Afbrekende bouten en andere ongein.

Denman

Rookie
1 aug 2004
3
0
Ben bezig met het slop.. eh maken van een Yamaha XV535 Virago (bouwjaar meen ik 1992).
Bij het loshalen van de uitlaatpijpen braken al 3 bouten af, bij 2 is dat nu zover opgelost alleen zit er in de achterste cylinder nog een stuk schroefdraad.
Dat wil er met ingebouwd blok met geen mogelijkheid uit, ook in een motorwerkplaats kreeg men het niet voor elkaar.

Dus halen we nu zelf het blok eruit, om zo het afgebroken tapeind uit te kunnen boren en opnieuw tappen (of helicoil).

Begon al lekker, nog 2 afgebroken bouten! :(
Ik vind het niet normaal hoe snel dat gaat, ten eerste zijn ze niet half weggeroest ofzo, en ik spuit het in met WD40 en voor het losdraaien nog even goed opwarmen met een kleine gasbrander.
Of zijn er meer met deze ervaringen bij oudere Yamaha motoren?
Lijkt of die bouten allemaal van (al dan niet verchroomd) pisbakkenstaal zijn.
Breekt echt bij het minste of geringste af..

Ik had iig 2 vragen

Nr 1:
zie onderstaande foto: van de gemarkeerde bout is een stuk schroefdraad met de moer aan de rechterkant afgebroken.
Maar zit deze bout ook nog in het blok geschroefd? Of loopt deze gewoon door het blok?
Er zit geen beweging in, heb aan de andere kant op de kop van de bout genoeg grip, maar durf niet meer kracht te zetten ivm afbreken.

Nr 2:
Als het blok verder los is, hoe zit het met de cardanaandrijving? Waar en wat moet daarvoor losgehaald worden?

Alvast bedankt voor de reacties!

Bah, het ging in eerste instantie alleen om het doen van een grondige poetsbeurt, maar voor het weer rijdt zijn we nog wel even verder.. :r
 
word het niet tijd voor een werkplaatshandboek voor je nog meer sloopt omdat je niet weet hoe dat dingen in elkaar zitten?

Zou misschien handig zijn ja, maar ikzelf sleutel veel aan oudere auto´s (tot 25 jaar oud), maar heb in een paar jaar tijd geloof ik 1 keer een bout afgebroken.
Misschien is japans staal van mindere kwaliteit?
Oftewel: het sleutelen zelf is niet het probleem, maar met motorfietsen heb ik nog niet zoveel ervaring..
 
Toch is zo'n WPHB verrekte handig... :}
I.v.b.m. volgorde van dingen uitelkaar halen en waar je op moet letten bij dat type motor enz.

Anders ben je soms bezig het wiel opnieuw uit te vinden, technisch gesproken dan.. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan