Afgebroken kleppendekselbout in motorblok bmw gs1100

Motormuis26

Rookie
25 feb 2019
6
0
Hallo allen,

Ik heb een bmw gs1100 die onlangs wat olie lekt aan 1 van de kleppen. Bleek daar een andere bout in te zitten dan de originele kleppendeksel bouten van bmw.
Na het beter bekijken blijkt dat de vorige eigenaar blijkbaar de originele bout had afgebroken in het blok, en met wat beunwerk en andere erin geramd.
Nu is er een kleine ravage achtergelaten bij het schroefdraad zoals je kunt zien op de foto:
32D5399F-0D01-4826-9665-A0694D6F8245.jpeg

Boven is normaal en onder is verbreed en kapot gedraaid. Er zit nog een restant in van de bout (miss 1 cm ofzo schat ik) en de eerste cm is breder geworden dan de bedoeling is.
Ik heb ondertussen een bout binnen die er wel in hoort, maar door dit probleem kan ik niet verder…
Wat is de beste manier van aanpakken? Ik zal wss een stukje moeten uitboren, en dan nieuw schroefdraad erin?
Vooral met oog op de eerste cm die iets breder is gemaakt dan de bedoeling is. Of zal de bout stevig genoeg zitten als het laatste stukje uitgeboord is en weer goed schroefdraad heeft?

Alvast bedankt voor de hulp!

Stephan
 
Zijn restanten van de oude bout er al uit?

Als restanten eruit zijn dan een optie voor helicoil.

Ik denk wel dat het lastig is om dat knap te boren, het gat ziet er al aardig uitgelopen uit...

Boven is normaal en onder is verbreed en kapot gedraaid. Er zit nog een restant in van de bout (miss 1 cm ofzo schat ik) en de eerste cm is breder geworden dan de bedoeling is.
 
Ik zou kijken of een helicoil mogelijk is, vroeger bij tapeindes van brommerblok was dat de oplossing voor mij. Heb je setjes voor met verschillende maten en gereedschappen
 
Het restant van de bout zit er idd nog in.
Ik kan bijv alles een maatje groter boren, dan nieuw schroefdraad erin, dan een draadbus om de kleppendekselbout doen zodat die in grotere maat past.

Of ik boor het restant eruit en draai nieuw schroefdraad erin, en gebruik gewoon de zelfde maat bout. maar dan is een deel van het gat niet goed bekleed omdat de eerste cm breder is uitgesleten. Dan is het de vraag of het stevig genoeg is als de bout maar voor de helft van het gat vast zit
 
Met een beetje beleid kan je wel het gat op de juiste positie boren, het is aluminium.
En de bout is van staal.
De boor kan gaan zoeken als je het even uit de losse pols boort.

Beste lijkt mij de kop te demonteren en in een boorstandaard te plaatsen om exact op te boren naar schroefdraad 8mm?
Dan schoon maken en een helicoil plaatsen.
 
een boor nemen die precies in het gat past, daar een centertje mee boren en dan met 3 mm boor en oplopend
het restant eruit boren. kop demonteren is wel meer werk maar in een goede boorstandaard heb je meer kans op succes.
 
wat je ook kunt doen is ,maak een boormal en gebruik daar voor twee of drie bevestiging punt voor van het blok / deksel en daar waar je de afgebroken bout wil uit boren een boorbus ( geharde busje ) ,is wel wat meer werk ,maar dan weet je zeker dat je precies en in het hard kunt boren . ter info er zijn ook helicoil te koop die extra lang zijn.
 
Als die bout 8mm is zal een coil lastig worden , gezien de hoeveelheid materiaal wat er nog overblijft. 6mm draadbusssen hebben ook een gat van 7,5 tot 9mm nodig en dan moet het nog stevig genoeg zijn om er draad in te zetten.
Lastig.
 
Eerst een stalen boor busje regelen. Dat is de enige manier om op de motor netjes in het midden te boren. Eerst met een millimeter of drie, vier. Je kan heel voorzichtig proberen of hij links om wil draaien, maar ik denk dat ik meteen 6mm door zou boren en er een Heli coil in zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan