Advies welke motor kiezen

Ik lees nu van meerdere mensen dat de vfr een hele fijne motor is. Maar is 800 cc. Iet te zwaar om mee te beginnen? En maakt het jaar waar de motor uitkomt nog uit of zijn het allemaal goede jaren?

Valt mee... VFR 800 heeft 110 pk, een CBR600 ook zoiets, waarbij de VFR juiste de meer 'relaxte' motor is om te rijden.

Voordeel aan de V4, onderin vermogen om leuk te rijden, hoog in toeren lekker sportief. Vergevingsgezind.

Kwa kilo's iets zwaarder dan echte lichte beginnersfietsen. Maar dat is eigenlijk wel fijn als je woon-werk gaat rijden.

Alle jaren zijn prima.
Ik vond zelf de 800's zonder VTEC het gaafst maar het is eigenlijk allemaal goed.
Als het in je budget past zou je een model met ABS kunnen overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Valt mee... VFR 800 heeft 110 pk, een CBR600 ook zoiets, waarbij de VFR juiste de meer 'relaxte' motor is om te rijden.

Voordeel aan de V4, onderin vermogen om leuk te rijden, hoog in toeren lekker sportief. Vergevingsgezind.

Kwa kilo's iets zwaarder dan echte lichte beginnersfietsen. Maar dat is eigenlijk wel fijn als je woon-werk gaat rijden.

Alle jaren zijn prima.
Ik vond zelf de 800's zonder VTEC het gaafst maar het is eigenlijk allemaal goed.
Als het in je budget past zou je een model met ABS kunnen overwegen.
:^

Prima ding om mee te beginnen de VFR :) :Y

In jou budget moet een 800 prima passen. Anders zou je ook voor de 750 kunnen gaan. Ze zijn hoe dan ook onverwoestbaar, met uitzondering van de spanningsregelaar zoals iemand al aangaf.. Mijne heeft ook een keertje de geest gegeven, maar als dat het enige is O-).

Nogmaals - ga dealers langs, kijken, praten, erop zitten, proefrijden, ..... etc.
We kunnen hier alle motoren toebléren, maar of deze motor "geschikt" is voor jou ligt toch aan jou.
Succes :)
 
Rens, welkom op het Forum.
De motorkeuze is vrij persoonlijk en afhankelijk van een aantal zaken:

1. Geld: moet je voor die 5000 euro ook een helm, motorpak, handschoenen, laarzen en een goed slot kopen? in februari is de motorbeurs in Utrecht, daar is vast iets te vinden voor niet zo veel.

2. pasvorm: Ga proefrijden en zitten, soms zit je op een motor en dan weet je al dat het niks is, ik ben niet zo groot en dacht een bepaald type bmw mooi te vinden(ja, ik heb de leeftijd ervoor), maar kreeg mijn been er niet eens overheen. Maar vooral, proefrijden.

3. techniekvoorkeur: Je hebt motoren met 2, 3 of 4 cilinders, de rijeigenschappen verschillen nogal tussen 2 en 4 cilinders en de 3 zit er netjes tussenin, wederom proefrijden dus.

4. pasta of bami: Je hebt Italiaanse volbloed motoren(Ducati, mv augusta e.d) prachtige machines, maar kosten in de regel wat meer in onderhoud dan de Aziaten (honda, Yamaha e.d) die ook zeker niet slecht zijn. En dan heb je nog Amerikaans(HD) en Duits (BMW), sommigen zweren erbij.

5. doel: zoals gezegd, een kuip en koffer is handig voor lange afstanden en reizen, maar op een naked is het heerlijk om de wind te voelen (in de zomer) en looks(posen) kan ook belangrijk zijn. Lange tourrit maken op een supersport kan, maar er zijn comfortabelere motoren voor, die het op hun beurt weer niet zo best doen op het cirquit.

Mijn idee: ga lekker voor een oudje voor weinig, geheid dat je hem een keer op zijn kant legt, al is het maar omdat je het schijfremslot bent vergeten(ervaringsdeskundige aan het woord). Die droommotor komt wel. Pas als je wat ervaring hebt weet je wat je echt wil gaan rijden.

Het 'wij van wc-eend' effect is groot hier, iedereen vindt zijn eigen motor het beste en de rode hayabusa zzal ook nog wel geadviseerd gaan worden als beste beginnersmotor.

Goede keuzes voor beginners zijn inderdaad de vfr, een cbr of een een gsx750, die gaan ook niet snel vervelen als je wat beter kan rijden en je kan je maatjes prima bijhouden. Als je gaat kijken, neem dan iemand mee die er verstand van heeft om de motor technisch te beoordelen.

Denk idd dat ik voor weinig een lekker oud bakkie ga halen. Valt die dan een keer om dan maakt het ook niet zoveel uit! Tnx voor je uitgebreide antwoord!
 
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties. Ik heb hier heel veel aan! Erg fijn dat iedereen zo snel en fijn reageert!

Ik ga de verschillende dealers lekker afstruinen, proefritjes maken en dan beginnen op een goedkope oude fiets. Lekker veel ervaring opdoen en dan zien we over een paar jaar wel weer waar we dan op gaan rijden.

Allemaal nogmaals bedankt! Ik zal zeker vaker op dit forum een vraag stellen :D
 
Ik lees nu van meerdere mensen dat de vfr een hele fijne motor is. Maar is 800 cc. Iet te zwaar om mee te beginnen? En maakt het jaar waar de motor uitkomt nog uit of zijn het allemaal goede jaren?

Nee, 800cc is prima.

Genoemde Yamaha Fazers/FZ6 zijn ook leuk (ik rijd zelf een oud model, prima fiets voor het doel wat je omschrijft) en de BMW F800 ST (voorbeeld) zou ook iets voor je kunnen zijn. Van de Aprillia Shiver bestaat ook een GT versie, die past ook bij je wensen. (voorbeeld)
 
CBR600

Vanaf weinig
genoeg vermogen
comfortabel genoeg (ook voor vriendin)
sportief genoeg
betrouwbaar
 
Veel vermogen is niet per sé leuker. Je rijdt ongemerkt gauw te hard. Een lichtere motor kun je veel meer plankgas rijden en schakelen.
En met een passagier achterop doe ik sowieso wat rustiger.
 
Hpnda cbr 600 f
Honda Vfr 750/ 800
Yammie trx 850

Allen betaalbaar en vol fun factor en ruim onder de 5k

Nog leuker Honda hawk gt erg leuk 2 cilinder lekker gooi en smijt werk zat vermogen.

Daar raak je snel verslaafd aan net als de trx 850 of misschien wel bv de Triumph speed triple voor onder 5k goed zoeken maar erg leuk

Grt Dré
 
Laatst bewerkt:
Eerst een motor kopen van +/- 1000 euro. Als je een beetje goed zoekt is er altijd wel iets te vinden waarbij je alleen klein onderhoud hoeft te doen. Een of twee seizoenen op rijden, de tijd nemen om uit te zoeken wat jij het meest waardeert aan motorrijden, leren sleutelen en daarna de motor weer verkopen voor +/- 1000 euro.

Is een goedkope manier om voor jezelf uit te zoeken wat jij wilt. Is voor een ander lastig te bepalen.
 
Hier een VFR-rijder. :)

Heb een VFR750F uit 1994 en gebruik deze voor woonwerk (160 km/dag) en is echt een ideale motor hiervoor. Genoeg pk's, rijdt als een trein, is wat zwaar maar dat merk je niet echt en zeer onderhoudsvriendelijk. Blok schijnt onverwoestbaar te zijn, en ziet er nog eens redelijk sportief uit ook. Persoon achterop gaat prima. :Y
Enige waar je om hoeft te denken is de olie en de banden. Spanningsregelaar werd 1 maand na aankoop vervangen omdat ie kaduk ging :+ (bekend kwaaltje zoals ook hier reeds vermeld).

Succes met het maken van een keuze. :W :]
 
Iedereen ontzettend bedankt voor alle reacties. Ik heb hier heel veel aan! Erg fijn dat iedereen zo snel en fijn reageert!

Ik ga de verschillende dealers lekker afstruinen, proefritjes maken en dan beginnen op een goedkope oude fiets. Lekker veel ervaring opdoen en dan zien we over een paar jaar wel weer waar we dan op gaan rijden.

Allemaal nogmaals bedankt! Ik zal zeker vaker op dit forum een vraag stellen :D


Goeie keus. Ik zat met hetzelfde dilemma en heb een 2001 Fazer 600cc gekocht voor weinig. Lekker leren rijden, sportief genoeg maar met redelijk rechte zit dus ook prima voor toeren, stuurt fijn, gaat weinig aan stuk. En dan over een paar jaar eens een 'echte' eigen motor kopen.
 
Ik heb een gsx1100f met koffers voor 625 euro gekocht, want mijn vrouw wil ook wel eens achterop als we naar Duitsland gaan en nu blijkt dat ik vaker op de gsx rijd dan de andere motor. Gewoon een prima woon-werk fiets, beetje lomp, maar power zat en comfortabel achter de kuip. Geen zorgen over pekel of diefstal, daar is hij te lelijk voor. Veel fun voor weinig geld.
 
Met dezelfde vraag zit of zat ik ook. Volgens mij moet een beginnende rijder even gewoon met plaatjes van de verschillende typen geholpen worden wat voor type allereerst hij of zij wil. Ik ben inmiddels een ouwe knar en dacht eerst een chopper of tourer te willen maar toen ik eens wat meer ging lezen en gewoon plaatjes kijken kwam ik er al snel achter dat ik helemaal niet zo'n bakbeest wilde. Ik wil touren (korte maar mogelijk ook korte vakanties)maar ook eventueel woon-werkverkeer bij goed weer.

Dat voorover liggen op een racer is niks voor mij, net als die bakbeest tourers en via die plaatjes kwam ik al gauw op een naked / adventure type . Feitelijk zijn die helemaal niet meer zo naked als de naam doet lijken maar is er genoeg tourcomfort te krijgen.

Ik kom eigenlijk zo uit op de Honda NC 750 X. Ik wil geen DCT want ik wil puur blijven schakelen met de voet. Men geeft in alle tests en verhalen aan dat het een heel soepele, gemakkelijke motor is, niet alleen voor een beginner of herintreder maar ook voor ervaren rijders. Degelijk, betrouwbaar en heel zuinig. Geen poespas en geschikt voor toeren en woon werk verkeer, eventueel wat offroad.
Nadeel is dat ik de 2016 versie wil maar ook een waar de kop al vanaf is. Dus even wachten tot er mee occasion aanbod is in de komende lente misschien.

Weet iemand nog vergelijkbare motoren of nog voor mij geschiktere?
 
De kawasaki versys 650 komt er in veel testen steeds uit als een hele veelzijdige motor.
De suzuki v strom 650 is een soortgelijke motor die ook wel past bij jou gebruiksdoel.
Misschien is een BMW F800GS ook wel iets voor je? Of een triumph tiger 800 xr ?
 
Dank je. Deze genoemde types heb ik inderdaad al bekeken maar de Versys en Vstrom leken me wat minder in power dan de Honda, terwijl de BMW en Triumph in prijs kwaliteit denk ik onderdoen voor de Honda en in onderhoud duurder zijn.
 
Dank je. Deze genoemde types heb ik inderdaad al bekeken maar de Versys en Vstrom leken me wat minder in power dan de Honda, terwijl de BMW en Triumph in prijs kwaliteit denk ik onderdoen voor de Honda en in onderhoud duurder zijn.

De kwaliteit van BMW laat inderdaad de laatste jaren te wensen over, maar ik kan je uit ervaring zeggen dat de kwaliteit van Triumph echt niet moet onderdoen voor die van Japanse motoren. Ik ben bezig met mijn tweede Triumph, de eerste was een Sprint met het driecilinder 955i blok, en nu een Tiger met het driecilinder 1050 blok. Behalve een door een marter doorgebeten kabel nog geen problemen gehad.
En de driecilinder........ eens daarmee gereden wil je niets anders meer ;-)
 
Als je niet persé bij voorbaat al voor een bepaalde motor gaat waardoor het niet meer veel uitmaakt hoe die precies rijdt, zou ik een testrit maken op alle bovengenoemde modellen & de honda die je zelf uitgekozen hebt.
Zelf zou ik het wel weten uit de genoemde motoren (Tiger)!
 
Zo veel mensen zoveel adviesen.

Ik ben zelf begonnen met een cbr600f, die bevalt zo goed dat ik er nu nog mee rij, en zelfs een tweede heb gekocht.

Hou alleen wel in de gaten (wat voor fiets je ook neemt) dat er weinig km op staan, omdat als je woon werk gaat rijden de km stand snel omhooggevallen schiet.

Ik kan alleen voor mezelf spreken,en ik was op een gegeven moment van plan een gloed nwe z800 te kopen,ondanks dat de cbr600f zo goed bevalt, maar die z800 vond ik zo waanzinnig mooi, maar wat moet ik na 4 jaar met dat ding, want wie wil er nou een z800 kopen van 4 jaar met 90.000 km erop.
Ik heb dus besloten oudere fietsen te blijven rijden met lage km stand
 
@Rens:
Ik vind zelf dat er nogal veel motoren met bestwel wat power wordt aangeraden. Ik ben zelf begonnen op een GS500 waarmee ik iedereen ook prima bij kon houden. Tot ik de bergen in ging. Denk ook niet dat het daarom geschikt is voor rijden met zn 2en. Neemt niet weg dat het een heel fijn begin was met een motor die ik zelf ook nog bij kon houden.

De motoren die ik hier voorbij zie komen zijn rond de 100pk (vergelijkbaar met mijn zzr600 gok ik zo) en dat vind ik behoorlijk veel om mee te beginnen. Ik zou ook al zeker niet terugdeinzen voor een motor met wat minder power. Dat is nog steeds genoeg om standaard als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Ik zou als ik jou was ergens tussenin gaat zitten.

Maar mocht het zijn dat je al wat ouder en wijzer bent dan mij, dan is de VFR inderdaad een goeie keus. Schijnen goede motoren te zijn.

@Johnnie

Ik zou dan een ander topic openen, je bent nu iemand anders zn topic aan het kapen :P
 
Heb ook op de VFR 800 vtec proefgereden; nadeel vond ik vooral dat je veel toeren moet maken om sportief te rijden en dan ook direct hoogst illegale snelheden bereikt. Tot de 5.000 toeren gebeurd er niets, en daarna gaat hij weer te snel.

Heb een Triumph Sprint GT 1050 gekocht, heerlijke motor en daar nu al bijna 50.000 km mee gereden in 4 jaar. Zomer en winter en gerust 700 km op een dag. Aanrader!
 
De motoren die ik hier voorbij zie komen zijn rond de 100pk (vergelijkbaar met mijn zzr600 gok ik zo) en dat vind ik behoorlijk veel om mee te beginnen. Ik zou ook al zeker niet terugdeinzen voor een motor met wat minder power. Dat is nog steeds genoeg om standaard als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Ik zou als ik jou was ergens tussenin gaat zitten.

Ik lees heel veel dat afgeraden wordt om met een zware motor te beginnen met veel vermogen. Ben het daar niet helemaal mee eens. Ik rij dan ook zelf 110pk &1150cc met mijn eerste motor, rijdt heerlijk. Ligt helemaal aan jezelf en ook het type motor of dat verstandig is of niet (zo heb ik wel ruim 10 jaar op een brommer gereden die ruim 75km/h ging, en ik heb ook al 6 jaar mijn rijbewijs-b). Echt niet dat als je motor over de 100pk komt je plots als een raket op je voorligger inrijdt met optrekken bij groen licht of ineens 150km/h rijdt binnen de bebouwde kom. Ik zou bijna durven beweren dat meer vermogen veiliger is, daar je sneller weg kan komen uit gevaarlijke situaties :P

Motoren die niet goed zijn voor beginners zijn mijn inziens motoren met een onvoorspelbaar karakter (enorme acceleratie bij specifieke toeren) of die bij iets teveel gas al op het achterwiel gaan zoals de ZX10R, of een remsysteem hebben dat snel blokkeert als je iets te hard knijpt, of hele zware motoren vanwege de onhandigheid, m.a.w. motoren met een echte gebruiksaanwijzing waar je ervaring voor nodig hebt om daar mee om te kunnen gaan.
 
Ik zou bijna durven beweren dat meer vermogen veiliger is, daar je sneller weg kan komen uit gevaarlijke situaties :P

Zullen we dan vanaf vandaag alle brommers minimaal maar 600 cc geven, veel veiliger, een scooter met 100 pk ;) O-) |(

Ik denk dat minder vermogen wel beter is om te leren, zodat je eerst voortuigbeheersing beter onder de knie krijg, en niet meteen met een toch wat lompere machine op pad ben.

Ik denk ook dat het een hele goeie regel is om het rijbewijs in stappen te doen, met a1 a2 en a (nou vind ik a1 wel een belachelijk laag vermigen), maar zo bescherm je wel de mensen ervoor dat ze een te zware motor nemen vanaf het begin
 
Terug
Bovenaan Onderaan