BaasBMW

Rookie
27 mei 2019
29
34
Beste allemaal!

Zaterdag 25 mei ben ik om 17:50 door een wittige auto afgesneden in een lange rechterbocht op knooppunt badhoevedorp (de 270-graden bocht op de A4 rechtsom, vanuit Amsterdam richting Utrecht/Amstelveen; bij hectometerpaal 4,4)

De man kwam in de bocht (vanuit de binnenbocht rechts), de buitenbocht links in waarin ik reed.
Ik reed iets harder dan dat hij deed, waardoor ik moest remmen omdat hij mij anders aan had geraakt. Natuurlijk schoot ik rechtdoor en klapte ik hard de linker vangrail in.
Toen ik de weg op gesmeten werd en mijn motor vervolgens optilde om naar de vluchtstrook te brengen zag ik even verderop een witte audi op de vluchtstrook staan. Nadat ik mijn helm afdeed trok de man op en ik heb in alle comotie niet op zijn nummerbord gelet. Wel zag ik dat er in deze bocht 2 camera's staan. Na een tijdje stopte er een vrouw die mijn fantastisch ondersteund heeft.

Ik heb de politie gebeld die mij aanraadde te bellen met rijkswaterstaat. Vanuit beide partijen bleek dat ze niet mochten achterhalen wie de man in deze auto was omdat ze alleen mogen filmen in tunnels. Het moest via de verzekering geregeld worden. Aangezien ze vandaag pas weer werken heb ik net gesproken met de verzekering en ook deze verteld mij dat ik zonder nummerbord niet veel kan. En dit vanwege privacy redenen. Pardon? Dus nu heb ik schade aan mijn motor, mijn pak en mijn helm en nu breekt mijn klomp ook nog.
Hoe kan dit? Er staan daar camera's. Deze man veroorzaakt in eerste instantie een ongeluk (wat kan, want iedereen is menselijk) maar rijdt vervolgens door om mij achter te laten met schade en geen poot om op te staan. (Gelukkig niet letterlijk).

Omdat er verder niemand stopte heb ik helaas maar 1 getuige, waar er 2 benodigd zijn voor het waarborgfonds.

Kan iemand mij aanraden wat nu te doen?
 

Bijlagen

  • IMG_8028.JPG
    IMG_8028.JPG
    246,7 KB · Weergaven: 69
  • IMG_8030.JPG
    IMG_8030.JPG
    244,4 KB · Weergaven: 73
  • IMG_8034.JPG
    IMG_8034.JPG
    266,5 KB · Weergaven: 71
  • IMG_8035.JPG
    IMG_8035.JPG
    110,3 KB · Weergaven: 72
  • IMG_8041.JPG
    IMG_8041.JPG
    267 KB · Weergaven: 71
  • IMG_8044.JPG
    IMG_8044.JPG
    160 KB · Weergaven: 75
Staat overal los van, maar ik begin een beetje een pleurishekel te krijgen aan die audi's... Als er wat aan de hand is is er altijd zo'n ding bij betrokken. Was die audi wel de auto waar je mee in conflict was of was dat een getuige? Nou is er een dingetje dat je pas iets op kan starten als je daadwerkelijk geraakt bent, als je niet echt erafgereden bent komt het toch op je eigen conto...
 
Ja hij heeft mij niet geraakt. Maar alleen omdat ik remde, waardoor ik vervolgens crashte. Dus hij is degene geweest die de gevaarlijke situatie veroorzaakt heeft.
Ik weet niet 100% zeker of het daadwerkelijk die audi was, daarom wil ik graag de beelden zien want dan weet ik het direct.

Denk dat ik vanmiddag langs de politie rij om aangifte te doen.

Mjin rechtsbijstandsverzekering heeft mij gevraagd alles op papier te zetten. Dus deze 2 stappen doorloop ik eerst wel!

Bedankt voor je snelle reactie
 
Ja hij heeft mij niet geraakt. Maar alleen omdat ik remde, waardoor ik vervolgens crashte. Dus hij is degene geweest die de gevaarlijke situatie veroorzaakt heeft.
Ik weet niet 100% zeker of het daadwerkelijk die audi was, daarom wil ik graag de beelden zien want dan weet ik het direct.

Denk dat ik vanmiddag langs de politie rij om aangifte te doen.

Mjin rechtsbijstandsverzekering heeft mij gevraagd alles op papier te zetten. Dus deze 2 stappen doorloop ik eerst wel!

Bedankt voor je snelle reactie

Persoonlijk zou ik er niet te veel moeite in steken en je verlies nemen. Je hebt jezelf onderuit geremd en er is geen contact geweest. Om de andere weggebruiker aansprakelijk te kunnen stellen moet er echt heel veel bewijs zijn. Wat je stelt is dus een onderdeel van wat jij hard moet maken. Ik acht die kans erg klein.
 
Ik denk dat dit hard bewijs geleverd kan worden door de camera's ? Helaas als deze beelden niet ter beschikking komen is het een no go. Succes
 
Volgende keer toch beter leren om niet dusdanig hard te rijden dat je niet meer kunt remmen en toch je bocht te volgen? Of niet naar de vangrail loeren, maar de bocht door blijven kijken?

En natuurlijk vind ik het bijzonder kut dat het zo gelopen is en de koekblikbestuurder/ster een asociale bokkelul dat hij/zij doorgereden nadat duidelijk was dat je nog op kon staan en helm af zetten. Veel sterkte met de ellende...

Helm heeft trouwens echt goed zijn werk gedaan, top!
 
Ik ben het wel met @M14 eens, zelfs als die Audi bestuurder zijn gegevens bekend had gemaakt of nu alsnog wordt achterhaald zal het heel moeilijk zijn om hard te maken dat je door zijn actie onderuit bent gegaan, omdat je geen getuigen hebt. Als je die wel hebt is het een ander verhaal, maar dat moet dus iemand zijn die de actie van die Audi bestuurder ook daadwerkelijk heeft gezien.
 
Ik ben het wel met @M14 eens, zelfs als die Audi bestuurder zijn gegevens bekend had gemaakt of nu alsnog wordt achterhaald zal het heel moeilijk zijn om hard te maken dat je door zijn actie onderuit bent gegaan, omdat je geen getuigen hebt. Als je die wel hebt is het een ander verhaal, maar dat moet dus iemand zijn die de actie van die Audi bestuurder ook daadwerkelijk heeft gezien.
Maar als die actie nou op beeld staat? Ik denk dat als je aangifte doet van doorrijden na een ongeval, dat de politie die beelden op zal moeten vragen?
 
Ik ben bang dat je het wel kan vergeten,als er niks is opgenomen is het kansloos.
Wees blij dat je er zelf heelhuids vanaf gekomen ben en de schade nog wel mee valt.
 
OK, een reden om hier en daar dus minder voorzichtig te zijn
Het klinkt waarschijnlijk. Wel gek dat op tv regelmatig wordt gerefereerd aan "Uit beelden van Rijkswaterstaat blijkt" en er nog filmpjes getoond worden ook...
Het is wel zo dat veel van de camera's voor de geautomatiseerde verkeersdoorgang zijn, ik betwijfel of daarvan uberhaupt ook live beelden van bekeken worden...
Wat moet je met beelden van 16 camera's met nagenoeg een zelfde positie
 
Ik heb zojuist aangifte gedaan van doorrijden na het veroorzaken van een ongeval en, net zoals hierboven, duidelijk omschreven wat er gebeurde.
Zoals ik het zie heeft deze bestuurder aardig wat regels aan zijn laars gelapt.

Ook heb ik aangegeven dat er voor en na die plek 2 camera's staan. Ook de gegevens van de vrouw die stopte en mij hielp doorgegeven.
Er is een dossier aangemaakt door mijn rechtsbijstandsverzekering; dus nu hopen dat ze de beelden op (kunnen) vragen.

Vriendelijk bedankt voor alle reacties!
Ik ben er gelukkig met de schrik vanaf gekomen en inderdaad heel blij met mijn pak en helm!!!

Dan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden? @Miglowie
Want het kan dat mijn vaardigheden niet voldoende zijn om dit met 70 kilometer per uur te kunnen; dus dan moet ik een circuit training volgen denk ik.

Denk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.

Nogmaals; hartelijk dank allen!
 
Ik was er niet bij, maar even stuurlui aan wal spelen:
Als je door remmen dus onderuit gaat moet je niet remmen maar een andere oplossing bedenken (redresseerstrook/claxon/gas bij).
Het is echter een splitseconde beslissing en dit bleek in dit geval niet de juiste oplossing.

Buiten achteraf gelul:
Erg zuur en ik zou woest zijn en niet alleen om de schade maar puur voor het gedrag ansich.
 
Ja dit benadrukt helaas dat je uit schrik iets doet wat niet de beste oplossing hoeft te zijn.
En daarnaast; dat er maar al te veel ontzettende egoisten rondlopen.

Ik vertel mijzelf maar dat de bestuuder ergens onder invloed van was; wel bezorgd was (verklaart het stilstaan) en hem peerde toen ik opstond.
 
Die bewaarde beelden van Rijkswaterstaat zullen dan wel de bijzondere projecten zijn. Die live camera's wordt vooral naar gekeken als er ergens een incident is. Bijvoorbeeld om te zien of een rijstrook wel helemaal vrij is voordat die weer wordt vrijgegeven.
 
Wordt een waarborgfondsje, goed balen! En voor al die "stuurlui" elke situatie is anders en achteraf bedenk je dat je beter een andere oplossing had kunnen zoeken, maar achteraf kijk je een koe in de kont, zei mijn vader zaliger altijd.
 
In een soortgelijke situatie (maar dan in de stad) heb ik mezelf ook onderuit geremd. De tegenpartij reed door, maar het was druk in de stad, dus terwijl een automobilist mij overeind hielp stuurde hij een andere motorrijder achter het betreffende busje aan. Ja, achteraf had ik ook het idee dat ik totaal verkeerd heb gereageerd, maar dat doe je dan toch in een reflex.

De bestuurder van het busje gaf aan dat hij weliswaar van rijstrook verwisselde (ging van linksaf rechtsaf voor mij langs), maar dat hij me niet had geraakt. Doordat ik een getuige had (die andere motorrijder) en de politie ter plekke een goed verslag heeft opgemaakt had ik mijn schade vrij snel vergoed. Ondanks dat het busje mij niet had geraakt was hij dus wel aansprakelijk voor het ongeval. Maar daar heb je dus wel een betrouwbare getuige voor nodig helaas. Of een tegenpartij die de waarheid verteld, maar die tref je helaas maar zelden.
 
Heeft iemand een "dashcam" die scherp genoeg is om nummerborden te zien?
Ik neem aan dat het 4k moet zijn met stabilisatie en dat go pro's te weinig accu capaciteit hebben?
 
Laat de toetsenbord ridders maar lullen, het is wel even wat anders als het je ineens overkomt. En natuurlijk is de auto wel aansprakelijk of je hem nu geraakt hebt of niet (sommige mensen claimen anders en begrijpen het gewoon niet, dat het praktisch lastiger wordt om aan te tonen is natuurlijk wel zo).

Heb zoiets wel eens gehad op een rotonde. Kerel reed gewoon door, ik uitwijken en remmen tegelijkertijd (kennelijk) dus ging op m'n bek. Die heeft een collega zo ver gekregen om ineens als (valse) getuige mee te werken. Niemand stopte voor mij om mij te helpen of te getuigen (allemaal toeteren, oprotten van de rotonde kennelijk). Dus uiteindelijk niks gekregen..

Het enige wat je er echt van kunt leren is vaker 'wat als..' scenario's te bedenken tijdens het rijden. Het schijnt dat als je al eens eerder aan verschillende/gekke scenario's hebt gedacht en daarbij de meest logische oplossing hebt bedacht je deze ook sneller automatisch zal uitvoeren in zo'n situatie. Is niet fool-proof, maar alles is meegenomen. Verder vooruit denken kun je niet :).

Ik heb op m'n motor nu bochten ABS, kennelijk kan ik dan vol in de remmen in een bocht? Nu nog (durven) uitvoeren in de praktijk :/

Oh ja, een dashcam op je motor. Ook wel handig voor dit soort zaken..
 
Dan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden? @Miglowie
Want het kan dat mijn vaardigheden niet voldoende zijn om dit met 70 kilometer per uur te kunnen; dus dan moet ik een circuit training volgen denk ik.

Denk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.

Het hangt een beetje van de techniek af: op een moderne(re) motor met goede vering en warmgereden, niet-vierkante banden kan ikzelf prima flink remmen in een bocht. Een schrikreactie is anders en dan weet ik niet of het goed af zou lopen. Op een oud barrel met afgeragde, vierkant versleten noppenbanden en slappe vering zonder demping is het niet te doen.

De beste oplossing is om niet lang naast anderen te rijden in dat soort bochten, het zgn. ruimtekussen waar je over leert in je theorielessen.
 
Het hangt een beetje van de techniek af: op een moderne(re) motor met goede vering en warmgereden, niet-vierkante banden kan ikzelf prima flink remmen in een bocht. Een schrikreactie is anders en dan weet ik niet of het goed af zou lopen. Op een oud barrel met afgeragde, vierkant versleten noppenbanden en slappe vering zonder demping is het niet te doen.

De beste oplossing is om niet lang naast anderen te rijden in dat soort bochten, het zgn. ruimtekussen waar je over leert in je theorielessen.

Heb een BMW R1150R zonder ABS. Dus sturen en remmen is niet te doen. Daarnaast is die bocht relatief zo scherp dat ik niet naast de auto kon blijven rijden.
Of ik onderschat wat de motor kan.

Denk niet dat ik nog auto's inhaal op een andere baan. Want op rechte stukken kan ik prima uitwijken; was dit gewoon een goede les in kwetsbaarheid!
Bedankt voor je reactie.
 
Ik heb zojuist aangifte gedaan van doorrijden na het veroorzaken van een ongeval en, net zoals hierboven, duidelijk omschreven wat er gebeurde.
Zoals ik het zie heeft deze bestuurder aardig wat regels aan zijn laars gelapt.

Ook heb ik aangegeven dat er voor en na die plek 2 camera's staan. Ook de gegevens van de vrouw die stopte en mij hielp doorgegeven.
Er is een dossier aangemaakt door mijn rechtsbijstandsverzekering; dus nu hopen dat ze de beelden op (kunnen) vragen.

Vriendelijk bedankt voor alle reacties!
Ik ben er gelukkig met de schrik vanaf gekomen en inderdaad heel blij met mijn pak en helm!!!

Dan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden? @Miglowie
Want het kan dat mijn vaardigheden niet voldoende zijn om dit met 70 kilometer per uur te kunnen; dus dan moet ik een circuit training volgen denk ik.

Denk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.

Nogmaals; hartelijk dank allen!

Ik was er niet bij, dus geen idee of de witte auto met 30km/u naar links kwam terwijl jij 70km/u reed ofzo, maar ik rijd regelmatig de fly-over van de A12 de A50 op (ik haal knp Grijsoord en Waterberg altijd door elkaar) en daar zit ik vaak op 105-110km/u, waar de dikke Benzen, Beemers etc dan ineens opdoemen met 75km/u (70km/u adviessnelheid). Dan rem ik vrij hard met voor- en achterrem, maar blijf wel "gewoon" in de bocht hangen en door de bocht kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan