Advies: Welke motor kopen?

Maar probeer eens een Ducati, gewoon ff een belletje naar Biggelaar in Oisterwijk... kun je ongetwijfeld wel eens iets proberen en ze leggen je alles uit wat je wil weten.

Een 4 cilinder is motorisch misschien wel prima maar persoonlijk mis ik gewoon een hoop. Op mijn Suzuki Bandit stapte ik gewoon altijd om even ergens heen te gaan.... gewoon rijden, niks mis mee, werkt altijd, loopt soepel etc.

Bij de Duc komt er gewoon elke keer als ik hem uit de schuur haal al een lach op me gezicht... zodra ik hem start is het een grijs geworden van oor tot oor en dat heb ik nu al zolang als ik de motor heb... 2 1/2 jaar. Het geluid, de looks, het stuurgedrag, de bak koppels onderin... een 2 cilinder rijdt gewoon heel anders. Niet beter of minder maar gewoon anders. En ja, als je dan toch een twin neemt is Ducati natuurlijk de koning.

Maar dat moet je voor jezelf uitvinden... gewoon proefrijden! :]

Dit zijn trouwens ook mooie motoren, Ducati Multistrada maar weet niet of je zoiets zoekt of dat je meer sportief wil.

full
 
Ik ben ook eigenlijk met ongeveer hetzelfde gevoel naar een firestorm gegaan.

Ik had een gs500, geweldig ding, sturen zo makkelijk en kon nog lekker hard gaan. Alleen je gebruikt em op zijn top (en dat wilde ik em besparen) dus tijd voor wat anders.

Ook verliefd geworden op het 2-cilinder geluid nadat ik een paar snoepritjes heb mogen doen op een ducati 1000 ds, cagiva raptor en een aprilia capenord. Een sv vond ik altijd heel gaaf, alleen budget niet toereikend. De firestorm is echt een heel mooi alternatief en ook zooo geen spijt van. Bakken met koppel, je kan ut gebruiken of niet.

Ik vond vooral de zit nog heel erg meevallen, ik had het idee dat ik meer voorover zat op de gs. Tis allemaal wel even wat lomper met lage (stapvoets) snelheden, maar daar raak je snel aan gewend. Ik merk nu niet eens meer dat ik er veel meer moeite voor hoef te doen.

f191cd7eee51bd56179ed38f8324ec34


Succes met de keuze :}
 
de V Twin SV1000S of een 4 cilinder GSX R 750 ! Simpel... :]
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik ben (ongelofelijk) toe aan een nieuwe bike. Ben vermogen ontgroeid zal ik maar zeggen.

Wat wil ik?
Sturen! En meer vermogen.

Wat vind ik mooi?
CB Hornet, SV1000, Fazer600 etc...(vfr800 misschien)

Wat weet ik?
Ik wil geen naked, maar minimaal halftop en rond de 100pk.

Nu is er een groot verschil (is mij verteld) tussen 2 cilinders en 4 cilinders.
Misschien dat iemand mij helder het verschil kan uitleggen in rijgedrag en daarnaast zijn eigen idee bij de te kiezen motor vertellen. Heb ik wat meer achtergrondinformatie om eens rond te gaan kijken en proefritjes te gaan maken.

Ben benieuwd!

Probeer eerst een een keuze te maken kwa model.

Supersport CBR, R6, R1
Sporttoer VFR , FAZER,
Toersport FJR en een Rist BMW, TDM
Chopper HD,
Naked
Offroad

Modellen zijn als voorbeeld

Twee cilinder heeft veel vermogen onderin en minder bovenin maar rijd onrustig bij lage touren/snelheden.
Vier cilinder veel vermogen bovenin minder onderin.

Drie cilinder Triumph en een V4 zitten er een beetje tussen in.
 
Ook Ducati hoor.
Je hoort mij niet zeggen dat Japanse motoren slecht zijn. Helemaal niet. Ik zal de laatste zijn die dat roept.
Maar ze zijn zo niets-zeggend, bij het leijke af.
VIND JIJ


Ik heb nu weer helemaal NIETS met Ducati. Leuk 2 cillinders, leuk rood, leuk zo'n apart geluid (lees: apart, maar niet per definitie mooier als!), leuk leuk... verder niksssss :+

Mijn mening; koop een Soes!

de V Twin SV1000S of een 4 cilinder GSX R 750 ! Simpel... :]

De 2e is een absolute aanrader!
 
Laatst bewerkt:
Ik moet altijd lachen als ik gobert zijn reacties lees, Japans hok hier, lelijk daar whatever allemaal slechte dingen over japanse motoren.

Maar ik zit net zo vol met passie over mijn suzuki sv650, hij is van mij hij rijdt heerlijk en elke keer als ik toevallig door de garage moet ga ik eerst weer 10 minuten naar mijn prachtige soesje kijken en ervan genieten.

Elke rit voel ik het brutale karakter van het blok dat gewoon wil knallen. Elke kilometer op deze motor is een waardevolle toevoeging aan mijn leven.

En mij maakt het niets uit als jij het driedubbele wil betalen voor exact hetzelfde het is jouw beurs :P
 
Wat dacht je van een Road King.

Als je een rooie koopt, gaat ie nog net ietsjes sneller ook.
 
Persoonlijk vind ik een ducati als een Diesel klinken, alsof er knikkers in het blok zitten met wat geroffel. De betrouwbaarheid en onderhoud met de nieuwe type blokken is wel stukken verbeterd heb ik vernomen. Maar goed heb altijd nog het gevoel van ducati stukgaattie.

Voor mij dus een heerlijke jap wat ik elke keer weer een genot vind om op te rijden.
 
Ik ben ook eigenlijk met ongeveer hetzelfde gevoel naar een firestorm gegaan.

Ik had een gs500, geweldig ding, sturen zo makkelijk en kon nog lekker hard gaan. Alleen je gebruikt em op zijn top (en dat wilde ik em besparen) dus tijd voor wat anders.

Ook verliefd geworden op het 2-cilinder geluid nadat ik een paar snoepritjes heb mogen doen op een ducati 1000 ds, cagiva raptor en een aprilia capenord. Een sv vond ik altijd heel gaaf, alleen budget niet toereikend. De firestorm is echt een heel mooi alternatief en ook zooo geen spijt van. Bakken met koppel, je kan ut gebruiken of niet.

Ik vond vooral de zit nog heel erg meevallen, ik had het idee dat ik meer voorover zat op de gs. Tis allemaal wel even wat lomper met lage (stapvoets) snelheden, maar daar raak je snel aan gewend. Ik merk nu niet eens meer dat ik er veel meer moeite voor hoef te doen.

[plaatje]

Succes met de keuze :}

Ok, goed verhaal! We lijken beetje zelfde start-motor gereden te hebben met zelfde gedrag (motor op zijn top rijden)

Ook ik vind de sv1000 echt heel vet, maar inderdaad...iets boven budget. Firestorm is echt mooi alternatief lijkt wel.

Alleen de grondspeling zou probleem kunnen worden....(als je bekijkt hoe plat die cb500 kan gaan....)

thx!
 
Ik moet altijd lachen als ik gobert zijn reacties lees, Japans hok hier, lelijk daar whatever allemaal slechte dingen over japanse motoren.Maar ik zit net zo vol met passie over mijn suzuki sv650, hij is van mij hij rijdt heerlijk en elke keer als ik toevallig door de garage moet ga ik eerst weer 10 minuten naar mijn prachtige soesje kijken en ervan genieten.

Elke rit voel ik het brutale karakter van het blok dat gewoon wil knallen. Elke kilometer op deze motor is een waardevolle toevoeging aan mijn leven.

En mij maakt het niets uit als jij het driedubbele wil betalen voor exact hetzelfde het is jouw beurs :P


Dan lees jij niet goed.
Ik vind ze een apelelijk design hebben, lelijk materiaalgebruik en een hoop net niet spul op het gebied van remmen en vering.

Technische kwaliteit heb je me nooit op horen mopperen. Dat staat buiten kijf. Niets zo betrouwbaar als een Japans blok (ook in vergelijking met Ducati), maar helaas ook niets zo saai als een Japans blok (nou ja, een Koreaans blok en een BMW boxerblok zijn het toppunt van saaiheid).
 
Dan lees jij niet goed.
Ik vind ze een apelelijk design hebben, lelijk materiaalgebruik en een hoop net niet spul op het gebied van remmen en vering.

Technische kwaliteit heb je me nooit op horen mopperen. Dat staat buiten kijf. Niets zo betrouwbaar als een Japans blok (ook in vergelijking met Ducati), maar helaas ook niets zo saai als een Japans blok (nou ja, een Koreaans blok en een BMW boxerblok zijn het toppunt van saaiheid).

Voor ik hier stevig op in kan gaan zou ik natuurlijk eens op een Duc gereden moeten hebben. Dat zou wel zo eerlijk zijn natuurlijk.
Wat ik wel kan zeggen dat ik het SV-blok werkelijk fantastisch vind. Helemaal niet saai, ieder ritje is weer een genot. Ik vraag me toch af of jij wel eens op een SV gereden hebt. Ik lees altijd dat men het zulke heerlijke pittige stuurfietsen vindt en dat is ook helemaal mijn ervaring.
Heb je wel eens op een SV gereden?
 
Ok, goed verhaal! We lijken beetje zelfde start-motor gereden te hebben met zelfde gedrag (motor op zijn top rijden)

Ook ik vind de sv1000 echt heel vet, maar inderdaad...iets boven budget. Firestorm is echt mooi alternatief lijkt wel.

Alleen de grondspeling zou probleem kunnen worden....(als je bekijkt hoe plat die cb500 kan gaan....)

thx!

Ik kan het me wel voorstellen van die krappe grondspeling, aan de andere hand heb ik er nog niets van gemerkt. Verder zijn er ook kleine modificaties voor, te lezen in Storm topic. Kont ophogen, hogere uitlaten, voorpoten doorsteken (die ik nog niet uitgevoerd heb)

Een ding moet je wel onthouden, zuinig ga je niet meer rijden! Hij lust een slokkie en dat blijft ie doen, heb ik gelezen, gemerkt en geaccepteerd.

Maar verder :} :9~
 
Ik kan het me wel voorstellen van die krappe grondspeling, aan de andere hand heb ik er nog niets van gemerkt. Verder zijn er ook kleine modificaties voor, te lezen in Storm topic. Kont ophogen, hogere uitlaten, voorpoten doorsteken (die ik nog niet uitgevoerd heb)

Een ding moet je wel onthouden, zuinig ga je niet meer rijden! Hij lust een slokkie en dat blijft ie doen, heb ik gelezen, gemerkt en geaccepteerd.

Maar verder :} :9~~
Hoge uitlaten werken volgens mij niet, want het zijn de bochten die onder het blok vandaan komen die de grond raken, en die blijven op hun plaats. Vorkpoten doorsteken vermindert zelfs je grondspeling. De kont ophogen werkt wel een beetje, maar heeft bij mij niet veel geholpen. Wel stuurt hij dan lekkerder, dus gewoon doen :Y

En ik moet zeggen dat mijn Firestorm niet zo gek veel meer verbruikte dan mijn huidige Mille.
 
Een 1000cc twin is nogal genadeloos bij het wegrijden en per ongeluk de koppeling laten schieten of wat teveel gas. Ook in bochten een iets meer fluwele hand hanteren aan het gas... Kortom: meer bruut geweld

4 cilinders zijn lief en rijden wat soepeler.

Mijn ervaring sinds ik 2 weken een twin heb. En oh oh oh wat is een twin vet. De motor, het geluid en de power *D
 
Hoge uitlaten werken volgens mij niet, want het zijn de bochten die onder het blok vandaan komen die de grond raken, en die blijven op hun plaats. Vorkpoten doorsteken vermindert zelfs je grondspeling. De kont ophogen werkt wel een beetje, maar heeft bij mij niet veel geholpen. Wel stuurt hij dan lekkerder, dus gewoon doen :Y

En ik moet zeggen dat mijn Firestorm niet zo gek veel meer verbruikte dan mijn huidige Mille.

Hmm ok, zoals ik zei, zelf geen ervaring mee.
Toen ik de vtr kocht zaten er slijtage plekken op de dempers (buitenste randje aan de kant waar de demper op de uitlaatbocht zit. Was naar mijn mening echt van grondspeling aangezien er flinke rullen op de zijkant van de band zaten 8-). Die plek komt sowieso meer vrij als je de uitlaten hoger hebt. Maar het kan idd dat de bochten ook roet in het eten gooien.

Maar als TS nog meer vragen heeft over firestorm kun je die het beste in het Storm topic stellen. Succes!
 
na 3½ jaar twin rijden (en 25K verder) worden al die dingen, waar iedereen 't over heeft, steeds leuker... Drempels af :) , bochten uit & rotondes af :}

me vorige twee fietsen waren binnen die tijd (allebei samen) alweer ingeruild.. maar deze nog niet hoor :P Elke keer dat ik rij is 't weer feest :9
 
Laatst bewerkt:
Voor ik hier stevig op in kan gaan zou ik natuurlijk eens op een Duc gereden moeten hebben. Dat zou wel zo eerlijk zijn natuurlijk.
Wat ik wel kan zeggen dat ik het SV-blok werkelijk fantastisch vind. Helemaal niet saai, ieder ritje is weer een genot. Ik vraag me toch af of jij wel eens op een SV gereden hebt. Ik lees altijd dat men het zulke heerlijke pittige stuurfietsen vindt en dat is ook helemaal mijn ervaring.
Heb je wel eens op een SV gereden?


In één van m'n Bimota's zit een TL1000R blok. Die hebben de Italianen aangepakt en gekieteld tot (afhankelijk van de gekozen mapping) 169 PK, met catvervanger, maar met originele met reflectiedempers. Ergo, er zitten er denk ik nog een paar meer in.
Die is wel leuk.
 
komt er een motor uit Italie...dan is het een heel mooi ontwerp...

Komt er een motor uit Japan...dan is het niet om aan te zien...

:? :? :?

:X

Vaag... :N




multistrada... :r een voorbeeld

Grtzz...
 
Laatst bewerkt:
komt er een motor uit Italie...dan is het een heel mooi ontwerp...

Komt er een motor uit Japan...dan is het niet om aan te zien...

:? :? :?

:X

Vaag... :N




multistrada... :r een voorbeeld

Grtzz...


Multistrada is een compromisloos design. Over smaak valt te wtisten, maar de Jappen zouden d'r nooit mee durven komen en er staat wel wat! Iedereen weet dat het een MS is, terwijl menigeen moeite heeft om een R1 van een Blade, een Ninja en een Soes te onderscheiden (willekeurig voorbeeld, ik wil niemand tegen de schenen stoten).

Eenzelfde vergelijking zou je kunnen maken met die lelijke Japanse nep-Harleys, een beter voorbeeld van gebrek aan smaak en eigen design is er natuurlijk niet. Dat zal niemand durven te ontkennen.
Maar ook hier geldt, technisch is het beregoed spul.
 
De beste man weet waar hij het over heeft, begonnen in een grijs verleden op een Japans hok of 2 maar werd snel verstandig en schakelde over op Bimota, Mondial en Ducati!! *O*


Zelf ook begonnen op een 4 cilinder uit het land van de rijzende zon maar inmiddels ook verstandig geworden en overgestapt op een Italiaan! :]

Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? :+ Wel een gehoord van een bimota met het type YB of SB ?.ja dus met een yamaha of suzuki viercylinder eronder. _O- google maar bv:bimota+sb :]
 
Weet jij eigenlijk wel waar je het over hebt? :+ Wel een gehoord van een bimota met het type YB of SB ?.ja dus met een yamaha of suzuki viercylinder eronder. _O- google maar bv:bimota+sb :]


Ga eens even een paar postjes terug en kijk in m'n motorstek. Dan kun je deze post beter herschrijven.
 
Multistrada is een compromisloos design. Over smaak valt te wtisten, maar de Jappen zouden d'r nooit mee durven komen en er staat wel wat! Iedereen weet dat het een MS is, terwijl menigeen moeite heeft om een R1 van een Blade, een Ninja en een Soes te onderscheiden (willekeurig voorbeeld, ik wil niemand tegen de schenen stoten).

Eenzelfde vergelijking zou je kunnen maken met die lelijke Japanse nep-Harleys, een beter voorbeeld van gebrek aan smaak en eigen design is er natuurlijk niet. Dat zal niemand durven te ontkennen.
Maar ook hier geldt, technisch is het beregoed spul.

Die choppers kunnen me ook gestolen worden... :N

Maar die 4 jappies die je noemt...kun je toch makkelijk van elkaar onderscheiden...

Een 1098 en een 848 word moeilijker te onderscheiden in het rood dan b.v. een
gixxer 750/600 in de soes kleuren...
gewoon in eerste oogopslag dan he...

Maar het is zoals je zegt...Over smaak valt te wtisten... ;)
 
Ik hoor het wel weer....

2 cylinders... 4 cylinders... Japans... Italjet... Grieks...


En als men uiteindelijk wakker wordt en men de soep uit de ogen heeft gewreven realiseerd men zich maar 1 ding...

Het wordt een:



















TL1000



106225228_5_2vpe.jpeg





*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan