Advies vraag custom made spaakvelgen GPZ750/GSX-R 600

Wolfie145

Rookie
13 jan 2022
22
4
Beste mede-motor fanaten en forumleden.
Sinds Januari ben ik bezitter van een Kawasaki GPZ750 (unitrack) uit 1983 met als doel om er mijn eerste custom bike van te maken. Het zal een mengeling van stijlen worden, iets tussen een caferacer en sportbike in. De motor is inmiddels gestript, schoongemaakt, carbs opgeknapt, kleppen gesteld, koppaking vernieuwd etc.

Ik ben inmiddels deels begonnen met het opbouwen van de motor en ik ben op het punt beland om me wat verder te verdiepen in de wielen. Mijn sterkte voorkeur heeft om er voor en achter spaakvelgen in te zetten. Achter zit de originele GPZ750 achterbrug er nog in en voor zit er inmiddels een USD vork van een GSX-R 600 (1993) in.
Via het forum las ik goede verhalen over het bedrijf " Haan Wheels" voor het leveren van spaakvelgen en ik heb contact met ze gehad, helaas kunnen zij slechts een beperkt aantal wielnaven/hubs leveren voor de meer voorkomende motoren (CB500 / GSX1300 / etc.) en niet voor een GPZ750 (achter) of voor een GSX-R 600 (voor). Ook kunnen (willen?) ze geen overzicht geven welke hubs ze allemaal wel aanbieden met daarbij de naafdiameters en breedtes.

Optie 2:
Het bedrijf Cognito Moto levert ook standaard wielnaven/hubs voor een variatie aan motoren, helaas ook niet voor een GPZ750 of GSX-R 600.
Omdat de gehele voorzijde van mijn motor (remklauw, remschijf, etc.) toch op maat gemaakt kan worden lijkt het erop dat de voorzijde niet zo'n probleem wordt. Er worden meerdere wielnaven aangeboden voor Kawa's en Suzuki's. Met deze naven, in combinatie met een passend setje wiellagers (passen in de wielnaaf en op de as), kom ik er voor de voorzijde wel uit verwacht ik.

De achterzijde daarentegen wordt lastiger lijkt het. Er worden slechts een beperkt aantal achterwielnaven aangeboden en ik moet rekening houden dat mijn GPZ750 standaard is uitgevoerd met transmissiedempers (rubberen krans in het achterwiel om de "schokken" op te vangen).
Eén van de aangeboden achterwielnaven met aansluiting voor transmissiedempers is onderstaande (voor een CB750F). Echter er zijn er nog een aantal.

Hieronder mijn vragen. Het zijn niet echt hele specifieke vragen, maar ik hoop via deze manier een beetje op weg geholpen te worden.

- Voor de voorzijde, zijn er nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden naast de naafdiameter en de breedte van de hub?
Voor wat betreft de kilometerteller aandrijving, deze wil ik middels een " digitale sensor" inwerken.
- Voor de achterzijde dezelfde vraag. Zijn er naast de schijfrem en het tandwiel nog belangrijke aspecten waar ik rekening mee moet houden?
Hebben jullie tips hoe ik erachter kan komen welke te koop aangeboden wielnaaf/hub het beste bij mijn GPZ750 past?
- Hebben jullie nog alternatieve adressen voor spaakvelgen, goede ervaringen en/of tips and tricks?

Ps.
Nieuwe velgen via "Haan wheels of Cognito Moto is niet erg budgetvriendelijk, het is een dure aanschaf. Hier heb ik rekening mee gehouden.
 
Jij hebt toch een draaibank en freesmachine?
Dan kan je ze makkelijk zelf maken.
Stelt helemaal niks voor.

En aan aluminium kost het ook niet veel.
Alles is te maken O-)

Maar soms wil je gewoon een beetje lui zijn en wat bestaands gebruiken :Y
Of de klant wil geen 300+ per naaf betalen, dan zoek je wat budgetsvriendelijker.
 
Ik vindt die gemaakte naven veel mooier als die op blad 13,waar ik vind dat de spaakgaten niet kloppen,ze horen namelijk niet allemaal verzonken te zijn maar om en om,dan ziet het er veel beter uit
 
Alles is te maken O-)

Maar soms wil je gewoon een beetje lui zijn en wat bestaands gebruiken :Y
Of de klant wil geen 300+ per naaf betalen, dan zoek je wat budgetsvriendelijker.
Alleen beginnen bestaande spaakwielen ook duur te worden en ook op te raken.
Wat nog een hele leuke oplossing is is comstar wielen van een honda te nemen en daar de naven uit halen.
Vervolgens een ring met gaten op bouten.
Dan heb je ook spaaknaven.
Die wielen vindt je nog wel voor de oudijzerprijs.

Zie hier een uitgebreide beschrijving:

 
Ik denk dat het nog niet zo makkelijk is neem alleen al de gaten voor de spaken,dat moet echt heel precies
Boutje bagatelliseert het nu een beetje, waarschijnlijk omdat hij veel ervaring heeft
Alleen beginnen bestaande spaakwielen ook duur te worden en ook op te raken.
Wat nog een hele leuke oplossing is is comstar wielen van een honda te nemen en daar de naven uit halen.
Vervolgens een ring met gaten op bouten.
Dan heb je ook spaaknaven.
Die wielen vindt je nog wel voor de oudijzerprijs.

Zie hier een uitgebreide beschrijving:

Wat een gaaf idee, ik heb zelfs nog een set reverse Comstars liggen.
 
Alleen beginnen bestaande spaakwielen ook duur te worden en ook op te raken.
Wat nog een hele leuke oplossing is is comstar wielen van een honda te nemen en daar de naven uit halen.
Vervolgens een ring met gaten op bouten.
Dan heb je ook spaaknaven.
Die wielen vindt je nog wel voor de oudijzerprijs.

Zie hier een uitgebreide beschrijving:

En terrecht, zijn misschien wel de lelijkste wielen ooit gemaakt:Y
 
Precies, blegh.

Toen ik een tijdje terug met een set Astralites bezig was zei iemand dat ze een beetje op Comstars leken, ik keek hem zo vuil aan dat hij gelijk excuses aanbood. _O-
Ja man. Astralites zijn dan weer zo'n beetje de mooiste wielen ooit gemaakt, zeker niet de beste, maar dat is een ander verhaal. Verschil lijkt misschien klein....
 
Handige tips and tricks weer heren!
Ik ben er, dankzij jullie tips, nu eerst wel uit: creatief zijn en vooral checken en meten.

Zodra ik de spaakvelgen gereed heb zal ik een post plaatsen hierover👌
 
rear spoke rings.jpg
IMG-20160311-WA0002_zpserrtvlty.jpg
20160804_143111_zpstdmlkphu.jpg
 
De achtervelg is inmiddels ontvangen, deze komt van een Ducati Scrambler. Er moet nog het e.e.a pas worden gemaakt, maar dat lijkt tole gaan lukken;
 

Bijlagen

  • IMG_20220522_122351.jpg
    IMG_20220522_122351.jpg
    199,1 KB · Weergaven: 18
Terug
Bovenaan Onderaan