Ik zou het toch proberen met 1 getuige en een aangifte bij de politie. Heb zo'n zelfde gevalletje gehad met iemand die mij geen voorrang gaf toen ik op een gelijkwaardige kruising van rechts kwam. Onderuit geremd door de schrikreactie. Waren wel camera beelden van een bedrijf uit de buurt die ik heb gebruikt bij de aangifte. Auto was doorgereden en het kenteken niet leesbaar op de beelden. Waarborgfonds vond de aangifte en 1 getuige voldoende om de schade uit te keren.
 
Maar als die actie nou op beeld staat? Ik denk dat als je aangifte doet van doorrijden na een ongeval, dat de politie die beelden op zal moeten vragen?

Dan ontstaat de discussie wat er zou zijn gebeurd als @BaasBMW zich niet onderuit zou hebben geremd. Het is dan aan hem om bewijs aan te leveren dat een aanrijding niet te voorkomen was. Erg onwaarschijnlijk dat dat lukt.

Het is anders wanneer iemand bewust een brake-check doet of een schijnbeweging om je van de weg te rijden. Dat is met beelden makkelijker aan te tonen. Maar in dit geval denk ik dat beelden niet gaan helpen.
 
Dan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden?

Dat kan prima tot helemaal niet. Geheel afhankelijk van de situatie. Je kunt tot diep in de bocht remmen of in de bocht starten met remmen. Is wel een beetje een circuit-techniek (zoek op trail braking), maar op de weg ook handig als je het kunt. Regen of slecht wegdek is potentieel een spelbreker.

Vooruit kijken en zorgen dat je niet in de situatie komt is een betere oplossing :).
 
Nee hij reed maar een klein beetje langzamer dan dat ik ging.
Dan ga ik mijn motor even laten nakijken. Want ik schoot direct hard naar links (rechtdoor dus). Ik vrees dat mijn voorwiel blokkeerde, heb helaas geen ABS.
 
Heb een BMW R1150R zonder ABS. Dus sturen en remmen is niet te doen. Daarnaast is die bocht relatief zo scherp dat ik niet naast de auto kon blijven rijden.
Of ik onderschat wat de motor kan.

Denk niet dat ik nog auto's inhaal op een andere baan. Want op rechte stukken kan ik prima uitwijken; was dit gewoon een goede les in kwetsbaarheid!
Bedankt voor je reactie.
Wat ik zei, als je het niet verwacht, dan is het makkelijk praten vanaf de zijlijn want je weet niet hoe je instinctief reageert.
 
Nee hij reed maar een klein beetje langzamer dan dat ik ging.
Dan ga ik mijn motor even laten nakijken. Want ik schoot direct hard naar links (rechtdoor dus). Ik vrees dat mijn voorwiel blokkeerde, heb helaas geen ABS.
Dat doorschieten is het zogenaamde oprichtmoment, sterk afhankelijk van de combinatie motor + banden en staat van de banden. In principe kun je hierop oefenen door te voelen hoe je motor zichzelf overeind wil zetten en tegengesteld te sturen tijdens het remmen. Je vraagt hierbij wel serieus wat van de voorband, dus vooral oefenen en rustig opbouwen. Als je geleidelijk opbouwt kun je je band gaan voelen protesteren (trillen).
 
Ik merk dat hier een boel termen langskomen die ik nog niet ken.
Ik ga een extra cursus volgen; want ik heb het idee dat ik veel kennis mis wat mij belet in veilig rijden in dit soort situaties.
 
Nee hij reed maar een klein beetje langzamer dan dat ik ging.
Dan ga ik mijn motor even laten nakijken. Want ik schoot direct hard naar links (rechtdoor dus). Ik vrees dat mijn voorwiel blokkeerde, heb helaas geen ABS.

De motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.

Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel :). Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.
 
Interessant topic. Zou je ons op de hoogte willen houden?
Denk ook wel eens aan dit soort scenario's, waarbij men zou doorrijden na een (mogelijke) aanrijding of achterlijke actie. Had al langer getobd met een klein cameratje op de motor puur voor dashcam-doeleinden, maar ga het toch steeds meer overwegen. Puur omdat je juridisch gezien anders geen poot hebt om op te staan en er nogal veel idioten op de weg rijden.
 
Interessant topic. Zou je ons op de hoogte willen houden?
Denk ook wel eens aan dit soort scenario's, waarbij men zou doorrijden na een (mogelijke) aanrijding of achterlijke actie. Had al langer getobd met een klein cameratje op de motor puur voor dashcam-doeleinden, maar ga het toch steeds meer overwegen. Puur omdat je juridisch gezien anders geen poot hebt om op te staan en er nogal veel idioten op de weg rijden.

Ja, ik wil jullie op de hoogte houden!

Ik ben hier heel erg van geschrokken. Had het idee dat ik wel aardig wist wat ik deed op de motor; maar dit soort dingen laten je toch erg twijfelen aan je capaciteiten. Dus ik ga trainingen volgen, de motor laten nakijken en een dashcam aanschaffen.

Dit laatste wordt een beetje een probleem; want het gaat niet zozeer om het bekijken van situaties waarin het misging, maar meer om het lezen van het kenteken. Volgens mij lukt dat met mijn go pro al niet. Ook hier duik ik even in!
 
je heb onwijs veel geluk gehad
zou de hele gebeurtenis als een leermoment zien, ook dit hoort bij motorrijden
de volgende keer heb je minder geluk
de motor doet het nog, jij ook
en om nu een cursus te volgen van de schrik
je leert meer van wat je hebt meegemaakt

dus slikken en doorgaan of stoppen :X

mooi excuus voor een nieuwe helm :Y
 
Dan nog een vraag;
Is er iemand die in die bocht zou kunnen remmen in een noodsituatie, ongeacht hoe hard je rijdt om een auto te ontwijken die je anders zeker weten raakt, en die motor dan recht kan houden? @Miglowie
Want het kan dat mijn vaardigheden niet voldoende zijn om dit met 70 kilometer per uur te kunnen; dus dan moet ik een circuit training volgen denk ik.

Denk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.

Nogmaals; hartelijk dank allen!
Baas, het houdt ergens op... Wellicht kan je er rekening mee houden dat je rechte-lijn remweg vóór je altijd vrij is. Ik ben ook altijd heel berekenend in bochten met obstakels of met auto's in de buurt en van sommige momentn weet je gewoon: "Als.... Dan is het te laat" en reken je op de goede afloop. Ik zie niet in dat je daar een VRO voor moet volgen
 
Heeft iemand een "dashcam" die scherp genoeg is om nummerborden te zien?
Ik neem aan dat het 4k moet zijn met stabilisatie en dat go pro's te weinig accu capaciteit hebben?
Gopro hero 7 white doet dat wel hoor, 2 uur op een accu...
Net in wat filmpjes gekeken. Auto in een rechte lijn erachter gaat best goed, schuins eracher in een bocht al wat minder, alles afhankelijk van de afstand. Nou is het wel zo dat bij een ongeval de afstand minimaal, zo niet negatief is



je heb onwijs veel geluk gehad

Ik zelf heb namelijk het idee dat hij pech heeft gehad...


2019-05-25 0034-01.mp4.jpg


2019-05-25 0034-02.mp4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alhoewel op dit plaatje gewoon bruikbaar materiaal voor bewijsvoering zou kunnen staan...
Zelfs het bewegwijzeringsbord is goed leesbaar

2019-05-25 0034-03.mp4.jpg
 
In een soortgelijke situatie (maar dan in de stad) heb ik mezelf ook onderuit geremd. De tegenpartij reed door, maar het was druk in de stad, dus terwijl een automobilist mij overeind hielp stuurde hij een andere motorrijder achter het betreffende busje aan. Ja, achteraf had ik ook het idee dat ik totaal verkeerd heb gereageerd, maar dat doe je dan toch in een reflex.

De bestuurder van het busje gaf aan dat hij weliswaar van rijstrook verwisselde (ging van linksaf rechtsaf voor mij langs), maar dat hij me niet had geraakt. Doordat ik een getuige had (die andere motorrijder) en de politie ter plekke een goed verslag heeft opgemaakt had ik mijn schade vrij snel vergoed. Ondanks dat het busje mij niet had geraakt was hij dus wel aansprakelijk voor het ongeval. Maar daar heb je dus wel een betrouwbare getuige voor nodig helaas. Of een tegenpartij die de waarheid verteld, maar die tref je helaas maar zelden.
Het busje hoefde je niet eens te raken. Je bent ook aansprakelijk als je een gevaarlijke situatie creëert waardoor anderen gehinderd worden of, in jouw geval en dat van de topic starter, er schade aan ondervind:

https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/wanneer-is-het-veroorzaken-van-een-ongeluk-strafbaar/https://www.om.nl/onderwerpen/verkeersongevallen/https://www.politie.nl/themas/doorrijden.html
 
Laatst bewerkt:
Eerste Update:

De politie vond deze zaak te beladen voor een internet aangifte. Dus ik ben uitgenodigd op het bureau om daar Zondag mijn verhaal te doen.
Ze kunnen de vrouw bereiken die als getuige kan dienen doordat ik haar nummerbord heb. Dus de kans dat het waarborgfonds slaagt (wanneer ze de automobilist niet (kunnen) vinden) wordt steeds groter.

Hierover later meer.

Ik wil graag iedereen een compliment maken over jullie ongelofelijke betrokkenheid hier op dit forum!
Dank jullie wel!
 
Laatst bewerkt:
Eerste Update:

De politie vond deze zaak te beladen voor een internet aangifte. Dus ik ben uitgenodigd op het bureau om daar Zondag mijn verhaal te doen.
Ze kunnen de vrouw bereiken die als getuige kan dienen doordat ik haar nummerbord heb. Dus de kans dat het waarborgfonds slaagt (wanneer ze de automobilist niet (kunnen) vinden) wordt steeds groter.

Hierover later meer.

Ik wil graag iedereen een compliment geven over jullie ongelofelijke betrokkenheid hier op dit forum!
Dank jullie wel!

Hopen dat het goedkomt, in ieder geval sterkte ermee!

Ik lees aandachtig mee :Y
 
De motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.

Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel :). Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.
:^ Dit dus. Bij remmen komt je motor nog harder/sneller rechtop dan met accelereren. Als ik het verhaal zo lees, is dat precies wat er gebeurd is.

Goed te lezen dat de politie het serieus oppakt. :t
 
De motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.

Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel :). Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De andere bestuurder heeft onvoorzichtig gehandeld door mijn baan in te komen, waardoor ik moest ingrijpen.
Hij heeft niet goed gekeken en daarmee mij in gevaar gebracht. Daarnaast is hij weggereden na het veroorzaken van het ongeluk.
 
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De andere bestuurder heeft onvoorzichtig gehandeld door mijn baan in te komen, waardoor ik moest ingrijpen.
Hij heeft niet goed gekeken en daarmee mij in gevaar gebracht. Daarnaast is hij weggereden na het veroorzaken van het ongeluk.

Precies, er zijn zat redenen waaruit blijkt dat die bestuurder in strijd met de regels heeft gehandeld.

Succes met de afwikkeling!
 
De motor wil zich oprichten bij remmen of accelereren onder hellingshoek.

Ik lees net dat je jezelf niet onderuit hebt geremd, maar 'gewoon' zelf de vangrail ingereden bent. ABS gaat je hierbij niet helpen, een cursus potentieel wel :). Gebaseerd op deze informatie ben ik nog meer genegen om te zeggen dat de andere bestuurder niet aansprakelijk is voor je crash.
Lees dit maar eerst eens goed: Gevaarlijk rijgedrag (art. 5 WVW) - Advocaat Verkeersstrafrecht

Cursus of geen cursus, als een ander weggebruiker op jouw weghelft komt zonder notie te nemen van het feit dat jij daar rijdt (in welk voertuig dan ook) en er ontstaat daardoor een gevaarlijke situatie waardoor jij op moet reageren en er gevolgen aan ondervindt (wat deze dan ook mogen zijn), dan valt het rijgedrag van de veroorzakende weggebruiker onder Artikel 5 Gevaarlijk rijgedrag:
"Gevaarlijk rijgedrag is strafbaar gesteld in artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 (WVW ‘94). Het artikel luidt als volgt:
“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”

Dus al kan je nog zo goed motorrijden en heb je een wereld aan cursussen gehad, op het moment dat je gehinderd wordt en er schade dan wel letsel aan ondervindt vanwege het hinderlijke en gevaarlijke rijgedrag, dan is de veroorzaker in overtreding. En als dat aangetoond kan worden met 1 of meerdere getuigen heb je een goede bewijslast voor bij jouw aangifte.
 
Ik volg dit topic nu al even, en hoewel je hier niks mee gaat kunnen, hoop ik en gun ik je van harte dat deze zaak op een goede en voor jou gunstige manier gaat uitpakken. Dat zou tevens goed zijn voor het vertrouwen in het Nederlandse rechtssysteem en de inzet van de politie in dit soort lastige en wazige zaken. Succes met de afhandeling!
 
Ik zou zeggen als je er zeker van bent dat de andere bestuurder dik op je rijvak zat, dan rechtsbijstand inschakelen om camera beelden vrij te geven.

Qua rechtop gaan bij remmen: Dat is gewoon het tegenovergestelde van (gecontroleerd) tegensturen. Bij tegensturen druk je links om een linker bocht in te gaan. Nu zit je in die linker bocht en je gaat remmen. Dat geeft een reactie omdat je remt op de band aan de linkerkant. Dat geeft dezelde reactie in het stuur als drukken op rechts. Hoe breder je voorband, en hoe groter de hellingshoek, hoe groter het effect

Motorrijden is leuk. Rijden zonder te weten waarmee je bezig bent is dodelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan