Ik zal ook nog even spuit 11 zijn. Ja, je hebt veel geluk gehad, en ik wens je natuurlijk ook het allerbeste en een voor jou zo gunstig mogelijke uitslag... Maar hier mijn poging het neutraal te bekijken.

En natuurlijk is de auto wel aansprakelijk of je hem nu geraakt hebt of niet (sommige mensen claimen anders en begrijpen het gewoon niet, dat het praktisch lastiger wordt om aan te tonen is natuurlijk wel zo).
Er is een groot verschil tussen aansprakelijkheid en schuld/oorzaak.

Oh ja, een dashcam op je motor. Ook wel handig voor dit soort zaken..
:^

Heeft iemand een "dashcam" die scherp genoeg is om nummerborden te zien?
Ik neem aan dat het 4k moet zijn met stabilisatie en dat go pro's te weinig accu capaciteit hebben?
Met 4k wordt het wel een stuk beter natuurlijk. GoPro gaat best goed op een accu, en met een Hero 7 Black Edition kun je de batterijtjes verwisselen (ik heb 3 accus voor de mijne). Met FullHD kun je bij goede omstandigheden en weinig tril-correctie denk ik tot een meter of 20 nog net een kenteken onderscheiden, maar dat is natuurlijk al best wat bij een Close Encounter. Maar goed, je hebt in ieder geval wat op beeld, zoals eventuele kentekens van getuigen en bewijs van je eigen rijgedrag en dat van die ander (ook als je geen kenteken hebt). Heb zelf nog nooit zo'n zaak bijdehand gehad of zo, maar alleen al voor het gevoel helpt zo'n camera veel, en er zijn best wat verhalen hier op het forum van mensen die er wel degelijk baat bij hadden bij ongelukken.

Denk dat ik echt alleen maar rechts had kunnen rijden in anticipatie op een auto die mogelijkerwijs de linkerbaan in zou komen. Dus dit is wat ik dan nu maar ga doen in deze bocht.
:^ Dat, of links blijven rijden maar gewoon afstand houden en even geduld met inhalen tot je weer uit te bocht bent. Dit is de enige actie die écht werkt, want dit is de enige manier waarop je jezelf minder afhankelijk maakt van anderen in zulke posities. Inhalen in bochten, zéker als je in de buitenbocht zit, liever gewoon niet doen als het ook maar enigszins te voorkomen is. Op het rechte stuk dat er altijd weer op volgt ben je ze immers zo weer voorbij. De enige op wiens gedrag je écht invloed hebt ben je zelf. Dat is niet voor niets een cliché :)

Waarmee ik niet zeg dat ik er immuun voor ben hoor, als je 1300cc onder je kont hebt en je zit naast een of andere trage drol op een draaiende oprit is het wel erg verleidelijk O-) Maar toch. Wat win je ermee. Uiteindelijk is het zo gegroeid dat altijd als ik me niet kon inhouden heb ik daarna toch even spijt, en altijd als ik me wel kon inhouden ben ik daarna toch even trots :)

Het doet me denken aan die situaties die ik heel vaak hier in Amsterdam zie, namelijk auto's die van een doorgaande weg een buurtje inslaan, en er dan achter komen dat het eenrichtingsverkeer is of gewoon de verkeerde straat, en dan met hun rechterknipper nog aan gas geven en weer de doorgaande weg op sturen. Waardoor mensen die er voor de doorstroming alvast langspiepten (wat tweewielers vaak doen, zeker tegenwoordig de snorfietsen die nu op de rijbaan moeten en hun toch al magere vaartje niet willen kwijtraken) vaak in de problemen komen.

Dus ja... Gewoon niet ergens gaan rijden waar een auto zo maar naartoe zou kunnen gaan. In de file zijn ook de meest linke momenten die situaties waar opeens een gat valt. Dan ga ik altijd helemaal op scherp, rem ik af tot met-het-verkeer-mee, en het liefst wacht ik meestal nog tot het weer dichttrekt voordat ik erlangs ga. Maar goed, ook dat is per situatie weer moeilijk. Ervaring is alles. En dit heb je nou ook een keer meegemaakt - en wat ben je er goed vanaf gekomen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De andere bestuurder heeft onvoorzichtig gehandeld door mijn baan in te komen, waardoor ik moest ingrijpen.
Hij heeft niet goed gekeken en daarmee mij in gevaar gebracht. Daarnaast is hij weggereden na het veroorzaken van het ongeluk.
Het kan zijn dat hij je in gevaar heeft gebracht, maar als jij een andere positie had gekozen was het gevaar minder geweest. Dus om te stellen dat hij het ongeluk zelf veroorzaakt heeft gaat denk ik te snel. Dat hij een gevaarlijke situatie veroorzaakt heeft is hem in jouw verhaal te verwijten (wellicht ook juridisch al heb ik daar geen kijk op), maar het is ook eenieders taak in het verkeer (zeker motorrijders, voor hun eigen bestwil) om defensief en anticiperend te rijden en gevaarlijke situaties überhaupt te voorkomen. Waar er twee met elkaar in de knoei komen in het verkeer hebben er ook bijna altijd twee niet voldoende opgelet.

En dan zou het natuurlijk nog kunnen dat hij totaal niet in de gaten heeft gehad dat jij voor hem remde. Is het nog een hufterstreek om daarna door te rijden toen hij zag dat je nog kon staan hoor, maar dat zou toch wat anders zijn. Hij had ook meteen door kunnen rijden zonder te stoppen.

Nou, genoeg getoetsenbordridderd zonder enig inzicht in de situatie... Ik ga eens kijken of ik 'm zelf weer rechtop kan houden. Ik heb al veel te lang niks meegemaakt en 't is druk vandaag zeggen ze :]
 
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De andere bestuurder heeft onvoorzichtig gehandeld door mijn baan in te komen, waardoor ik moest ingrijpen.
Hij heeft niet goed gekeken en daarmee mij in gevaar gebracht. Daarnaast is hij weggereden na het veroorzaken van het ongeluk.

Dat kan zo zijn. Maar in de meeste gevallen is het niet zo dat 'moeten ingrijpen' gelijk staat aan 'de vangrail inrijden / crashen'. Ik kan er niet oordelen over de mate van 'gevaar', ik was er niet bij. Als dat minimaal was, en de crash is een gevolg van jou eigen schrikreactie, dan is het niet meer dan redelijk dat de aansprakelijkheid bij jou ligt.

Waar ik erg moeite mee heb is hoe makkelijk jouw stellingen in dit topic als waarheid worden aangenomen en, gebaseerd op generaliserende wetten en emotie (want motorrijder), stelling in wordt genomen, zie ook de reactie van @nomko. Zaken mogen wat mij betreft best wat objectiever en genuanceerder worden bekeken.

Betreft het 'wegrijden van een ongeluk': De bestuurder heeft je niet geraakt. Wellicht wist hij niet eens dat eea is gebeurd door zijn handelen. Dit is ook een stelling die je niet kunt onderbouwen zonder zijn verhaal te horen. Het is wat dat betreft nog steeds een eenzijdig ongeluk.
 
Dat kan zo zijn. Maar in de meeste gevallen is het niet zo dat 'moeten ingrijpen' gelijk staat aan 'de vangrail inrijden / crashen'. Ik kan er niet oordelen over de mate van 'gevaar', ik was er niet bij. Als dat minimaal was, en de crash is een gevolg van jou eigen schrikreactie, dan is het niet meer dan redelijk dat de aansprakelijkheid bij jou ligt.

Waar ik erg moeite mee heb is hoe makkelijk jouw stellingen in dit topic als waarheid worden aangenomen en, gebaseerd op generaliserende wetten en emotie (want motorrijder), stelling in wordt genomen, zie ook de reactie van @nomko. Zaken mogen wat mij betreft best wat objectiever en genuanceerder worden bekeken.

Betreft het 'wegrijden van een ongeluk': De bestuurder heeft je niet geraakt. Wellicht wist hij niet eens dat eea is gebeurd door zijn handelen. Dit is ook een stelling die je niet kunt onderbouwen zonder zijn verhaal te horen. Het is wat dat betreft nog steeds een eenzijdig ongeluk.

Wat in de meeste gevallen geldend is; was hier helaas niet zo. Ik reed in een bocht en de bestuurder kwam mijn rijbaan in. Alleen dit is al een strafbaar feit op grond van:

Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Ik ben het met je eens wat betreft het critisch zijn op hetgeen ik hier zeg en beweer. Maar ik heb dit topic bewust gestart als raadgevende vraag. Dus ik vind het erg fijn dat er mensen zijn die dit vanuit beide perspectieven bekijken.
 
Voor alle duidelijkheid: Het gaat mij er hier ook niet om om mijn gelijke te halen en deze bestuurder aan te klagen. Dat zal mij een worst wezen.
Het is en blijft een ongeluk en als die automobilist mij niet gezien heeft had hij beter moeten kijken, maar het feit blijft dat hij dit niet expres gedaan heeft.
Ik had alleen graag gezien dat diegene de ballen had gehad om even verzekeringspapieren met mij in te vullen, in plaats van kijken of ik opstond en vervolgens doorrijden.
 
Eerste Update:

De politie vond deze zaak te beladen voor een internet aangifte. Dus ik ben uitgenodigd op het bureau om daar Zondag mijn verhaal te doen.
Ze kunnen de vrouw bereiken die als getuige kan dienen doordat ik haar nummerbord heb. Dus de kans dat het waarborgfonds slaagt (wanneer ze de automobilist niet (kunnen) vinden) wordt steeds groter.

Hierover later meer.

Ik wil graag iedereen een compliment maken over jullie ongelofelijke betrokkenheid hier op dit forum!
Dank jullie wel!

Tip, zelf komend uit een ongeluk waarbij de tegenpartij is doorgereden (en ik uiteindelijk met breuken naar het ziekenhuis afgevoerd ben)
Ondanks dat bij de aangifte op het bureau gezegd word dat er kleine kans is voor het waarborgfonds, toch je rechtsbijstand/verzekering hierop zetten.
Bij mij is uiteindelijk (nu 1 jaar later) het besluit gekomen dat rechtsbijstand mijn schade vergoed.

Bij mijn aangifte gaf de agente vrolijk aan dat ik weinig kans had want er was geen contact geweest met de tegenpartij....
Heb dit ook bij de verzekering aangegeven onder het mom van "had ik mijzelf dan invalide moeten laten rijden door maar op de tegenpartij op te klappen, die waarschijnlijk als nog doorgereden zou zijn"

1 getuige is altijd beter dan geen, vooral als die onafhankelijk is....
Wat betreft dit soort situaties, ik blijf liggen in de toekomst, laat het maar erger lijken dan dat het is, dan stoppen er meer mensen / getuigen....
en camerabeelden, al dan niet met 100% leesbare nummerplaten is iig de moeite waard. (plaat niet leesbaar = wel beeldbewijs voor waarborgfonds waarmee het wat sneller kan wellicht)
We gaan in deze maatschappij steeds meer richting de dashcam, jammer maar het is gewoon nodig blijkt.

(Collega op het werk, had met zijn koekblik een bumperklever op de snelweg, bij het passeren van de vrachtwagens ging hij netjes weer naar de rechter baan, maar de bumperklever die douwde zijn auto er rechts omheen... tsja, toen schade... politie erbij laten komen, hij allemaal verklaren dat mijn collega op hem inreed... zwart op wit laten zetten, zei mijn collega op het eind... "ik heb een dashcam".... heeft die gozer dus zwart op wit tegen de politie lopen liegen ook nog... (nog een reden om maar aan de dashcam te beginnen))
 
Het busje hoefde je niet eens te raken. Je bent ook aansprakelijk als je een gevaarlijke situatie creëert waardoor anderen gehinderd worden of, in jouw geval en dat van de topic starter, er schade aan ondervind:

Dat klopt, daarom kreeg ik mijn schade ook vergoed. Alleen heb je dan wel een getuige nodig op het moment dat die tegenpartij verklaart dat hij er niets mee te maken heeft.

Bij een ander ongeval ben ik door een wheeliende motorrijder vanachter aangetikt. Waardoor ik in de berm kwam en op een daar geparkeerde auto botste. De motorrijder reed door. De politieagent die erbij kwam heeft zelf in gang gezet dat er een aanvraag bij het Waarborgfonds in gang werd gezet. Ik moest tekenen dat ze mijn aangifte mochten doorsturen. En mijn verzekeraar (was all risk verzekerd) heeft de zooi verder afgehandeld.
 
Ik neem die bocht elke werkdag, en zo snel mogelijk. In de afhandeling is het niet netjes gegaan maar TS heeft een paar fouten, aannames gedaan waar we allemaal lering uit moeten trekken.
De Audi gaat niet zomaar opzij, voor zijn beweging heeft hij achter een langzamere weggebruiker gezeten. Als ervaren motorrijder anticipeer je daarop.
Als je in die bocht jezelf onderuit kan remmen achter die Audi had je ook scherper in kunnen sturen en rechts er naast kunnen komen.
Vanuit een auto zie je niets in je spiegels in die bocht. Aangezien de meesten niet in hun dode hoek kijken viel dus ook te verwachten dat hij de TS nooit zou spotten.
Natuurlijk kunnen ze mij morgenochtend van mijn brommer rijden maar ik rij elke dag alsof iedereen daar een poging toe wil ondernemen.
 
Wat in de meeste gevallen geldend is; was hier helaas niet zo. Ik reed in een bocht en de bestuurder kwam mijn rijbaan in.

Dat kan best, maar nogmaals: De mate van gevaar is bepalend in hoeverre je crash had kunnen worden voorkomen. En 'gevaar' is in deze niet of iemand jouw rijstrook opkomt, maar de wijze waarop. Oftewel, komt deze met een noodgang naar links/rechts zodat anticiperen niet mogelijk was? Of geleidelijk zodat je had kunnen reageren?

En wat mij aan het twijfelen brengt: Je hebt je niet onderuit geremd, je bent de vangrail ingereden zonder dat iemand je heeft geraakt. Target fixation lijkt me daarom aannemelijker. Immers zou je in een normale situatie met die snelheid de bocht wel hebben gehaald.

Hoe lang rij je eigelijk, als ik vragen mag?

Overigens, proberen om via waarborgfonds de schade vergoed te krijgen zou ik zeker proberen :).
 
Het is ook een rare bocht. Ik moet op 2/3 altijd opnieuw focussen om naar het eind te rijden. Anders loop je spontaan naar buiten. Doordat de bocht zo ver doorloopt kan je niet vanaf het begin naar het eind kijken. Dat 2/3 punt is in deze tijd van het jaar ook precies het punt dat de zon vol in je bakkes schijnt. Ook zonder Audi verbaast het me niet als er iemand daar de vangrail in rijdt.
 
Ik neem die bocht elke werkdag, en zo snel mogelijk. In de afhandeling is het niet netjes gegaan maar TS heeft een paar fouten, aannames gedaan waar we allemaal lering uit moeten trekken.
De Audi gaat niet zomaar opzij, voor zijn beweging heeft hij achter een langzamere weggebruiker gezeten. Als ervaren motorrijder anticipeer je daarop.
Als je in die bocht jezelf onderuit kan remmen achter die Audi had je ook scherper in kunnen sturen en rechts er naast kunnen komen.
Vanuit een auto zie je niets in je spiegels in die bocht. Aangezien de meesten niet in hun dode hoek kijken viel dus ook te verwachten dat hij de TS nooit zou spotten.
Natuurlijk kunnen ze mij morgenochtend van mijn brommer rijden maar ik rij elke dag alsof iedereen daar een poging toe wil ondernemen.

Ik begrijp niet helemaal hoe je zoiets zou kunnen zeggen.
Ik moest naar links en remmen omdat hij anders tegen mij aanzat.

Wat je zegt over de beweegredenen van de audi klopt. En: 'Ik had hem niet in de buitenbocht in moeten halen', zal hier denk ik de beste conclusie zijn.
 
Even kijken, TS wordt van de weg gereden en nu zijn er mensen die zeggen dat 't zijn eigen schuld is?
Mjaa MF is weer op dreef..
(Doet me denken aan een ander topic..)
TS Ik hoop echt dat je schade hoe dan ook vergoed wordt en dat de identiteit van de bestuurder toch nog wordt achterhaald.
Houd ons op de hoogte!
(En negeer die 'schuldverschuivers'maar, reageren is zo vruchetloos daarop)
 
Even kijken, TS wordt van de weg gereden en nu zijn er mensen die zeggen dat 't zijn eigen schuld is?

"eigen schuld" heb ik niemand horen zeggen. Maar ik ben van mening dat je uit elk ongeluk iets kunt leren om dat in de toekomst te voorkomen. En dan vooral in het herkennen van gevaarlijke situaties en zorgen dat je in de toekomst voorkomt in een dergelijke situatie te komen. Want als motorrijder trek je aan het kortste eind, of je nou wel of niet de directe veroorzaker van het ongeval bent.
 
Dat kan best, maar nogmaals: De mate van gevaar is bepalend in hoeverre je crash had kunnen worden voorkomen. En 'gevaar' is in deze niet of iemand jouw rijstrook opkomt, maar de wijze waarop. Oftewel, komt deze met een noodgang naar links/rechts zodat anticiperen niet mogelijk was? Of geleidelijk zodat je had kunnen reageren?

En wat mij aan het twijfelen brengt: Je hebt je niet onderuit geremd, je bent de vangrail ingereden zonder dat iemand je heeft geraakt. Target fixation lijkt me daarom aannemelijker. Immers zou je in een normale situatie met die snelheid de bocht wel hebben gehaald.

Hoe lang rij je eigelijk, als ik vragen mag?

Overigens, proberen om via waarborgfonds de schade vergoed te krijgen zou ik zeker proberen :).

Ja ik wou dat ik in mijn hoofd nogmaals af kon spelen hoe dit ging, zodat ik kan analiseren wat ik 'verkeerd' gedaan heb.

Ik MOEST uitwijken en remmen omdat hij mij anders aangetikt had.

Vroeger vanaf mijn 16e op opgevoerde brommers gereden, toen mijn lichte motorrijbewijs en nu sinds vorig jaar zwaar; ik ben 28 trouwens.
Dus al met al durf ik te zeggen dat ik weet hoe ik met motorvoertuigen omga. Maar waarschijnlijk heb ik minder ervaring dan de meeste van jullie.

Ik heb het idee dat hier veel opmerkingen geplaatst worden waarin ik mij moet verdedigen over hoe ik gehandeld heb en hoe het anders kon.
Helaas is het achteraf een beetje een koe in de kont kijken, heb ik gedaan wat ik deed omdat ik daar toen voor "koos".

Bedankt voor alle reacties over soortgelijke situaties! Dit is fijn om te lezen.
 
<knip>

Ik heb het idee dat hier veel opmerkingen geplaatst worden waarin ik mij moet verdedigen over hoe ik gehandeld heb en hoe het anders kon.
Helaas is het achteraf een beetje een koe in de kont kijken, heb ik gedaan wat ik deed omdat ik daar toen voor "koos".

<knip>

Vooral jezelf niet gaan verdedigen, da's een verloren strijd. Neem er van mee wat je wil maar blijf vooral zelf denken, leren, en RIJDEN!

Voor mezelf durf ik best te beweren dat ik de eerste jaren heel, heel slecht gereden heb en dat ik dat overleefd heb een kwestie van mazzel is. Zoals @halflive ook al zei; morgen kunnen ze mij ook van de fiets afrijden.

Een dashcam is wat mij betreft een goede en leuke investering, sowieso.
 
Als er sprake is van heel weinig snelheidsverschil is (hard) remmen over het algemeen overbodig.

Zeker met een dikke 2 cilinder is het gas afsluiten dan al voldoende, dan blijft de motor rustiger en heb je meer mogelijkheden tot corrigeren. Dat is achteraf gepraat maar in deze wel belangrijk...….om het de volgende keer te voorkomen.
 
Persoonlijk zou ik er niet te veel moeite in steken en je verlies nemen. Je hebt jezelf onderuit geremd en er is geen contact geweest. Om de andere weggebruiker aansprakelijk te kunnen stellen moet er echt heel veel bewijs zijn. Wat je stelt is dus een onderdeel van wat jij hard moet maken. Ik acht die kans erg klein.
Ik heb een situatie gehad in nijmegen met een vrouwelijke automobilist die links voorgesorteerd stond en net voor mij de knipper aanzetten naar rechts en op mijn rijstrook kwam. Met fotos en verklaringen van getuigen kreeg ik niets vergoed omdat zei blwwf volhouden dat ze me gezien had en na mij pas wilde veranderen van rijstrook. Ik heb me op de strepen van de fietsstrook onderuitgeremt omdat er ook nog fietsers reden.. zelfs de politie getuigde voor mij. jammer de bammer voor mij en omdat ik haar niet geraakt had en zei vol bleef houden kreeg ik niets..
Na 2 jaar opgegeven maar daar stonden geen cameras dus misschien heb jij wel geluk.
 
Omdat er verder niemand stopte heb ik helaas maar 1 getuige, waar er 2 benodigd zijn voor het waarborgfonds.


Wat raar. Vorig jaar Mei nog gebruik gemaakt van de waarborgfonds met maar 1 getuige. Gewoon alles vergoed gekregen en de eigen risico werd alleen daarnog vanaf gehaald (250 euro).

Maargoed nu zit er wel een dach cam op mijn motor voor dit soort praktijken. hopelijk hoef ik daar geen gebruik van te maken..O-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Ik had zelfs helemaal geen getuigen, alleen maar de videobeelden vanuit mijn otootje waarop te zien was dat ik 'snachts in een sneeuwstorm (met gepaste snelheid _O- ) over een ineens opduikend vrachtwagenwiel reed.

Dat vrachtwagenwiel lag gewoon midden op de uitsorteerstrook, en ik kon niet meer naar links omdat ik al in werd gehaald door een vrachtwagen. Naar rechts de berm in kon ook niet want talud. Heel mijn Smartje naar de klote ... ik ben er overheen geklapt en van voor tot achter had ik schade aan de onderkant. Kostte me iets van €1800 toen.

Hele verhaal heeft bijna een jaar geduurd, maar mijn advocaat heeft niet losgelaten, hulde voor die dame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan