Advies voor eerste toermotor (beginner)

Eerste toermotor (beginner)

  • Honda NC700x

    Stemmen: 10 33,3%
  • Honda Deauville NT 700

    Stemmen: 5 16,7%
  • BMW F650GS Twin

    Stemmen: 1 3,3%
  • BMW F650CS Scarver

    Stemmen: 1 3,3%
  • Andere motor

    Stemmen: 13 43,3%

  • Totaal aantal stemmers
    30

mouxanon

Rookie
17 aug 2018
17
1
Hallo allemaal,

Net nieuw op het forum hier. Al heel wat (behulpzame) posts gelezen over de vraag die ik heb. Toch wil ik graag deze vraag aan mensen stellen met veel ervaring.

Over een paar dagen hoop ik mijn rijbewijs A te halen. De reden waarom ik aanvankelijk voor de motor heb gekozen is doordat ik onder de indruk ben van de zuinigheid en de flexibiliteit van de fiets (tussen de rijen in de file door). Sindsdien zijn mijn eisen voor een motor: zuinig, weinig onderhoud, veel mogelijkheden voor het meenemen van bagage en comfortabel op de snelweg. De motor hoeft absoluut geen racer te zijn, maar wel zuinig, betrouwbaar en een ontspannen houding, ook op de snelweg. In de eerste instantie kom ik dan al gauw uit bij grote BMW's en de Pan Europeans of bij een (oude) Yamaha Diversion 900.

Maar na weken lang op verschillende fora en websites van alles te hebben gelezen (bijvoorbeeld: Welke motor is geschikt als eerste motor? ) en filmpjes te hebben gezien kom ik daar toch van terug. Mede door verschillende adviezen over de eerste motor dat je bijvoorbeeld beter een motor kan kopen die wat lichter is in verband met het gewicht en dat je eerst een motor echt goed onder controle moet hebben voordat je over gaat tot de zwaardere. Ook is er altijd het risico van vallen met een eerste motor.

Eigenlijk denk ik nu na over 3 (tweedehands) motoren:
- NC700x manueel geschakeld
- BMW F650 GS twin
- BMW F650 CS Scarver

Ik heb ook een tijd nagedacht over de (denk ik) lichtste cardan motor, de Honda Deauville NT700. Zeker gezien deze wordt ingedeeld als een van de weinige (echte) tourmotors (als ik het internet moet geloven) en met de cardan weinig onderhoud vergt. Maar volgens velen zou die toch te zwaar zijn om mee te beginnen.

Daarom denk ik dat bovengenoemde de drie beste opties zijn. De NC700x omdat ik begrijp dat die de zuinigste is van die drie (Dit zijn de zuinigste motorfietsen ooit | MotorFans.nl ). De BMW F650 GS twin vanwege de goede reviews en het feit dat de politie die heeft gebruikt (Politievoertuigen.nl ), dan ga ik er een beetje vanuit dat een goede en betrouwbare motor moet zijn. De BMW 650 CS Scarver (de oudste) omdat die een riem heeft en daardoor weinig onderhoud en nog steeds aardig zuinig rijd.

Ik zou graag willen weten welke van deze motoren het meest geschikt zou zijn en betrouwbaar is voor lange toertochten, reizen, road trips en woonwerk. Ook heb ik er het liefst heel weinig onderhoud aan. Als het geen riem zou worden dan zag ik dat er een mogelijkheid bestaat tot een automatisch ketting smeersysteem (iemand goede ervaring mee?).

Ik ben overigens 1,74 meter en wat misschien nog goed is om te vermelden, is dat ik (na verloop van tijd) met mijn vrouw achterop veel kilometers wil maken. Ook zal ik praktisch bijna elke dag rijden door weer en wind. Vandaar dat ik wat advies zou willen welke van de drie (of vier) of misschien nog andere motoren het meest geschikt zijn om mee te beginnen met de eisen die ik heb, zodat ik daar (hopelijk) snel op kan proefrijden. Ook het delen van een ervaring van deze motorfietsen is zeer welkom. Alvast bedankt.

Groet,
Christiaan
 
Je gaat hier ongetwijfeld een hele reeds suggesties krijgen van degenen die tien tegen een hun eigen motorfiets zullen gaan aanprijzen.

Ik heb nog geen van je drie uitverkorenen in mijn bezit gehad, maar weet dat je BMW in verhouding veel betaalt en ze niet écht (meer) het toonbeeld van betrouwbaarheid zijn (ik heb er reeds 10 gehad !).

Wellicht geef je best ook je beschikbaar budget op, anders is het einde zoek.

Een lichte, gemakkelijke fiets is inderdaad aangewezen, lijkt me.

Afhankelijk van je budget, zou ik ook overwegen wegens, zo goed als onverwoestbaar, gemakkelijk te berijden en niet te duur (wel met ketting, maar dat is echt toch maar een kleine handicap, zeker met een middenbok) :

KAWASAKI VERSYS 650
SUZUKI VSTROM 650
HONDA TRANSALP 700
YAMAHA TRACER 700

Succes !
 
Laatst bewerkt:
Beste Christiaan, de fietsen die je noemt zou ik zelf niet in de categorie 'toer'motoren noemen. Niet omdat je er niet mee kan toeren, maar gewoon omdat ze minder geschikt zijn voor langere reizen/ tocht (en dat is toch waar het om gaat...) Ze bieden alle drie erg weinig bescherming tegen wind en regen door het ontbreken van een goede stroomlijn/kuip. De scarver is een eencilinder, dat ga je niet lang volhouden op snelweg tempo. De GS (twin) en de NC700x lijken mij prima geschikt voor woonwerk en niet te lange ritten, met minder goed weer en kou echter (te) weinig bescherming. Het is wel zeer verstandig (in mijn optiek) om niet te zwaar te beginnen. Indien mogelijk in je budget zou ik eens kijken naar een BMW F800GT, een Honda VFR 800, een Yamaha 900 of een Honda CBF 600 SA lijken me ook heel geschikt. Succes met je zoektocht maar ga vooral ook proefrijden, dat zegt meer dan alle adviezen die je krijgt....
 
Mijn maximale budget is €10.000. Alhoewel ik dat behoorlijk veel geld vind. Maar als er echt een goede onverwoestbare motor zou zijn die aan de eisen zou voldoen heb ik het er voor over. Ik denk dat het verstandig is om een occasion te kopen als ik kijk naar de adviezen over een eerste motor.
 
Al is het alleen maar omdat je zenuwachtig wordt voor schade aan je spiksplinternieuwe motor terwijl je nét een beetje leert rijden en dus fouten zal maken, en het ding mogelijk relatief snel op de grond hebt liggen. Wat overigens ook nog gebeurt als je 40 jaar verder bent...

Ik zou niet direct veel geld uitgeven aan een nieuwe motor dus. En verder, een advies is gewoon te gaan rijden op verschillende types en vanuit de favorieten die je dán gekozen hebt wat technische specs en wensen naast elkaar legt. Wij kunnen je niet vertellen welke motor voor jou leuk en geschikt is, behalve een lijst opsommen van types die binnen het straatje passen.

Mijn ervaring is tot nu toe dat een ééncylinder niet fijn is voor lange afstanden, je niet altijd de mogelijkheid hebt om verkeersopstoppingen voorbij te gaan (dus die flexibiliteit valt soms vies tegen), het onderhoud niet te vergelijken is met de auto en daarmee 'minder' zal zijn: je zal vooral veel vaker kleine dingen zelf moeten doen en je het motorrijden toch ook vooral leuk moet vinden en daarop je motor zal uitkiezen.
 
Laatst bewerkt:
Voor € 10.000 kan je of een behoorlijk uitgeruste, iets grotere oudere tweedehands kopen, of een nieuwe 650...

Persoonlijk zou ik voor een nieuwe gaan, om de gekende ellende van een ander te vermijden... en als je hem toch zou neerleggen, is het evengoed zonde bij een jong tweedehandsje...

Een allroad biedt mogelijk iets minder windbescherming dan een echte toerder (die zwaarder is), maar hij stuurt wél lekker gemakkelijk en is vergevingsgezind bij een stuurfoutje...

Proefrijden, dus...
 
Wat nieuwere motoren hebben dan weer Tractiecontrole (en natuurlijk ABS, maar dat is al wat langer standaard). Dat kan je redden en verkleint juist de kans dat je eerste motor op de grond terecht komt. Vandaar dat ik zelf niet ben meegegaan in het advies om te beginnen met een oud beestje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb na het halen van mijn rijbewijs in juni als eerste motor een Deauville 700 gekocht. Ik vind het gewicht wel meevallen. Ik ben met 1.91 wel een flink stuk groter en waarschijnlijk zelf ook wat zwaarder.

Zoals al wordt opgenoemd is een goede windbescherming wel prettig op langere ritten.

Voor dit budget kun je best behoorlijke motoren kopen. Die ook zeker aan al je eisen kunnen voldoen.

Ga inderdaad proefrijden en bepaal wat jij prettig vind. Denk wel bij de proefrit dat je soortgelijke wegen gaat nemen zoals je in het dagelijks leven ook gaat rijden. Moet je veel de snelweg op, doe dit dan ook met de proefrit. Er zitten behoorlijk wat verschillen tussen de motoren en rijgedrag.

Succes.
 
Hartelijk dank voor alle reacties tot zo ver! Zo te zien zijn er nog meer motors die ik zou kunnen overwegen en dat het er op lijkt dat de eencilinder niet zo geschikt is. Ik geloof zeker dat een goede windbescherming belangrijk is voor langere ritten. Ik heb al motorkleding met Goretex.Ik begrijp echter van verschillende mensen dat een kuip toch al wel wat zwaarder is en dat sommigen de voorkeur geven aan alleen maar een goede windruit. Maar ja, dat komt natuurlijk aan op het zelf ervaren. Ik kan niet wachten…
 
Ook al gekeken naar de NC750X (Met of zonder DCT) ? Kan je makkelijk kopen met dat budget. Dan heb je een zeer functionele motorfiets met zat power.
 
Ook al gekeken naar de NC750X (Met of zonder DCT) ? Kan je makkelijk kopen met dat budget. Dan heb je een zeer functionele motorfiets met zat power.

Ja zeker. Ik heb die meerdere keren voorbij zien komen wanneer ik reviews las over de NC700X. Ik begrijp dat de NC750X de volgende generatie daarvan is. Omdat die nog aardig nieuw is ten opzichte van de NC700x heb ik me daar niet zo in verdiept. Temeer doordat men lang niet bij elke review zoveel verschil zag vergeleken met de NC750x.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met mijn genoemde wensen. Welke versie heb jij (met of zonder DCT) en heb je ook koffers of andere accessoires? Zeker omdat de NC700x wereldwijd een heel populaire motorfiets lijkt te zijn en doordat de NC750 daaruit voortkomt.
 
Ik rij ook een NC750X, in de DCT versie.

Deze motor is zeer geschikt voor jouw eisen:
* zuinig: ja, rond de 1 op 30
* weinig onderhoud: ja, laagtoerig blok dat voor de monteur toegankelijk is
* veel mogelijkheden voor het meenemen van bagage: ja, heeft op de plek van de tank een bagagevak van 22 liter (ik heb er nog een 3-delige kofferset bij gekocht voor 499 euro, is nu een actie van Honda)
* comfortabel: ja, goede zithouding, veel beheersing over de motor door de allroad-houding
* comfortabel op de snelweg: iets minder, je vangt wel wat wind. Tot ca. 120 km/u goed te doen
* De motor hoeft absoluut geen racer te zijn: is het ook niet, maar door het hoge koppel bij lage toeren vlot te rijden
* maar wel zuinig: zoals gemeld, 1 op 30 is haalbaar
* betrouwbaar: het is een Honda
* en een ontspannen houding: ja door het allroad concept

De DCT is echt een aanrader, maar als je net je rijbewijs hebt gehaald, zou ik er nog niet voor kiezen. Dan eerst gewoon een schakelversie om het schakelen nooit meer te verleren. Scheelt ook nog eens 1000 euro in aanschaf.


Succes met je zoektocht!
 
Ja zeker. Ik heb die meerdere keren voorbij zien komen wanneer ik reviews las over de NC700X. Ik begrijp dat de NC750X de volgende generatie daarvan is. Omdat die nog aardig nieuw is ten opzichte van de NC700x heb ik me daar niet zo in verdiept. Temeer doordat men lang niet bij elke review zoveel verschil zag vergeleken met de NC750x.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen met mijn genoemde wensen. Welke versie heb jij (met of zonder DCT) en heb je ook koffers of andere accessoires? Zeker omdat de NC700x wereldwijd een heel populaire motorfiets lijkt te zijn en doordat de NC750 daaruit voortkomt.

Ik sluit me bij biggest Four aan, Al zijn punten deel ik :)

Had hiervoor een CBF600, vond dat het vermogen pas te laat erin kwam en wilde graag een motor met wat meer koppel onderin maar niet perse meer power in het algemeen.. topsnelheid boeit me niet.

Ik heb zelf de NC750X uit 2017 handgeschakeld. Ik vind het tot nu toe een zeer fijne fiets die alles goed doet. Erg veel koppel onderin en nuttig vermogen waar je het het meeste gebruikt.

Heb wel wat dingen veranderd aan mijn NC: Ander windscherm met spoiler (Bijna geen wind meer op je helm, erg fijn), andere koppelings/remhendel, andere uitlaat + headers, mistlampen, langere spatborden etc. Ook heb ik al een rek gemonteerd van SW-motech voor een topkoffer (Sw motech Trax adventure) die er binnenkort op gaat komen :) . Als ik nog op vakanties ga dan komen er nog Sw motech trax zijkoffers op.

Al een wat oudere foto maar het geeft een idee:

07a53abfec9585b80898cd7b3e9bdf78-jpg.jpg
 
Blij te lezen dat HONDA opnieuw een betrouwbaar merk is.... van al mijn Jappen, heb ik met Honda steeds de meeste technische problemen/probleempjes gehad...(in de zin dat-ie niet meer reed).

Voor TS: vergeet niet de factor “gewicht”... zeker als je begint te rijden, is een minder wegende motor gemakkelijker te beheersen.
 
Laatst bewerkt:
Blij te lezen dat HONDA opnieuw een betrouwbaar merk is.... van al mijn Jappen, heb ik met Honda steeds de meeste technische problemen/probleempjes gehad...(in de zin dat-ie niet meer reed).

Voor TS: vergeet niet de factor “gewicht”... zeker als je begint te rijden, is een minder wegende motor gemakkelijker te beheersen.

Als ik puur kijk naar gewicht dan lijken (volgens verschillende reviews) de Honda NC700x en de NC750x heel goed vanwege het lage zwaartepunt. Ook de BMW F650 GS twin zou goed te hanteren zijn. Van de andere motoren genoemd in dit topic weet ik niet echt veel, behalve dat V-Strom en de Honda Deauville voor mij wat zwaarder zijn (Ik ben 1.74 en rond de 55kg). Zo was ik in de eerste instantie ook een beetje in mijn voorbereiding voor het (hopelijk snelle :) )proefrijden op deze motoren uitgekomen vanwege de beheersbaarheid voor beginners. Ik les overigens op een Yamaha XJ6 die ik prima kan hanteren.
 
Qua "zwaar"... zolang je niet van die mastodonten als een BMW 1600GLT, zou ik me qua gewicht niet echt zorgen maken. Zelfs de kleinere motoren zitten al gauw tegen 200KG aan, en mijns inziens maakt een paar KG meer of minder echt niet uit.
Als je het hebt over cilinderinhoud, kijk dan gewoon wat je nodig hebt. Je hebt het al over "voordat je over gaat tot de zwaardere", maar overgaan naar een zwaardere hoeft echt geen doel te zijn.

Die scarver moet je gauw vergeten, da's geen toermotor, maar een stadsmotor. Jaja je kan ermee toeren, ik ben zelf op zijn GS broertje naar Geneve op en neer gegaan, maar lekker is anders.
 
Ga gewoon proefrijden op de volgende fietsen
- yamaha fjr 1300a (hele leuke fietsen)
- kawa gtr 1400
- honda pan
- bmw k1300gt (ik rijd zelf een k1600 - zwaar, maar rijdt zeer makkelijk)

Ik heb ook voor de keuze gestaan welke tourfiets (hier een paar links naar mijn website)
- FJR 1300 - hoe rijdt dat nou?
- R1200GS/A - eind van een periode
- K1600GT - hoe rijdt dat nou?

Persoonlijk, als ik geen "BMW-centjes" had gehad dan was ik waarschijnlijk op een FJR uitgekomen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals als eerder aangegeven, mensen gaan hun eigen fiets aanraden. Daarin ben ik geen uitzondering +) .

Heb ongeveer dezelfde lengte en ben altijd weggebleven van de motoren die je in de lijst heb staan omdat ik domweg niet lekker kan opstappen of niet bij de grond kom met mijn voeten.
Maar ik heb dan ook korte pootjes..
Voor mij is de SV 650 al te hoog en de GSX 750 precies goed.

Tip voor je eerste motor: 2e hands is sowieso andermans ellende kopen dus neem dan een simpel en wat oudere fiets voor 1,5 of 2 duizend. In die prijsklasse is het onderhoud vaak wel ok gedaan maar is de financiële dreun als je hem laat stuiteren niet zo groot.
 
Aangezien je wel een F650GS en een Deauville op je lijstje heb staan, mis ik nog één logische keuze, namelijk een Transalp. Dat is bijna de combi van die twee, een allroad motor met het blok van de Deauville.

Hij werd me aangeraden als eerste motor door de rij-examinator en instructeur, maar ik was eigenlijk eigenwijs en heb er later eentje voor de lol bijgekocht. En tot mijn verbazing is het echt een hele leuke motor, zelfs het 21-jaar oude gebakje waar ik op rij. En echt goed leren rijden heb ik eigelijk pas op dat ding.
 
Ga gewoon rijden zou ik zeggen. Ikzelf had op een gegeven moment een motor voor ogen (heel ander segment dat wel), die was in alle specificaties, reviews, kosten etc etc beter dan de motor die ik uiteindelijk gekocht heb.
De beweegreden daarvoor: Ik kon gewoon geen vriendjes worden met de ''betere'' motor, ik ging gewoon niet lekker de bochten in, zat net een halve cm verkeerd etc etc.

Kies er een paar uit die binnen jouw kopje van eisen vallen, overal kunnen koffers aan (zelfs een Gsx-r als t moet) dus ruimte is overal, fijn rijden moet je zelf bepalen, eigenlijk is alleen het verbruik en de buitenmaten een issue. Gewicht verschilt gewoon heel veel. Een oude XT500 is veel lichter dan een moderne KTM690, toch voelt de laatste 50 kg lichter.
 
Mijn idee: Koop niet gelijk een nieuwe, maar een semi-sporttoermotor als de XJ6 waar je op lest voor een paar duizend euro en kijk volgend jaar terug op wat je echt miste of waar je je aan ergerde.

Bij mij was dat een XJ600S van uiteindelijk €850, veel kleine dingetjes die kapot zijn gegaan, niet zozeer als de ellende van een ander, maar gewoon 18 jaar oud en buitenstalling/weer/wind/pekel. Stond vorig jaar januari toen ze de mijne werd 22.500km op, nu 71.200km en heb vooral banden, remblokjes, olie en dat soort dingen verbruikt. Ok, brandstofpomp gaf de geest, dat gebeurt. Net als inlaatrubbers enzo, maar dat zijn geen dure dingen. Rijdt gemiddeld tegen de 1:22 bij aardig doorrijden klik.

Bij mij is nu de afweging wil ik meer windbescherming, power en cardan, of de onhebbelijkheden voor lief nemen en naar de eerder genoemde nc7*0 voor ongeveer hetzelfde geld, maar dan veel nieuwer en zuiniger.
 
Ik ben zelf vrij klein. Heb dan ook een motor uitgezocht met lage zithoogte. Is uiteindelijk een Suzuki VS 800 intruder geworden. Ik rij er nu 15 jaar op en wil eigenlijk naar iets anders. Voor mij zijn de belangrijkste eigenschappen: Tank moet minsten 15 liter bevatten. Zadel voor duo pax mag niet te smal zijn, en 1100cc. In elk geval een vermogen van rond de 60 tot 70 Pk want de Suzuki is leuk voor de korte afstanden maar voor langere tochten is wat extra vermogen veel comfortabeler.
 
Iedereen hartelijk dank voor het reageren op mijn vraag en zijn of haar uitgebrachte stem! Het heeft even geduurd maar ik heb dan nu toch echt mijn rijbewijs :Y De waardevolle suggesties hebben mij geholpen in het besluiten welke motoren ik wilde proefrijden. Ik heb proefgereden op de BMW F650GS twin en de Honda NC750x. Ik vind het beide fantastische motors. Met het proefrijden kwam ik erachter dat beide motoren prima gebruikt kunnen worden voor wat ik ermee wil doen. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Honda NC750x (handgeschakeld) omdat die nog net iets meer aan mijn wensen voldoet. Binnenkort kan ik die ophalen:) Ik kan niet wachten8-)
 
Iedereen hartelijk dank voor het reageren op mijn vraag en zijn of haar uitgebrachte stem! Het heeft even geduurd maar ik heb dan nu toch echt mijn rijbewijs :Y De waardevolle suggesties hebben mij geholpen in het besluiten welke motoren ik wilde proefrijden. Ik heb proefgereden op de BMW F650GS twin en de Honda NC750x. Ik vind het beide fantastische motors. Met het proefrijden kwam ik erachter dat beide motoren prima gebruikt kunnen worden voor wat ik ermee wil doen. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Honda NC750x (handgeschakeld) omdat die nog net iets meer aan mijn wensen voldoet. Binnenkort kan ik die ophalen:) Ik kan niet wachten8-)
Van harte gefeliciteerd, de NC750X is een fijne en zuinige motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan