Advies XJ 900 met Veleoex bak op MP

DrWho

Zij die lezen mogen eenzaam wezen
19 sep 2018
295
433
Haarlem
Heren, dames ook,

Het zijspanvirus kriebelt. Nu zag ik op MP een Yamaha XJ900 staan met een Velorex bak. Ik heb dit forum al door zitten lezen en kwam een paar keer de opmerking tegen dat een Velorex bak te licht is voor een wat zwaardere motor. XJ900 is toch rond de 250 kg.
Een ander punt waar hier vaak over gesproken wordt is de bevestiging van de bak aan de motor. Voorzover ik op de foto's kan zien is het een standaard XJ900 zonder aanpassingen.
Graag jullie advies:
1. Is de combi Velorex - XJ900 een gelukkige combi?
2. De XJ900 ken ik goed, heb er zelf een paar. Dus dat is het probleem niet. Maar waar let ik op bij de bak, afgezien van de logische dingen als roest etc? Velorex klemmen komen hier op het forum een paar keer langs, daar moet ik zeker voor oppassen begrijp ik.:)
Het gaat om deze combi.

 
Volgens de advertentie een eigenbouw frame. Let wel, deze combi is heel Limburg door geweest qua eigenaren. Het zegt misschien niks. Stond een keer te koop voor 1800 euro. Ik hoop dat ie goed is, want t leek mij ook wel wat.
 
Volgens de advertentie een eigenbouw frame. Let wel, deze combi is heel Limburg door geweest qua eigenaren. Het zegt misschien niks. Stond een keer te koop voor 1800 euro. Ik hoop dat ie goed is, want t leek mij ook wel wat.
Ik zag wel 6 eigenaren inderdaad, waarvan een paar hem snel doorverkocht hadden. Hoe weet je dat hij heel Limburg doorgeweest is? Dan weet ik hoe ik dat voor een volgende keer kan nakijken.
 
Ik zag wel 6 eigenaren inderdaad, waarvan een paar hem snel doorverkocht hadden. Hoe weet je dat hij heel Limburg doorgeweest is? Dan weet ik hoe ik dat voor een volgende keer kan nakijken.
Via een andere advertentie site
 
Lomm Brunssum en Hoensbroek, maar ik weet niet wat het waard is. Stond op advertentiex. Is geloof ik ook niet zo n betrouwbare site. Voor 1700 euro
 
Frame ziet er zwaar genoeg uit, wieltje is toch ook geen velorex? Minpuntje vind ik de originele telescoop vork, dat zal wat wringen. Stuurdemper aan de onderpoot zou ik niet doen.

Prijs lijkt me aan de hoge kant. Een oude xj is weliswaar een goede fiets, maar niks waard. Het is niet een compleet gebouwde zijspan combi (schommel, autowielen). In mijn ogen is de waarde die van een xj en een los bakje.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel het een en ander van zijspannen en van XJ's ook nog. Dat laatste weet je zelf dus ook, en de zijspan bevestiging aan het frame is niet zichtbaar, dus daar is niks over te zeggen. Die stuurdemper aan de onderpoot is slechts bijzaak, dat is zo te veranderen, indien gewenst
 
Ik zie wel dat er een hulpframe buiten de buitenste uitlaatbocht loopt. Het zijspanframe lijkt niet op een Velorex, eerder Squire, Het ziet er wel solide uit. Het ziet er wel vreemd uit, de XJ past er helemaal niet bij. Het lijkt alsof het bakje bedacht is voor een custom en later aan de XJ gehangen. Dat zegt niets over het rijden, maar visueel klopt het niet.
 
Dank voor alle reacties, voor mij erg leerzaam. De XJ gaat het niet worden in ieder geval. De motor zelf is max 400 euro waard, dan zou de zijspan 1400 euro moeten kosten. Vind ik niet in verhouding, ook in combinatie met een aantal aanpassingen die gedaan zouden moeten worden, waar ik zelf (nog niet) toe in staat ben. Daarnaast wil het oog ook wat..
.
De XS1100 ziet er inderdaad goed uit, die staat sowieso op mijn verlanglijstje om nog eens aan te schaffen. De door @truusjetrap genoemde prijs is nog wat boven budget momenteel, maar ik kan eens informeren wat hij nu moet kosten, want hij staat er al een tijdje op. (sinds oktober!)

Nogmaals dank voor jullie hulp!
 
Dank voor alle reacties, voor mij erg leerzaam. De XJ gaat het niet worden in ieder geval. De motor zelf is max 400 euro waard, dan zou de zijspan 1400 euro moeten kosten. Vind ik niet in verhouding, ook in combinatie met een aantal aanpassingen die gedaan zouden moeten worden, waar ik zelf (nog niet) toe in staat ben. Daarnaast wil het oog ook wat..
.
De XS1100 ziet er inderdaad goed uit, die staat sowieso op mijn verlanglijstje om nog eens aan te schaffen. De door @truusjetrap genoemde prijs is nog wat boven budget momenteel, maar ik kan eens informeren wat hij nu moet kosten, want hij staat er al een tijdje op. (sinds oktober!)

Nogmaals dank voor jullie hulp!
Succes
 
Kan ook, ik ben zelf nogal gecharmeerd van die XS met Moturist eigenlijk...... begin bijna te twijfelen....
 
Ik zou nog even informeren in Buitenpost wat die BMW of Guzzi moeten kosten. Een XS1100 was een prachtfiets in de tijd met gelode benzine. Maar vier carburateurs met dat benzineverbruik zou ik nog even heroverwegen.
Hoewel een Moturist het leed verzacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan