Afgebroken bout verwijderen M5

Rattaplan

Rookie
11 mrt 2022
1
0
Hallo, ik heb een afgebroken boutje M5x16 in men verticale cylinder van mijn motor. Het grootste probleem is mss dat ik er niet recht naartoe kan.. de kader zit ervoor en ertussen is maar 4,5cm.. ik kan er beetje schuin naartoe.. mss sluitring op lassen maar ik kan niet lassen.. is gelijk afgebroken met de cylinder.. zoals op foto
 

Bijlagen

  • IMG_20220311_125805.jpg
    IMG_20220311_125805.jpg
    122,3 KB · Weergaven: 82
Haaks tandarts boorkopje met carbide freesje uit frezen. (Aliexpress)
Of

Met dremel een sleuf kop in het draadeindje slijpen zodat je een schroefkopje hebt.
Dan met heel klein brandertje boutje rood gloeiend stoken en met een schroevendraaier scheef op de gleuf los tikken.
Of
Een paar blokbouten los maken zodat je wellicht het blok wat kan weg draaien/schuiven en meer ruimte krijgt?

Zomaar wat ideetjes...
 
Linksdraaiende schroefdraad in tappen en dan met een linksdraaiende bout er in de afgebroken bout er uit draaien. Misschien eerst het gat goed heet maken voordat je gaat draaien. Niet de bout met de tap er uit proberen te draaien want die kan breken en dan heb je een probleem. Een tap is van gehard staal. Dat krijg je er niet meer uitgeboord.

Uitboren en helicoil plaatsen kan misschien ook, mits je voldoende “vlees” hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan