Afgebroken bout nokkenaslager Honda cb 750 k bij 80

Piotr1956

Rookie
3 jun 2021
14
9
Wie heeft voor mij goede raad? Bij het vervangen van de nokkenas ketting en het demonteren van de nokkenas lagers brak een bout af ! De monteur geeft mij 50 procent kans dat die uit te boren is wat een financieel behoorlijk risico met zich meebrengt! Lukt het niet ben ik het bedrag kwijt en moet alsnog aan een volledig ander blok of het geheel reviseren! Kosten 3000 euro! Wat de motor niet meer waard is! Is er iemand die mij aan een goedlopend motorblok kan helpen? Uiteraard zonder versleten nokkenas ketting en spanners? Ik hoor het graag! Mvr Gr Piotr
 
honda-cb750k-1980-a-four-canada-cylinder-head_bigma000088e02_ac3b.gif


Waarschijnlijk nummer 17? Foto zou handig zijn. Heb je deze bout zelf afgebroken of heeft de monteur dit gedaan?

En als uitboren niet lukt nieuw motorblok:? Lijkt met gewoon goed centeren en uitboren die bout. Desnoods inspannen op freesbank en even uitfrezen en helicoil erinzetten.

Als laatste redmiddel kun je indien het echt niet lukt een andere kop kopen, maar voor dit probleem zou ik dat niet doen, tenzij er meerdere dingen aan de hand zijn.
 
Is goed zelf te doen
Beste blok uit bouwen,maak gebruik van tweedehands nokkenas schaal deel als zijnde boorgeleider
stel is nokkenas bout m8 schaal deel met bout vasten zetten nu eerst centerboren met boor 8 mm daarna verloop ( staal ) bus rond 8mm * met gat van 6mm laten maken. nu afgebroken nokkenasbout uitboren met 6 mm boor. linkse draad tap proberen of ander gereed schaap tbv het proberen om afgebroken bout er uit te draaien .
Gaat dat niet dan over gaan op helicoil .
* binnen maat van nokkenas schaal deel.
 
" ik wil een poging wagen die rotbout uit te boren, maar als het niet lukt wil ik dat je weggaat of zoveel betaalt dat ik het een ander laat doen"

klonk het zo ongeveer ?

en wanneer die bout is afgebroken lijkt me ook niet relevant bij een 40 jaar oude motorfiets, dingen breken af bij oude spullen.

maak het verhaal dan ook compleet wat het kost om (de poging tot) het uitboren en vervangen van die bout .

en welkom op mf
 
Is goed zelf te doen
Beste blok uit bouwen,maak gebruik van tweedehands nokkenas schaal deel als zijnde boorgeleider
stel is nokkenas bout m8 schaal deel met bout vasten zetten nu eerst centerboren met boor 8 mm daarna verloop ( staal ) bus rond 8mm * met gat van 6mm laten maken. nu afgebroken nokkenasbout uitboren met 6 mm boor. linkse draad tap proberen of ander gereed schaap tbv het proberen om afgebroken bout er uit te draaien .
Gaat dat niet dan over gaan op helicoil .
* binnen maat van nokkenas schaal deel.

dit laat ik ook altijd de stagair doen omdat het zo simpel en saai is.
mooi verwoord ook.
 
het feit datde bout afbreekt bij het demonteren, houd in, dat hij dus erg vast zit in de kop,
ik ben bang dat een linkse tap weinig effect heeft, nee, zelfs kans heeft dat die ook afbreekt..
uitboren en helicoil plaatsen is tot noch toe de beste oplossing dunkt me
 
Hallo het is bout 17 die de klem van de nokkenas vastzet. En omdat zoals de monteur vertelde deze al 40 jaar vastzit is die afgebroken . Mvr Gr Piotr
Een Honda cb 750 k uit 1980
honda-cb750k-1980-a-four-canada-cylinder-head_bigma000088e02_ac3b.gif


Waarschijnlijk nummer 17? Foto zou handig zijn. Heb je deze bout zelf afgebroken of heeft de monteur dit gedaan?

En als uitboren niet lukt nieuw motorblok:? Lijkt met gewoon goed centeren en uitboren die bout. Desnoods inspannen op freesbank en even uitfrezen en helicoil erinzetten.

Als laatste redmiddel kun je indien het echt niet lukt een andere kop kopen, maar voor dit probleem zou ik dat niet doen, tenzij er meerdere dingen aan de hand zijn.
 
Ik brak inderdaad ook elke bout af bij mijn GT's en GL omdat het allemaal al 46 jaar vastzit:+

Maar het gaat er niet om hoe dit onstaan is maar hoe je het gaat oplossen, aangezien het erop lijkt dat je er zelf niet veel verstand (correct me if i am wrong) van hebt is het voorlopig maar even afwachten of het de monteur lukt. Zoniet dan zou ik pas verder gaan kijken.
 
Een Honda cb 750 k uit 1980
Ik zou de nokkenas ketting en de spanners laten vervangen toen ik plots een telefoontje van de monteur kreeg dat inderdaad bout 17 is afgebroken
" ik wil een poging wagen die rotbout uit te boren, maar als het niet lukt wil ik dat je weggaat of zoveel betaalt dat ik het een ander laat doen"

klonk het zo ongeveer ?

en wanneer die bout is afgebroken lijkt me ook niet relevant bij een 40 jaar oude motorfiets, dingen breken af bij oude spullen.

maak het verhaal dan ook compleet wat het kost om (de poging tot) het uitboren en vervangen van die bout .

en welkom op mf
uitbouwen van het blok 6 uur werk omdat het frame bij het uitboren in de weg zit 700a800 euro. Gaat het mis dan alsnog een ander blok werd me verteld! Risico voor mij dus
 
Het klinkt meer alsof je monteur geen zin heeft in deze klus en je daarom te hoge prijzen voor schoteld. Een kz is geen rocket science, de onderdelen zijn prima verkrijgbaar, ook tweedehands moet er genoeg te krijgen zijn.

Liggen de nokkenassen er al uit? Hoe diep zit het bout restje?
 
Het klinkt meer alsof je monteur geen zin heeft in deze klus en je daarom te hoge prijzen voor schoteld. Een kz is geen rocket science, de onderdelen zijn prima verkrijgbaar, ook tweedehands moet er genoeg te krijgen zijn.

Liggen de nokkenassen er al uit? Hoe diep zit het bout restje?
De nokkenas ligt nu los en de bout is precies daar wat het schroefdraad begint afgebroken! Dus wat dieper in de cilinder
 
Ik zou de nokkenas ketting en de spanners laten vervangen toen ik plots een telefoontje van de monteur kreeg dat inderdaad bout 17 is afgebroken

uitbouwen van het blok 6 uur werk omdat het frame bij het uitboren in de weg zit 700a800 euro. Gaat het mis dan alsnog een ander blok werd me verteld! Risico voor mij dus
ik zou 70 a 80 euro uitgeven aan een aanhanger of huur van een busje en het restant te koop zetten als je geen emotionele waarde aan de motor hebt.
Heb je dat wel dan zou ik dat nog doen en Berenschot benzinegeld en een leuk flesje geven , die doet dat zo even zo te lezen ;)
 
Je strooit met de verkeerde termen.
In de cilinder zit geen schroefdraad of bout.
Ik vermoed dat je bedoelt dat de bout afgebroken is in het bout gat.
er staat een paar reacties terug dan het om boutje 17 gaat wat erboven staat aangegeven in een afbeelding. dat zijn de boutjes van de nokkenas kapjes .

topic titel aanpassing heb ik net gevraagd.
 
ik zou 70 a 80 euro uitgeven aan een aanhanger of huur van een busje en het restant te koop zetten als je geen emotionele waarde aan de motor hebt.
Heb je dat wel dan zou ik dat nog doen en Berenschot benzinegeld en een leuk flesje geven , die doet dat zo even zo te lezen ;)
Ik mag toch hopen dat dit als grap bedoeld is?
 
Links draaiende boor erop en hij vliegt eruit.

*die bout zit in de olie ruimte en daar rot niets vast Ik heb nog nooit zo'n bout vastgerot gezien. Wel veel die veel te hard vast gezet waren en bij los draaien het begaven. Dan draai je het restant er zo uit.

Helemaal mee eens.
Ik zou zelfs durven te beginnen met een simpel schroevendraaiertje, er zit nu geen spanning meer op het bout restje, het zit in de olie en bij het afbreken is er hoogstwaarschijnlijk een mooi puntje blijven staan waar je met een schroevendraaier al voldoende grip op hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan