Afkortingen en type aanduidingen ontcijferen

Is het verhaal achter de Fireblade niet dat dat min of meer de letterlijke vertaling was van bliksem vanuit het Japans, en dat men niet doorhad hoe ver ze ernaast zaten tot het te laat was?
Geloof je echt dat er niemand deftig Engels kan bij Honda?
Over namen wordt heel goed nagedacht,het gebeurt meer dan eens dat een auto of motor in een bepaald land een andere benaming krijgt voor bepaalde redenen.
 
Suzuki GSF: Gran Sport Faired klopt niet.

De GSF is een Bandit,naked en met kuip.
De F heeft dus niets met faired te maken,want het model met kuip heeft een S achter de typenaam staan.

Soms zit er logica in namen/type's,maar soms ook helemaal niet.
 
Geloof je echt dat er niemand deftig Engels kan bij Honda?
Over namen wordt heel goed nagedacht,het gebeurt meer dan eens dat een auto of motor in een bepaald land een andere benaming krijgt voor bepaalde redenen.
zo weet ik dat de VW Sharan in deel can Engeland rondom Londen moeilijk verkocht werden.
Reden?
schijnbaar is er een bepaalde bevolkingsgroep ergens in een wijk in Londen die sharans worden genoemd als nickname/scheldwoord:

mannen:
lang
blond haar
blauwe ogen
en erg dom

vrouwen:
lang
blond haar
blauwe ogen
erg dom
en grote borsten

dus was er niemand die in zo'n auto wilde rijden en geassocieerd wilden worden met sharans


er werken bij motorvoertuigfabrikanten diverse mensen waaronder dus een groep mensen die in alle landen waar hun producten verkocht worden uitzoeken of hun model aanduiding geen scheldwoord of vieze woord betekend

Wat in 1 taal of dialect heel erg mooi en leuk klinkt kan in een andere taal of dialect een verwensing van het ergste soort zijn.
 
Kawasaki
Er6-N (6 staat voor de 650cc en N voor Naked)
Er6-F (6 staat voor de 650cc en F voor Fairing)

Suzuki
Katana; verwijzing naar het zwaard gemaakt uit gelagerd staal.

Honda
SF; Super Four
V-TEC; Variable Valve Timing and Lift Electronic Control
 
zo weet ik dat de VW Sharan in deel can Engeland rondom Londen moeilijk verkocht werden.
Reden?
schijnbaar is er een bepaalde bevolkingsgroep ergens in een wijk in Londen die sharans worden genoemd als nickname/scheldwoord:

mannen:
lang
blond haar
blauwe ogen
en erg dom

vrouwen:
lang
blond haar
blauwe ogen
erg dom
en grote borsten

dus was er niemand die in zo'n auto wilde rijden en geassocieerd wilden worden met sharans


er werken bij motorvoertuigfabrikanten diverse mensen waaronder dus een groep mensen die in alle landen waar hun producten verkocht worden uitzoeken of hun model aanduiding geen scheldwoord of vieze woord betekend

Wat in 1 taal of dialect heel erg mooi en leuk klinkt kan in een andere taal of dialect een verwensing van het ergste soort zijn.
Fiat Croma -> braadboter :Y
 
Triumph (overwinning) heeft ook leuke:
Tiger
Trident drietand
Bonneville van de amerikaanse zoutvlakte snelheidsrecords
Thunderbird dondervogel
Trophy trofee, hoofdprijs
Daytona circuit Florida + strand snelheidswedstrijden
 
Diverse merken: "Custard "soort vla, als tegenhanger voor de yoghurtbekers, de plastic fantastic totaal ingekapsede motoren als CBR1000F Honda e.e.
Honda VFR = Vet Fijn Ried'n / Very Fun Ride
Honda Black Bird - soort wc-eend, die topsnelheid richting de 300 km/w had (maar dat hebben de meeste)
Honda TransAlp, afkorting voor alpinopet, speciaal voor francofielen, meestal in roodwitblauw daarom
Suzuki X .... tweetakt-250 cc, X7, logica / afkomst?
Yamaha Diversion - weg omlegging

En dan zijn er ook nog allerlei vervangingsonderdelen, met dubbelzinnige namen als:
gay café - sissy bar
travo café - drag bar
buik kookgerei - belly pan
vleesdroogrek - ape hanger
dominante Cornelis - top case

En zo is er met een beetje doorzoeken, enige vertaalprogramma's en flink etymologisch doordenken nog veel meer te ontwarren uit de afkortingen en cryptische nomenclatuur.

Veel zoekplezier en succes.
 
Is het verhaal achter de Fireblade niet dat dat min of meer de letterlijke vertaling was van bliksem vanuit het Japans, en dat men niet doorhad hoe ver ze ernaast zaten tot het te laat was?
Als dat waar is (wat ik niet geloof) hebben ze toch perongeluk een hele stoere naam gevonden.
 
Geloof je echt dat er niemand deftig Engels kan bij Honda?
Over namen wordt heel goed nagedacht,het gebeurt meer dan eens dat een auto of motor in een bepaald land een andere benaming krijgt voor bepaalde redenen.
Haha vond het zo’n geniaal verhaal dat ik het wel moest opnemen😂
 
Sorry, ik had hier een heel verhaal staan wat eigenlijk weinig toevoegt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Falco is italiaans voor valk. Caponord Noordkaap.
Bij BMW zijn de F- volgens mij de 1 en (parallel)2 cilinders, en alle R- de boxers. Of dat iets betekent weet ik niet. De S- allemaal 4 cilinders (toch?)
 
Laatst bewerkt:
Bij de Yamaha Xj900 had je de XJ900 F waar de F voor fairing stond en de XJ900 N waar de N voor naked stond. Voorlopers van de de Diversion.
 
Adventure : Dit zijn de V-twins straat georiënteerde adventure modellen
- Adventure R : De niet V-twins dirt georiënteerd, dus een R
Dit klopt niet helemaal.

De ktm 390, 790, 890 adventure zijn geen v-twins (790/890 zijn paralleltwin, 390 is een eencilinder). De 950, 990, 1050, 1090, 1190, 1290 zijn wel Vtwins (LC8).

De R toevoeging gaat het om adventure modellen die meer geschikt zijn voor offroad (spaakwielen, grotere veerweg, meer instelmogelijkheden vd software).
 
Laatst bewerkt:
Falco is italiaans voor valk. Caponord Noordkaap.
Bij BMW zijn de F- volgens mij de 1 en (parallel)2 cilinders, en alle R- de boxers. Of dat iets betekent weet ik niet. De S- allemaal 4 cilinders (toch?)
De R-series zijn inderdaad uitgerust met de boxermotor.

De F serie hebben een staande twin motor voor zoverre ik het ook kan nagaan

De S-serie (S1000RR) heeft veen 4-cilinder

De K-serie is van 3 cilinders nu naar 6 cilinders gegaan.
 
De R-series zijn inderdaad uitgerust met de boxermotor.

De F serie hebben een staande twin motor voor zoverre ik het ook kan nagaan

De S-serie (S1000RR) heeft veen 4-cilinder

De K-serie is van 3 cilinders nu naar 6 cilinders gegaan.
De K-serie had ook 4-cilinders (K100) :Y.
 
Inmiddels met een beetje hulp van chat gpt een behoorlijk compleet beeld! Echt bizar zo'n algoritme 😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan