Advies voor een crosser

Ik heb nog een DR500 uit '81. Zelf in elkaar zetten aub, en geen garantie.

Je houdt wel veel over van je 3.000 euro budget ;)


ps: Ik zou voor de XT gaan.
 
Waarom voor de XT?

Zo'n XR650R is toch beresterk? Zelf geen ervaring mee hoor, maar dat is wat ik her en der lees.
 
ik zou voor een ktm 525 of een 450 gaan... een exc heeft minder vermogen als een crossen en heeft ook minder onderhoud nodig.
als je eens echt op de weg wil wapperen kan je er nog een setje sm wielen bij kopen.
 
Waarom voor de XT?

Zo'n XR650R is toch beresterk? Zelf geen ervaring mee hoor, maar dat is wat ik her en der lees.
Omdat een XT een electrische start heeft :) Maar die dingen zijn bijna niet te vergelijken, behalve dat ze alletwee twee wielen hebben :)
 
Hallo,

Ik ben op zoek naar een motor, maar kom er niet helemaal uit.
Ik wil een motor waarmee ik in mijn vrije tijd zowel over de weg en door het bos kan rijden, dus noppenbanden zijn toch wel een must. Daarnaast moet de motor betrouwbaar zijn. Het uiterlijk maakt me niet erg veel uit.

Ik zal even opsommen wat ik graag zou willen (*) en wat echt een must is (#).
# Betrouwbaar
# Noppenbanden
# Onder de €4000 (tweedehands)
* Van na 2002
* Standaard minder dan 25 kW op het kenteken i.v.m. toekomstig beginnersrijbewijs

Ik ben dus niet op zoek naar een marktplaatslink, maar naar het type wat volgens jou bij deze omschrijving past.

Alvast bedankt ;)

Groeten,
Ruben
dit moet je even verduidelijken
-wil je legaal over de weg van bos naar bos om te crossen
(wil je crossen op een baan, technisch in het bos of hard over akkers en velden?)
-of wil je voornamelijk over de weg (incl snelweg?) en af en toe een bospaadje?
-of denk je werkelijk 50/50 te gaan rijden?
wat accepteer je qua onderhoud?
wat accepteer je qua comfort?

20% weg - 80% zand: CRF450X, 525EXC, WR450F, etc.
-michelin endurocomp III en IV (mijn pers. voorkeur)
-intensief onderhoud
50% weg - 50% zand: XR650R, 660LC4, DRZ400, TT600, KLX, etc.
-bridgestone TW301 en TW302 (mijn pers voorkeur)
-redelijk onderhoud
80% weg - 20% zand: nvt vermoed ik

er zit een verschil tussen 25kW op kenteken en een 25kW motor voor licht rijbewijs
een XR650R bijv heeft minder dan 25kW op kenteken, maar bij een ongeluk ben je als beginnend bestuurder niet verzekerd!


Ikzelf heb een XR650R gekocht omdat deze zowel op de crossbaan kan als op de snelweg, en alles er tussenin.
Er zijn betere motoren om te crossen, en er zijn betere motoren voor dagelijks woon-werk inc. snelweg, maar weinig die het allemaal kunnen
heerlijk voor in en om de stad en buitenwegen
prima in de bossen, zelfs technisch en heerlijk in de duinen, velden en akkers
zeer acceptabel op de snelweg (tot ong 140, daarna wordt oncomfortabel)
veel koppel, relatief weinig onderhoud
 
Laatst bewerkt:
Als hij beresterk is zou dat mooi zijn als je daarmee de betrouwbaarheid bedoelt, of bedoel je het vermogen?

In de eerste instantie de betrouwbaarheid maar als je er veel vermogen uit wilt persen schijnt dat ook goed te doen te zijn.

Voordat ik mijn DR350 had aangeschaft zat ik ook nog naar die XRen te kijken.
Uiteindelijk heb ik er toen niet voor gekozen omdat ze 3 keer zo duur in aanschaf waren en ook nog eens een hoop brandstof zouden zuipen (voor een 1 pitter)
 
ben ook ooit eens met een XT500 begonnen. 1000 gulden toendertijd, kan je trouwens sterk afraden om met een noppenband op de openbare weg te gaan rijden. als je pas begint lijkt me 't niet geheel onverstandig om gewoon met een lichte machine te beginnen succes
 
XR650 onderhoudsvriendelijk (in verhouding dan), krachtig, vooral heel veel koppel. 4de versnelling wheelies geen probleem.

Trouwens hij heeft ook nog een setje SM wielen staan die nog pasgemaakt moeten worden. Voorwiel pas al 100% maar moet nog een remklauw adapter gemaakt worden. Achter zal de velg om de huidige naaf gespaakt moeten worden.
 
Ga voor een DRZ400E of S zou ik zeggen. Op 25kw te zetten, betrouwbaar, licht en binnen jouw budget valt er zeker een mooie te krijgen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan