Afbranden nieuwe leden

Waar ik als nieuw lid op "aansloeg" was niet de cultuur op het forum - die is echt prima -, maar het feit dat een klein clubje soms wel erg fors domineert. Niet meer-niet minder. Dat gedrag druipt er gewoon van af (vind ik), en vooral: ten koste van anderen. Herkenbaar uit een grijs verleden op een motorfiets nieuwsgroep.

Het heeft geen zin om in herhaling te vervallen. De heren gaan alle kanten op - inclusief het maken van de foute veronderstelling ik hier een verleden heb met een of ander kaas-account, een bijbehorende ban, het bezigen van kwalificaties als "scheten" enzovoorts. Ik kan er tegen: wie uitdeelt moet ook kunnen incasseren, en het laat mij eerlijk gezegd volstrekt koud.
Ik vind dat je het allemaal prima opvat, wat mij betreft ben je geslaagd 👍
 
Aan de andere kant, en heb dit al vaker verteld maar kan niet verwachten dat iedereen, inmiddels 29 pagina's, doorleest:

Probeer je het eens van de andere kant in te beelden.

Je hebt een probleem of vraagstuk.
Je begint een beetje om je heen te vragen, men weet het niet
Je besluit wat te googlen, want die wereld is vele malen groter dan de bibliotheek,
en ook wat handiger dan een handjevol motorzaken bellen (die roepen al vaak: 'komt u maar ff langs meneer, kunnen we over de telefoon zo niet weten').
Nee dan is even op internet misschien wel handig.
Na 3 minuten googlen ontdek je al snel dat er steeds hits opduiken met een link naar motor-forum.
Verrek, een heel forum over motorrijden!
Jezus wat groot! Jezus wat actief! Wellicht hebben ze daar antwoord op mijn vraagstuk!
Weet je, ik maak een account aan (want dat moet voordat je kunt vraagstellen) en stel mijn vraag.

tot hier...

Nu heb je dus, iemand die helemaal geen interesse heeft om actief lid van onze ouwehoerafdeling te worden, maar gewoon iemand die een vraag heeft en heeft ontdekt dat er een geweldig groot forum is waar hoogstwaarschijnlijk wel iemand een antwoord heeft.
Zo iemand heeft helemaal geen interesse om meer dan een handjevol berichten te plaatsen, hij ziet dit forum gewoon als een informatiebron, net zoals een boek of een monteur.
Dat kan verklaren waarom zo iemand na zn vraag godverredomme nooit meer terugkeert, toch?
Is zo iemand fout?
Verdient zo iemand het om 'daar heb je er weer zo een' behandeld te worden? Eigenlijk puur omdat we het weigeren ons even in zijn situatie in te beelden (hoe hij tot hier gekomen is).
Mag je werkelijk verwachten dat zo iemand (die dus geen interesse heeft om lid te worden van de theekransjes hier, maar alleen die ene vraag hoopt beantwoord te zien) zich eerst diepgaan voorstelt, met naam en hele rataplan?
Zijn wij degenen die bepalen welke vraag interessant, of technisch genoeg is om hier te mogen stellen, al dan niet als eerste post, of welke je maar met de zoekfunctie of anders-googlen moet vinden?

En hier zitten ook alalfabeten tussen ja, of mensen met niveau lts-zwakstroom. Dat ga je zien aan het taalgebruik ja. Zie bv de berichten in het nieuws over hoe slecht de kindertjes Nederlands tegenwoordig schrijven. 'maar meneer, boeie.' En vroeger zei ik dan: 'wacht maar tot je gaat solliciteren, hoe dom je overkomt', nu kan ik beter zeggen 'wacht maar tot je op motor-forum een vraag gaat stellen. Dat pikken ze niet' :+

Maar als je motor rijdt dan heb je toch al wel interesse in motorrijden? Dan hoor je absoluut thuis op Motor-Forum.nl. En ik vind het niet meer dan fatsoenlijk om een vraag een beetje helder te omschrijven.

Je hebt wel gelijk dat het taalniveau in Nederland naar beneden aan het zakken is. En dat MSN en WhatsApp daar ook niet positief aan bijgedragen heeft. Maar ik zie ook wel dat mensen soms te dom en te lui zijn om zelf iets op te zoeken. Google is je vriend zeg ik altijd en dat levert vaak al een passend antwoord op.
 
Je hebt wel gelijk dat het taalniveau in Nederland naar beneden aan het zakken is. En dat MSN en WhatsApp daar ook niet positief aan bijgedragen heeft. Maar ik zie ook wel dat mensen soms te dom en te lui zijn om zelf iets op te zoeken. Google is je vriend zeg ik altijd en dat levert vaak al een passend antwoord op.
Ik vind het geen probleem als iemand iets minder taalvaardig is. Dat is gewoon een gegeven waar ik niemand op wil/kan afrekenen. er zijn nu eenmaal mensen met veel kennis en vaardigheden die geen letter fatsoenlijk op papier krijgen. We hebben allemaal zo onze kwaliteiten....
 
Ik vind het geen probleem als iemand iets minder taalvaardig is. Dat is gewoon een gegeven waar ik niemand op wil/kan afrekenen. er zijn nu eenmaal mensen met veel kennis en vaardigheden die geen letter fatsoenlijk op papier krijgen. We hebben allemaal zo onze kwaliteiten....

Het is voor mij ook geen probleem als iemand minder taalvaardig is. Maar zoals eerder in dit onvolprezen topic is genoemd is er een verschil in minder taalvaardig en random wat tekens neerplempen en er dan vanuit gaan dat mensen er een vraag uit kunnen halen. Iemand noemde het geloof ik ook wel met een (half)slappe lul op een toetsenbord slaan:}. Dus gebruik een hoofdletter aan het begin van een zin, sluit een zin af met een punt en gooi er af en toe ook een alinea in om zaken van elkaar te scheiden. En als je iets schreift wat taalkundig niet klopd dan krijg je vanzelf een rood kronkel lijntje onder het betreffende woord. Zo wordt je dus geattendeerd op een mogelijke schrijffout.

Het heeft volgens mij ook een beetje met goed nadenken / redeneren te maken. Als je niet voor jezelf duidelijk kan maken wat nu 'het probleem' is dan wordt het ook moeilijk om dat op schrift te zetten.

Ik heb ooit een klant gehad die was niet zomaar laaggeletterd, die kon gewoon niet lezen en schrijven. Maar hij was absoluut niet dom. Als hij een probleem had dan kon hij dat prima uitleggen en als ik dan met een reactie kwam kon hij daarop ook weer doorvragen. Maar lezen/schrijven had hij niet geleerd. Dus hij kwam dan aan de balie en vroeg dan naar mij omdat ik hem ook niet als dom persoon behandelde.
 
Mot je daar tegenwoordig een X-aantal geplaatste post voor hebben dan:/-O-
Ja. De helemaal precies weet ik het niet meer, maar een bepaald minimaal aantal posts en ik meen een maand lid van MF.
Ooit ingevoerd om te voorkomen dat MF een babbelbox werd voor mensen die eigenlijk helemaal niks met motoren hebben. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Dat kan maar t hoeft niet , t was als grappig bedoeld, maar mislukt
JoH!!! Dat had ik niet door. Echt niet O-)

De daar op volgende hap post was dan weer volledig geslaagd. Dat dan weer wel :Y
Ik til er ook nooit zo heel zwaar aan. Als ik mijn sement nu met een s of een z bestel, uiteindelijk wordt het van zelf beton.
 
JoH!!! Dat had ik niet door. Echt niet O-)

De daar op volgende hap post was dan weer volledig geslaagd. Dat dan weer wel :Y
Ik til er ook nooit zo heel zwaar aan. Als ik mijn sement nu met een s of een z bestel, uiteindelijk wordt het van zelfs beton.
Dat is dan ook weer zo ,buiten dat ,je ging eigenlijk buiten ut boekje ,het is ; "afbranden nieuwe leden" ik heb al best een oud lid -O-
eigenlijk had je je post moeten transplanteren naar t "oudere leden afbrand topic"
 
Terug
Bovenaan Onderaan