Adviezen aan de minister van Verkeer en Waterstaat

Nu weet ik dat een vriend van Boos en mij al eens over een groene golf is begonnen tegen de vorige wethouder. Het eerste antwoord was dat die er al is, want als je voor het stoplicht staat wordt het toch vanzelf groen? Na even uitgelegd te hebben dat dat niet is wat er verstaan wordt onder groene golf zei meneer doodleuk: "Dan moet je maar op de fiets gaan, dat doe ik ook."
Maar een groene golf is ook beter voor het milieu O-)
 
Hmmm, allemaal mooie plannen en ideeën maar natuurlijk zijn er een aantal wel (erg) gekleurd door de bril die de poster zelf op heeft.

zo maar even een paar reacties op eerdere posts

Inhaalverbod voor vrachtwagens tijdens de spits > Wat een onzin, dit loopt al. Maar dit is (in mijn optiek) juist een van de veroorzakers, zeker icm de snelheidsbegrenzer die men verplicht moet voeren. Ik wil absoluut niet ingaan op de hele discussie over veilige snelheden voor vrachtwagens, want daar is zeker wat voor te zeggen. Ik denk dat ze moeten ophouden met die begrenzer, en een vrachtwagen vol moet kunnen laten rijden. Op die wijze kunnen ze elkaar met een normaal snelheidsverschil inhalen op het moment dat ze naar elkaar toe kruipen. Op die manier kan je zo'n trein van vrachtauto's voorkomen. Wat je krijgt is dat er een rij met vrachtwagens op de linkerbaan rijdt, en de meeste mensen blijven daarom maar op de rechterbaan plakken. En ander deel van de mensen kan/durft niet door die rij heen om in- en uit te voegen en houdt daarom de rest op.

BPM afschaffen > Och, het argument dat de boel nu hier veels te duur is haalt het niet. Ga maar eens een auto ofzo kopen in bv Denemarken. Dat de BPM niet helemaal correct is, dat mag duidelijk zijn (je betaalt belasting over belasting notabene) maar volledig afschaffen hoeft ook weer niet. Echter, het zou erg fijn zijn als de inkomsten vanuit de BPM ook gebruikt worden om te investeren in 'het verkeer'.

Meer asfalt > Is geen antwoord. Je kan net zoveel asfalt en rijbanen toevoegen als je wilt, het grote probleem zit 'm in de doorstroming bij knelpunten. Die moeten ze aanpassen. En dan niet de groene mafia mee laten beslissen, maar gewoon die extra rijstrook aanleggen. Afgelopen week een heel aardige column van de hoofdredacteur in de Autoweek hierover.

Zelf bedacht ik me het volgende;

Waarom niet eens beginnen met een ieder fatsoenlijk op te voeden zich te gedragen in het verkeer. Zelf zit ik vrij veel op de weg (60 a 70K per jaar)(heb trouwens zeker niet de illusie dat ik een voorbeeldig chauffeur ben) en zie zo wel een aantal zaken.
Als men nu eens begint met fatsoenlijk weer naar rechts te gaan op snelwegen, na te hebben ingehaald. Je vervoermiddel gaat heus niet kapot van de linker rijbaan. Of anticiperend rijden. Zie je dat het vertraagt, pas dan je snelheid aan. Zorg ervoor dat je met de stroom meerijdt. Dus niet proberen veel harder te rijden (lukt toch niet) of veel langzamer (je bent een rijdende chicane). Denk dat daar al veel meer te halen valt, en zou een veel nuttiger iets zijn voor rijexamens dan weten hoe je je TomTom moet bedienen....

Files op snelwegen ontstaan meestel tijdens spitstijden bij op- en afritten cq knooppunten. Als men nu eens al verder van tevoren aan gaat geven welke baan welke richting heeft. Dit kan door bijvoorbeelde de linkerbaan (-en) aan te houden voor verkeer wat doorgaat in de richting van de weg, terwijl de meest rechter alleen gebruikt mag en moet worden in de afslaande richting. En hier ook op controleren!

Snelheid. Maak 'm variabel. Ik ben niet iemand die roept dat je maar zo hard moet kunnen rijden als je durft ala Duitsland. Daar zijn Nederlanders simpelweg te domme en asociale weggebruikers voor. Maar er is zeker iets te zeggen voor een adviessnelheid van bv 130 op stukken waar dat mogelijk is, en de vrijheid om eventueel iets harder te gaan als de situatie dat toelaat. Met de bijbehorende clausule dat bij een ongeval waarbij de snelheid duidelijk een rol heeft gespeeld, de aansprakelijkheid bij de bestuurder komt te liggen.

Snelheidscontroles > Trajectcontroles zijn gewoon een enorme doos bullshit. Bedacht om Spee en cornuiten zeker te stellen van een vast jaarinkomen en/of om projectontwikkelaars nu eindelijk eens die woonwijk op dat goedkope stukje grond langs de snelweg te bouwen. Afschaffen die onzin. Een controle is goed, maar doe dat ook op locaties waar dat zin heeft. Bv bij scholen of binnen de bebouwde kom (wel op een locatie waar snelheid gevaarlijk is......), of van mijn part meer onopvallende controles (van opvallande controles gaat mischien meer dreiging uit, maar mensen gaan ook volslagen houterig en debiel rijden), en pak vooral de excessen. Niet meteen bekeuren, maar laat ook eens ruimte voor een goed gesprek. Weet niet hoe het met jullie is, maar van een standje en een leuk gesprek van oom agent ben ik meer onder de indruk, en blijft me langer bij dan een bekeuring. Die maak ik over, en ben ik weer vergeten.

Openbaar vervoer stimuleren is leuk, maar laat eerst al die Haagse geldgraaiers eens in de gaten houden dat Nederland echt wel een stukje groter is dan alleen de Randstad. Allemaal leuk die ideeën van gratis OV etc. Maar waar ik woon, kan je geen normaal leven leiden als je afhankelijk bent van het OV. (en voordat iemand dan zegt dat ik maar in de Randstad moet wonen, nee dank je, ik wil graag schone lucht inademen, en een beetje ruimte hebben. Daarnaast jaagt bv Amsterdam alle leuke en normale mensen uit de stad met die idiote huizenprijzen en tarieven voor parkeervergunningen)

Nouja, zo kan ik wel even doorgaan, maar moet nog wat werken. Als me wat te binnen schiet, meld ik me wel weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg 25 kw regel voor iedereen die zijn rijbewijs haalt en niet alleen jongens onder 21 ( ook al verdien ik em wel ) d'r zijn ook jongens die wel normaal kunnen rijden..



In elke provincie goedkoper te berijden circuits aanleggen...
Minder gerace op de weg en meer mensen die hun hobby veilig kunnen beoefenen..
 
Ik zeg 25 kw regel voor iedereen die zijn rijbewijs haalt en niet alleen jongens onder 21 ( ook al verdien ik em wel ) d'r zijn ook jongens die wel normaal kunnen rijden..

Helaas staat de reductie in vermogen niet evenredig gelijk aan het toenemen van normaal rijgedrag. Zelf met 5kW kan je nog rijden als een halve zool. Die hele 25kW discussie zowiezo is geen normaal verhaal. Plat gezegd kan je met weinig vermogen net zo dood rijden als met veel vermogen.
 
Advie(s)(zen) voor de minister..?

'k zou zo zeggen ..GA ZO DOOR!.... apk voor motoren afgewimpeld *O* :}

nu alleen nog ff overhalen om hem 100% tegen te laten stemmen voor die KM-heffing! B|







...en ga aub ff langs een normale kapper!




:Y
 
* meer asfalt
* inhaalverbod vrachtauto's
* lease bakken verbieden
* meest linker rijbaan alleen voor motoren
* SUV's verbieden
* bestelbusjes begrenzen op 100 km/u
* wisselen van rijstroken tijdens file verbieden voor voertuigen met meer dan 2 wielen
* Autovrij maken van alle dijkwegetjes
* rekeningrijden in de prullenbak
* kilometerheffing in de prullenbak
* fietspaden ook te gebruiken als motorfietspaden
* extra motorpaden richting stoplichten om vooraan te komen
* flitsen alleen van voren en met foto van bestuurder als bewijslast
* rechts inhalen door motoren toestaan
* motorveilige vangrails
* maximum snelheid voor motoren op de ring van 300 km/u
* tijdwaarneming bij alle klaverbladen, dijkjes en slingerwegen
* curbstones bij alle dijkjes en slingerwegen


:Y
 
* meer asfalt
* inhaalverbod vrachtauto's
* lease bakken verbieden
* meest linker rijbaan alleen voor motoren
* SUV's verbieden
* bestelbusjes begrenzen op 100 km/u ;)
* wisselen van rijstroken tijdens file verbieden voor voertuigen met meer dan 2 wielen
* Autovrij maken van alle dijkwegetjes
* rekeningrijden in de prullenbak
* kilometerheffing in de prullenbak
* fietspaden ook te gebruiken als motorfietspaden
* extra motorpaden richting stoplichten om vooraan te komen
* flitsen alleen van voren en met foto van bestuurder als bewijslast
* rechts inhalen door motoren toestaan
* motorveilige vangrails
* maximum snelheid voor motoren op de ring van 300 km/u
* tijdwaarneming bij alle klaverbladen, dijkjes en slingerwegen
* curbstones bij alle dijkjes en slingerwegen
* van iedere afrit een lang klaverblad maken :+


:Y
 
Laatst bewerkt:
Ik vind:
  • door de file rijden voor motoren moet verboden worden
  • er moet meer op snelheid worden gecontroleerd
  • er moeten meer 80km wegen naar 60km wegen worden omgezet
  • er moet een verplichte APK keuring voor motoren komen.




_O- _O- _O-
 
Alternatieve brandtoffen. lpg. ethanol. aardgas en alle biobrandstoffenzwaar in de promotie. Alleen dan zullen verkeersdeelnemers voor dit soort voertuigen gaan kiezen. Dus geen vals BPM voordeeltje geven maar serieus alleen de brandstofkostprijs rekenen met een lage belasting opcent.
Alsjeblieft niet zeg. Als je kijkt naar alleen de milieuvervuiling van het verbranden van een liter biobrandstof is dit ongeveer gelijk aan de vervuiling van het verbranden van een liter benzine/diesel. Fossiele brandstoffen zijn namelijk OOK biobrandstoffen, alleen dan van een paar miljoen jaar geleden. Helaas worden er voor de landbouwgrond van biobrandstof enorme bossen gekapt, die anders veel CO2 hadden opgenomen.
Ook word landbouwgrond besproeid met stikstof, wat ook niet fijn is voor het milieu.
Tenslotte zal er bij een grote vraag aan biobrandstoffen er meer landbouwgrond worden besteed aan de productie van biobrandstof, in plaats van de productie van voedsel. Hierdoor zal de prijs van het meeste voedsel stijgen waardoor er nog veel meer mensen in derdewereldlanden aan hongersnood zullen sterven. Niet voor niks word de productie van biobrandstof door sommigen een misdaad tegen de menselijkheid genoemd.
Ook geloof ik niet zo in die milieuhype, aangezien het percentage CO2 in de lucht ongeveer 0,04% is, en er gewoon enorme "gaten" zitten in de global-warming theorie.

Voorderest ben ik het trouwens helemaal met je eens.
 
Inhaalverbod voor vrachtwagens tijdens de spits > Wat een onzin, dit loopt al. Wat je krijgt is dat er een rij met vrachtwagens op de linkerbaan rijdt, en de meeste mensen blijven daarom maar op de rechterbaan plakken. En ander deel van de mensen kan/durft niet door die rij heen om in- en uit te voegen en houdt daarom de rest op.

Ok, maar dan moet je jezelf de vraag stellen of een paar (dodelijke) ongelukken opweegt tegen files...

BPM afschaffen > Och, het argument dat de boel nu hier veels te duur is haalt het niet. Ga maar eens een auto ofzo kopen in bv Denemarken. Dat de BPM niet helemaal correct is, dat mag duidelijk zijn (je betaalt belasting over belasting notabene) maar volledig afschaffen hoeft ook weer niet. Echter, het zou erg fijn zijn als de inkomsten vanuit de BPM ook gebruikt worden om te investeren in 'het verkeer'.

Belasting over belasting betaal je overal. Kijk maar eens naar de BTW over de accijns die je over je biertje betaalt vanuit je netto inkomen na inkomstenbelasting.

Investeren in het verkeer an sich is niet de oplossing. Op VenW zijn ze al jaren bezig mensen uit de auto en uit de file te krijgen. Binnenkort komen er o.a. voorstellen om mensen meer thuis te laten werken. Mensen moeten wat minder afhankelijk worden van de auto.

Meer asfalt > Is geen antwoord. Je kan net zoveel asfalt en rijbanen toevoegen als je wilt, het grote probleem zit 'm in de doorstroming bij knelpunten. Die moeten ze aanpassen. En dan niet de groene mafia mee laten beslissen, maar gewoon die extra rijstrook aanleggen. Afgelopen week een heel aardige column van de hoofdredacteur in de Autoweek hierover.

zie hierboven

Zelf bedacht ik me het volgende;

Waarom niet eens beginnen met een ieder fatsoenlijk op te voeden zich te gedragen in het verkeer. Zelf zit ik vrij veel op de weg (60 a 70K per jaar)(heb trouwens zeker niet de illusie dat ik een voorbeeldig chauffeur ben) en zie zo wel een aantal zaken.
Als men nu eens begint met fatsoenlijk weer naar rechts te gaan op snelwegen, na te hebben ingehaald. Je vervoermiddel gaat heus niet kapot van de linker rijbaan. Of anticiperend rijden. Zie je dat het vertraagt, pas dan je snelheid aan. Zorg ervoor dat je met de stroom meerijdt. Dus niet proberen veel harder te rijden (lukt toch niet) of veel langzamer (je bent een rijdende chicane). Denk dat daar al veel meer te halen valt, en zou een veel nuttiger iets zijn voor rijexamens dan weten hoe je je TomTom moet bedienen....

volledig mee eens

Snelheid. Maak 'm variabel. Ik ben niet iemand die roept dat je maar zo hard moet kunnen rijden als je durft ala Duitsland. Daar zijn Nederlanders simpelweg te domme en asociale weggebruikers voor. Maar er is zeker iets te zeggen voor een adviessnelheid van bv 130 op stukken waar dat mogelijk is, en de vrijheid om eventueel iets harder te gaan als de situatie dat toelaat. Met de bijbehorende clausule dat bij een ongeval waarbij de snelheid duidelijk een rol heeft gespeeld, de aansprakelijkheid bij de bestuurder komt te liggen.

Zoals je zelf al aangeeft, de meeste mensen zijn te dom en te asociaal. Je moet ze dan vooral meer vrijheid geven...Ik ben het met je eens dat meer vrijheid kan leiden tot een beter verantwoordelijkheidsgevoel. Jij kan dat aan maar de meerderheid niet...

Snelheidscontroles > Trajectcontroles zijn gewoon een enorme doos bullshit. Bedacht om Spee en cornuiten zeker te stellen van een vast jaarinkomen en/of om projectontwikkelaars nu eindelijk eens die woonwijk op dat goedkope stukje grond langs de snelweg te bouwen. Afschaffen die onzin. Een controle is goed, maar doe dat ook op locaties waar dat zin heeft. Bv bij scholen of binnen de bebouwde kom (wel op een locatie waar snelheid gevaarlijk is......), of van mijn part meer onopvallende controles (van opvallande controles gaat mischien meer dreiging uit, maar mensen gaan ook volslagen houterig en debiel rijden), en pak vooral de excessen. Niet meteen bekeuren, maar laat ook eens ruimte voor een goed gesprek. Weet niet hoe het met jullie is, maar van een standje en een leuk gesprek van oom agent ben ik meer onder de indruk, en blijft me langer bij dan een bekeuring. Die maak ik over, en ben ik weer vergeten.

Trajectcontroles blijken juist een zeer effectief middel om de te hoge snelheid tegen te gaan. De verkeersdoorstroming blijkt niet overal even goed te gaan. Daar wordt aan gewerkt.

Openbaar vervoer stimuleren is leuk, maar laat eerst al die Haagse geldgraaiers eens in de gaten houden dat Nederland echt wel een stukje groter is dan alleen de Randstad. Allemaal leuk die ideeën van gratis OV etc. Maar waar ik woon, kan je geen normaal leven leiden als je afhankelijk bent van het OV. (en voordat iemand dan zegt dat ik maar in de Randstad moet wonen, nee dank je, ik wil graag schone lucht inademen, en een beetje ruimte hebben. Daarnaast jaagt bv Amsterdam alle leuke en normale mensen uit de stad met die idiote huizenprijzen en tarieven voor parkeervergunningen)

Mee eens, behalve van de Haagse geldgraaiers. Elke boete gaat naar de staat, en daar profiteer jij weer van doordat ook voor jouw deur een lantaarnpaal brandt.
 
Laatst bewerkt:
Alsjeblieft niet zeg. Als je kijkt naar alleen de milieuvervuiling van het verbranden van een liter biobrandstof is dit ongeveer gelijk aan de vervuiling van het verbranden van een liter benzine/diesel. Fossiele brandstoffen zijn namelijk OOK biobrandstoffen, alleen dan van een paar miljoen jaar geleden. Helaas worden er voor de landbouwgrond van biobrandstof enorme bossen gekapt, die anders veel CO2 hadden opgenomen.
Ook word landbouwgrond besproeid met stikstof, wat ook niet fijn is voor het milieu.
Tenslotte zal er bij een grote vraag aan biobrandstoffen er meer landbouwgrond worden besteed aan de productie van biobrandstof, in plaats van de productie van voedsel. Hierdoor zal de prijs van het meeste voedsel stijgen waardoor er nog veel meer mensen in derdewereldlanden aan hongersnood zullen sterven. Niet voor niks word de productie van biobrandstof door sommigen een misdaad tegen de menselijkheid genoemd.
Ook geloof ik niet zo in die milieuhype, aangezien het percentage CO2 in de lucht ongeveer 0,04% is, en er gewoon enorme "gaten" zitten in de global-warming theorie.


:^

Niets aan toe te voegen
 
Laatst bewerkt:
* meer asfalt
* inhaalverbod vrachtauto's
* lease bakken verbieden
* meest linker rijbaan alleen voor motoren
* SUV's verbieden
* bestelbusjes begrenzen op 100 km/u
* wisselen van rijstroken tijdens file verbieden voor voertuigen met meer dan 2 wielen
* Autovrij maken van alle dijkwegetjes
* rekeningrijden in de prullenbak
* kilometerheffing in de prullenbak
* fietspaden ook te gebruiken als motorfietspaden
* extra motorpaden richting stoplichten om vooraan te komen
* flitsen alleen van voren en met foto van bestuurder als bewijslast
* rechts inhalen door motoren toestaan
* motorveilige vangrails
* maximum snelheid voor motoren op de ring van 300 km/u
* tijdwaarneming bij alle klaverbladen, dijkjes en slingerwegen
* curbstones bij alle dijkjes en slingerwegen


:Y
JIJ SNAPT HET

[me="M3rcury"]stemt losbol voor president ofzo...[/me]
 
Mee eens, behalve van de Haagse geldgraaiers. Elke boete gaat naar de staat, en daar profiteer jij weer van doordat ook voor jouw deur een lantaarnpaal brandt.

Hmmm, maar er wordt elk jaar meer en meer boetegeld geind, echter die lampen bij mij voor de deur gaan acht niet feller branden :+
 
Mee eens, behalve van de Haagse geldgraaiers. Elke boete gaat naar de staat, en daar profiteer jij weer van doordat ook voor jouw deur een lantaarnpaal brandt.
Ah, dan mag ik inmiddels een aantal van deze palen als m'n persoonlijk eigendom beschouwen denk ik. :)
 
Méér asfalt zie ik niet zitten. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe een landelijke weg (Oss --> Den Bosch) omgetoverd werd tot superbreed-superdelux-randstad-snelwegdek en gezien wat dit doet met het landschap. Ik ben geen milleufreak maar daar wod ik nog steeds een beetje verdrietig van.

De politiek zou het motorrijden veel aantrekkelijker moeten maken. Misschien inderdaad motorrijder een eigen baan op de snelweg geven of whatever. Stel je toch voor dat de helft van de automobilisten op een motor zou zitten..... ik denk dat er minder file zou zijn.

Verder moet de groei van het vrachtverkeer teruggedrongen worden. Liever ook niet over het water want dat is bijzonder milleu-onvriendelijk. Nee ik pleit voor een landelijk dekkend metro-net met onbemande treintjes waar containers in/op passen. Bij Rotterdam (of waar dan ook) stop je gewoon je container in zo'n ding, tikt in waar'ie naar toe moet en klaar. In de steden zelf ga je dan moet kleine vrachtwagens of busjes aan de gang. Moet kunnen toch? Ik bedoel er ligt toch ook Metro onder New York? Da's net zo groot als Nederland toch? edit: :N New York meet 800 km², Nederland 41.528 km² (34.052 km² als je het water niet mee teld)

Als laatste zou ik graag zien dat iedere snelheidbeperkende maatregel die ook de weggebruiker treft die niets fout doet afgeschaft wordt. Ik doel natuurlijk vooral op de verkeersdrempel. Soms zijn ze zo hoog dat je er met geen 20km/h overheen kunt. Gevolg is dat rondrijden in grote delen van Nederland bijzonder oncomfortabel is. Bovendien zorgt een drempel voor hoog brandstofverbruik en ernstige slijtage. Met de huidig technieken zou je best zo'n drempel dynamisch kunnen maken: ga je niet te hard (óf braaf óf op tijd geremd) dan klaptie gewoon in.
 
Laatst bewerkt:
"Laten we aub niet doen of het besturen van een 125cc dusdanig spectaculair is dat dit problemen gaat opleveren."

Ik begrijp het onderscheid niet zo, kun je jezelf met een 125cc niet doodrijden?

"Evt de beperking dat met een lichte motorfiets de snelwegen met max snelheid van 120 offlimits is. dus B-wegen en snelwegen in/om steden vrijgeven."

Zijn b-wegen en de snelwegen om steden niet het gevaarlijkst?

"En niet zeuren wie gaat dat betalen"

Helaas is dat de reden dat de meeste suggesties onhaalbaar zijn.
 
@ waterman

je hebt gelijk
het hele bio gedoe zal zeker zijn weerslag hebben op het hele brandstofverhaal en ook ik vind dat de klimaatdiscussie aangeslingerd door Gore een tikkie te ver gaan mede doordat veel niet bewezen is.
door het gebruik van biobrandstoffen. aardgas etc zou onze afhankelijkheid van de olieproducerende landen wel minder zijn en dit vind ik opzich al een pomotie voor deze brandstoffen waard
 
@ mambo

wat is niet haalbaar dan?
reken jij de italiaan of fransoos als subliem of beter voertuigbestuurder?
het zijn niet allemaal rossi's toch?

daar kan/gebeurt het wel en hier zou dat niet kunnen?
en niemand zou op een brommer moeten rijden omdat je daar aan dood kan gaan?
of gevaarlijk is? hou op zeg effe wakker worden.
ga niet meer naar buiten sluit je op. geen verkeersongelukken, fileprobleem opgelost
en minder CO uitstoot/brandstofverbruik. SUPER
 
De politiek zou het motorrijden veel aantrekkelijker moeten maken. Misschien inderdaad motorrijder een eigen baan op de snelweg geven of whatever. Stel je toch voor dat de helft van de automobilisten op een motor zou zitten..... ik denk dat er minder file zou zijn.


Lezend over de diverse motorfora zie ik (als zo'n baan er echt zou komen) de volgende bui al weer dik hangen.

Dan gaan de snelle jongens met de SS's roepen dat toerders en dat soort minderwaardig volk (dat je sowieso amper 'motorrijder' kunt noemen natuurlijk) van die motorbaan verdreven moeten worden en maar tussen de koekblikken moeten gaan rijden. :( :( :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan