Afleverbeurt dealer

Kingderp

Die hard MF'er
28 okt 2015
362
39
Beste MF'ers,

Wat verwachten jullie van een afleverbeurt van een occasion aangekocht bij een grote, landelijke, motorketen?

Mijn broertje heeft een sportmotor uit 2007 met 12.000km gekocht en nu hij in de tuin staat en we eens op ons gemak de motor bekijken vallen ons toch wel een hoop dingen op.

-Remblokken voor bijna versleten
-Voorband uit 2010, de slijtagenokken staan bijna gelijk met het profiel
-Achterband uit 2011, diverse scheuren in het loopvlak van het profiel, met een schroevendraaier is het karkas te zien
-Kuipdeel voor schudde op en neer toen we over een drempel reden, 3 boutjes aan de onderzijde zaten los.
-Rechtervoorvork is lichtjes nat/zweterig van de olie, deze zou vervangen zijn voor aflevering...? Het stofkapje is i.i.g. niet vervangen want hier zitten scheurtjes in.

Achteraf een hoop dingen die we wel hadden kunnen zien bij de proefrit , ware het niet dat we binnen 15 minuten terug moesten zijn, maar is geen excuus en dat snap ik.

Is het normaal om bovenstaande punten hersteld te verwachten bij een afleverbeurt (die in de prijs zit natuurlijk)?
 
Je hebt de gelegenheid gehad om die banden en remblokken voor de aankoop te bekijken. Je hebt die zaken niet aangehaald bij de eventuele onderhandeling. Ik ben van mening dat je de motor dan gewoon gekocht hebt, As-is. Die kuip en eventueel rechter vork keerring mag je gewoon voor retour, en dat mogen ze dan in orde maken.
 
Kuipdeel los ( van de oliebeurt die hij hopelijk heeft gehad ? ) ... erg slordig
Zwetende voorvork.. Slordig.. maar is de keerring wel vervangen of gewoon niet gedaan ?

Die banden.. ehh.. ja.. dat had je al in de showroom kunnen zien.. of bij het wegrijden voor de proefrit..
Gevalletje "dat had je moeten onderhandelen" ... ( vind ik )
 
Een motor met een band met scheuren mogen ze niet eens verkopen. Daarmee mag je ook de weg niet op.
Als de dealer beweert dat er een afleverbeurt is gedaan, dan was dat er eentje met 0 controlepunten.
 
Een afleverbeurt is een standaard iets en komt meestal overeen met een kleine beurt.
Best wel grappig dat mensen vaak erg snel denken rechten te hebben maar niet in de gaten hebben dat ze ook plichten hebben want je hebt als koper namelijk een onderzoeksplicht.
Dat komt neer op dat je zelf verantwoordelijk bent om het product goed na te kijken. Zoals als gezegd heb je in principe alles kunnen zien wat je opnoemt.
Als je als het ware onder druk wordt gezet door een tijdsbeperking had je daar niet mee akkoord moeten gaan en zonder goede reden (bijv. omdat het een half uur voor sluitingstijd is) had dat ook de alarmbellen af moeten laten gaan.
Ook had je kunnen vragen wat de afleverbeurt inhoudt, dan weet je wat je na moet kijken of het gebeurd is.
Wanneer er bij de aankoop afgesproken is dat de keerring vervangen zou worden en dat is niet gebeurd dan is dat het enige waar je voor terug kan gaan.
Goede leer voor een volgende keer. Ga goed beslagen ten ijs en laat je niet leiden door emoties.
 
Een motor met een band met scheuren mogen ze niet eens verkopen. Daarmee mag je ook de weg niet op.

Klopt.. alleen..
Waarom vergeet toch iedereen BRAVOK op het moment dat ze dat pasje hebben.
Zeker op een voor jou onbekende motor.. Zelfs ik ( laks persoon, erg lui ) , pas dit nog toe.
( ok , niet op eigen motoren.. aangezien.. laks en lui .. ) , maar..
Dit zijn eigenlijk allemaal dingen die je had MOETEN zien voor je het startknopje indrukte ..
Verbaas me er eigenlijk .. ( je leest dit vaker ) , dat mensen er pas zo laat achter komen dat het een en ander
van de belangrijke zaken van een motor.. niet kloppen.
 
Duidelijke reacties hier :)

Klopt overigens wel ook dat het net voor sluitingstijd was dus m'n broertje is er wel ingestonken door zich onder druk te laten zetten. Zijn beredenering was dat hij perse bij een dealer deze motor wilde halen want dan zou het wel goed zitten }:O
 
Hebberig maakt blind :)

Niks geen schande , mij hier ook zeker meerdere malen aan -schuldig- gemaakt.

En ook meerdere malen hier voor op de blaren moeten zitten. :) :) :)
 
Ik denk zelfs dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. De motor is immers niet geschikt om veilig aan het verkeer deel te nemen.
 
Een afleverbeurt is een standaard iets en komt meestal overeen met een kleine beurt.
Oh? Volgens mij is een afleverbeurt banden oppompen, accu laden en olie peilen. Maar dit alles zou ook vervangen kunnen worden door poetsen met siliconenspray.
Als je geen specificaties hebt kan je nergens aanspraak op maken.
Maar de broer van de TS is te gretig geweest en betaald daar nu de prijs voor. Ik denk dat de meesten van ons deze les wel eens gehad hebben.
 
Ik denk zelfs dat de koop ongedaan gemaakt kan worden. De motor is immers niet geschikt om veilig aan het verkeer deel te nemen.
Dat is jouw mening. Alle banden met een millimeter profiel zijn veilig voor de wet. We hebben geen regels over droogtescheuren zoals in de UK en ook geen regels over veerkracht zoals in DE.
 
Het meest zure voor hem vind ik nog dat er bij het inruilen van zijn motor moeilijk om 200 euro gedaan werd (hij wilde er graag 2000 voor hebben), maar voor meer dan 1800 wilde de dealert hem toch echt niet hebben. Staat nu zijn ingeruilde motor voor een schaamteloze 3500 euro op de site met dezelfde slechte banden :')
 
Het meest zure voor hem vind ik nog dat er bij het inruilen van zijn motor moeilijk om 200 euro gedaan werd (hij wilde er graag 2000 voor hebben), maar voor meer dan 1800 wilde de dealert hem toch echt niet hebben. Staat nu zijn ingeruilde motor voor een schaamteloze 3500 euro op de site met dezelfde slechte banden :')

Klinkt als een niet hele beste dealer....
 
Het meest zure voor hem vind ik nog dat er bij het inruilen van zijn motor moeilijk om 200 euro gedaan werd (hij wilde er graag 2000 voor hebben), maar voor meer dan 1800 wilde de dealert hem toch echt niet hebben. Staat nu zijn ingeruilde motor voor een schaamteloze 3500 euro op de site met dezelfde slechte banden :')
Handel is handel, je broer was zo verliefd dat hij daardoor meer heeft betaald. Maar je was er zelf ook bij? Dan had je de meeste dingen makkelijk in 5 min kunnen zien.
 
Dat is jouw mening. Alle banden met een millimeter profiel zijn veilig voor de wet. We hebben geen regels over droogtescheuren zoals in de UK en ook geen regels over veerkracht zoals in DE.
Als het karkas zichtbaar is, is dat afkeur bij APK, daarmee mag je niet de weg op.
 
Beste MF'ers,

Wat verwachten jullie van een afleverbeurt van een occasion aangekocht bij een grote, landelijke, motorketen?
Is het normaal om bovenstaande punten hersteld te verwachten bij een afleverbeurt (die in de prijs zit natuurlijk)?


Het gaat er niet om wat wij verwachten maar om wat jij afgesproken hebt.

Ik hoor vooral dingen die je zelf al had kunnen zien voordat je de overeenkomst aangegaan bent. En mbt de inruilwaarde daar heb je ook zelf ja tegen gezegd.

Eigenlijk snap ik niks van dit soort topics, je wordt door niemand verplicht en je hebt met je volle verstand keuzes gemaakt en nu ga je anoniem uithuilen op het internet.. :+
 
Als het karkas zichtbaar is, is dat afkeur bij APK, daarmee mag je niet de weg op.
Sinds wanneer hebben we een APK op motoren?
Dat het waarschijnlijk een waardeloze dealer is kan best zijn maar je moet niet alles afschuiven op een ander want dit waren niet bepaald verborgen gebreken.
 
Sinds wanneer hebben we een APK op motoren?
Dat het waarschijnlijk een waardeloze dealer is kan best zijn maar je moet niet alles afschuiven op een ander want dit waren niet bepaald verborgen gebreken.
De APK hanteert die regel omdat het verboden is om met een band te rijden waarvan de karkas te zien is.
De motor is blijkbaar niet in rijdbare staat afgeleverd. Zo moeilijk is het toch niet om dat te begrijpen.
 
Sinds wanneer hebben we een APK op motoren?
Dat het waarschijnlijk een waardeloze dealer is kan best zijn maar je moet niet alles afschuiven op een ander want dit waren niet bepaald verborgen gebreken.

De vergelijking met apk is goed want bij een auto zijn die regels door de apk bekend bij een aantal mensen.
Als een motor ooit apk moet dan zal deze regel gelijk zijn verwacht ik. Sterker nog ook op dit moment moet een motor aan de regels voldoen, ook al is er geen verplichte periodieke controle
 
Afleverbeurt moet je bij de meeste bedrijven he-le-maal niks van verwachten.

Ik werk zelf in de autobranche, bij de bedrijven waar ik gewerkt heb, en nu werk word het over het algemeen vrij netjes gedaan, maar ik weet ook dat merendeel van de bedrijven de auto's zo goedkoop mogelijk klaar maakt, want dat is natuurlijk meer winst.

Bij motorzaken, waar de marges nog wat lager zullen liggen, moet je ook echt niet verwachten dat hij met een grote beurt afgeleverd word als dit niet afgesproken is.

De dingen die je noemt kun je eigenlijk allemaal ook zien bij de proefrit/bezichtiging..... Als je hier wat aan gedaan wil hebben moet je dit aangeven voor je de handtekening zet. Anders koop je hem als gezien.
 
Als je 't zo leest is 't niet goed, want je verkoopt een motor en je klant is ontevreden, jammer.

Dat terzijde, had hij zelf meer onderzoek kunnen doen, afleveringsbeurt/kosten kan een verkoper in principe zelf bepalen, dus beter vragen, wat doet u voor de afleverbeurt.

Toen ik die van mij kocht was 't antwoord : het onderhoud wat op dat moment nodig is, in mijn geval dus een grote beurt incl kleppen stellen.
Het is dus handig om van 't voren uit te zoeken wat voor onderhoudschema er bij de desbetreffende fiets hoort en wat de km stand is, vaak wordt de motor door de oude eigenaar net voor of net over die stand ingeruild, als je dus niet goed op let ga je dus met een olie wissel de deur uit terwijl volgens 't boekje een grote beurt gedaan had moeten worden.

En ja banden, had hij kunnen zien dus had hij zelf moeten bespreken, remblokken zolang ze niet echt op zijn hoeft hij ze niet te vervangen, of 't netjes is hangt ook een beetje van de totale deal af denk ik.

Je bent er altijd zelf bij wat je wel of niet koopt, je zou 't gesprek aan kunnen gaan bij't bedrijf en zeggen dat je niet weet of ze 't verplicht zijn er iets mee te doen maar dat je nu geen goed gevoel bij je aankoop hebt, misschien dat men dan wel bereid is je op wat voor manier dan ook tegemoet te komen.

Gr Rolf
 
….....beurt moet je bij de meeste bedrijven he-le-maal niks van verwachten.
Daarom zeg ik...…………………………..Zelf je handjes laten wapperen!!

Per 1 dec ga ik altijd aan de gang voor het volgende jaar. Want om dan nog te rijden vind ik het te koud. Moet wel leuk blijven!!
In de schuur is het dan nog enigszins leefbaar. Als een onderdeel niet snel te leveren is, dan is het 'no problemo'
Er is op dat moment nog totaal geen haast. Lekker sleutelen als dat je zin hebt.
Met de kerst heeft ie zijn beurt gehad en staat dan helemaal klaar voor het volgende motor-jaar!
 
Laatst bewerkt:
Daarom zeg ik...…………………………..Zelf je handjes laten wapperen!!

Per 1 dec ga ik altijd aan de gang voor het volgende jaar. Want om dan nog te rijden vind ik het te koud. Moet wel leuk blijven!!
In de schuur is het dan enigszins leefbaar. Als een onderdeel niet snel te leveren is, dan is het 'no problemo'
Er is dan totaal geen haast. Lekker sleutelen zoveel als je zin hebt.
Met de kerst heeft ie dan zijn beurt gehad en staat dan helemaal klaar voor het volgende motor-jaar!

Leuk...maar ik heb 2 van deze 🤚🤚 ( da’s links :Y )
 
Terug
Bovenaan Onderaan