Advies voor onverwachts aanschaf motor eigen zaak

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Over een maand ben ik ZZP softwareontwikkelaar en had ik mijn zaakjes redelijk in orde en ik moet nog de laatste maand in loondienst werken.
Het idee was om met mijn motor 19ct per km als reiskosten in te boeken om het even simpel te houden, echter klapte een auto achterop mij waardoor ik met licht letsel naar het ziekenhuis ben vervoerd. Motor is total loss verklaard.

De rechtsbijstand heeft de zaak pas vrijdag in behandeling genomen dus ik kan nog wel even wachten op mijn geld.
Op dit moment heb ik nog een week een huurauto, daarna zit ik zonder vervoer -O-

Nou zou ik graag weer een motor willen aanschaffen en bedenk ik me dat ik dit eventueel zakelijk kan doen. Afgelopen 6 jaar heb ik mijn motor 90% voor woon werk gebruikt en als freelancer gaat hier weinig aan veranderen. Ik doe hetzelfde werk op locatie bij de klant.

Er zijn echter wat haken en ogen in mijn situatie.
1. Ik heb mijn bedrijf geregistreerd sinds eind mei en de eerste inkomsten krijg ik ongeveer vanaf eind augustus.

2. Ik heb een buffer gespaard waar ik 3-4 maanden op kan teren.

3. Ik kom niet aan de urennorm van dit jaar. Dus geen zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

4. Vanuit mijn buffer kan ik even geld voorschieten en daarna weer terugplaatsen met geld die ik terugkrijg.

5. Een prive lening aangaan van 10k met mijn kredietwaardigheid omdat ik nog in loondienst zit en hiermee zakelijk motor + uitrusting aanschaffen. Ik kan deze lening voor een groot deel afbetalen door het geld wat ik terug ga krijgen wat verwacht ongeveer 5000-6000 euro is.
Ik ben er bewust van dat dit een financieel risico is.

Nou is dit wel heel leuk allemaal, maar is het een beetje realistisch wat ik hier van plan ben?
Kan ik dit verklaren aan de Belastingdienst dat ik zonder inkomsten even een motor op de zaak zet?
 
De kost gaat voor de baat uit.. Oftewel ja dat kun je aan de fiscus verantwoorden. Vrijwel alle startups doen het op deze manier. Eerst investeren en dan terugverdienen.

Verder zie ik dat het hebt over voorschieten en terugplaatsen. Maar als ZZP'er gaat dat eigenlijk niet op, voor de fiscus. Je prive en zakelijke financien worden samen gezien, en niet separaat.
 
Laatst bewerkt:
In die zin is het beter om je inkopen te financieren, jij houdt je centjes in je zak en de rente is fiscaal verrekenbaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan