aermacchi wil niet starten

atsnel

Rookie
14 jun 2010
3
0
ik heb een Aermacchi SX 175 gerestaureerd. alles werkt maar een zwakke vonk. na 3 keer trappen helemaal niets meer. wat kan dit zijn
 
Zoiets?

800px-Aermacchi175Chimera1956.jpg


Raden:
- geen accu?
- ontsteking met puntjes?

Dan verder raden

- condensatortje ziek/dood (valt niet zinvol aan te meten maar moet in een bromfietsen- of motorzaak nog wel te krijgen zijn en niet gek duur).

- vliegwiel op min of meer conische as, met een halvemaanvormig spietje om te zorgen dat het in 1 stand blijft. Zulke spietjes breken wel eens.

Ho, alvast iets FOUT geraden: waren 4-takten met 6V gelijkspanningsboordnet en een kleine accu.

Dan extra aandachtspunt: accu werkt misschien mee voor de ontsteking of staat daar niet 100% gescheiden van .... kan in zeer slechte conditie vervelend doen.

http://www.aermacchimoto.com/?sLang=en

http://www.aermacchimoto.com/?modelli,55

chimera175.jpg


alarossa175gt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het standaard "oude brommer" verhaal nalopen. Er wordt aangeven dat de motor gerestaureerd is dus ik denk als eerst en voornaamst een massa probleem.

Zijn alle massaverbindingen goed en op schoon metaal? Ook de bevestiging van de bobine? Maakt het motorblok zelf wel massa? Indien ja, stap 2:

- Bobine in orde? Bedrading ernaar en vanaf ook?
- Contactpunten en vooral de condensator ok?
- Voldoende boordspanning (Accu)?
- Vliegwiel nog magnetisch? (kunnen nog wel eens gedemagnetiseerd raken bij oudjes)
- Contactslot 100% in orde en vrij van draadbreuk?
- De bougie zelf ok? (Er zit wel eens een foute tussen).
- Vliegwiel zit goed vast (is al genoemd, controller spietje)

Als al deze punten o.k zijn moet er een vonk zijn.
 
nieuwe bougie, nieuwe accu, bedrading is goed. alle verlichting e.d. doet het. Ben nu op zoek naar een vliegwieltrekker met inwendige draad. diam. 30 mm. Op het vliegwiel zit aan de buitenkant draad voor een trekker. niet zoals bij de meeste vliegwielen waarbij je dus een normale trekker kunt gebruiken
 
Terug
Bovenaan Onderaan