Advies voor een beginner!

Ik begon op een supersport, rijd nu een CB1000R. Lekker tam fietsje, uitermate geschikt voor een beginner.
Mijn vrouw rijd op een GSR750 en is al net zo iets, rijd alleen wat scherper.
Op beide motoren zijn rekken van givi aangebracht en kunnen we met koffers rijden, dezelfde koffers.
Op beide motoren zitten verhoogde schermen, handvatverwarming en automatische kettingsmeersystemen.
Op beide motoren kun je in de eerste versnelling in luttele seconden je pasje kwijtraken.
Mijn eerste keus was ook zo’n BMW, nu heb ik gewoon een hoop geld over om voor de komende jaren banden, kettingen en andere crap te kopen. Maar als je een BMW wil en kan kopen, omdat je nu eenmaal vind dat dat moet of je te willen onderscheiden van de minder bemiddelde bikerpaupers op hun jappies (knipoogsmilie) dan moet je dat vooral niet laten. Dat een BMW langer meegaat dan een andere motor kan kloppen, over het algemeen dan, alleen heeft dat met andere factoren te maken dan met alleen de kwaliteit van het spul.
 
Ik begon op een supersport, rijd nu een CB1000R. Lekker tam fietsje, uitermate geschikt voor een beginner.
Mijn vrouw rijd op een GSR750 en is al net zo iets, rijd alleen wat scherper.
Op beide motoren zijn rekken van givi aangebracht en kunnen we met koffers rijden, dezelfde koffers.
Op beide motoren zitten verhoogde schermen, handvatverwarming en automatische kettingsmeersystemen.
Op beide motoren kun je in de eerste versnelling in luttele seconden je pasje kwijtraken.
Mijn eerste keus was ook zo’n BMW, nu heb ik gewoon een hoop geld over om voor de komende jaren banden, kettingen en andere crap te kopen. Maar als je een BMW wil en kan kopen, omdat je nu eenmaal vind dat dat moet of je te willen onderscheiden van de minder bemiddelde bikerpaupers op hun jappies (knipoogsmilie) dan moet je dat vooral niet laten. Dat een BMW langer meegaat dan een andere motor kan kloppen, over het algemeen dan, alleen heeft dat met andere factoren te maken dan met alleen de kwaliteit van het spul.


tnx voor de input! ik hoef niet perse een BMW, eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken alvorens ik hem net in een reactie voorbij zag komen.

Welk bouwjaar hebben beide modellen ? Heb je opties achteraf toegevoegd ?
Maar de Honda CB1000R vind jij wel een degelijk beginnersfietsje ?
 
Wat een onzin...… alles staat of valt bij onderhoud. Ik heb genoeg supersports in onderhoud met meer dan 100.000 km op de teller, die gewoon regelmatig voor onderhoud komen en probleemlozer zijn dan de gemiddelde K75/100/1100.

Maar even terugkomend op de vraag van TS...… proefrijden is de enige manier om uit te vinden wat voor jou wel of niet werkt. De zo geprezen all roads zijn voor mij een drama om op te rijden omdat ik dan gegarandeerd last krijg van mijn rug, net als op de meeste toer modellen.

Een betrouwbare, veilige (en ook wat saaie...…:X) keus is een Honda CBF1000. Verstelbaar zadel en stuur, ABS, vaak met koffers en voorzien van een soepel motorblok.


Dit precies :Y Staar je niet stuk op kilometers, cc’s en wel of geen ABS. Ga zitten/proefrijden en als je daarna de eerste duizend kilometer alleen rijd leer je meer dan in je rijlessen. Ook zal je je motor best een keer neerleggen. Goedkoper fietsje zou ik daarom aanraden dan doet t ook niet zo zeer in de portemonnee. Iedereen gaat een keer vallen en als dat nog niet gebeurd is komt dat nog wel :+
 
De mooiste fiets🤣
 

Bijlagen

  • IMG-20190208-WA0008.jpg
    IMG-20190208-WA0008.jpg
    258,6 KB · Weergaven: 19
De Honda, 2012, Suzuki, 2017. De opties zijn achteraf door mijzelf aangebracht.
De Honda heeft geen ABS, Suzi wel. Ik mis de ABS niet en dat hoop ik ook nooit te hoeven missen.
Of het beginnersfietsen zijn, geen enkele motor is een beginnersfiets. Het ligt aan de beginner zelf en niet aan de motor. Aangezien je gelest hebt op de 650f van Honda zou je een lichte voorkeur kunnen hebben voor een Honda. Dat is menselijk maar ik zou me er niet op blindstaren. Ik leste ook op een Honda, kocht een Yamaha yzf750R daarna een R1 die maakte ik kapot tegen een auto en kocht een fireblade, hing er koffers aan en reed er 7000km mee in twee weken. Kon prima beetje last van de polsen. Vorig jaar de cb gekocht, dikke krausers eraan gehangen en er 4500km mee gereden in twee weken. En voor deze komende vakantie naar Noorwegen heb ik er een cruisecontrol erop en een aanhanger erachter. Ook heb ik er een rapidbike EVO erop gezet en een andere demper en de katalysator verwijderd. Krijgt hij een beetje meer vermogen van maar vooral de dip bij een bepaald toerental is nu weg. Niet dat je daar last van hebt maar je wilt je uitgegeven geld toch voor jezelf kunnen verantwoorden. Toch?
En nu ben ik weer bezig om mijn zadel om te bouwen naar een verwarmd zadel.

Goed, vergeet al het bovenstaande en ga een aantal door jou geselecteerde motoren testen, je moet een motor kiezen die in je budget past en die je mooi vind. Heb je vervolgens geld over dan koop je de zooi die jij nodig denkt te hebben en knoopt die er op.
Bij ons was dat dus best een lijst en dan vergeet ik de navigaties nog en de haakse ventielen.
 
De Honda, 2012, Suzuki, 2017. De opties zijn achteraf door mijzelf aangebracht.
De Honda heeft geen ABS, Suzi wel. Ik mis de ABS niet en dat hoop ik ook nooit te hoeven missen.
Of het beginnersfietsen zijn, geen enkele motor is een beginnersfiets. Het ligt aan de beginner zelf en niet aan de motor. Aangezien je gelest hebt op de 650f van Honda zou je een lichte voorkeur kunnen hebben voor een Honda. Dat is menselijk maar ik zou me er niet op blindstaren. Ik leste ook op een Honda, kocht een Yamaha yzf750R daarna een R1 die maakte ik kapot tegen een auto en kocht een fireblade, hing er koffers aan en reed er 7000km mee in twee weken. Kon prima beetje last van de polsen. Vorig jaar de cb gekocht, dikke krausers eraan gehangen en er 4500km mee gereden in twee weken. En voor deze komende vakantie naar Noorwegen heb ik er een cruisecontrol erop en een aanhanger erachter. Ook heb ik er een rapidbike EVO erop gezet en een andere demper en de katalysator verwijderd. Krijgt hij een beetje meer vermogen van maar vooral de dip bij een bepaald toerental is nu weg. Niet dat je daar last van hebt maar je wilt je uitgegeven geld toch voor jezelf kunnen verantwoorden. Toch?
En nu ben ik weer bezig om mijn zadel om te bouwen naar een verwarmd zadel.

Goed, vergeet al het bovenstaande en ga een aantal door jou geselecteerde motoren testen, je moet een motor kiezen die in je budget past en die je mooi vind. Heb je vervolgens geld over dan koop je de zooi die jij nodig denkt te hebben en knoopt die er op.
Bij ons was dat dus best een lijst en dan vergeet ik de navigaties nog en de haakse ventielen.


bedankt voor je reactie!

ik zit naar deze te kijken:

Honda vfr 800
Honda-cbf-1000-sa
Honda-cbf-1000-a


en kijk deze dan, lijkt me wat goedkoop voor zo'n fiets ?
Bmw-r-1100-s

verder ben ik helemaal de weg kwijt met alle verschillende aanduidingen.. CBF1000f/a/fa/sa kan iemand dit verduidelijken ? Of een linkje waar het staat, ik kon het zo snel niet vinden.
 
hahah ik kan de modellen tot net boven de 200 kg deadliften ;)

nee zonder gein, 1,97m tegen de 100 kg.. dus ik kan wel wat hebben
Hahahaha, ik ben 1,70m 88kg en kortademig, ben tot 8bft redelijk standvastig. Ondanks dat denk ik op alle motoren wel te kunnen rijden.
Die 650 waarop je leste, hoe vond je dat? Vond je die niet wat te laag?
 
Hahahaha, ik ben 1,70m 88kg en kortademig, ben tot 8bft redelijk standvastig. Ondanks dat denk ik op alle motoren wel te kunnen rijden.
Die 650 waarop je leste, hoe vond je dat? Vond je die niet wat te laag?

ja ik had hem liever wat hoger en zat natuurlijk vol in de wind, voor mij was die redelijk klein.. m'n vriendin heeft een z750 vind ik ook wat te klein (spiegels zijn zo laag dat ik bijna niks zie haha) .. Mijn instructeurs reden op een honda 1200cc, welk model weet ik niet precies (oudje al) dat was wel echt een bakbeest
 
:X
en kijk deze dan, lijkt me wat goedkoop voor zo'n fiets ?
Bmw-r-1100-s

Dit vind ik niet echt goedkoop...… je moet zowieso nog investeren in knappe banden, ik bedoel een oud type Bridgestone achter en een Maxxis voor is niet echt een combi waar ik enthousiast van word.

En dan nog €500 moeten bijbetalen voor een afleverbeurt en garantie is bespottelijk.

De CBF noemde ik saai omdat het qua motorkarakter en uitstraling niet echt een motor is waar je heel erg door vermaakt wordt. Maar wat de motor wel doet is altijd en overal trekkracht bieden en lekker makkelijk sturen.....
 
it vind ik niet echt goedkoop...… je moet zowieso nog investeren in knappe banden, ik bedoel een oud type Bridgestone achter en een Maxxis voor is niet echt een combi waar ik enthousiast van word.

En dan nog €500 moeten bijbetalen voor een afleverbeurt en garantie is bespottelijk.

Hier dat van die banden weet ik echt nog niet haha en die 500 had ik nog niet eens gezien
 
Zelf heb ik heb altijd zonder ABS gereden en afgelopen jaar een nieuwe motor gekocht en daar zit ABS op en nog overige hulpmiddelen , ik heb er ook nog 1 waar geen ABS op zit , en ja je remt wel eens serieus door met of zonder ABS maar ga je ook zo rijden dat je de hulpmiddelen moet gaan gebruiken , je heb het zelf allemaal in de hand van hoe of wat .
Ik zou zeggen ga proefrijden of huur iets wat je in gedachte heb , wat zeer belangrijk is , vind ik zelf , zithouding , hou je het vol zeg maar .
 
Hoe zit dat met een afleverbeurd , is toch niet meer toegestaan dacht ik , er staat een prijs voor een voertuig , dat is dan toch de totaal prijs incl afleveren enz. , volgens mij was dit een paar jaar geleden veranderd dat ze geen afleverkosten meer mogen vragen .
 
Hoe zit dat met een afleverbeurd , is toch niet meer toegestaan dacht ik , er staat een prijs voor een voertuig , dat is dan toch de totaal prijs incl afleveren enz. , volgens mij was dit een paar jaar geleden veranderd dat ze geen afleverkosten meer mogen vragen .

Blijven boefjes
 
Ik zou zeggen ga proefrijden of huur iets wat je in gedachte heb , wat zeer belangrijk is , vind ik zelf , zithouding , hou je het vol zeg maar .
Proefrijden sowieso, huren heb ik me niet echt in verdiept. Is dat niet zonde van het geld, je moet dan die dag wel stevig ermee rijden natuurlijk
 
Zou wel kijken naar een motor met iets van een fatsoenlijke kuip,ik heb zelf genoeg nakeds gereden en
je gaat een kuip echt missen op langere afstanden met hogere snelheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan