Advies welke motor kiezen

Rens1985

Rookie
24 nov 2016
16
0
Hallo allemaal. Mijn naam is Rens en ben nieuw op dit forum.

Na jarenlang met jaloezie toe te kijken hoe andere lekker op de motor voorbij kwamen, ben ik zelf ook aan mijn rijbewijs begonnen. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik een motor kan gaan uitkiezen en daarbij wil ik jullie mening graag horen.

De motor zal ik voor woon-werk verkeer gebruiken (20 min, klein stukje snelweg) maar nog veel meer voor pleziertochtjes. Zelf zat ik dus te denken aan een sportieve toermotor want mijn vrienden rijden allemaal naked bikes en ik wil ze wel bij kunnen houden.

Ik wil niet direct een gloednieuwe motor kopen maar liever een 2e handse om lekker wat ervaring op te doen. Mijn budget is ongeveer €5000

Dan nu mijn vraag: wat is volgens jullie een leuke sportieve motor waar je ook lekkere stukken mee kunt rijden en waarbij mijn vriendin ook achterop kan?

Alvast bedankt voor jullie input :)
 
Hoi Rens,

Welkom in het motorwereldje *O*

Nu je dit vraagt ga je dadelijk heel veel verschillende meningen horen van voornamelijk mensen met ervaringen met de motor die ze aanbevelen :)

On-topic: Kijk eens naar de Honda VFR. Sportieve toermotor, kan prima een passagier achterop en lekker V4 blok :Y

Maar het beste advies blijft: ga dealers langs, kijken, praten, proefrijden ... etc.

Succes!
 
Al rij je ook woonwerk met de fiets, is het de moeite waard om waarde te hechten de wat praktischere dingen van het motorrijden. Een naked kan bijvoorbeeld wat zwaar zijn op de nek als je veel snelweg rijdt. Daarnaast zijn dingen als handvatverwarming en een topkoffer bijzonder handig als je woonwerk rijdt.

Mijn advies is dat je gewoon veel gaat lezen. Er zijn talloze topic te vinden hier op MF met dezelfde vraag. Die topics staan vol informatie over verschillende motoren, en hoe mensen die ervaren. Na en tijdje moet je er wel achter komen welke subgroepen interessant zijn voor jou :)

En uiteindelijk natuurlijk veel proefrijden!
 
Heb je al een helm en motorpak? dat is ook een serieuze hap uit je budget.
Yamaha FZ6 Fazer S2 (abs) zijn leuk alleskunners.
 
Rens, welkom op het Forum.
De motorkeuze is vrij persoonlijk en afhankelijk van een aantal zaken:

1. Geld: moet je voor die 5000 euro ook een helm, motorpak, handschoenen, laarzen en een goed slot kopen? in februari is de motorbeurs in Utrecht, daar is vast iets te vinden voor niet zo veel.

2. pasvorm: Ga proefrijden en zitten, soms zit je op een motor en dan weet je al dat het niks is, ik ben niet zo groot en dacht een bepaald type bmw mooi te vinden(ja, ik heb de leeftijd ervoor), maar kreeg mijn been er niet eens overheen. Maar vooral, proefrijden.

3. techniekvoorkeur: Je hebt motoren met 2, 3 of 4 cilinders, de rijeigenschappen verschillen nogal tussen 2 en 4 cilinders en de 3 zit er netjes tussenin, wederom proefrijden dus.

4. pasta of bami: Je hebt Italiaanse volbloed motoren(Ducati, mv augusta e.d) prachtige machines, maar kosten in de regel wat meer in onderhoud dan de Aziaten (honda, Yamaha e.d) die ook zeker niet slecht zijn. En dan heb je nog Amerikaans(HD) en Duits (BMW), sommigen zweren erbij.

5. doel: zoals gezegd, een kuip en koffer is handig voor lange afstanden en reizen, maar op een naked is het heerlijk om de wind te voelen (in de zomer) en looks(posen) kan ook belangrijk zijn. Lange tourrit maken op een supersport kan, maar er zijn comfortabelere motoren voor, die het op hun beurt weer niet zo best doen op het cirquit.

Mijn idee: ga lekker voor een oudje voor weinig, geheid dat je hem een keer op zijn kant legt, al is het maar omdat je het schijfremslot bent vergeten(ervaringsdeskundige aan het woord). Die droommotor komt wel. Pas als je wat ervaring hebt weet je wat je echt wil gaan rijden.

Het 'wij van wc-eend' effect is groot hier, iedereen vindt zijn eigen motor het beste en de rode hayabusa zzal ook nog wel geadviseerd gaan worden als beste beginnersmotor.

Goede keuzes voor beginners zijn inderdaad de vfr, een cbr of een een gsx750, die gaan ook niet snel vervelen als je wat beter kan rijden en je kan je maatjes prima bijhouden. Als je gaat kijken, neem dan iemand mee die er verstand van heeft om de motor technisch te beoordelen.
 
ga vooral ook proefrijden met zn 2e , afhankelijk van de voorkeur van je partner kan de ene motor erg fijn zitten en een ander juist niet.

pas ook op de je niet al je budget uitgeeft aan de motor alleen, zoals boven ook al beschreven staat.
goede motorkleding is belangrijk, maar als je na 3 ritjes de vriendin al niet meer meekrijgt is het het zoveelste pak wat op marktplaats word aangeboden.

ik heb regelmatig motorfietsen in onderhoud met een aanschafprijs tussen de 1000 en 2000 euro.

Dan is het nog best slikken voor veel mensen als daar een 600 euro bijkomt voor een beurtje en een set (vaak zwaar veroudert en uitgedroogde banden, maar wel veel profiel en daar kijkt men meestal naar) ...banden .

dat bedrag plus een beetje winst is vaak het bedrag wat een identiek uitziende motor bij een motorzaak kost , dus koopt men vaak via marktplaats.
dit alles kan ook prima voorkomen bij een motor van 5000 euro en waar je verder nog op moet letten valt een beetje buiten de vraag die je stelt, dus neem iemand mee die er verstand van heeft, heb je dat beiden, dat heeft diegene geen roze bril op ;)

succes :)
 
Nou zal ik het dan maar doen deze keer:

......je moet een Hayabusa nemen.......maar geen rode, die zijn te snel als beginnersmotor.
 
Iedereen bedankt voor de antwoorden, alle informatie is in dit stadium welkom haha.

Het motorpak, helm, handschoenen en schoenen heb ik allemaal al omdat ik nu een MP3 rij. Door de gigantische hoeveelheid aan keus dat je hebt wordt het wel lastig kiezen haha.

Maar zoals een aantal al hebben gezegd, de kans dat je een keer een beetje schade rijdt is vrij groot als beginner. Dat is ook precies de reden dat ik geen nieuwe wil kopen.

Had ook al een yamaha diversion gezien, dat zag er ook wel prima uit en ze zijn niet duur. Weet alleen niet of dat een klein beetje vooruit komt...
 
Had ook al een yamaha diversion gezien, dat zag er ook wel prima uit en ze zijn niet duur. Weet alleen niet of dat een klein beetje vooruit komt...
Uit ervaring (40000 km) op een XJ6 Diversion kan ik zeggen dat die 78pk prima voldoen voor doorsnee rijden. En beetje doorpoken lukt ook nog wel, maar het is geen race Monster. Wel is hij zuinig (nooit een tank gehad onder de 1:20), comfortabel en in nederland standaard geleverd met ABS. Onderhoud is ook lekker goedkoop. Koppel komt er wat eerder in dan bij een FZ6, waardoor je hem wat luier kan rijden.
De FZ6 fazer heeft net even wat meer pit en iets stijvere vering. Zadel is ook iets beter, alhoewel ik en de passagier niets te klagen hebben op de xj6.

Edit:
Of bedoel je de oude xj600? Dat is een heel andere motor.
 
Laatst bewerkt:
...

...en ik wil ze wel bij kunnen houden.

...

...
Hoe snel je kunt hangt niet zoveel van de motor af, maar veel meer van jou. Als je het niet bij kunt houden dan is een motor met meer pk's alleen maar enger, of gevaarlijker.
 
Had ook al een yamaha diversion gezien, dat zag er ook wel prima uit en ze zijn niet duur. Weet alleen niet of dat een klein beetje vooruit komt...

0-100km/h in 4,1s *O*
Voor motor begrippen is het dus een traag hok -O-
 
Probeer eens een VFR. De ideale combi tussen woon-werk en sportieve ritjes. Heerlijk V4 motorblok, bulletproof, kunnen hoge km standen aan. Honda, dus betrouwbaar, enkel spanningsregelaar als zwak punt en dat is met een paar 10jes op te lossen.

In veel prijsklasses te vinden en zowel de 750's als de 800's zijn prima motoren.

Van alle motoren die ik inmiddels gereden heb is dit nog altijd de nummer 1
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens een VFR. De ideale combi tussen woon-werk en sportieve ritjes. Heerlijk V4 motorblok, bulletproof, kunnen hoge km standen aan. Honda, dus betrouwbaar, enkel spanningsregelaar als zwak punt en dat is met een paar 10jes op te lossen.

In veel prijsklasses te vinden en zowel de 750's als de 800's zijn prima motoren.

Van alle motoren die ik inmiddels gereden heb is dit nog altijd de nummer 1

Heb eens zitten kijken maar klopt het dat de oudere modellen geen zacht gedeelte hebben voor de bijrijder? Op de foto's lijkt het alsof die op de achtrrkap zitten?
 
Heb eens zitten kijken maar klopt het dat de oudere modellen geen zacht gedeelte hebben voor de bijrijder? Op de foto's lijkt het alsof die op de achtrrkap zitten?
Die achterkap kan eraf:

vfr750.jpg
 
Je moet niet proberen vrienden bij te houden want in een groep dient de langzaamste/meest onervaren persoon het tempo aan te geven. Laat je vooral niet opfokken.

Op het circuit zijn de regels echter anders :9~
 
Laatst bewerkt:
Je moet niet proberen vrienden bij te houden want in een groep dient de langzaamste/meest onervaren persoon het tempo aan te geven. Laat je vooral niet opfokken.

Op het circuit zijn de regels echter anders :9~~

Daar heb je ook wel weer gelijk in
 
Ik lees nu van meerdere mensen dat de vfr een hele fijne motor is. Maar is 800 cc. Iet te zwaar om mee te beginnen? En maakt het jaar waar de motor uitkomt nog uit of zijn het allemaal goede jaren?
 
Lees goed de post van Pindakaas en knoop dat in je oren.

Ik ben zelf begonnen op een barrel van een paar honderd euro en kan het echt aanraden. Ik ben er zo aan verknocht dat ik hem nog steeds niet weg kan doen ook al heb ik al anderhalf jaar een zwaarder model voor ernaast.

Vfr800 kun je op beginnen als eerste motor, maar is wel relatief zwaar. Afhankelijk van wat je wil bereiken als motorrijder, kun je op een lichter en kleiner model beter leren rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan