advies voor dummies: welke motor ed?

inge3

Rookie
6 dec 2009
3
0
aarschot
Hoi allemaal,

Na jaren dubben heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en ga ik voor mijn rijbewijs. De leeftijd heeft mijn zware voet onderhand getemperd, beter voor mezelf en de andere weggebruikers , nietwaar ;-). Bon, ik ben 39, nog steeds vrouwelijk en ken niets, nada, noppes van motoren. Graag had ik jullie advies over aanschaf van motor, zithoogte en wat er zeker noodzakelijk is van kledij. Aangezien het mijn eerste exemplaar zal zijn, wil ik het economisch houden. Als de microbe mij echt te pakken krijgt, investeer ik graag in the one and only bike of my life. Ik zoek een motor voor korte afstanden (Belgium en FR) en zit graag recht. File en vrije tijd. Alvast super bedankt voor al jullie welkome raad.
 
Oh jeetje Inge, daar vraag je nogal wat.

Met motoren is het net als met auto's: er zijn vele merken, modellen en types. De één rijdt lekkerder dan de ander, de ene persoon zal een model ook mooier vinden dan iemand anders.

Tip: zorg voor een goede eigen helm. Die heb je vaak op, en beschermt je hoofd. Niet onbelangrijk. Moet goed zitten, en niet te veel windgeruis hebben.
tip 2: oordopjes. Je komt uitgeruster aan, en voorkomt gehoorschade.
Tip 3: bespaar niet op je motorkleding. Je doet het iedere keer aan, ongeacht op welke motor je stapt. Waterdicht? stevig genoeg? Pasvorm? Beweginsgvrijheid? Warm genoeg?

Ga proefrijden. Minimaal een uur per motor. Dan kom je er achter of de motor bij je past. En neem bij aankoop iemand mee, die de motor technisch kan beoordelen.
 
'advies voor dummies' > 'advies voor dummies: welke motor ed?'
 
Er zijn zoveel dingen die meespelen...

Wat verwacht je zoal precies van de motor? Economisch betekend niet boven een bepaald budget, maar hoeveel wil je ongeveer spenderen?
Afstanden rijden kan met elke motor, maar HOE wil je die afstanden precies rijden? Schakellui, sportief, lekker met het smoelwerk vol in de wind, of verstop je je het liefst achter een transparant stuk plastic?

Mbt je lengte en gewicht, de meeste motoren zijn niet bijster hoog (met uitzondering van all-roads zoals de Versys, V-strom, MBW F-serie etc.
En mocht de motor van je dromen toch net iets te hoog aanvoelen, voor de meeste zijn er verlagingskitjes te krijgen.

Waar ik in de eerste instantie aan denk zijn de bekende beginners- en budget-bikes. Denk aan de eerste modellen Yamaha Fazer 600, Suzuki Bandit 600 of SV650S, Honda CBF600 of CBR600F (je zit nog verbazend rechtop op een F-type) Of een Kawasaki ER-6F.

Maargoed, denk eerst maar eventjes goed na over wat je precies verwacht van de motor en wat voor soort je precies in gedachten hebt. De keuze beperken is vaak de eerste stap.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste is een goed degelijk motorpak en helm een vereiste !

Wat betreft de keuze van de motor zullen anderen je beter advies kunnen geven, maar maak ten alle tijden voordat je koopt een ruime testrit.(niet maar 5 minuten)
Maar de echte ervaringen komen altijd pas na meerdere (grote) ritten.
En wat voor de een een prettige ervaring is kan voor de ander juist niet prettig zijn.
De een zweert op een racer de ander op een chopper weer een ander op een scooter.
Jij moet dat kopen waar jij prettig op rijd en dat leer je alleen maar door er op te rijden.

Succes met je rijbewijs en koop pas als je wat rijervaring hebt en merkt wat jij als belangrijk ervaart.
 
Laatst bewerkt:
inkvlek heeft gelijk eerst de out fit.......dan de fiets.
ik vind zelf :
moet zitten als een schoen die prima past..
daar heb ie meer aan dan iets stoers, wat niet lekker zit
maar goed oogt.
en ja veel testritten doen op div merken....
 
Inge, mijn advies: ga eerst eens lessen. Dan merk je pas een klein beetje wat je prettig vindt in een motor. Daarna is het een kwestie van praten, luisteren en rondkijken.
 
niet zo'n gekke vraag toch?
je moet een helm kopen van Arai of Shoei van minstens 800 euro, anders is het niet veilig.
daarbij moet je een pak hebben van kangaroeleer in fluo kleuren.
de motor moet minstens een Fireblade zijn, of een Hayabusa maar wel geknepen op 25kw.
als je eenmaal zover bent moet je maar even komen vragen welke olie je moet hebben, dat weten we hier ook wel :Y
 
Valt mij op dat als een vrouw het vraagt er wel netjes gereageerd kan worden,
een vent werd meteen uitgekafferd dat hij de zoekfunctie moet gebruiken
 
Mijn ervaring (doe ermee wat je wil)

Vorige jaar 8 okt rijbewijs gehaald. 10 okt R1 gehuurd en weekend 800km mee weg gereden

Nov Blackbird 1100 gereden als proefrit. (was het toch niet)

Week 52 mijn huidige Hayabusa 2002 gekocht, en heb hem nogsteeds.
 
Inge, Martell heeft het je verteld hoe het zit. Verder kan ik je alleen maar aanraden om gewoon te gaan lessen en zien waar het schip strandt! Als je denkt dat het koud is nu trek je gewoon een lekkere dikke wollen trui aan. Als je denkt dat het glad is nu, dat klopt maar dat is eigelijk alleen maar goed, dan leer je het tenminste. Als je denkt dat het rustig is nu, dat klopt zeker! Nu lessen is makkelijker inplannen en eerder examen doen. Tegen de tijd dat je je rijbewijs hebt kun je lekker gaan shoppen voor je motor en dan direct een heel mooiweerseizoen ervan genieten :]
 
niet zo'n gekke vraag toch?
je moet een helm kopen van Arai of Shoei van minstens 800 euro, anders is het niet veilig.
daarbij moet je een pak hebben van kangaroeleer in fluo kleuren.
de motor moet minstens een Fireblade zijn, of een Hayabusa maar wel geknepen op 25kw.
als je eenmaal zover bent moet je maar even komen vragen welke olie je moet hebben, dat weten we hier ook wel :Y



*O*
 
Beste Inge3,

Een TDM850 is echt iets voor jou. Helemaal perfect, vooral die zilveren van het jaar 2000. En potverdorie, ik heb er net eentje voor jou te koop. Wat een toeval heh? Voor 15.000 euro is ie voor jou en ik kom voor dat bedrag de TDM bij jou thuis afleveren. Da's pas service heh? PM me maar voor de betaling.



:P :P :P :+
 
Laatst bewerkt:
Lees het boekje "Motorrijden voor vrouwen" van "Bernadette Bosman" eens. Kan je heel erg veel info uit halen.

Het boekje is uit 1999 maar nog goed bruikbaar, al zullen sommige wettelijke bepalingen zijn veranderd.


Het boekje is volgens mij nog nieuw te koop en anders wel ergens tweedehands (of bibliotheek) te vinden.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan