Afgifte kenteken vóór eerste inschrijving, hoe kan dat?

MotoRobin

Die hard MF'er
29 jun 2020
612
1.555
Afgelopen week heb ik een motor gekocht en ben a.d.h.v. het VIN rond aan het snuffelen naar de historie en voertuiggegevens. Zodoende kom ik iets in mijn ogen vreemds tegen. Ten eerste verschillen de gegevens in de RDW app van die op de RDW website. En ten tweede, is "datum eerste afgifte kenteken in Nederland" vóór de "datum eerste toelating" en "datum eerste inschrijving in Nederland". Weten jullie waardoor dit zo geregistreerd kan staan?

De gegevens:
RDW website
Datum eerste inschrijving in Nederland: 31-03-2011
Datum eerste toelating: 31-03-2011
Datum eerste afgifte kenteken in Nederland: 25-06-2010

RDW app:
Datum eerste toelating: 31-03-2011
Datum eerste afgifte Nederland: 31-03-2011

Finnik:
Eerste toelating nationaal: 31-03-2011

Gegevens door VIN op te zoeken:
Gebouwd in september 2009 in Berlijn. De motor heeft blijkbaar een poosje stil gestaan voordat deze verkocht is.



EDIT:
Blijkbaar heb ik liggen slapen. Heb nog eens een aantal kentekens opgezocht en het blijkt doodnormaal te zijn, was mij gewoon nog nooit opgevallen. Waarschijnlijk, doordat het alleen via de website te zien is. Alhoewel het wel erg lang heeft geduurd van op kenteken zetten tot eerste tenaamstelling.
 
Laatst bewerkt:
Voor de verkoopaantallen van de dealers telt de importeur vaak die motoren waar een kenteken voor is aangevraagd. Voor de bonus kan het dan handig zijn om vast een kenteken bij een motor aan te vragen en die dan pas bij verkoop op naam te zetten.

Andere geval kan zijn als een motor vanaf een bepaalde datum niet meer aan de wettelijke eisen voldoet (uitstoot), waardoor de dealer voor die datum een kenteken moet aanvragen.
 
Het is de tijd tussen aanmaken van het kenteken bij de rdw, en de eerste tenaamstelling.
Dat daar tijd tussen zit is normaal (Zodat je je verzekering kan regelen etc) maar enkele maanden is wel lang. Beide opties van zeroground lijken mij echter niet van toepassing, omdat er geen wisseling van emissie norm was in 2010/2011, en dat het trucje van kentekens aanvragen meestal pas in het najaar is, en niet in juni.

Waar mij opviel is dat die datum, van eerste afgifte en van eerste nl inschrijving, vroeger niet los getoond werden.
 
Laatst bewerkt:
@MotoRobin mag het topic open blijven, met onderstaand schermafdrukje wil ik aangeven dat er ook bij mij wel vragen over zijn

1644216743529.png
 
@MotoRobin mag het topic open blijven, met onderstaand schermafdrukje wil ik aangeven dat er ook bij mij wel vragen over zijn

Bekijk bijlage 1724830
Ja hoor, dan mag deze best open blijven. Wat ik van een aantal andere kentekens had gezien, zit er meestal een aantal dagen tussen. Ik verwacht inderdaad de tijd van aanvraag kenteken tot dat het voertuig daadwerkelijk aan de klant kan worden overgedragen. Het voertuig moet natuurlijk klaar staan zodat de klant die meteen mee kan nemen, dan zal dat kenteken er al op moeten zitten.


Waar mij opviel is dat die datum, van eerste afgifte en van eerste nl inschrijving, vroeger niet los getoond werden.
Dan is dat mij dus toch goed opgevallen. Heb vaak genoeg kentekens opgezocht, maar dit was mij nog nooit opgevallen. Het hoeft natuurlijk ook nog niet zo lang geïmplementeerd te zijn.




Zou een verklaring voor de lange tijd tussen kenteken en tenaamstelling kunnen zijn dat het een demo/leen voertuig is geweest? Zou ik wel vreemd vinden, aangezien ik er vanuit zou gaan dat die in eerste instantie op naam van het bedrijf zouden (kunnen) staan.
 
Als je er mee wil rijden moet het kenteken ook op naam staan, dus dat is het niet. Als je er zonder kenteken mee wil rijden hang je er groene handelaarsplaten op, dan hoeft er ook geen kenteken aangevraagd te zijn.
 
Tegenwoordig wel, maar er was ook een tijd dat de groen platen nog niet bestonden toch? In ieder geval in de jaren 80 nog niet denk ik?
 
Toen was er ook geen controle op verzekering en motorrijtijgenbelasting: Opstappen en rijden
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit ook bij mn k100. Het verschil zit hem in eind 83 of begin 84. En eigenlijk ben ik wel benieuwd wanneer het ding volgens de belastingdienst dan 40 jaar is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan