afgebrokenbout-verwijder-gereedschapje te leen gezocht

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.118
27.758
Naast Meangreengirl
B|

Nooit draai ik iets kapot...... oké, bijna nooit, maar toch in ieder geval nooit iets belangrijks en nooit op een moeilijke manier.

Tot vandaag '(

Foto's spreken voor zich.
Bout kleppendeksel afgebroken en er is niets over om 'm aan vast te pakken.
Sterker, breuk is netjes verzonken en erboven is niet eens zo heel veel ruimte voor er een framebalk zit.


full


full


Iemand in de omgeving van Wageningen die mij een handig stukje gereedschap kan lenen ?? O-)









De 'boosdoener' ..... '( ..... als iemand nog zoiets heeft liggen hou ik me ook zwaar aanbevolen trouwens, spul is natuurlijk alleen weer te bestellen en dat duurt dan weer een week, terwijl ik de motor dagelijks nodig heb B|

full


Gaat dus om een bout voor t kleppendeksel van een CBR1100XX uit 1998.
 
Laatst bewerkt:
Voorzichtig een gaatje boren, en met een links boortapje kijken of
hij los komt, van tevoren kruipolie gebruiken. Wat het boutje betreft
zal ff navragen bij Roukema voor je.

Yep, maar met een boormachine hun je er waarschijnlijk net niet helemaal recht boven komen, zal dus waarschijnlijk al wel een flexibel tussenstuk nodig zijn.

En uiteraard is alles en iedereen gesloten vandaag en is deze motor toch wel m'n enige fatsoenlijke vervoermiddel op t moment.
 
Yep, maar met een boormachine hun je er waarschijnlijk net niet helemaal recht boven komen, zal dus waarschijnlijk al wel een flexibel tussenstuk nodig zijn.

En uiteraard is alles en iedereen gesloten vandaag en is deze motor toch wel m'n enige fatsoenlijke vervoermiddel op t moment.

idd maandag is niet de gemakkelijkste dag, wat ik bedoel is een soort
links draaiend tapje, mijn buurman had zo'n setje gekocht. En dat werkte
perfekt, tis natuurlijk hoe vast zit dat stukje draad. Misschien dat het met
een minidrill lukt? Honda dealer zal die zo'n boutje niet op voorraad hebben?
succes
 
Afhankelijk van hoe zuinig je bent op je motor en hoeveel bezwaar je hebt tegen wat olie langs je blok: lompe ratbike oplossing: Het is maar een kleppendeksel, dus je kunt hem natuurlijk ook gewoon met een boutje minder vastzetten. Sjorband eromheen en rijden totdat je een keer tijd en gereedschap hebt?
 
Afhankelijk van hoe zuinig je bent op je motor en hoeveel bezwaar je hebt tegen wat olie langs je blok: lompe ratbike oplossing: Het is maar een kleppendeksel, dus je kunt hem natuurlijk ook gewoon met een boutje minder vastzetten. Sjorband eromheen en rijden totdat je een keer tijd en gereedschap hebt?

Hij zit maar met 6 boutjes..... en deze zit uiteraard op een hoek... B|
 
Hij zit maar met 6 boutjes..... en deze zit uiteraard op een hoek... B|
Zijn niet de makkelijkste boutjes om los te draaien.
Sleutel 10 op een M6 als ik het goed zie.

Is zachtjes tikken met een niet al te grote hamer en een platte groot formaat schroevendraaier een optie?
Zo kreeg ik er vroegah nog wel eens beweging in.
 
Laatst bewerkt:
Een kleine schroefmachine met een boortje 4,5 mm, en dan linksom laten draaien wil wel eens helpen,door de warmte willen ze wel eens loskomen .

Voor de bout opzich is de volgende tijdelijke oplossing!

een lang draadeind zagen en effe een paar moertjes erop draaien ter hoogt van de onderste draadhoogte en dan bovenop het kleppendeksel een rubber ring met een revet erover en dan twee moertjes,die je tegen elkaar in borgt en vastdraaien het geheel.
 
Steekt deze bout in een blind gat of ie ie van onderuit open? Dat kan verklaren waarom de bout wellicht zo vast zat (van onderen vastgeroest).

Je kan het proberen met een linkse tap, maar ik heb er zelf hele slechte ervaringen mee. Het resultaat was toen dat de linkse tap ook afbrak en ik vervolgens het hele onderdeel (was een waterpomphuis van een auto) kon demonteren (inclusief uitlaatspruitstuk en turbo om erbij te kunnen). Dat was toen een heel gedoe. Zeker ook nog eens om die linkse tap eruit te krijgen. Ik heb toen allemaal kleine gaatje rondom moeten boren en moeten kappen met een beitel om die verrekte linkse tap eruit te krijgen. Ik zou hem dus liefst gelijk uitboren. Als je hem uitboort tot een maat net iets kleiner dan de schroefdraad heb je kans dat de rest er ook uitkomt en dat je de originele schroefdraad kan herstellen. En anders 1 maatje optappen.

Tik eerst met een centerponsje een goede deuk in het midden van die afgebroken bout en ga heel voorzichtig beginnen met een heel klein boortje. goed diep uitboren en dan steeds een maatje groter. natuurlijk het kleppendeksel goed afdekken met doekjes.

Vervelend dat het je dagelijkse vervoermiddel is, maar het is toch het risico van het vak ;). Ik ben bang dat je toch even op leenvervoer of OV of spierfiets bent aangewezen tot je het weer hebt kunnen fixen.
 
Cable_Tie.jpg



:P




Nee maare, ff zonder geintjes -O-
De enige fatsoenlijke oplossing is 1 maatje groter opboren (naar 7mm denk ik?) helicoil er in van 7 naar 6mm en je hebt weer vers draad.

Als je er niet goed bij kunt, zal je ben ik bang je blok eruit moet halen.... of als het makkelijker is alleen je kop eraf. Ik weet niet wat voor motor het is...
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]


:P




Nee maare, ff zonder geintjes -O-
De enige fatsoenlijke oplossing is 1 maatje groter opboren (naar 7mm denk ik?) helicoil er in van 7 naar 6mm en je hebt weer vers draad.

Als je er niet goed bij kunt, zal je ben ik bang je blok eruit moet halen.... of als het makkelijker is alleen je kop eraf. Ik weet niet wat voor motor het is...

CBR1100XX uit 1998 vermoed ik... O-)
 
Hij steekt nog iets uit als ik het goed zie?

Met een mini-dremel ding een klein sleufje erin slijpen.
Slagschroevendraaier met een plat bitje erin, een paar keer tikken, en wellicht dattie dan los komt?

Of zeg ik nu wat geks? :+
 
Voor je geweld gaat gebruiken, heeft de bout nog grip op de 1-2 omwentelingen die nog zichtbaar zijn? Misschien kan je het deksel nog voldoende vastzetten tot je ergens het restant kan laten verwijderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan