Advies vraag custom made spaakvelgen GPZ750/GSX-R 600

Wolfie145

Rookie
13 jan 2022
22
4
Beste mede-motor fanaten en forumleden.
Sinds Januari ben ik bezitter van een Kawasaki GPZ750 (unitrack) uit 1983 met als doel om er mijn eerste custom bike van te maken. Het zal een mengeling van stijlen worden, iets tussen een caferacer en sportbike in. De motor is inmiddels gestript, schoongemaakt, carbs opgeknapt, kleppen gesteld, koppaking vernieuwd etc.

Ik ben inmiddels deels begonnen met het opbouwen van de motor en ik ben op het punt beland om me wat verder te verdiepen in de wielen. Mijn sterkte voorkeur heeft om er voor en achter spaakvelgen in te zetten. Achter zit de originele GPZ750 achterbrug er nog in en voor zit er inmiddels een USD vork van een GSX-R 600 (1993) in.
Via het forum las ik goede verhalen over het bedrijf " Haan Wheels" voor het leveren van spaakvelgen en ik heb contact met ze gehad, helaas kunnen zij slechts een beperkt aantal wielnaven/hubs leveren voor de meer voorkomende motoren (CB500 / GSX1300 / etc.) en niet voor een GPZ750 (achter) of voor een GSX-R 600 (voor). Ook kunnen (willen?) ze geen overzicht geven welke hubs ze allemaal wel aanbieden met daarbij de naafdiameters en breedtes.

Optie 2:
Het bedrijf Cognito Moto levert ook standaard wielnaven/hubs voor een variatie aan motoren, helaas ook niet voor een GPZ750 of GSX-R 600.
Omdat de gehele voorzijde van mijn motor (remklauw, remschijf, etc.) toch op maat gemaakt kan worden lijkt het erop dat de voorzijde niet zo'n probleem wordt. Er worden meerdere wielnaven aangeboden voor Kawa's en Suzuki's. Met deze naven, in combinatie met een passend setje wiellagers (passen in de wielnaaf en op de as), kom ik er voor de voorzijde wel uit verwacht ik.

De achterzijde daarentegen wordt lastiger lijkt het. Er worden slechts een beperkt aantal achterwielnaven aangeboden en ik moet rekening houden dat mijn GPZ750 standaard is uitgevoerd met transmissiedempers (rubberen krans in het achterwiel om de "schokken" op te vangen).
Eén van de aangeboden achterwielnaven met aansluiting voor transmissiedempers is onderstaande (voor een CB750F). Echter er zijn er nog een aantal.

Hieronder mijn vragen. Het zijn niet echt hele specifieke vragen, maar ik hoop via deze manier een beetje op weg geholpen te worden.

- Voor de voorzijde, zijn er nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden naast de naafdiameter en de breedte van de hub?
Voor wat betreft de kilometerteller aandrijving, deze wil ik middels een " digitale sensor" inwerken.
- Voor de achterzijde dezelfde vraag. Zijn er naast de schijfrem en het tandwiel nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden?
Hebben jullie tips hoe ik erachter kan komen welke te koop aangeboden wielnaaf/hub het beste bij mijn GPZ750 past?
- Hebben jullie nog alternatieve adressen voor spaakvelgen, goede ervaringen en/of tips and tricks?

Ps.
Nieuwe velgen via "Haan wheels of Cognito Moto is niet erg budgetvriendelijk, het is een dure aanschaf. Hier heb ik rekening mee gehouden.
 
Iets om erg in te hebben; de kettinglijn. Wil je een mooie, brede 5,5 of 6” achtervelg dan bestaat de kans dat de kettinglijn naar buiten moet.

Wat hebben ze voor de gsx? En welke, de 1200 naked of de 1300r hayabusa?
 
Voor een naaf laten maken met dezelfde inbouwmaten van het wiel wat bij de voorvork hoort.
Dan hoef je voor de rest niks aan te laten passen.(schijven wielas enz past dan in 1 keer)

En achter precies hetzelfde.
Een naaf op maat laten maken zodat alles van je gpz past zoals transmissiedemper tandwieldrager en remschijf.
 
Voor een naaf laten maken met dezelfde inbouwmaten van het wiel wat bij de voorvork hoort.
Dan hoef je voor de rest niks aan te laten passen.(schijven wielas enz past dan in 1 keer)

En achter precies hetzelfde.
Een naaf op maat laten maken zodat alles van je gpz past zoals transmissiedemper tandwieldrager en remschijf.
Kun jij dat?
 
Ja.
Maar elke draaier / frezer moet dat zonder problemen kunnen.
Zou er 1 in de buurt zoeken want dan kan je makkelijk overleggen, passen en meten.

En ook de kettinglijn bij een te grote achterband moet geen probleem zijn.
Voor een offset tandwiel/kettingwiel plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Dank voor jullie reacties!
@Loki; goede tip m.b.t het tandwiel. Dit zou dus betekenen dat de hub op het achterwiel iets breder moet worden als orgineel (incl. een "adapter" op het blok waardoor de ketting wat verder naar buiten komt), klopt dat?

@boutje; ik heb inmiddels iemand gevonden die een draaibank en een freesbank heeft. Die heeft ook ervaringen met het maken van wielnaven.
De voorzijde lijkt geen probleem te worden.

V.w.b. de achterzijde, het deel van de originele velg waar de transmissiedempers in vallen is erg groot/lomp. Ik wil kijken als er standaard transmissiedempers zijn (van een ander type motor) die wat compacter zijn.
Hierdoor wordt het centerdeel van de velg ook wat minder groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Dank voor jullie reacties!
@Loki; goede tip m.b.t het tandwiel. Dit zou dus betekenen dat de hub op het achterwiel iets breder moet worden als orgineel (incl. een "adapter" op het blok waardoor de ketting wat verder naar buiten komt), klopt dat?
Meten is weten!

Stel je wil naar 6". Bij de mijne zit er een 190/55 op en die is ongeveer 19,5cm breed. Zeg 20 voor wat ruimte tussen band en ketting. En een halve centimeter? voor de breedte van de schakels. Dan moeten de pasvlakken van de kettingwielen ongeveer 10,5cm uit het midden van de motor komen.

De vraag is of dat allemaal gaat bij de uitgaande as, het frame en de achterbrug..
 
Voor een naaf laten maken met dezelfde inbouwmaten van het wiel wat bij de voorvork hoort.
beetje overdreven, denk ik.
je kan een wiel van een enduro pakken en daar de naaf van gebruiken, als deze te smal is maak je een achter naaf voor voor passend.
naaf laten maken kan, ook bij haan, haan heb ik al enkele velgen laten spaken met 4mm rvs spaken.
is top en ziet er top uit.
Fx8m7Eb.jpg

beide wielen bij haan laten spaken, 17inch.
 
Haan is zeker top! heb er mijn wielen ook laten spaken. Maar ik had eerst gewoon naven gekocht, die passend gemaakt en toen netjes bij Haan aangegeven welke velgen ik wilde en welke spaken.

Maar eigenlijk is er wel heel erg veel passend te maken, goed kijken naar welke naaf voor jouw toepassing gaat voldoen. Bij USD vorken ontkom je vaak niet aan een nieuwe wielas. Maar kijk ook goed naar welke schijven je wil gaan gebruiken.
Achter moet je vooral letten op je kettinglijn uiteraard en of er standaard kettingwielen zijn die een beetje leuk kloppen bij jouw fiet wat betreft overbrenging. Anders zit je weer met een custom voor kettingwiel en dat soort zaken. Maar dat kun je prima aan @boutje vragen weet ik uit ervaring;)

Kortom, goed plannen, meten, nog een keer meten en dan maken maar*D

Vette wielen in je motor is trouwens wel echt een belangrijk punt vindt ik altijd. Er zijn teveel "customs" met twee verschillende wielen die duidelijk niet bij elkaar horen. Toch een duidelijk gebrek aan doorzettingsvermogen....

En omdat het kan nog even plaatjes van mijn wielen ;)
Voorwiel met een suzuki GS550 naaf
1648558590851.png


Achterwiel met een CB750 naaf, al had ik die ander gekozen als ik het nog eens moest doen, deze is heel zwaar
1648558652841.png


Succes met je project, laat die plaatjes maar komen!
 
beetje overdreven, denk ik.
je kan een wiel van een enduro pakken en daar de naaf van gebruiken, als deze te smal is maak je een achter naaf voor voor passend.
naaf laten maken kan, ook bij haan, haan heb ik al enkele velgen laten spaken met 4mm rvs spaken.
is top en ziet er top uit.
Bekijk bijlage 1743885
beide wielen bij haan laten spaken, 17inch.
Welke Enduro's hebben dubbele schijfremmen voor, een schijf achter en spaakwielen?
 
Voorkant dus oude Japanse naven. Zijn wel wat modelletjes met gespaakte naven en 2 schijven. Alleen standaard geen vette schijven voor te krijgen maar dat is ook redelijk eenvoudig op te lossen;)
 
Honda dinges? _O-

Kettingaandrijving had ik er ook bij moeten zetten, leek me vanzelfsprekend.

Eigenlijk zoek ik een ruime en goedkope bron van dit soort naven, mensen willen wel spaakwielen maar ook goeie remmen en de mogelijkheid tot brede velgen. O-)
Jij hebt toch een draaibank en freesmachine?
Dan kan je ze makkelijk zelf maken.
Stelt helemaal niks voor.

En aan aluminium kost het ook niet veel.
 
Nee. Een naaf maken kan eigenlijk niet te moeilijk zijn als je een draai en freesbank hebt staan:t maar een bestaande die mooi hol gegoten is is ook wel weer lekker licht. En er gaat toch wel flink wat tijd zitten in het maken van een fraaie achternaaf;)
 
Voornaaf is ook wel andere koek dan zo'n achternaaf. @boutje doet het misschien wel heel makkelijk voorkomen. Maar hij zit er dan ook op;) dat is niet eerlijk.
Als je niet wat uurtjes verspanen in de vingers hebt lijkt het een megaklus. Als je dat wel hebt is het geen complex draaiwerkje. Wel tijdrovend. Moeten een hoop krullen gemaakt worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan