advies voor dummies: welke motor ed?

Ik zoek een motor voor korte afstanden (Belgium en FR) en zit graag recht. File en vrije tijd. Alvast super bedankt voor al jullie welkome raad.
Duidelijk: supermoto!

full


Kijk em rechtop zitten :)


Als je het aan mij vraagt: lessen, rijbewijs halen, pak en helm kopen, oud barrel kopen (500-600cc toersport of naked van tussen 1000 en 2000 euro), veel rije, vallen, opstaan....en dan denk je waarschijnlijk heel anders over motorrijden dan nu.

Volgens mij maakt het vrij weinig uit waar je op rijdt, eerder waar je rijdt...en dat je motor rijdt. Als ik door Luxemburg, de Harz, Eifel of een ander stuurparadijs scheur met een willekeurig brik (in mijn geval tot nog toe < 1000 euro), concludeer ik meestal dat het toch echt de BESTE motor ter wereld is *D
 
Laatst bewerkt:
Beste dames en heren :-),

super dank voor jullie input. De ene input al wat nuttiger dan de andere. De andere input al wat ironischer dan de ene. Ik vind het nog steeds geen slecht idee om me eerst te informeren en dan pas beslissingen te nemen, hoewel anderen op het forum dat blijkbaar anders zien. Ik dacht dat ik mijn berichtje geplaatst had onder 'algemeen', niet onder 'enkel voor ervaren rijders'. Wat me treft is dat velen adviseren om eerst te gaan proefrijden. Maar ik heb nog geen motor, hoe doe ik dat dan? Kan je zomaar een motor gaan huren? En dan nog, waar begin ik mee? Bedankt voor het advies m.b.t. kledij. vorral de tip van de helm blijft me zeker bij. Indien jullie mij nog verder op weg willen helpen ben ik daar nog steeds heel blij mee, ook al is dan dan bericht nr. 468779797.... volgens sommigen. Naast de sarcastische commentaren, heb ik hier toch al veel van geleerd. thx!
 
Beste dames en heren :-),

super dank voor jullie input. De ene input al wat nuttiger dan de andere. De andere input al wat ironischer dan de ene. Ik vind het nog steeds geen slecht idee om me eerst te informeren en dan pas beslissingen te nemen, hoewel anderen op het forum dat blijkbaar anders zien. Ik dacht dat ik mijn berichtje geplaatst had onder 'algemeen', niet onder 'enkel voor ervaren rijders'. Wat me treft is dat velen adviseren om eerst te gaan proefrijden. Maar ik heb nog geen motor, hoe doe ik dat dan? Kan je zomaar een motor gaan huren? En dan nog, waar begin ik mee? Bedankt voor het advies m.b.t. kledij. vorral de tip van de helm blijft me zeker bij. Indien jullie mij nog verder op weg willen helpen ben ik daar nog steeds heel blij mee, ook al is dan dan bericht nr. 468779797.... volgens sommigen. Naast de sarcastische commentaren, heb ik hier toch al veel van geleerd. thx!


Mooi.

De rest is "MF humor".... Soms leuk, vaak niet ;)

Je woont in België? Zo ja, dan heb ik geen idee hoe het daar zit met rbw, huren, proefritten ed.
 
Zal ik dan ook maar even mijn duit in het zakje doen? ;)
Zoals al door anderen gezegd is, ga eerst maar eens gewoon lekker lessen om te kijken of het motorrijden je sowieso wel bevalt. Inderdaad zijn dingen zoals een nieuwe goed passende helm, beschermende kleding (hoeft echt niet persé leer te zijn) laarzen en handschoenen een must. Ik zet mijn vraagtekens bij het gebruik van oordopjes. Op het circuit zullen ze best hun voordeel hebben, maar dan praat je over een héél ander soort motorrijden. Als je ze toch wilt gebruiken zou ik je willen aanraden om een setje Orthoplastische dopjes aan te laten meten. Hier zijn verschillende soorten inserts voorverkrijgbaar voor verschillende geluidsniveau's. Op die manier kan je dan nog steeds horen wat er om je heen gebeurt( is wel zo veilig). Wat de motor betreft zou ik zeggen, kijk wat je budget is en wat er binnen die prijsklasse te koop is. Neem er de tijd voor en als je denkt dat je wat gevonden hebt, laat dan iemand met wat ervaring eens een serieuze proefrit maken. Mijn jongere zus heeft gisteren net haar A'tje gehaald en heeft als eerste motor een Yamaha Diversion van 2002 gekocht. Zij heeft ongeveer jouw lengte en voor haar voelt die motor goed aan. Mijn zwager heeft uiteindelijk voor haar de proefrit gemaakt.
Het maakt helemaal niet uit wat je koopt, als je je er maar prettig op voelt en plezier aan het motorrijden beleeft.

:] :] "Opa"Jan
 
Laatst bewerkt:
het zoveelste Welke-motor-moet-ik-kopen-topic.

Zou het niet handig zijn om eens één sticky te maken met een FAQ over dit onderwerp?

ps; niks ten nadele van dit topic, maar dit onderwerp komt zo vaak terug met dezelfde conclusies dat ik me gewoon afvraag of het niet effecienter zou kunnen?
 
Laatst bewerkt:
In België mag je toch tot 125cc rijden met een B-rijbewijs? Waarom leen/huur je niet ergens een aantal verschillende 125cc's (of je maakt er een proefrit op)? Dus een toer 125, een crosser en een chopper bijvoorbeeld en dan kun je meteen zien welke je bevalt. Nog voordat je je A-tje hebt of met lessen bent begonnen! 't is maar een idee... :]
 

UTFDictionary:
fo·rum het; o -s, fora 1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: ~discussie 2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd
en·cy·clo·pe·die [ansiekloopedie] de; v -dieën alfabetisch geordend boek of bestand met beschrijvende informatie, afbeeldingen enz. over een groot aantal zaken en begrippen

Ik bedoel, post dan niet.
Doe ik ook vaak :+
 
het zoveelste Welke-motor-moet-ik-kopen-topic.

Zou het niet handig zijn om eens één sticky te maken met een FAQ over dit onderwerp?

ps; niks ten nadele van dit topic, maar dit onderwerp komt zo vaak terug met dezelfde conclusies dat ik me gewoon afvraag of het niet effecienter zou kunnen?

Oke, misschien kunnen we dan een topic maken van welke eigenschappen bij welke soort motor passen enzo? Wat zijn de voordelen van een tourmotor, of een sportmotor, of een chopper etc. Ik ben daar namelijk ook wel benieuwd naar.... Natuurlijk zijn er veel eigenschappen die per individuele motor verschillen, maar er zijn vast ook heel veel dingen te noemen die vaak bij de soort motor passen. Bijvoorbeeld of je windweerstand groter is op een chopper, of dat het rijden van een racemotor misschien pijnlijk is voor je polsen bij lange afstanden? Dit zijn dingen die ik wel eens hoor maar geen idee heb of het klopt...
 
UTFDictionary:Ik bedoel, post dan niet.
Doe ik ook vaak :+

UTFS -? Use The F*cking Search, oftewel. kijk even of er niet al een topic bestaat die het antwoord geeft.
Dat jij er opeens Dictionary van maakt geeft een heel ander resultaat.

Oke, misschien kunnen we dan een topic maken van welke eigenschappen bij welke soort motor passen enzo? Wat zijn de voordelen van een tourmotor, of een sportmotor, of een chopper etc. Ik ben daar namelijk ook wel benieuwd naar.... Natuurlijk zijn er veel eigenschappen die per individuele motor verschillen, maar er zijn vast ook heel veel dingen te noemen die vaak bij de soort motor passen. Bijvoorbeeld of je windweerstand groter is op een chopper, of dat het rijden van een racemotor misschien pijnlijk is voor je polsen bij lange afstanden? Dit zijn dingen die ik wel eens hoor maar geen idee heb of het klopt...

klopt zeker wat je zegt, het blijft natuurlijk allemaal een mening, wat weer per persoon kan verschillen. De meeste replies komen er toch op neer dat de TS* moet gaan proefrijden om er uiteindelijk achter te komen wat hem/haar het beste past.




*Topic Starter
 
Laatst bewerkt:
Oke, misschien kunnen we dan een topic maken van welke eigenschappen bij welke soort motor passen enzo? Wat zijn de voordelen van een tourmotor, of een sportmotor, of een chopper etc. Ik ben daar namelijk ook wel benieuwd naar.... Natuurlijk zijn er veel eigenschappen die per individuele motor verschillen, maar er zijn vast ook heel veel dingen te noemen die vaak bij de soort motor passen. Bijvoorbeeld of je windweerstand groter is op een chopper, of dat het rijden van een racemotor misschien pijnlijk is voor je polsen bij lange afstanden? Dit zijn dingen die ik wel eens hoor maar geen idee heb of het klopt...

Omdat de rij-eigenschappen per persoon te specifiek en te verschillend van anderen zijn per model motorfiets, gaat het helaas niet werken.
 
UTFS -? Use The F*cking Search, oftewel. kijk even of er niet al een topic bestaat die het antwoord geeft.
Dat jij er opeens Dictionary van maakt geeft een heel ander resultaat.klopt zeker wat je zegt, het blijft natuurlijk allemaal een mening, wat weer per persoon kan verschillen. De meeste replies komen er toch op neer dat de TS* moet gaan proefrijden om er uiteindelijk achter te komen wat hem/haar het beste past.




*Topic Starter

pfff.. wat ik bedoel is dat het ´dwingend` verwijzen naar de search nou niet het doel van "forum" ondersteunt. Ik vind het jammer dat dit zovaak gebeurd.

In 99% van de gevallen als er een vraag gesteld wordt is er wel één of ander topic over te vinden. Als iedereen maar verwijst naar de search, dan is het snel gedaan met dit forum, lijkt me. Dan kunnen we het beter ME (Motor Encyclopedie) noemen. ;)
 
Laatst bewerkt:
het zoveelste Welke-motor-moet-ik-kopen-topic.

Zou het niet handig zijn om eens één sticky te maken met een FAQ over dit onderwerp?

ps; niks ten nadele van dit topic, maar dit onderwerp komt zo vaak terug met dezelfde conclusies dat ik me gewoon afvraag of het niet effecienter zou kunnen?


Zo is onze site ontstaan ;-)

Mag de link weliswaar niet geven, hij is al wel langsgekomen, al is de eerste motor sectie as later gekomen,en is ie in eerste instantie als groepsrijfaq onstaan. :W
 
In België mag je toch tot 125cc rijden met een B-rijbewijs? Waarom leen/huur je niet ergens een aantal verschillende 125cc's (of je maakt er een proefrit op)? Dus een toer 125, een crosser en een chopper bijvoorbeeld en dan kun je meteen zien welke je bevalt. Nog voordat je je A-tje hebt of met lessen bent begonnen! 't is maar een idee... :]
Als ik bedenk hoe mijn eerste motorrijles ging, was ik toch wel heel blij dat ik een instructeur had op een afgesloten parkeerplaats, en niet meteen zonder enige kennis de weg op moest!
M.a.w. neem eens een les, als je er nog nooit op hebt gezeten, dan weet je meteen hoe het jou ligt. Misschien vind je het niks, maar waarschijnlijk boek je meteen de volgende les!

Verdere tips: kijk eens in het rijles-topic hier op MF, daar staan diverse tips, ervaringen, en Youtube-filmpjes. En draag altijd een motorpak, of Google even op foto's hoe mensen er uit zien na een val zonder pak, dat is niet mooi namelijk...

Ik was zelf een van de weinigen die na z'n rijles nog geen idee had welke motor te kopen... Uiteindelijk heb ik m'n rijbewijs in 2 maanden gehaald, en daarna nog 2 maanden twijfels gehad over het kopen van een motor. Proefritten zeggen heel veel, bij twijfel, niet kopen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan