Beste mede-motor fanaten en forumleden.
Sinds Januari ben ik bezitter van een Kawasaki GPZ750 (unitrack) uit 1983 met als doel om er mijn eerste custom bike van te maken. Het zal een mengeling van stijlen worden, iets tussen een caferacer en sportbike in. De motor is inmiddels gestript, schoongemaakt, carbs opgeknapt, kleppen gesteld, koppaking vernieuwd etc.
Ik ben inmiddels deels begonnen met het opbouwen van de motor en ik ben op het punt beland om me wat verder te verdiepen in de wielen. Mijn sterkte voorkeur heeft om er voor en achter spaakvelgen in te zetten. Achter zit de originele GPZ750 achterbrug er nog in en voor zit er inmiddels een USD vork van een GSX-R 600 (1993) in.
Via het forum las ik goede verhalen over het bedrijf " Haan Wheels" voor het leveren van spaakvelgen en ik heb contact met ze gehad, helaas kunnen zij slechts een beperkt aantal wielnaven/hubs leveren voor de meer voorkomende motoren (CB500 / GSX1300 / etc.) en niet voor een GPZ750 (achter) of voor een GSX-R 600 (voor). Ook kunnen (willen?) ze geen overzicht geven welke hubs ze allemaal wel aanbieden met daarbij de naafdiameters en breedtes.
Optie 2:
Het bedrijf Cognito Moto levert ook standaard wielnaven/hubs voor een variatie aan motoren, helaas ook niet voor een GPZ750 of GSX-R 600.
Omdat de gehele voorzijde van mijn motor (remklauw, remschijf, etc.) toch op maat gemaakt kan worden lijkt het erop dat de voorzijde niet zo'n probleem wordt. Er worden meerdere wielnaven aangeboden voor Kawa's en Suzuki's. Met deze naven, in combinatie met een passend setje wiellagers (passen in de wielnaaf en op de as), kom ik er voor de voorzijde wel uit verwacht ik.
De achterzijde daarentegen wordt lastiger lijkt het. Er worden slechts een beperkt aantal achterwielnaven aangeboden en ik moet rekening houden dat mijn GPZ750 standaard is uitgevoerd met transmissiedempers (rubberen krans in het achterwiel om de "schokken" op te vangen).
Eén van de aangeboden achterwielnaven met aansluiting voor transmissiedempers is onderstaande (voor een CB750F). Echter er zijn er nog een aantal.
Hieronder mijn vragen. Het zijn niet echt hele specifieke vragen, maar ik hoop via deze manier een beetje op weg geholpen te worden.
- Voor de voorzijde, zijn er nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden naast de naafdiameter en de breedte van de hub?
Voor wat betreft de kilometerteller aandrijving, deze wil ik middels een " digitale sensor" inwerken.
- Voor de achterzijde dezelfde vraag. Zijn er naast de schijfrem en het tandwiel nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden?
Hebben jullie tips hoe ik erachter kan komen welke te koop aangeboden wielnaaf/hub het beste bij mijn GPZ750 past?
- Hebben jullie nog alternatieve adressen voor spaakvelgen, goede ervaringen en/of tips and tricks?
Ps.
Nieuwe velgen via "Haan wheels of Cognito Moto is niet erg budgetvriendelijk, het is een dure aanschaf. Hier heb ik rekening mee gehouden.
Sinds Januari ben ik bezitter van een Kawasaki GPZ750 (unitrack) uit 1983 met als doel om er mijn eerste custom bike van te maken. Het zal een mengeling van stijlen worden, iets tussen een caferacer en sportbike in. De motor is inmiddels gestript, schoongemaakt, carbs opgeknapt, kleppen gesteld, koppaking vernieuwd etc.
Ik ben inmiddels deels begonnen met het opbouwen van de motor en ik ben op het punt beland om me wat verder te verdiepen in de wielen. Mijn sterkte voorkeur heeft om er voor en achter spaakvelgen in te zetten. Achter zit de originele GPZ750 achterbrug er nog in en voor zit er inmiddels een USD vork van een GSX-R 600 (1993) in.
Via het forum las ik goede verhalen over het bedrijf " Haan Wheels" voor het leveren van spaakvelgen en ik heb contact met ze gehad, helaas kunnen zij slechts een beperkt aantal wielnaven/hubs leveren voor de meer voorkomende motoren (CB500 / GSX1300 / etc.) en niet voor een GPZ750 (achter) of voor een GSX-R 600 (voor). Ook kunnen (willen?) ze geen overzicht geven welke hubs ze allemaal wel aanbieden met daarbij de naafdiameters en breedtes.
Optie 2:
Het bedrijf Cognito Moto levert ook standaard wielnaven/hubs voor een variatie aan motoren, helaas ook niet voor een GPZ750 of GSX-R 600.
Omdat de gehele voorzijde van mijn motor (remklauw, remschijf, etc.) toch op maat gemaakt kan worden lijkt het erop dat de voorzijde niet zo'n probleem wordt. Er worden meerdere wielnaven aangeboden voor Kawa's en Suzuki's. Met deze naven, in combinatie met een passend setje wiellagers (passen in de wielnaaf en op de as), kom ik er voor de voorzijde wel uit verwacht ik.
De achterzijde daarentegen wordt lastiger lijkt het. Er worden slechts een beperkt aantal achterwielnaven aangeboden en ik moet rekening houden dat mijn GPZ750 standaard is uitgevoerd met transmissiedempers (rubberen krans in het achterwiel om de "schokken" op te vangen).
Eén van de aangeboden achterwielnaven met aansluiting voor transmissiedempers is onderstaande (voor een CB750F). Echter er zijn er nog een aantal.
CB750F & CB900F 79-82 Rear Hub Optional Brembo Disc Brake Conversion
This hub is specially designed to fit the CB750F and CB900F to replace the stock Comstar wheels. This allows you to upgrade to spoked wheels. This hub re-uses stock CB750F or CB900F wheel bearings, spacers and sprocket carrier for an clean oem look. This hub come in two configurations. Stock...
cognitomoto.com
Hieronder mijn vragen. Het zijn niet echt hele specifieke vragen, maar ik hoop via deze manier een beetje op weg geholpen te worden.
- Voor de voorzijde, zijn er nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden naast de naafdiameter en de breedte van de hub?
Voor wat betreft de kilometerteller aandrijving, deze wil ik middels een " digitale sensor" inwerken.
- Voor de achterzijde dezelfde vraag. Zijn er naast de schijfrem en het tandwiel nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden?
Hebben jullie tips hoe ik erachter kan komen welke te koop aangeboden wielnaaf/hub het beste bij mijn GPZ750 past?
- Hebben jullie nog alternatieve adressen voor spaakvelgen, goede ervaringen en/of tips and tricks?
Ps.
Nieuwe velgen via "Haan wheels of Cognito Moto is niet erg budgetvriendelijk, het is een dure aanschaf. Hier heb ik rekening mee gehouden.