afgebroken bout

wann3s

Rookie
27 jun 2011
19
0
Hey,
Ik heb een honda cb 250 van 1980 en ik had een olielek waar de toerentellerkabel in de motorblok gaat.
Ik heb een nieuwe kabel besteld en op het moment dat ik de bout wou losdraaien, waar de kabel mee vast zit, kraakt hij af.
Helaas ook nog eens afgekraakt in het midden van de bout dus zo kan ik er ook niet goed aan.
Ik heb dan op internet al eens opgezocht hoe je die bout er nu moet uithalen en dan heb ik gevonden dat je een gat moet boren om daarna met een 'boutuitdraaier' hem eruit te schroeven.
Gat boren is gelukt maar als ik hem er wil uitschroeven lukt het niet..
Er zit wel wat van die vloeibare dichting tussen dus daarom zit de bout ook erg vast denk ik.
Iemand een idee hoe ik dit nog kan oplossen?
Bedankt,
Wannes
 
Ik zou (bovendien) alléén met een linksdraaiend boortje werken om mij niet de tamelijk grote kans te laten ontgaan dat het boutbrok al spontaan mee naar buiten komt; been there, done that.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Hier zijn enkele foto's:
honda cb250n 1981

het gat is waar de bout zat en de ik heb een lek waar de kabel in de blok gaat en in de kabel zelf ook zoals aangeduid.

de nieuwe kabel ernaast zodat je ziet hoe het vanbinnen ineen zit

en hier zie je wat ik al heb gebruikt; de 'boutuitdraaier' , het boortje waar ik mee heb voorgeboord en de loctite die maar normaal tot medium sterkte is.

mijn pa heeft een verfföhn dus die ga ik deze week nog eens gaan afhalen hopelijk lukt het zo ;)
sorry als de foto's te groot zijn.
grts
 
Fotoos zijn prima ;) ,ik snap het nu,je hebt nog maar weinig"vlees"over.
Zal lastig zijn dit er makkelijk uit te krijgen,de tap zal het resterend stuk bout dusdanig doen uitzetten dat het geheel gaat blokkeren.
Ik denk dat de bout geheel kapot boren(net iets kleiner dan de buiten diameter,ivm nieuwe draad tappen) de enigste optie is.

Mss heeft iemand een beter idee,tis een lastige :/
 
met de verfföhn is het jammergenoeg niet gelukt.
om het carterdeksel te demonteren, moet ik dan de olie er eerst uithalen?
grts

Ja dan moet eerst de olie er uit. Nou ja moeten ....

Als je de hele motor op zijn kant legt blijft het er wel in zitten denk ik.

Ik denk overigens dat als je het deksel eraf haalt dat je nog genoeg bout over hebt om nog andere opties te hebben dan uitboren.
 
Bedankt voor jullie hulp.
Ik heb het kunnen fixen met zo'n super setje van V-coil!


Maar toen ik mijn carterdeksel losgemaakt heb moest ik eerst mijn 'koppelingskabel' (of hoe dat ook heet?) losmaken. Nu wil ik die er terug aanhangen en het lukt mij maar niet!

Hier enkele foto's van wat er misgaat..

Dit is als alles volgens mij juist staat:



En als ik de hendel aantrek ziet het er nog altijd normaal uit volgens mij..



Maar als ik de hendel terug loslaat blijft de buitenste kabel niet op zijn plaats

En blijft de koppeling ook open staan.


Het zal wel iets stom zijn waar ik over gekeken heb, hopelijk weten jullie wat het is.
Alvast bedankt ;)
 
had ik al gerpobeerd, heb het nu nog eens geprobeerd maar zo heb blijft het probleem.
zou het kunnen liggen aan het feit dat er iets verkeerd zit binnen in de carter waardoor de koppeling open blijft staan terwijl hij automatisch zou moeten terugslaan?
 
Volgens mij moet je die binnenkabel eens goed bekijken. Smeren en controleren of de buitenkabel nergens een te grote bocht maakt.
Nu ziet het er naar uit dat de binnenkabel te veel tegen de buitenkabel aanloopt, waardoor hij de buitenkabel uit het tonnetje trekt. Daar blijft de boel dan hangen.
 
Dit ziet eruit als een kabel die nog niet ver genoeg is aangespannen (op het blok). :?
Zit er aan de hevel van je blok trouwens normaal geen veer die de hevel terugtrekt. :P
 
Ik heb net even m'n carterdeksel eraf gehaald en er zat een los stuk in,een soort draadloze bout.

Het past in alle 2 de gaten die ik op de foto heb aangeduid. ik denk uit het bovenste gat, anders zou het er niet uitgevallen zijn zeker?


Als het deksel er weer opzit ga ik idd even proberen om te ontkoppelen.
Bedankt.
 
Pff, net een ritje gemaakt en er zijn nu 2 lekken aan de bovenkant van m'n carterdeksel.
Ik ben ook al pruttelend tot stilstand gekomen, gelukkig was ik niet ver van huis want ik heb hem niet meer in gang gekregen.
Dit is nu al de derde keer dat ik op een andere plaats een lek heb.
Zou het kunnen dat de olie blijft opstapelen omdat er een slechte doorvloeiing is en zo telkens de zwakste punten vind om olie af te laten?
Of is het mogelijk dat mijn dichtingen allemaal op hetzelfde moment versleten zijn?
Ik weet niet of dit er ook wat mee te maken heeft maar die rechtse pasbus(groene pijl) zat wat los en kwam mee met het carterdeksel als ik die eraf gehaald heb.
De rode pijlen zijn waar de lekken zitten, de groene waar de 2 pasbussen zitten.
De dichting is volgens mij nog in goede staat en ik heb gelezen dat je dat normaal nooit moet vervangen.
De linkse lek daar zit aan de buitenkant een klein kapje maar die loopt belange na niet tot de binnenkant van de carter dus ik denk ook niet dat dat er wat mee te maken heeft..
Iemand een idee?


 
Heb je een nieuwe pakking geplaats na het demonteren van je carterdeksel? Waarschijnlijk niet....? Je kan het olie probleem oplossen met een heel dun laagje vloeibare pakking op de oude pakking te smeren. en met dun bedoel ik ook echt dun! een film laagje dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan