Advies welke kleur xenon?

Welke xenon heb jij?

  • 4300K

    Stemmen: 4 13,3%
  • 4900K

    Stemmen: 0 0,0%
  • 6000K

    Stemmen: 18 60,0%
  • 6500K

    Stemmen: 0 0,0%
  • 8000K

    Stemmen: 5 16,7%
  • 10000k

    Stemmen: 1 3,3%
  • 12000K

    Stemmen: 2 6,7%

  • Totaal aantal stemmers
    30

speedy-1

MF'er
26 nov 2006
101
0
rijswijk zh
Ik heb dit topic aangemaakt puur alleen omdat ik graag advies van de mensen hier zou willen hebben over de beste kleur van xenon verlichting en bedacht dat ik voor het snelste antwoord het beste er een apart topic over kon openen.
Het is dus niet de bedoeling om je mening met betrekking tot xenon op zichzelf te geven. Daarvoor bestaat al het topic: xenon goed, nutteloos of slecht.
Ik wil graag weten welke kleur xenon voor het zicht het beste licht geeft.

Reden:
Heb bij de dealer bij me nieuwe bike gelijk een xenon verlichtingsset besteld.
Dealer gaf aan dat de set die hij heeft alleen in 4300K (volgens mij xtravision)verkrijgbaar is.
Omdat ik het idee had dat 6000K een veel hogere lichtopbrengst heeft, heb ik gezegd dat ik toch liever dat heb. Hij moet nu op zoek naar een ander setje.

Maar ik twijfel nog steeds, ben ook een beetje bang dat die 6000K te fel wordt en daardoor te veel verblind (extreem wit/ lichtte blauwe tint).
Daarnaast zou bij die 4300K (wit/licht gele tint) zou het aantal lumen hoger liggen dan bij 6000K en hoe hoger het aantal lumen hoe meer licht.

Ik wil gewoon zo goed mogelijk zicht, zonder andere mensen te veel te verblinden. :Y

Wie heeft welke kleur, waarom en wat is het beste als het alleen om het zicht gaat en niet om de mooie blauwe gloed.
Alvast bedankt allemaal :}
 
6000K gestemd.
Reden:

xenonversushalogeen.jpg


Maar persoonlijk maakt het mij niet uit wat jij voor lampje gebruikt. ;)
 
Het beste met zicht is de lamp die het meeste licht opbrengt, 4300 K dus. Alles daarboven gaat meer richting blauw/paars en dus showelement.
Ik heb 8000 K. Een enorme berg licht en daarnaast een leuke blauwe tint.

Met iedere vorm van xenon op de motor heb je ruim voldoende licht aan boord. Let wel goed op met het afstellen op hoogte want je verblind tegenliggers anders behoorlijk.

full

 
Het beste met zicht is de lamp die het meeste licht opbrengt, 4300 K dus. Alles daarboven gaat meer richting blauw/paars en dus showelement.
Ik heb 8000 K. Een enorme berg licht en daarnaast een leuke blauwe tint.

Met iedere vorm van xenon op de motor heb je ruim voldoende licht aan boord. Let wel goed op met het afstellen op hoogte want je verblind tegenliggers anders behoorlijk.

[afbeelding]

Volgens mij is hij te heet, je kuip smelt :X



:+
 
In de fotografie wordt alles tussen de 5000K en 6500K als daglicht gezien, met 5500K als standaard daglicht (nouja, scheelt per merk).

Binnenkort komt er bij mij ook een 6000K lampje in, dat is zo wit als wit licht maar kan zijn, 8000K heeft een blauwe tint, 10000K is blauw en 12000K is blauw met een flinke paarse tint. Halogeenlicht zit rond de 4000K en is geel van kleur.

Ter info: die kleurtemperatuur komt ook letterlijk van de temperatuur af: verwarm een stuk metaal, eerst wordt het roodgloeiend, daarna witheet, nog warmer dan wordt het blauw (zie je bij een lasvlam).

Het idee is juist dat het licht blauwer van kleur is dan halogeenlicht (oftewel 6000K of 8000K). In je ogen zitten zogenaamde staafjes en kegeltjes. De kegeltjes zijn voor kleuren en detailweergave, hebben veel licht nodig. De staafjes zijn beter geschikt voor bewegingsdetectie en hebben veel minder licht nodig (factor 1000, gebruik je vooral 's nachts). De kegeltjes werken beter bij geel licht, de staafjes werken dus beter bij blauwer licht, waardoor je met Xenon (6000K / 8000K) niet alleen meer licht hebt, maar je ogen ook nog eens effectiever met het licht omgaan.

Persoonlijk denk ik dat je bij 6000K het beste van alle fronten hebt. Als je ook nog een pimp-look wilt hebben pak je 8000K. Ga je nog hoger dan heb je veel meer pimp-look, maar je ziet wel weer wat minder.
 
Laatst bewerkt:
5000K heeft het meeste lichtopbrengst, maar tussen de 6000K en 8000K is de balans van kwaliteit / goede kleur het beste. 5000K is überfel wat dus wel degelijk een zeer verblindende factor heeft voor je medeweggebruikers. Tussen de 6000K en 8000K is de meest gebruikte xenon, volgens mij leveren de autofabrikanten ook alleen maar xenon tussen die 2 waardes. 12000K zorgt zeker niet voor meer licht dan bijvoorbeeld 6000K, maar heeft wel een mega-poser gehalte met die :9~ paarse gloed. Ik zou gaan voor 6000K of 8000K!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 4600 K in mijn motor zitten en das dus echt wit licht en niet dat blauwe. Die blauwe kleur is misschien wel leuk en mooi, maar het is niet nuttig. Je oog is namelijk het meest gevoelige voor een groen/gele kleur. Blauw licht betekent dus dat de top van de stralingskromme ergens tussen groen en blauw in zit in plaats van tussen geel en groen. Bijkomend effect is dat er een relatief groot deel (de staart van de stralingskromme) zich in het ultraviolet deel van het kleurenspectrum bevindt en dus volledig nutteloos is.

De reden dat je veel makkelijker en goedkoper aan 6000, 8000 en zelfs 10.000K lampen kan komen is dat het veel makkelijker is om een stabiel geconcentreerd plasma te verkrijgen is bij hogere temperaturen dan lagere temperaturen. Hoe beter geconcentreerd en stabieler een plasma, des beter is het brandpunt van de lamp gelocaliseerd en heb je des te minder last van strooi licht.

Dus om een lang verhaal kort te maken. Ik zou voor een 6000 K lamp gaan, want die zijn goed verkrijgbaar en geeft het meest nuttige licht van de meest verkrijgbare mogelijkheden. Beter nog zou zijn om een 4500 K aan te schaffen (wel van een kwaliteitsmerk zoals Osram of Philips), maar die zijn wel waarschijnlijk duurder en worden minder aangeboden.

Succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 4600 K in mijn motor zitten en das dus echt wit licvht en niet dat blauwe. Die blauwe kleur is misschien wel leuk en mooi, maar het is niet nuttig. Je oog is namelijk het meest gevoelige voor een groen/gele kleur. Blauw ligt betekent dus dat de top van de stralingskromme ergens tussen groen en blauw in zit in plaats van tussen geel en groen. Bijkomend effect is dat er een relatief groot deel (de staart van de stralingskromme) zich in het ultraviolet deel van het kleurenspectrum bevindt en dus volledig nutteloos is.

De reden dat je veel makkelijker en goedkoper aan 6000, 8000 en zelfs 10.000K lampen kan komen is dat het veel makkelijker is om een stabiel geconcentreerd plasma te verkrijgen is bij hogere temperaturen dan lagere temperaturen. Hoe beter geconcentreerd en stabieler een plasma, des beter is het brandpunt van de lamp gelocaliseerd en heb je des te minder last van strooi licht.

Dus om een lang verhaal kort te maken. Ik zou voor een 6000 K lamp gaan, want die zijn goed verkrijgbaar en geeft het meest nuttige licht van de meest verkrijgbare mogelijkheden. Beter nog zou zijn om een 4500 K aan te schaffen (wel van een kwaliteitsmerk zoals Osram of Philips), maar die zijn wel waarschijnlijk duurder en worden minder aangeboden.

Succes ermee

Komt het even goed uit dat zijn dealer nou juist een 4300K ( = bijna 4500K)
kan leveren.
Dus, TS hoeft niet verder te kijken :)
 
Toch is blauw licht onnatuurlijk en valt derhalve beter op voor medeweggebruikers ;). Onbewust is dat zo toch wel door de natuur bepaald. Ik zie sneller een voertuig met blauwe xenon, dan een witte xenon ;)
 
ik heb 8000k

Picture%20002.jpg


Picture%20003.jpg


Geeft een bak licht, is wel iets blauwig. Daar ik vaak tussen de file door rij, heb ik expliciet gekozen voor 8000k zodat ik goed opval tussen het overig licht van de automoblisten.
 
Ik heb een Blauw/Paarse motor... Zal ik voor de 10000/12000 gaan???

Ohnee, ik heb geen geld.. Wel uberposer!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan