Ik zal ook nog even spuit 11 zijn. Ja, je hebt veel geluk gehad, en ik wens je natuurlijk ook het allerbeste en een voor jou zo gunstig mogelijke uitslag... Maar hier mijn poging het neutraal te bekijken.
Waarmee ik niet zeg dat ik er immuun voor ben hoor, als je 1300cc onder je kont hebt en je zit naast een of andere trage drol op een draaiende oprit is het wel erg verleidelijk Maar toch. Wat win je ermee. Uiteindelijk is het zo gegroeid dat altijd als ik me niet kon inhouden heb ik daarna toch even spijt, en altijd als ik me wel kon inhouden ben ik daarna toch even trots
Het doet me denken aan die situaties die ik heel vaak hier in Amsterdam zie, namelijk auto's die van een doorgaande weg een buurtje inslaan, en er dan achter komen dat het eenrichtingsverkeer is of gewoon de verkeerde straat, en dan met hun rechterknipper nog aan gas geven en weer de doorgaande weg op sturen. Waardoor mensen die er voor de doorstroming alvast langspiepten (wat tweewielers vaak doen, zeker tegenwoordig de snorfietsen die nu op de rijbaan moeten en hun toch al magere vaartje niet willen kwijtraken) vaak in de problemen komen.
Dus ja... Gewoon niet ergens gaan rijden waar een auto zo maar naartoe zou kunnen gaan. In de file zijn ook de meest linke momenten die situaties waar opeens een gat valt. Dan ga ik altijd helemaal op scherp, rem ik af tot met-het-verkeer-mee, en het liefst wacht ik meestal nog tot het weer dichttrekt voordat ik erlangs ga. Maar goed, ook dat is per situatie weer moeilijk. Ervaring is alles. En dit heb je nou ook een keer meegemaakt - en wat ben je er goed vanaf gekomen.
En dan zou het natuurlijk nog kunnen dat hij totaal niet in de gaten heeft gehad dat jij voor hem remde. Is het nog een hufterstreek om daarna door te rijden toen hij zag dat je nog kon staan hoor, maar dat zou toch wat anders zijn. Hij had ook meteen door kunnen rijden zonder te stoppen.
Nou, genoeg getoetsenbordridderd zonder enig inzicht in de situatie... Ik ga eens kijken of ik 'm zelf weer rechtop kan houden. Ik heb al veel te lang niks meegemaakt en 't is druk vandaag zeggen ze
Er is een groot verschil tussen aansprakelijkheid en schuld/oorzaak.En natuurlijk is de auto wel aansprakelijk of je hem nu geraakt hebt of niet (sommige mensen claimen anders en begrijpen het gewoon niet, dat het praktisch lastiger wordt om aan te tonen is natuurlijk wel zo).
Oh ja, een dashcam op je motor. Ook wel handig voor dit soort zaken..
Met 4k wordt het wel een stuk beter natuurlijk. GoPro gaat best goed op een accu, en met een Hero 7 Black Edition kun je de batterijtjes verwisselen (ik heb 3 accus voor de mijne). Met FullHD kun je bij goede omstandigheden en weinig tril-correctie denk ik tot een meter of 20 nog net een kenteken onderscheiden, maar dat is natuurlijk al best wat bij een Close Encounter. Maar goed, je hebt in ieder geval wat op beeld, zoals eventuele kentekens van getuigen en bewijs van je eigen rijgedrag en dat van die ander (ook als je geen kenteken hebt). Heb zelf nog nooit zo'n zaak bijdehand gehad of zo, maar alleen al voor het gevoel helpt zo'n camera veel, en er zijn best wat verhalen hier op het forum van mensen die er wel degelijk baat bij hadden bij ongelukken.Heeft iemand een "dashcam" die scherp genoeg is om nummerborden te zien?
Ik neem aan dat het 4k moet zijn met stabilisatie en dat go pro's te weinig accu capaciteit hebben?
Dat, of links blijven rijden maar gewoon afstand houden en even geduld met inhalen tot je weer uit te bocht bent. Dit is de enige actie die écht werkt, want dit is de enige manier waarop je jezelf minder afhankelijk maakt van anderen in zulke posities. Inhalen in bochten, zéker als je in de buitenbocht zit, liever gewoon niet doen als het ook maar enigszins te voorkomen is. Op het rechte stuk dat er altijd weer op volgt ben je ze immers zo weer voorbij. De enige op wiens gedrag je écht invloed hebt ben je zelf. Dat is niet voor niets een clichéDenk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.
Waarmee ik niet zeg dat ik er immuun voor ben hoor, als je 1300cc onder je kont hebt en je zit naast een of andere trage drol op een draaiende oprit is het wel erg verleidelijk Maar toch. Wat win je ermee. Uiteindelijk is het zo gegroeid dat altijd als ik me niet kon inhouden heb ik daarna toch even spijt, en altijd als ik me wel kon inhouden ben ik daarna toch even trots
Het doet me denken aan die situaties die ik heel vaak hier in Amsterdam zie, namelijk auto's die van een doorgaande weg een buurtje inslaan, en er dan achter komen dat het eenrichtingsverkeer is of gewoon de verkeerde straat, en dan met hun rechterknipper nog aan gas geven en weer de doorgaande weg op sturen. Waardoor mensen die er voor de doorstroming alvast langspiepten (wat tweewielers vaak doen, zeker tegenwoordig de snorfietsen die nu op de rijbaan moeten en hun toch al magere vaartje niet willen kwijtraken) vaak in de problemen komen.
Dus ja... Gewoon niet ergens gaan rijden waar een auto zo maar naartoe zou kunnen gaan. In de file zijn ook de meest linke momenten die situaties waar opeens een gat valt. Dan ga ik altijd helemaal op scherp, rem ik af tot met-het-verkeer-mee, en het liefst wacht ik meestal nog tot het weer dichttrekt voordat ik erlangs ga. Maar goed, ook dat is per situatie weer moeilijk. Ervaring is alles. En dit heb je nou ook een keer meegemaakt - en wat ben je er goed vanaf gekomen.
Het kan zijn dat hij je in gevaar heeft gebracht, maar als jij een andere positie had gekozen was het gevaar minder geweest. Dus om te stellen dat hij het ongeluk zelf veroorzaakt heeft gaat denk ik te snel. Dat hij een gevaarlijke situatie veroorzaakt heeft is hem in jouw verhaal te verwijten (wellicht ook juridisch al heb ik daar geen kijk op), maar het is ook eenieders taak in het verkeer (zeker motorrijders, voor hun eigen bestwil) om defensief en anticiperend te rijden en gevaarlijke situaties überhaupt te voorkomen. Waar er twee met elkaar in de knoei komen in het verkeer hebben er ook bijna altijd twee niet voldoende opgelet.Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De andere bestuurder heeft onvoorzichtig gehandeld door mijn baan in te komen, waardoor ik moest ingrijpen.
Hij heeft niet goed gekeken en daarmee mij in gevaar gebracht. Daarnaast is hij weggereden na het veroorzaken van het ongeluk.
En dan zou het natuurlijk nog kunnen dat hij totaal niet in de gaten heeft gehad dat jij voor hem remde. Is het nog een hufterstreek om daarna door te rijden toen hij zag dat je nog kon staan hoor, maar dat zou toch wat anders zijn. Hij had ook meteen door kunnen rijden zonder te stoppen.
Nou, genoeg getoetsenbordridderd zonder enig inzicht in de situatie... Ik ga eens kijken of ik 'm zelf weer rechtop kan houden. Ik heb al veel te lang niks meegemaakt en 't is druk vandaag zeggen ze