Afgebroken tapbout

seabird

Die hard MF'er
6 okt 2004
990
525
steenbergen
Bij de demontage van mijn vorkpoten (van een GSX1100S) is een tapbout afgebroken.
De bout stak nog voor een deel uit de vorkpoot.

DSCF0763.JPG


Op dat moment is dat klote |( en gelijk denk je aan de verschillende oplossingen:
- Met een griptang proberen de tapbout uit de vorkpoot te draaien.
- Een linkse tap erin draaien.

Bij de eerste oplossing kun je niet veel kracht zetten en bij de tweede is het probleem dat de bout eigenlijk te smal is hiervoor.

Op m'n werk werd me gewezen op een zg "tapboutuitdraaier".
Zie foto.
DSCF0768.JPG


Eerst met WD40 behandelen. Dan zet je de tapboutuitdraaier klem op de bout en dan kun je met een ringsleutel de tapbout er zeer goed uitdraaien.

DSCF0770.JPG

DSCF0772.JPG


Ik had er nog nooit van gehoord maar het werkt perfekt.
Bert
 
Laatst bewerkt:
goh, heb je een mooie oplossing weten al die wijsneuzen het weer beter |(

bedankt dat je dit met ons hebt willen delen :}

dat dingetje heet trouwens een "stud extractor" ze zijn er in verschillende maten, heel handig soms.
 
Ik wil je geen slapeloze nachten bezorgen maar vertrouw je die andere 3 tapeinden nog wel :?
Misschien zijn die door een vorige eigenaar middels de moeren te strak aantetrekken ook niet helemaal tof meer :X
 
Ik wil je geen slapeloze nachten bezorgen maar vertrouw je die andere 3 tapeinden nog wel :?
Misschien zijn die door een vorige eigenaar middels de moeren te strak aantetrekken ook niet helemaal tof meer :X

Ik vertrouwde het ook niet en de andere er inderdaad ook gelijk uitgehaald.
Het is tenslotte ook 20 jaar oud.
 
Ik vertrouwde het ook niet en de andere er inderdaad ook gelijk uitgehaald.
Het is tenslotte ook 20 jaar oud.


goed bezig man,das weer een kopzorg minder als je straks weer rijden gaat,dan nu nog weer iets dat mij te binnen schiet die bouten en moeren ook M8 die je vorkpoten klem zetten in het T stuk en dat deel erboven zou ik ook niet meer 100% vertrouwen als daar door een potig bulletje een sleutel op is gezet,kost ook een drol en geeft een misschien nog prettiger gevoel als je dat ook vernieuwd hebt :?
 
goed bezig man,das weer een kopzorg minder als je straks weer rijden gaat,dan nu nog weer iets dat mij te binnen schiet die bouten en moeren ook M8 die je vorkpoten klem zetten in het T stuk en dat deel erboven zou ik ook niet meer 100% vertrouwen als daar door een potig bulletje een sleutel op is gezet,kost ook een drol en geeft een misschien nog prettiger gevoel als je dat ook vernieuwd hebt :?

Bedankt, daar had ik nog niet aan gedacht. Zal ik doen!
 
Je hebt er namenlijk mongolen bijzitten die geen flauw idee hebben van wat een boutje/moertje(ZUS :+ ) hebben kan,ik heb mijn ex zwager die notabene personeels chef bij Otis(lift instalatiebedrijf) was ooit een keer bezig gezien met een 10 gulden doppenset in zijn Ford sierra waar ie effe is lekker lachend al zijn kracht :X los liet op een simpel 6mm draad boutje ;)
Sinds dien pak ik liever de trap :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan