden, of bij de bank.
Dat is altijd goedkoper dan via PL.
 
Kleppen stellen hoeft bij mijn Yamaha volgens mij pas bij 40.000 :) en het vervangen van een luchtfilter en koelvloeistof kost je ook de kop niet ;)

Dat kan maar ik wil aangeven dat mensen vergeten dat er na een bepaalde tijd en na een bepaalt aantal kilometers extra kosten aankomen.
 
Tijdswinst zou ik eerst maar eens uitproberen.
[*]parkeerplek zoeken

Ja en daar gaat het al mis..... na 7:30/7:45 arriveren = elders parkeren.
Dan zijn de plekjes op en zit je dus met een wandeling van minstens 15 minuten om op de werkplek te komen (vergunningen en betaald parkeren hier rondom kantoor). Voor een motor is (vrijwel) altijd plaats. Alweer 30 minuten gewonnen en het aan en omkleden duurt bij mij echt geen 30 minuten (5 minuten max).

Vaak ben ik hier voor 7:30, vaak ook niet als ik volgens schema de 'schoolrun' moet doen.
Hoewel schoolrun met een motor? Zijn er ook kinderzitjes voor voorop en/of achterop de motor _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik merk uit je reactie dat je een erg voorzichtig ingesteld persoon bent.
Zoals ik al eerder gezegd heb zijn motoren inmiddels kwalitatief zeer goed gebouwd tegenwoordig, en kan dus prima 2e hands gekocht worden met weinig risico.

Als je een beetje verstand hebt van motoren kan je je een hoop geld besparen door niet bij een dealer te kopen, dat heeft weinig met gokken te maken.

Verder koop ik liever van een particulier die vaak minder ervaren is met het terugdraaien van tellers en vaak nog onderhoudsbonnen kan overleggen dan dat ik een dealer op zijn woord moet geloven, dat gaat nml. ook niet altijd over rozen. De 3 of 6 maanden garantie die je bij een dealer krijgt betaal je gewoon voor, vaak gebeurt er in die tijd niks en heeft de dealer weer een leuk bedrag in zijn zak gestoken.

Van het geld wat je bespaart door particulier te kopen kan je heel wat onderhoud doen, inclusief een eerste topbeurt waarbij alles maar dan ook alles nagekeken wordt.

Goed onderhoud hoeft overigens met bepaalde zaken niet altijd exact volgens het boekje te gebeuren. Kijk eens naar een Honda van 10 jaar terug en naar een Honda die gloedje nieuw is, er is geen steek veranderd in die 10 jaar, onderhoudsschema is nog letterlijk hetzelfde. Fabrikanten nemen tegenwoordig met een hoop zaken een flinke slag om de arm.

Een voorbeeld hiervan zijn de door jouw genoemde remleidingen. Ik kan me voorstellen dat bepaalde dealers je hiervoor graag ziet komen, is weer handel.
Een goede, eerlijke dealer zal zeker na je remleidingen kijken bij groot onderhoud, maar die gaat ze niet vervangen omdat het dat boekje dat zegt.
Die kijkt naar de praktijk en de door hem eerder opgedane ervaring, en zal je niet onnodig op kosten jagen.

Als je een motor voor woon/werkverkeer gaat gebruiken dan vind ik dat je wel enig verstand van je motor moet hebben. Veilig op weg gaan is inderdaad verschrikkelijk belangrijk en als je dan alleen vertrouwd op de dealer als er een onderhoudsbeurt plaats moet vinden dan ben je niet goed bezig. Je motor tussentijds zelf controlleren is veel belangrijker dan eens per 6000/12.000 kilometer als je motor een keer bij de dealer staat.

Je kan natuurlijk verder ook een hele hoop zelf doen. Iedereen kan bijvoorbeeld zelf zijn kleine beurt uitvoeren, en met een werkplaatshandboek bij de hand lukt het iedereen wel, zelfs een boegietje of je voorvorkolie te vervangen. Het is leuk om te doen en je spaart jezelf een hoop geld uit.

Ik weet niet of ik een zeer voorzichtig ingesteld persoon ben omdat ik een betrouwbare en veilige motor wil.
Het gaat er alleen om of je met een verschil van €1000 tot €2000 voor een nieuwe of een tweedehands kiest.
Sleutelen en het kopen bij een particulier is geen optie omdat de TS niet technisch is dus moet hij niet teveel ellende hebben lijkt mij.

Maar iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie doet, ik geef alleen maar advies na vele jaren ervaring.
 
Hoewel, met een motor moet je ook vaker tanken...

Daar heb je een punt..... want vaker tanken geeft een hogere kans op obesitas, omdat de kans op het inslaan van vethoudend voedsel groter is (waarom toch altijd al die marsen, nutsen, snickers, balistos, pepermunt, drop en weet ik het allemaal nog meer aan lekkere dingen pontificaal bij de kassa? Willen zo soms dat ik wat koop of zo?? Oh... daarom natuurlijk!!!)
En obesitas betekent horgere medische kosten, dus is motorrijden op de lange duur ook nog duurder :+

Sorry... no offence, ben gewoon in een lollige bui ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik mis bij degenen die de tweedehands motor adviseren wel het feit dat er ook onderhoud aan een motor zit.
Zo moet je volgens mijn Yamaha boekie elke 4 jaar de remslangen vervangen, om de 20.000km de klepspeling controleren, om de 20.000 tot 40.000 km lagers smeren, koelvloeistof elke 3 jaar vervangen, luchtfilterelement elke 40.000 km vervangen en dan komen er nog de ketting en de kettingwielen bij, de remmen en natuurlijk de banden en misschien wel de koppeling of andere dingen die nu eenmaal slijten.

Dit zijn wel punten die je serieus mee moet nemen bij het aanschaffen van een tweedehands motor omdat je waarschijnlijk net in de buurt van dit soort onderhoud komt (en daarom ruilt een ander hem waarschijnlijk ook in).

Om die 300 a 400 euro onderhoud een motor inruilen :? :?

De asbak was vol,..ik moet een nieuwe auto? ;) O-)
 
2,5 jaar geleden t zelfde advies gehad......

Mijn budget was toen 5000€ dus die extra 1500 voor een nw. Bandit was dan niet zo een probleem.

Ik woon in Capelle aan de ijssel en werkte toen nog in A'dam dus dagelijks op en neer, wat resulteerde in een slordige 30.000km binnen 10 maanden.....
waar ik op leeg liep waren de onderhoudsintervallen na elke 6.000km....

Maar over de Bandit niks dan lof was nieuw voor het eerst dat ik iets nieuws kocht, al me blik is 2de hands.....
Was een heerlijke fiets om ervaring op te doen aangezien ik net me a'tje had

Tja en vorig jaar de boefje ingeruild voor me huidige RT met cardan :} ga ik in Waddinxveen werken, 15 km verderop _O-

En voor mij was de tijdswinst toen k in A'dam werkte groooooooooooooot. Was ik met blik klaar om 15.00 uur was ik thuis rond 18.30 en met moto rond 16.15...de eerste paar dagen daarna ook rond 18.30 maar dat kwam omdat k de smaak te pakken had van t :] :] en al uit A'dam binnendoor naar huis ging _O- _O-

Plus ik werkte op verschillende locatie's in A'dam, diverse NS stations en al me collega's hadden problemen met parkeren en of een bekeuring en mijn moto stond nog net niet binnen t station....... *O* *O*


* edit

Mijn persoonlijke plan lening was familie......

Met dank aan me broertje....... :} :} :} "balkie" hier op MF
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je een punt..... want vaker tanken geeft een hogere kans op obesitas, omdat de kans op het inslaan van vethoudend voedsel groter is (waarom toch altijd al die marsen, nutsen, snickers, balistos, pepermunt, drop en weet ik het allemaal nog meer aan lekkere dingen pontificaal bij de kassa? Willen zo soms dat ik wat koop of zo?? Oh... daarom natuurlijk!!!)
En obesitas betekent horgere medische kosten, dus is motorrijden op de lange duur ook nog duurder :+

Sorry... no offence, ben gewoon in een lollige bui ;)
Dat vind ik best knap, eten met je helm op (er even vanuit gaande dat je een integraalhelm hebt).

Volgens mij heb je, als je de reep op hebt, heb je alle calorieen die in de reep zitten al verbrand... :+

Ik rij (tenzij het zomer is en er geen file is (dan is de auto sneller), of het erg slecht weer is) altijd met de motor naar t werk. Afstand: 32 km, waarvan zo'n 27 km snelweg, waarvan gemiddeld genomen 20 km file (A7, A8, A10).

Voor mij is de tijdwinst dus erg belangrijk, ga ik met de auto, dan doe ik er al gauw 2 uur over. Met de motor maximaal 1 uur, en dat is incl. aan en uit kleden. (Even van de gemiddelde ochtend/avond spits uitgaande)

Daarnaast is het ook wel erg prettig dat de motor zuiniger is dan de auto (1:15 t.o.v. 1:10) (vaker tanken, ach ja.)

verzekering kost me 20 euro p.m. (WA+) auto 60 p.m. (WA)

en wegenbelasting geloof 60 euro per jaar (Auto weet ik niet precies, maar geloof 360 euro)

Onderhoud auto en motor doen we (bijna) allemaal zelf, auto onderdelen zijn (tot nu toe) duurder dan motor onderdelen. Auto moet ook voor APK, motor niet.

Banden motor gaan korter mee, maar daar wordt ook voor plezier mee gereden dus dat vind ik minder belangrijk. Overigens heb ik met sportbanden (Michelin Pilot Power) 11.000 km gedaan. Zitten nu Pilot Road 2 (set was zo'n 300 euro) onder en daar verwacht ik zo'n 20-25.000 km mee te doen. Motor heeft maar 2 banden om te vervangen, auto gelijk 4, dus die winst met de auto die ik dan maak vind ik nagenoeg nihil.

Ik heb voor mijn vorige motor een doorlopend krediet afgesloten van 2700 euro. Voordeel van doorlopend krediet is dat je zelf een beetje kan bepalen wat je aflost en of je weer wil opnemen tot je max. bedrag (wat je zelf kan kiezen tot op zekere hoogte), en dat je boetevrij (extra of helemaal) af kunt lossen. (Rabobank)

Ondertussen staat de Bandit op ik geloof bijna 30.000 km, heeft hij zijn beurtjes gehad (olie, filters, vloeistoffen, remmen reviseren, kleppen stellen, ketting tandwielen, banden en nog wat kleine dingen wat ik zo even niet meer weet) en hij loopt vrolijk verder.

Ik heb het grote voordeel dat mijn vriend erg technisch is en dat we dus alles zelf kunnen doen. Daarbij is het redelijk makkelijk sleutelen aan de Bandit.

Mijn vader daarentegen heeft zijn eerste motor, een Yamaha Fazer 600, wel nieuw gekocht, met een lening, die is nu geloof ik (deels) afgelost, en na 5 jaar en 48.000 km trouwe dienst heeft hij hem ingeruild op weer een nieuwe (overjarige) Fazer 600.

Het is maar net wat je zelf wilt en hoeveel geld je ervoor over hebt.

Onderhoud krijg je toch en moet je ook doen om lang plezier van je motor te hebben.

Je zult het aantal km's moeten bekijken, hoeveel file je rijdt en wat je bereid bent uit te geven. En dan houdt je vanzelf een aantal opties over om te gaan proefrijden.

Een ding is zeker, geld kost t altijd :P Succes met de juiste keuze :)



sorry voor t lange verhaal...
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen wordt altijd gevraagd hun helm af te doen voor ze gaan betalen...
Nooit last van :P

Maar ga je dan je dikmaakreep in die winkel naar binnen staan werken of naast je motor terwijl je eigenlijk weer verder moet omdat je tijdwinst auto-motor anders verloren gaat?

O-)
 
Dat vind ik best knap, eten met je helm op (er even vanuit gaande dat je een integraalhelm hebt).

Met helm op tankstation binnen gaan? Pas maar op dat je niet opgepakt wordt, terrorist :+
Iets wat weer voor autorijden pleit is dus dat je niet of lastig tijdens het motorrijden kan eten - buiten zo af en toe een vlieg dan (.... bah :r )
 
Laatst bewerkt:
Met helm op tankstation binnen gaan? Pas maar op dat je niet opgepakt wordt, terrorist :+
Iets wat weer voor autorijden pleit is dus dat je niet of lastig tijdens het motorrijden kan eten - buiten zo af en toe een vlieg dan (.... bah :r )
Terrorist?! Ik draag geen burka hoor :P (zie ander topic dat ik toevallig net aan t doorlezen was :P integraalhelm aan de wilders (wilgen ?) )

Ze kennen me daar ondertussen (ben in t begin altijd zonder helm naar binnen gegaan, en ook tijdje daar gestaan omdat pinpas stuk was (nee, geen geld-is-op-perikelen :+ ). En blijkbaar zie ik er niet uit als een terrorist :P

Daarnaast vind ik het irritant dat ik dan eerst bril, dan helm af moet zetten en dan op de terugweg weer in omgekeerde volgorde. Kan dan ook lastig betalen omdat ik mn handen vol heb.

Als ik bij een onbekend benzine station kom zet ik hem wel af. Maar tank meestal of bij die me al kennen, of bij onbemande stations.

Tijdens het motorrijden heb ik geen behoefte aan eten :P Wel heb ik een soort camelbag voor als ik langere ritten ga rijden. Slangetje past precies onder mn helm door, dus uitdrogen hoeft niet :) Eten doe ik wel tijdens een tankstop ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Wat je even mee moet rekenen zijn de onderhoudsbeurten. Met in ieder geval 500 km per week rij je al gauw een dikke 20000 tot 30000 km per jaar, als je ook nog voor de hobby gaat rijden. Een autootje heeft veel minder onderhoud nodig en hoeft qua verzekering niet duurder te zijn dan een motorfiets.

Als ik de kosten van de tuono en de vw golf van mijn vrouw naast elkaar legt zijn ze in gebruik trouwens denk ik allebeide even duur, echter wordt er met beide niet meer dan 5000 km per jaar gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan