afgebroken tapeinden xj 600

12 nov 2011
12
0
verwegniestan
hallo allemaal, hier een nieuwe klusser.
Wie weet hoe ik het voor elkaar moet krijgen om uit mijn diversion 600 2 afgebroken tapeinden uit mijn blok te krijgen. ik weet inmiddels wel dat ik eerst het blok goed heet had moeten draaien alvorens de uitlaat te domonteren !!!!!!!!!! nu zijn er dus 2 afgebroken.
ik heb geprobeerd om t blok heet te stoken met brander en daarna nog eens geprobeert maar helaas. wie weet raad.
 
ja ik zit dus precies met hetzelfde probleem, ik heb een uitlaatbout die afgebroken is, hierna griptang werkte niet. hierna zei mijn schoonvader gebruik een linkse tap.. en die brak dus af in de bout. daarna zei die dat ik het glad moest slijpen tot op het alu. en nu kan ik dus helemaal niks meer.
is er iemand die gehard staal kan boren? heb namelijk mijn centerpunt gesloopt toen ik een centerpunt wou slaan. punt brak af.
Pak een betonboor (liefst geen steenboor) 6 mm en verslijp (op een speciale widia-slijpsteen) de punt scherp, dus de schraaprand moet scherp worden. Daarmee kan je gehard staal te lijf.

In tegenstelling met het vorige antwoord wel ervaring mee met een ander object als een afgebroken tap.
 
Laatst bewerkt:
andere cylinderkop erop.. heb ik (als het goed is) nog wel voor je (oude fj/xj 600)
Is wellicht goedkoper dan uitbesteden....
 
Laatst bewerkt:
Om hier toen een cobalt boortje er uit te krijgen heb ik een freesje gebruikt op lucht en het zo rond mogelijk uit gehakt haha dat was niet meer uit te boren,daarna uiteraard wel netjes geboord helicoil erin en weer helemaal netjes:)
 
Das mooi spul zo'n tapeindverwijderaar. Helaas heb je er bij de meeste motoren niks aan voor het verwijderen van de uitlaat draadeinden. Die zitten veel te dicht op elkaar voor zo'n lomp ding.
 
En je tapeind moet dan best wel lang zijn nog,ik had m hier ook gekocht maar op een paar mm gaat tie geen grip hebben dingetje was wel 60 euri:(
Je heb ze ook al voor een euri of 20 ofzo maar ja ik wilde snelsnelsnel dus de hoofdprijs voor betaald bij Haga:)
Ik zou de voorkant ff opbokken je wiel en radiateur er af halen en dan proberen uit te boren met cobalt en dan zoals bolletje zegt proberen los te draaien:)
Wel uitkijken dat je boortje inderdaad niet breekt zoals bij mij haha uit de hand is vrij tricky om te doen,je zit er ook zo lekker voor enzo:)
 
Linkse tappenset op M6 = wat mij betreft een no-go..

Wil je voldoende vlees in de bout houden dat de tap niet de bout "opzij" drukt zul je een dusdanig klein gaatje moeten boren dat er ( logischerwijs ) ook maar een dun links tapje in past..

Als een tapeind dusdanig vastzit dat hij breekt, kan je je wel voorstellen wat er gebeurt met dat dunne tapje ( +- 3 keer zo dun als m6 ) die breekt dus af.

En aangezien die linkse tappen meestal van gehard staal zijn, ben je verder van huis.

Linkse tapjes ( voor m6 en kleiner ) zijn handig om al loszittende draadeindjes te verwijderen ( draadeinden die bijvoorbeeld gelijk óf verzonken liggen en er dus geen andere mogelijkheden zijn )

Linkse tap op een M6? hm, nee dat zou ik ook niet doen.
Maar goed ik had dat weer eens niet gelezen. Blijkbaar hoor ik bij de groep leden die de berichten van andere forummers niet leest. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan