Afgeslepen bout helemaal vast in motorblok (met foto's)

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Een tijdje terug heb ik een motorblok bij een sloperij gekocht voor mijn gs500. De meneer die 'm aan mij verkocht heeft die bout er niet uit gekregen en heeft 'm dus maar afgeslepen aan beide kanten.

Ik heb met hamer en een andere dikke bout die ik nog had flink op gemept. WD40 meerdere keren laten inwerken. Hielp niet.

Mag ik eerst en vooral hiermee rondrijden? Ik heb al een paar testritjes gemaakt, samen opgeteld rond de 80 km. Maar ik wil wel wachten als dit te gevaarlijk zou zijn.

En hoe ik natuurlijk de bout eruit kan krijgen. Brander of slijpschijf heb ik niet, maar kan ik misschien volgende week wel gebruiken. Ik heb eerder gelezen dat het aluminium blok sneller uitzet dan de bout, waardoor die er zo uit te tikken is nadat ie verhit is. Klopt dit? Een ander zei dan weer dat een aluminium blok vrij snel smelt.

Hier de foto's: Aan de onderkant is er een uitsparing voorzien en kan ik makkelijk bij de bout komen als ik de uitlaat eraf haal.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is deze niet vastgedraaid IN het blok, maar "loopt" deze er doorheen..
blok = aluminium (lijkt iig zo) alu zet eerder uit dan staal.. (lager smeltpunt)
dit lekker opwarmen (vlammetje ertegen) en met een stalen stift de bout eruit tikken..

suk6 :t
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is deze niet vastgedraaid IN het blok, maar "loopt" deze er doorheen..
blok = aluminium (lijkt iig zo) alu zet eerder uit dan staal.. (lager smeltpunt)
dit lekker opwarmen (vlammetje ertegen) en met een stalen stift de bout eruit tikken..

suk6 :t

Nee, deze zit inderdaad niet vastgedraaid. Ik heb al met alle geweld met de hamer flinke lellen erop gegeven maar deed niet veel.

Brandertje ga ik dan maar gebruiken :t

Beetje opstoken dan :+
Flamethrower-3.jpg
 
Ik zou m ff glad maken met t blok ,dan sla je hem er zo uit denk ik ,nu is t een beetje een popnagel geworden zo te zien -O-

Als er beweging in komt zal ik wel de uiteindes van de bout bijwerken zodat ie erdoor kan. Nu heeft ie geen mm bewogen, dus dat zou nu niet helpen - denk ik.
 
Laatst bewerkt:
suzuki-gs500-2002-k2-usa-e03-crankcase_big3IMG00902091_4517.gif


Het was ooit 1 lange bout nr22?
Zo te zien zitten er nog 2 afstandsbussen tussen het frame en je blok.

Zoals gezegd, veel kruipolie (imal) en laten inwerken.
Daarna proberen de bout eruit te krijgen, licht tikken en uitkijken dat je niet je blok aan gort mept.
 
Zelfde probleem gehad met een GS450.

Op een geven moment het blok egt snoeiheet gestook en met grof geweld eruit gehamerd.
Pas op aluminium smelt snel laat het niet warmer worden dan 350 graden ofso.

Door galvanische corrosie zit die bout van voor naar achter vast gerot, zit niks anders op dan hard slaan :(
 
Ik heb wel eens iets gezien als een inductieverwarmer. Als je een heel grote stroom door die bout of wat er van over is laat lopen gaat hij gloeien en zet zodanig uit dat hij los komt te zitten in het aluminium. Dan als hij is afgekoeld kruipolie laten inwerken en ik vrees dat je hem er dan uit kan pissen als de prostaat nog in orde is.

Ik weet niet zeker of dat kan, maar ik zag een filmpje van een monteur die bezig was aan een oude Jaguar van begin jaren 60 en die maakte alles los met zo'n inductieapparaat. Ik heb Edd China er ook wel eens mee bezig gezien.
 
voor het verwarmen van de bout zou ik een lasapparaat gebruiken. gewoon zo één voor elektroden. aan de ene kant de massa klem er op en aan de andere kant de elektrode er tegen aan houden en dan het las apparaat aan zetten. het hoeft niet te lassen als er maar lekker stroom door heen gaat lopen. dan heb je een stuk minder kans om de lak te beschadigen.
en er zo mee rijden is niet echt handig. het is een van de ophangpunten van het blok. door het ontbreken van dit ophangpunt worden de anderen veel zwaarder belast waardoor je een goede kans loopt dat die uitbreken.
 
Ik heb wel eens iets gezien als een inductieverwarmer. Als je een heel grote stroom door die bout of wat er van over is laat lopen gaat hij gloeien en zet zodanig uit dat hij los komt te zitten in het aluminium. Dan als hij is afgekoeld kruipolie laten inwerken en ik vrees dat je hem er dan uit kan pissen als de prostaat nog in orde is.

Ik weet niet zeker of dat kan, maar ik zag een filmpje van een monteur die bezig was aan een oude Jaguar van begin jaren 60 en die maakte alles los met zo'n inductieapparaat. Ik heb Edd China er ook wel eens mee bezig gezien.

Helaas is Edd China er niet meer bij, kostte teveel tijd met filmen oid, nu heb je alleen die gladjakker nog die even een auto koopt, de velgjes spuit en weer doorverkoopt.

Discovery Channel was al zo bagger de laatste jaren.. ;(
 
Jammer dat het blok al in je frame gemonteerd zit.

Bij een los blok kun je 2 strippen op elk van de uiteinden van de afgeslepen bout lassen.
(bij voorkeur TIG) Hiervoor een passend gat in het uiteinde van de strip boren om gemakkelijk een las te kunnen maken.
Deze 2 strippen (+/- 60 cm) fungeren als hefboom om de afgeslepen bout een draaiende beweging in de passing te laten maken. (hitte en kruipolie zijn je noodzakelijke vrienden)

Het zichtbare stuk bout tussen de twee passingen zou je óók nog eens door kunnen slijpen. (Dremel) Of er geheel tussen uit slijpen. Je hoeft dan slechts 2 korte stukjes door de passingen te slaan.

Aluminium smelt bij ongeveer 650 °C.
Bij het heet stoken temperatuur controleren met een infrarood thermometer.

Leuk klusje. *D
 
Jammer dat het blok al in je frame gemonteerd zit.

Bij een los blok kun je 2 strippen op elk van de uiteinden van de afgeslepen bout lassen.
(bij voorkeur TIG) Hiervoor een passend gat in het uiteinde van de strip boren om gemakkelijk een las te kunnen maken.
Deze 2 strippen (+/- 60 cm) fungeren als hefboom om de afgeslepen bout een draaiende beweging in de passing te laten maken. (hitte en kruipolie zijn je noodzakelijke vrienden)

Het zichtbare stuk bout tussen de twee passingen zou je óók nog eens door kunnen slijpen. (Dremel) Of er geheel tussen uit slijpen. Je hoeft dan slechts 2 korte stukjes door de passingen te slaan.

Aluminium smelt bij ongeveer 650 °C.
Bij het heet stoken temperatuur controleren met een infrarood thermometer.

Leuk klusje. *D
:Y mijn handen jeuken ook *D
 
1. Inspuiten met echte kruipolie als bijvoorbeeld IMAL
2. Gladmaken met het blok.
3. Warmstoken
4. Om en om links en rechts en tik geven kijk of er beweging in komt zo ja dan doorgaan totdat je hem eruit kan tikken.
5. Uitboren van beide kanten met een boor die een maatje kleiner is.
 
Beetje moeilijk in te schatten hoeveel lengte je nog uit hebt steken.
Was aan het denken draad snijden aan uitstekend stuk.
Ring over schuiven en een moer aandraaien.
Je zou dan heel gedoseerd de bout een klein stukje eruit kunnen "trekken".
Als die in zijn geheel gaat draaien zit'ie dus niet meer moervast en zou je alsnog eruit kunnen tikken.
Dit is wel omslachtig allemaal...
Met geweld (ver)neuk je een ezel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan