Afgebroken tapeinde spruitstuk yzf1000r

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.113
10.772
Rdam
Vorige jaar brak er een tapeinde af van m'n yzf1000r / thunderace tijdens 't rijden en precies in de kop.
Vandaag eindelijk eens tijd gehad om em uit te boren, maar beide linksdraaiende tap setjes waren al bot voordat er beweging in zat (inc warmstoken) . Dat gaat em dus zo te zien niet worden. Maar het lijkt erop alsof er een bus in geperst is waar 't schroefdraad in zit. Weet iemand of dat klopt en of die eruit te halen is?
Dit is het andere tapeinde van de cilinder waar je duidelijk een soort van bus ziet, of iig ander materiaal dan de kop.
IMG-20220326-WA0009.jpeg
 
Denk toch dat het afgebroken tapeind vrij hard is.
Minimaal 10.6 kwaliteit. Net zo hard dus als de tap.
Of je hebt met warmstoken de boel te snel afgekoeld zodat je het draadeind harder hebt gemaakt?

Harder, taaier en brosser is meen ik stoken tot kersenrood, af laten koelen tot 400° en dan laten schrikken/snel afkoelen.
ik heb de boel niet tot gloeiend verhit, dus dat zal het niet zijn, maar het tapeinde is gewoon vrij hard. Met een uur boren zat ik er misschien 10-15mm in.
 
ik heb de boel niet tot gloeiend verhit, dus dat zal het niet zijn, maar het tapeinde is gewoon vrij hard. Met een uur boren zat ik er misschien 10-15mm in.
Dat kan dat kan.

8.8 is ook al vrij hard trouwens.
Het zou ook kunnen dat je nog een beetje een groentje bent in boorwerk?
Even kijken, vereisten zijn:
-een scherpe boor van goeie kwaliteit
-snijolie
-hard drukken/aanzet

Dat zijn de hoofdpunten.
Het volgende is nog een goeie zware boormachine.
2 handig met handvat.
 
En heb je wel eens zo'n tap bekeken ??????
spits aan het begin en dik bij de kant waar je wringijzer op zet .
met andere worden hoe verder die het gaat in wil hoe meer die( het vaak toch al dunnen ijzer) wijder wil maken door zijn vorm .
Oja en ze breken vaak waardoor het een nog grotere uitdaging wordt .
Uitboren met een linkse boor is wel een goed idee al verwacht ik niet dat het rest eruit komt als het echt vastgerot is .
Dat idee van Rob is daarintegen wel een goede tip als het gaatje uit het midden zit
Ik heb nergens gezegd “net zolang alles draaien tot het weer muurvast zit of kapot is” toch of wel soms? En ik heb ook nergens de methode van @Rob RD bekritiseerd
Deze tappen heb ik zelf gebruikt om afgebroken bougies uit een vijf liter V8 blok te draaien en dat werkte gewoon en ja, daar zal ook wel weer van alles mis mee kunnen zijn gegaan, het zal ook aan de onbenul aan de andere kant van het wringijzer gelegen hebben dat het wel goed ging want dat was ik zelf. Geen idee wat anderen toch ermee doen dat alles kapot gaat in hun klauwen, misschien in vervolg een vakman vragen? Scheelt weer een hoop onzinnige topics.
 
Heb je deze set en is het kwaliteit?
Ik durf best bij Datona of HBM te kopen, maar alleen als de kwaliteit niet zo nauw komt.
Juist bij boren die in (best wel harde) draadeinden moeten boren twijfel ik aan de Chinese kwaliteit van Datona en HBM. Als de boor gelijk bot is en afbreekt in het gat ben ik pas echt de Sjaak.
Als je twijfelt dan niet doen denk ik. Er zijn ook vast wel niet Chinese linkse boren te koop. Zou mooi zijn dat je ze per stuk kon kopen van een bepaalde maat. De meeste heb je toch niet nodig. Als je er één vind doe mij dan een linkje per PM dan bestel ik die van hbm ook zelf niet. Die linkse tappen die heb ik wel, van m’n schoonvader gekregen van toen die nog van die dikke pijpleiding laste voor de NAM.
 
Ik heb nergens gezegd “net zolang alles draaien tot het weer muurvast zit of kapot is” toch of wel soms? En ik heb ook nergens de methode van @Rob RD bekritiseerd
Deze tappen heb ik zelf gebruikt om afgebroken bougies uit een vijf liter V8 blok te draaien en dat werkte gewoon en ja, daar zal ook wel weer van alles mis mee kunnen zijn gegaan, het zal ook aan de onbenul aan de andere kant van het wringijzer gelegen hebben dat het wel goed ging want dat was ik zelf. Geen idee wat anderen toch ermee doen dat alles kapot gaat in hun klauwen, misschien in vervolg een vakman vragen? Scheelt weer een hoop onzinnige topics.
Nja oké.
Toch zijn bougies makkelijker als de isolerende kern er uitgebroken is.
Een groot gat waar een dikke linkse tap inpast.
 
Als je twijfelt dan niet doen denk ik. Er zijn ook vast wel niet Chinese linkse boren te koop. Zou mooi zijn dat je ze per stuk kon kopen van een bepaalde maat. De meeste heb je toch niet nodig. Als je er één vind doe mij dan een linkje per PM dan bestel ik die van hbm ook zelf niet. Die linkse tappen die heb ik wel, van m’n schoonvader gekregen van toen die nog van die dikke pijpleiding laste voor de NAM.
Toen ik jaren geleden iets over linkse boren las wou ik die ook. Dus gegoogled op linkse boren, maar het enige dat ik vond was linkse tappen. Die heb ik wel gekocht, maar ik ben niet van plan ze te gebruiken. Chinese rommel. Maar voor die ene keer dat het geen kwaad zou kunnen heb ik ze toch gekocht. Tot nu toe niet gebruikt.
Nu las ik hier over linkse boren. Daar was ik al jaren naar op zoek. Maar ik verdenk die Chinezen er van dat ze een wokkel gedraaid hebben in een plat staaf en dat verkopen als boor.
 
Nu las ik hier over linkse boren. Daar was ik al jaren naar op zoek. Maar ik verdenk die Chinezen er van dat ze een wokkel gedraaid hebben in een plat staaf en dat verkopen als boor.
Bij de prof kopen, zoals Sanders.

Ik kocht een doos boren voor een joet, prachtig om te zien maar onbruikbaar. Om door een plaatje aluminium te boren heb ik al twee boortjes van 3,5 mm nodig.
 
Even bij de industriele vakhandel, die doorgaans op elk industrieterrein te vinden zijn een links snijdende kobalt boor kopen van een mm of vijf. Met beleid met voldoende druk boren zo dat de boor wel blijft snijden en niet staat te wrijven onder in het gat (daar wordt het tapeind alleen maar harder van)

grtz,
Cees
 
Als je wil dat het afgebroken tapeind met een te veel uit het hard geboord gat nog te herstellen is .
zit er niks anders op om hulpstuk te maken ( freesbank 3d ) van een blok ijzer. dat je vast zet met rechte tapeind en als centreren het (ronde )uitlaat gat .
en daarna schroefdraad verbeteren met een ( rvs )helicoil .
 
Dat kann, dat kan. Je kunt ook een geleidingsbuisje gebruiken waar de boor strak in past.
Moet aan 1 kant wel iets groter uitlopen zodat het om dat gegoten ronde knobbeltje past.
Met een draaibank bijvoorbeeld. De Light versie.
 
Heb geen draaibank of freesmachines dus ik ga voor nu op de ghetto manier met een boor aan de slag en misschien dat vries spul van Rob :+
Worst case gaat er een nieuwe kop op.
't blijft gewoon m'n daily waar al dik 75k op staat.
 
Hoe diep zit de afgebroken stud?
Heb je ruimte om er een boutje voor te draaien? Dan zou je dat boutje onder een kolomboor kunnen doorboren en als geleider kunnen gebruiken om recht en midden in de stud te boren.
 
10-15 mm zei hij.
Volgend mijn is ie al op diepte, of bijna.
Oh, ik dacht dat hij al 10-15 mm aan het boren was. Maar dat bedoelde ik niet. Ik zat te denken aan hoe diep de stud afgebroken was. Als hij 5mm vrije draad heeft, dan zou hij er een boutje voor kunnen draaien waar hij vooraf precies in het midden een gat heeft geboord. Die zou hij dan kunnen gebruiken als geleider om de boor gecentreerd te kunnen houden.
 
Laatst bewerkt:
Oh, ik dacht dat hij al 10-15 mm aan het boren was. Maar dat bedoelde ik niet. Ik zat te denken aan hoe diep de stud afgebroken was. Als hij 5mm vrije draad heeft, dan zou hij er een boutje voor kunnen draaien waar hij vooraf precies in het midden een gat heeft geboord. Die zou hij dan kunnen gebruiken als geleider om de boot gecentreerd te kunnen houden.
Uitlaatflens op het andere tapeind vastzetten centreert ook behoorlijk
 
Dat kan dat kan.

8.8 is ook al vrij hard trouwens.
Het zou ook kunnen dat je nog een beetje een groentje bent in boorwerk?
Even kijken, vereisten zijn:
-een scherpe boor van goeie kwaliteit
-snijolie
-hard drukken/aanzet

Dat zijn de hoofdpunten.
Het volgende is nog een goeie zware boormachine.
2 handig met handvat.


Dat tapeindje is al duizenden keren opgewarmd en afgekoeld.
En die dingen zijn behoorlijk hard, echt een bitch om uit te boren.

Er zijn ook speciale setjes met boren, en bijpassende stiften die je in het gat kan slaan. Daar past weer een adapter op waar je een sleutel op kan zetten.
Dat werkt 100 keer beter dan linkse tappen.

Zoiets:
Zitten ook boorgeleiders bij.

 
Dat tapeindje is al duizenden keren opgewarmd en afgekoeld.
En die dingen zijn behoorlijk hard, echt een bitch om uit te boren.

Er zijn ook speciale setjes met boren, en bijpassende stiften die je in het gat kan slaan. Daar past weer een adapter op waar je een sleutel op kan zetten.
Dat werkt 100 keer beter dan linkse tappen.

Zoiets:
Zitten ook boorgeleiders bij.

Force Tools😳 Uw eigen uitvinding?

Ik kan slecht zien wat het setje voorsteld, slechte foto.
En keimoe ben ik, ik kan niet meer nadenken om uit te puzzelen hoe het ongeveer werkt volgens de beschrijving.
 
Zo, dat is echt een mooi setje. Nog veelste goedkoop voor wat je er mee kan.

Populair bij mechanisatie bedrijven en het Oldtimergebeuren neem ik aan?

In mijn geval mechanisatie inderdaad.

Weet ook niet of dit kwaliteit is. Die op mijn werk is volgens mij van midlock of iets dergelijks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan