afgebroken bout

wann3s

Rookie
27 jun 2011
19
0
Hey,
Ik heb een honda cb 250 van 1980 en ik had een olielek waar de toerentellerkabel in de motorblok gaat.
Ik heb een nieuwe kabel besteld en op het moment dat ik de bout wou losdraaien, waar de kabel mee vast zit, kraakt hij af.
Helaas ook nog eens afgekraakt in het midden van de bout dus zo kan ik er ook niet goed aan.
Ik heb dan op internet al eens opgezocht hoe je die bout er nu moet uithalen en dan heb ik gevonden dat je een gat moet boren om daarna met een 'boutuitdraaier' hem eruit te schroeven.
Gat boren is gelukt maar als ik hem er wil uitschroeven lukt het niet..
Er zit wel wat van die vloeibare dichting tussen dus daarom zit de bout ook erg vast denk ik.
Iemand een idee hoe ik dit nog kan oplossen?
Bedankt,
Wannes
 
Bedankt voor je antwoord,
Nee geen nieuwe pakking, maar ik kan dat wel nog bestellen. Denk je dat het beter is om een nieuwe pakking te kopen of zal loctite volstaan? Loopt die vloeibare dichting dan niet weg door dat de carter warm wordt?
 
Bedankt voor je antwoord,
Nee geen nieuwe pakking, maar ik kan dat wel nog bestellen. Denk je dat het beter is om een nieuwe pakking te kopen of zal loctite volstaan? Loopt die vloeibare dichting dan niet weg door dat de carter warm wordt?
Gewoon een nieuwe pakking bestellen.
Zorg dat de oude pakking volledig verweiderd is, nieuwe er tussen en gaan maar weer :)
 
Die twee bussen zijn bedoeld om makkelijker de pakking op zijn plek te houden terwijl je het deksel terugplaatst. Als ik de foto van je deksel zo bekijk dan ziet die zwarte pakking er niet erg bruikbaar meer uit. Gewoon er af krabben, pasvlakken schoonmaken en een nieuwe plaatsen, kost de wereld niet :)

Wat is er trouwens gebeurd met die oliedruksensor?
 
Die twee bussen zijn bedoeld om makkelijker de pakking op zijn plek te houden terwijl je het deksel terugplaatst. Als ik de foto van je deksel zo bekijk dan ziet die zwarte pakking er niet erg bruikbaar meer uit. Gewoon er af krabben, pasvlakken schoonmaken en een nieuwe plaatsen, kost de wereld niet :)

Wat is er trouwens gebeurd met die oliedruksensor?

Pakking is besteld.
Waar zit die oliedruksensor en waarom denk je dat er wat mis mee is?
Grts
 
Pakking is besteld.
Waar zit die oliedruksensor en waarom denk je dat er wat mis mee is?
Grts

Die sensor zit normaal achter de uitstulping van het koppelingsdeksel (bovenaan, waar de koppelingskabel bevestigd is). Bij jou is daar een gat geboord, en loopt er dan een leiding naar achteren met op het uiteinde de sensor die normaal in die uitsparing hoort.
 
Die sensor zit normaal achter de uitstulping van het koppelingsdeksel (bovenaan, waar de koppelingskabel bevestigd is). Bij jou is daar een gat geboord, en loopt er dan een leiding naar achteren met op het uiteinde de sensor die normaal in die uitsparing hoort.


Oh ok, geen idee waarom de vorige eigenaar dat gedaan heeft, maar blijkbaar gaat het zo ook :p
 
Oh en controleer ook even je balansketting nu het deksel er toch af is. De stelmoer staat precies al helemaal op het einde dus mss moet je die even loshalen
Is dat die bovenste moer aan het kleinste tandwiel? Ik ken er echt niets van, dit is de eerste keer dat ik zelf aan mijn moto werk. Alleszins bedankt voor je hulp ;)
 
Is dat die bovenste moer aan het kleinste tandwiel? Ik ken er echt niets van, dit is de eerste keer dat ik zelf aan mijn moto werk. Alleszins bedankt voor je hulp ;)

Nee, dat is de oliepompaandrijving. Het betreft de bout helemaal rechtsboven, waar dat "driehoekje" aan vast zit.

De kleine bout in het driehoekje kan je losdraaien (ook als het deksel erop zit want er is een inspectiedop in het koppelingsdeksel op die plek) en dan verschuift die vanzelf om de balansketting opnieuw op te spannen. Bij jouw zit dat driehoekje helemaal beneden, dus moet je het loshalen met de grote moer rechts ervan en het dan opnieuw positioneren (het asje is getand, net zoals je schakelpedaal)

Klinkt wat vaag zo in tekstvorm :P Ik heb even een werkplaatshandboek voor de cb250n geupload op cb250n&cb400n_twins_ned.pdf
Op bladzijde 18 in het boek, "Afstelling aandrijfketting balansgewichten" staat het haarfijn uitgelegd :)
 
Klinkt wat vaag zo in tekstvorm :P Ik heb even een werkplaatshandboek voor de cb250n geupload op cb250n&cb400n_twins_ned.pdf
Op bladzijde 18 in het boek, "Afstelling aandrijfketting balansgewichten" staat het haarfijn uitgelegd :)

Super dat handboek! En nog in't nederlands ook. Ik heb dat plaat je verzet en volgens mij staat het nu juist..


Maar op het moment dat ik het deksel er wou opdoen viel de drukstift in de carter, natuurlijk helemaal onderaan waar ik hem niet zie liggen en er ook nergens aan kan..
Ik heb in dat handboek gekeken en op pagina 89 staat er wel iets uitgelegd over de montage van de koppeling maar ik geraak er niet aan uit. Ik heb de drukplaat gedemonteerd zoals op pagina 90 (afbeelding 47.4) maar dan vind ik het erg onduidelijk wat de volgende stap is.. Of is er iets anders dat ik losmaken om direct onderaan te bereiken?
Grts
 
Super dat handboek! En nog in't nederlands ook. Ik heb dat plaat je verzet en volgens mij staat het nu juist..
[~[url="http://img801.imageshack.us/img801/9151/05082011166.jpg"]afbeelding~][/URL]

Maar op het moment dat ik het deksel er wou opdoen viel de drukstift in de carter, natuurlijk helemaal onderaan waar ik hem niet zie liggen en er ook nergens aan kan..
Ik heb in dat handboek gekeken en op pagina 89 staat er wel iets uitgelegd over de montage van de koppeling maar ik geraak er niet aan uit. Ik heb de drukplaat gedemonteerd zoals op pagina 90 (afbeelding 47.4) maar dan vind ik het erg onduidelijk wat de volgende stap is.. Of is er iets anders dat ik losmaken om direct onderaan te bereiken?
Grts

Als ik het goed begrijp is die drukstift *in* het carter terechtgekomen achter de koppeling? :/ Dan was de stift al niet goed in het deksel geplaatst aangezien een veer ervoor zorgt dat de boel spant.

Dus nu wil je de koppelingskorf losmaken om makkelijker in het carter te geraken? Die drukplaat kan je losvijzen met de vier bouten waarrond de veren zitten. Daarna neem je vier vloten en plaats je die op de bouten zodat je de veren kan aanspannen. Daardoor blokkeer je de koppeling zodat je dan de centrale moer (kanteelmoer, met 4 uitsparingen) kan losdraaien.
koppeling_bout2.jpg

Dit staat beschreven op blz 47 in het boek (montage is op 89). Om die kanteelmoer los te kunnen draaien raad ik aan om zelf een sleutel te maken:
clutch_sleutel1.jpg


Ik vrees dat het met de koppeling eraf nog altijd vrij tricky wordt om die stift te vinden. Misschien met zon plooibare magneet-stok ernaar vissen? Anders kan je nog de olie aflaten en het blok uit het frame halen zodat je het kan draaien/kantelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan